Forgasserproblemer?

Startet av GUHO, onsdag 20 okt 2010 @ 16:09:16

« forrige - neste »

GUHO

Jeg har min Dolly fra 1987, tørr og rustfri, men har et par problemer som jeg håper jeg kan få råd om hvordan jeg skal løse:
Når jeg skal starte med kald motor må jeg trekke choken helt ut. Dersom jeg ikke straks trykker den litt inn, vil motoren kveles, men om jeg passer på, går det bra. Men; dersom varm motor blir stående å gå en stund på tomgang slokner den og er ikke så lett å få start på, i alle fall ikke umiddelbart. Stift og tenningstidspunkt er så langt jeg forstår ok.
Vennlig hilsen
Gunnar Hoddevik


eilert

Hei Gunnar!

Jeg har lite teknisk kunnskap, men har spesielt et godt råd  :) Bruk søkefeltet her på forumet (oppe til høyre) når du står på hovedsiden - prøv deg frem flere ganger med flere søkeord innen tema og du vil nok finne en god del skrevet om dette problemet.

For egen del har jeg bitt meg merke i et godt stalltips som er kommet nettopp her på forumet, varmstart skal alltid utføres med gasspedalen i bunn. Noen har til og med nevnt (tror jeg) at dette står beskrevet i instruksjonsboken også, den har jeg aldri lest så kan ikke bekrefte det. Men min bil har også vært vanskelig å varmstarte - etter at jeg konsekvent begynte varmstart med fullt gasspådrag har det aldri vært noe problem.
Et annet tips er også at coilen kan være dårlig eller dårlig forbindelsen til denne - og at dette ofte forverrer seg når denne er varm. Se bl.a. denne tråden: http://www.2cvforum.no/index.php?topic=174.msg635#msg635

Ang. kaldstart vet jeg ikke. Selv bruker jeg en kombinasjon mellom choken og gasspedalen, men aldri full chok. Mitt problem virker å være at bensinen trekker seg tilbake i slangene når bilen står mer enn en uke, og at bensinpumpen trenger noe "kinning" for å dra frem bensinen før det er antydning til liv (alltid etter først å ha hostet litt med den bensinen som ligger i forgasseren eller der omkring). Har den stått en måned eller to (om vinteren) kan det ta opp mot to minutter før den starter – og da går den som en klokke igjen. Regner med dette er vannlig hos de fleste – eller så vil jeg gjerne høre om gode tips  ;)

Synsing uten faglig begrunnelse  ;D
Hilsen Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

brochmann

Hei Forum og Gunnar.

Jeg er av den oppfatning at "synsingen" til Erlend holder mål. Våre biler hjemme, tåler ikke å gå med choke'n på, selv etter kun kort tid. Da blir de kvalt.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

citro1cx

Enig med de andre her, men enkel kaldstart er også avhengig av andre ting. Om du har tett luftfilter vil bilen være vanskelig på tomgang fordi den får for lite luft/ for mye bensin. Du kan teste dette med å ta ut luftfiltret før du kaldstarter.

En annen årsak kan være feil/slitte tennplugger. Koster ikke allverden å prøve seg fram til riktige plugger.

En mer kompliset årsak kan være selve blandingsforholdet forgasseren gir. Dette kan du også teste ganske enkelt: tell hvor mange runder blandingsskruen er skrudd opp ved skru den helt tilbake. Prøv deg fram til hva som fungerer best. Gamle 2cv motorer har det med å gå bedre på fetere blanding og vil gjerne ha noen flere omdreininger på blandingsskruen enn det som er anbefalt. Bilen skal bli adskillig lettere å starte hvis blandingen er riktig. Vær klar over at dette kan medførere mer CO2 utslipp enn det som lovlig.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6