Skifte av bremsesko, klosser

Startet av tore, mandag 23 nov 2015 @ 23:50:22

« forrige - neste »

tore

Kan noen hjelpe med å finne det rette verktøyet til dette- låner klubben ut verktøy?
Med vennlig Hilsen
Tore
45417045

citro1cx

har du skivebremser forran, trenger du kun helt vanlig verktøy for å skifte klosser og pads. skal du skifte bremsebånd bak, er litt mer plunder med justeringen. Hat tilgang på sveiseapparat er det likvel enkelt å lage seg spesialverktøy av en sentermutter. ser her: http://www.entmontage.de/bremsen_e.htm
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Du trenger ikke sveiseapparat/spesialverktøy for trommelbremser, i allefall ikke bak. Jeg bruker en umbrakonøkkel, en slik som er formet som en "L". Eller du kan bruke hva som helst som du kan bøye til en "L". Eller en passer eller et skyvelære kan sikkert også brukes! Poenget er bare å måle avstanden fra senter av navet og ut til bremsebåndet, hele veien rundt. Selve måleverdien er heller ikke interessant, det er jevn avstand som er poenget.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Men er ikke sentreringen litt nøye? Blir det ikke vanskelig å holde en umbrakonøkkel med eksakt avstand rundt?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#4
Ja til det første, nei til det andre  ;)

Edit:
Jeg fant noen gamle bilder av hvordan jeg sentrerer bremsesko, kun ved hjelp av en umbrakonøkkel. Så tenkte kanskje det kunne være til hjelp å se på bilder, hva jeg mener.
Jeg holder nøkkelen mot navmutteren, slik at den holdes i ro i forhold til mutteren. Bare å trykke den mot mutteren, og knipe litt med fingrene over mutter og nøkkel. Så er det bare å vri på mutteren, og kontrollere avstanden rundt bremsebåndene.





Og for å ta med begynnelsen; først løsnes alt. Øvre justerkammer beveges og smøres godt, så de er lette å bevege. Propanbrenner kan være nødvendig for å få bevegelse i de, om de sitter fast. (Masse varme, la det kjølne litt og begynn å arbeide de løs med rustløser, bruk gjerne en tang på kammen mens du bruker en fastnøkkel på andre siden, for å unngå å vri dem av/knekke bolten) Nedre eksenter løsnes, rengjøres og settes inn med kobberpasta. Så monteres bremsesko med litt kobberpasta på kontaktpunktene mot bremseskjold og eksenter.
Eksenter justeres helt inn, det samme med justerkammene. På med trommel og juster kammene ut til båndene tar i trommel. Om fastnøkkelen står rett ut, så juster du skoene mot trommel ved å vri nøkkelen nedover. Justerer fra trommel ved å vri nøkkel oppover. Det er da øvre del av båndene som er justert ut. Så av med trommel, og bruk "umbrakometoden" for å justere nedkant av bremsesko til samme avstand som øvre. Dette er grovt forklart, bruk sunn fornuft i tillegg, så blir det bra. Den Gules bremser overhalte jeg i 2007, og de ble senest i år godkjent med 1% forskjell i bremsekraft. Noen år har det vært 0% forskjell. Riktig justert, riktig bruk av kobberpasta, godt vedlikehold og bruk av bilen sikrer gode bremser i lang lang tid.
Citroënnlig hilsen Eirik