Bremser til besvær

Startet av Arnfinn, torsdag 06 jun 2013 @ 23:26:40

« forrige - neste »

Arnfinn

Heija, trodde egentlig at jeg hadde dette med bakbremser inne (1987 Dolly). Men sliter med lang pedalvandring og at bremsene tar nesten med en gang ved etter å ha "pumpet" på bremsen.
Jeg har luftet etter alle kunstens regler, alt er nytt av deler. Bremsene er maksimalt strammet og sentrert.
Pedalen hadde nesten ikke vandring før jeg byttet, men det vet jeg bla kommer at at en av bremse skoene hadde satt seg.

Det skal sies at bilen bremser helt gjevnt på grus, på alle fire hjul.

Arnfinn

eilert

Hei!

Har du byttet stempler er det mansjettene som holder stemplet tilbake. Om du ikke har kastet de gamle var løsningen på min bil å sette de gamle mansjettene over på de nye... Om du søker på forumet mener jeg du skal finne litt info ang. dette...

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën


Arnfinn

 :) Supert. Jeg har kjøpt mine sylindre fra Dansk 2cv Center. Skal sjekke om de gamle sylindrene forsatt er på vei til søpledunken og ikke har havnet der ennå. Så flytter jeg event over fjærer eller benytter gamle mansjetter.

Fikk også tips om å bruke LHM-fett innvendig bak mansjettene, noen som vet hvor man får kjøpt slikt ?

Arnfinn

citro1cx

Sitat fra: Arnfinn på fredag 07 jun 2013 @ 09:30:42


Fikk også tips om å bruke LHM-fett innvendig bak mansjettene, noen som vet hvor man får kjøpt slikt ?

Arnfinn

Bør sjekke om gummien tåler LHM i såfall, men skjønner egentlig ikke helt hensikten med å ha fett bak gummien. Ser heller for meg at det kan bli et problem hvis fettet blir oppvarmet og renner ned på bremsebåndene.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Arnfinn

Angående LHM fett, så gjelder det å smøre et tyntlag, men uansett hvis varigheten på bremsesylindre er 5-6 år, så er det kanskje ikke spesielt viktig.

Fikk forøvrig bilen tilbake etter EU kontrol, med en "ny" liste med feil og mangler. Var ikke helt forberedt på det nå i juni.
Kingbolt høyre side + slakk ytre styre ledd. Ulyd i lager fra bakhjul. Duden som sjekket bilen mente det var viktig at ting fungerte 100% når sikkerheten i bilen var relativt liten. Lite en kan si imot det. Irritere meg at sommeren skal brukes til skruing og ikke kjøring.

ab

Alx

Sitat fra: Arnfinn på fredag 07 jun 2013 @ 22:39:08
(...) Duden som sjekket bilen mente det var viktig at ting fungerte 100% når sikkerheten i bilen var relativt liten.
Jeg synes nå det var en usedvanlig tåpelig kommentar til en verneverdig bil som snart er veteran. Ting trenger ikke fungere 100%. De skal fungere minst så godt som forskriftene til pkk sier. Minner meg litt om en tulling som gav stryk til C15 pga at vindusviskeren ikke gkk på plass når man skrudde av tenningen. (Var dessverre et par andre mer alvorlige ting også der da...)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Arnfinn

Leter etter "like" knappen

Tror jeg skal jakte et mer 2cv vennlig verksted !

AB