fjuskene gange

Startet av Arnfinn, fredag 18 okt 2013 @ 22:13:26

« forrige - neste »

Arnfinn

Bilen har plutselig begynt å fuske. Under en liten tur til butikken i går mistet jeg motorkraft. Den går fint på tomgang, men når jeg gir gass fusker og skyter den i gasser og eksos. Har sjekket tenning, kabler og byttet tennplugger. Åpnet forgasser og......

Noen som har tips hva som kan være feil. Bilen er godt vedlikeholdt med bla ny forgasser

arnfinn

PerI

#1
Har du vanlig stifttenning eller elektronisk?

Hvis du har vanlig stifttenning ville jeg satset på en ny kondensator.

Hvis du skrur av vifta og lokket på stifthuset og starter bilen når du ser stiften, kan du se om gnisten i stiften "spruter" eller bare er et lite lynglimt. "Spruting" er et tegn på dårlig kondensator, og man kan da ofte se krater i stiften også når motoren står stille.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Arnfinn

Takk Per

Jeg har original tenning dvs stift og kondensator. Jeg har også kommet til samme konkluksjon. Det ironiske er at jeg byttet nye stifter og kondensator våren 2012. Bilen har kjørt 5-6000 km etter dette skiftet. Så for ca 4 uker siden stoppet bilen på landeveien. Da skjønte jeg fort at det måtte være kondensatoren, så jeg byttet til en som jeg hadde liggende. (Dvs den kan godt være 20-30 år gammel). Derfor litt skuffet over at kondesatoren igjenn har røket. Jeg skal sette elektronisk tenning på ønske lista for 2014 :)

Arnfinn

PerI

Det kan ha noe å si at de kondensatorene man ofte kjøper nye i dag ikke nødvendigvis er nyproduserte, men de har lagt på lager i 20-30 år. Det kan forringe kvaliteten til kondensatoren bare å ligge på lager :(

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Sambalbij

for å sjekke om at det er kondesator kan man  tilkoble en annen kondensator rett på coilen. Jeg bruker a klemme masse mellom oljefyllingsdekseltettning og setter drad på den side av coilen hvor draden kommer fra tenningen.  Er problemet bort er det kondensatoren. ;-)
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

jonaf

Sitat fra: Arnfinn på lørdag 19 okt 2013 @ 10:37:50
Takk Per

Jeg har original tenning dvs stift og kondensator. Jeg har også kommet til samme konkluksjon. Det ironiske er at jeg byttet nye stifter og kondensator våren 2012. Bilen har kjørt 5-6000 km etter dette skiftet. Så for ca 4 uker siden stoppet bilen på landeveien. Da skjønte jeg fort at det måtte være kondensatoren, så jeg byttet til en som jeg hadde liggende. (Dvs den kan godt være 20-30 år gammel). Derfor litt skuffet over at kondesatoren igjenn har røket. Jeg skal sette elektronisk tenning på ønske lista for 2014 :)

Arnfinn

Du har selvfølgelig kontrollert stiftåpningen? Kontrollér også at den bevegelige stiftarmen ikke går tregt på akselen.

EirikJ

Har hørt at de billigste stifter/kondensator-sett er av dårlig kvalitet. Man får hva man betaler for.
Kjøp Valeo, eller et annet kjent merke.

Generelt vil jeg si at det er mye dårlig kvalitet i reproduksjons-markedet, og at 2CV-miljøet gjør seg selv en bjørne-tjeneste ved å bare se på pris, og ikke tenke kvalitet.
Citroënnlig hilsen Eirik