Problemer med styring

Startet av lordab12, mandag 11 apr 2011 @ 16:00:31

« forrige - neste »

lordab12

Hei alle sammen !

Undertegnede har hatt en 2 CV i snart 6 år, en special med 36 hk.
Alt har vært ok, med bare mindre reparasjoner inntil nå.

Nå¨har bilen blitt nesten umulig å styre, veldig tung på rattet. bråker også veldig når jeg svinger til høyre. karooseriet
kommer nedpå hjulet.

Så under bilen på et verksted i dag. Der så vi at rammen var forskjøvet. Han på verkstedet, ikke noen spesialist, mente
dette kunne være årsaken til at det var nesten umulig å styre bilen.

Hva kan være galt ? Lurer også på om det finnes noen som mekker 2 CV i nærheten av Moss, da jeg bor på Jeløya.
Kanskje det må sveises noe eller bytte ramma ? Jeg må få fikset bilen da den skal EU godkjennes innen august i år.

Takker på forhånd for svar.

Mvh

Kjell Foss
tlf.: 97 97 44 96

PerI

Dette høres ut som et tradisjonelt rammeknekk. Ny ramme må kjøpes, og alt flyttes over på ny ramme. Skal alt gjøres ordentlig må biltilsynet involveres.

Dette er en jobb som 5-6 stk klarer på ca 1 time, jfr konkurranse på franske 2cv-treff og kommende verdensmesterskap på årets verdenstreff...

Hvor lang tid 1 person gjør på jobben er uvisst, hvor lett skruer løsner har mye å si.

Når man først gjør denne jobben bør man sjekke karroseriet i gulvet foran også, at det ikke har sunket ned.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

lordab12

Takk for svar, men er det noen der ute som kjenner til verksted eller andre i Moss eller omeng som kan se på min 2 CV
slik at jeg får bilen opp å kjøre igjen.

Takker på forhænd for svar.


Mvh

Kjell Foss

tlf.: 97 97 44 96

jwh

#3
Et rammeskift på verksted nærmer seg fort 30000kr. Noen etterspør derfor rimeligere løsninger, og da rammekostnden er fra 6000kr så er det flere som forsøker å ordne dette selv eller via bekjente. Vanligvis så er det også rust i gulvet på bilen, så du vil også ha behov for sveisehjelp. Søk på "rammeskift" på forumet så skal du finne mye informasjon rundt temaet.

Nå er det vel ikke særlig mange som skrur for andre i 2CV-miljøet men du kan forsøke Harald Wibye som bor utenfor Moss. Er en eldre kar og mulig han ikke skrur mer, men kanskje han kjenner andre som kan hjelpe. Det er også et Citroen verksted på Spydeberg som husker hvordan en 2CV ser ut......

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Wibye kan anbefales!  Sjekk ev. ogsaa med MYSEN Bilsenter (naa ogsaa Mekonomen-verksted).  De jobber ikke akkurat gratis, men de KAN 2CV!
Ellers vil jeg ganske enkelt anbefale aa kjope en god bok om 2CV-reparasjoner og -restaurering, ei ny ramme - og saa gjoere jobben selv!  Sveiser du ikke, sett bort sveisejobben.  Resten er "bare" bolt off - bolt on!  Og en utrolig fin maate aa bli kjent med 2CV'n paa!
Hadde bilen din vaert mindre skada, ville jeg anbefalt et alternativ til; Kjor til Danmark og faa skifta ramma der.  Men bilen DIN boer absolutt ikke kjores mer med foer rammeskift!
Bedre med 2CV enn bare èn!

pastorn

Hvis du har en grei plass å stå og skru på, har litt pågangsmot, er litt praktisk anlagt og tar tiden til hjelp, (mange kaffepauser) så er rammeskift en veldig grei og morsom jobb. Uten noen erfaring gjorde jeg denne jobben med veldig god støtte fra forumet og ikke minst Pål Brynhildsens "epos" om rammeskift. Det jeg opplevde som VELDIG VIKTIG var å merke deler som ble demontert, ta bilder etter hvert som ting ble plukket fra hverandre og holde orden. Svar på spørsmål underveis ble kjapt besvart av nettmenigheten. Det er utrolig mye kunnskap der ute. Så, fatt mot og gå i gang dersom du har et sted å skru bil. :laugh: Sveisearbeidet satte jeg bort til en proff. Jeg kjører 2CV (Bærta) hver dag og nyter våren ;D

Jan Arnth

Alx

Hei Kjell,

Om du har et sted å stå og har lyst til å bytte ramma selv, så trenger du helt sikkert både litt løftehjelp og kanskje også en ekstra hånd nå og da. Jeg har nettopp flytta til Tronvik, og har ikke fått Amien min hit til Moss ennå.
Tar du kontakt, kan jeg helt sikkert ta i et løft nå og da...

Hilsen Alexander
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

brochmann

Hei Forum og Kjell.
Jeg støtter 100% hva "pastor'n" skriver og tilbudet fra Alex er nesten for godt til å være sant(men sant er det). Kan du tåle å bli møkkete på henda i ei uke eller to, så er ikke jobben større. Har du en gårdsplass, er mye gjort. Da slipper du å måtte pakke alt sammen tilbake i skuffer og skap som du ellers må om du bor i blokk og ikke har garasje. Rigg deg til med en båtpresenning over. De er lette å låne nå som båter skal ha vårpuss. Spør noen i havna om du vil låne deg sin "vinterkalesje". Med et lett tak over, kan du likevel skru om det regner litt/ lett/ litt mer. Da kan du også ha deler og verktøy framme. Hjelper svært, er min r'inge erfaring  ;).
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

EirikJ

Men for ganske mange så er det ikke bare å sette i gang med å demontere hele bilen sin. Om de ikke kan eller ikke vil betyr ikke noe.

Så disse menneskene må sette bort jobben. Jobben er dyr, så mitt innlegg nå går på at man kan vurdere å selge bilen som rep.objekt, og heller kjøpe en 2CV som denne jobben er gjort på.
Prisen på bilbyttet kan faktisk bli billigere enn å betale et verksted for å gjøre jobben.
Citroënnlig hilsen Eirik