over Saltfjellet med "ny" bil

Startet av terjew, søndag 01 okt 2006 @ 19:03:23

« forrige - neste »

terjew

Onsdag 4. okt setter grete og jeg ( Terje) oss på nattoget til Trondheim (har jo fribillett), og videre med dagtoget til Bodø for å hente oss en "ny" 2cv. Det er en 86 mod. , litt sliten og som Axel Sandemose ville sagt: med innsunken munn. Det vil si at en eller annen har rygget på den og gitt den et litt tannløst utseende.
Han vi kjøper bilen av bedyrer at den går, og det håper vi, - for vi skal jo kjøre bilen til Drammen.
Der skal den i vinter være nyttekjøretøy for Grete mens den røde er til extreme makeover i leid verksted i vinter.
Dersom det skjer noe spennende på veien skal vi fortelle om det. Og vi skal fortelle hvordan turen gikk.
Ønsk oss god tur!!

Grete og Terje

Morten

Høres ut som en flott høst-opplevelse!
Riktig god tur, krysser fingrene for riktig vær!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

PerI

Jeg har erfaring med Saltfjellet fra midten av januar i 1996, med frisk vind og snøstorm gjennom bilen :o En skikkelig vinteropplevelse som jeg husker tilbake til med glede faktisk. Jeg satt i sovepose som jeg hadde åpnet nederst til beina, samt hadde på meg mye klær. Frontruta hold seg ren, mens alle de andre rutene iset igjen. Jeg manglet tettelista på siderutene, og dermed kom det snø inn gjennom bilen og ut igjen på andre sida. Alle jeg har fortelt denne historien til har ledd rått av det, men som sagt jeg synes det var en hyggelig tur med smak av barsk norsk natur. :) 

Får håpe dere ikke får det like tøft værmessig i oktober, men at det blir en hyggelig høsttur.


Hilsen Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Jacob

Jøye meg, det er friskt satset ::) ;D
Vi krysser fingre og tær for en problemfri, fin høsttur.
Grattis med nytt familiemedlem!! 8)

jacob
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

dg

Riktig god tur !  :)

Hvis dere tar med fotoapparatet kan vi kanskje få en liten reisebeskrivelse i Citrophile også ? Deadline er 1. nov.  ;)


dg

terjew

Vi har med kamera, så vi skal ta noen bilder!!

terjew

Nå er bilen vår. Det knirker i fjærpottene!! Men det får gå.
Togturen var lang, 9 timer fra Trondheim.
Det var nydelig vær over Saltfjellet i dag.
Vi er vel innstallert på et hotel, skal spise middag nå.
Gleder oss til å ta fatt på hjemturen i morgen.
Første etappe er til banken for å betale omregistrering, deretter til biltilsynet med salgsmelding og kvittering for registrering.
Forsikringen er i orden.

Vi er fornøyde.

terjew

Nå er vi i Steinkjer. Bilen går som ei kule den. Lurer på om det er et hjullager som er dårlig.
Når vi fikk bilen på torsdag var det så mye "ulyd" i fjærpottene at vi ble litt bekymret. Tok kontakt med Arnstein, og leste hva som stod om fenomenet her på forumet.
På fredag forsøkte vi å komme inn på et verksted for å få gjort noe med det.
På fjerde fosøk ble vi godt mottatt hos Bil og Transmisjon i Bodø. De gliste litt først, tok inn bilen på bukk, løftet den opp slik at vi fikk boret hull i fjærpottene og fyllt i litt oje.
Samtidig sjekket vi hvordan bilen så ut under. Hel og fin, ingen synlig rust, og fin understellsbehandling.
Dette kjempehyggelige firmaet skulle IKKE ha noe for jobben!!!!!!!!!! Fortjener en honnør for det!! TAKK.
Etter noen hundre meter var alle ulyder borte. Herlig.
Ellers ingen overraskelser.
Videre til Trondheim i morgen, - bare 12 mil. Der skal vi besøke en av sønnene til Grete som studerer der.
Så hjem til Drammen på mandag håper vi.

Snakkes!! Grete og Terje

terjew

Mandag morgen. Kom hit til Trondheim i går.
Gretes sønn Simen tok oss med på en liten rundtur i byen, - også til skolen han går på- Ikke mange 2cv`er blant studentenes biler på parkeringsplassen nå til dags.
En hyggelig kveld.
Nå er det snart frokost før vi begybber på siste etappe over dovre og Hjerkinn hjem til Drammen. Det er jo noen mil kortere å kjøre Østerdalen, men det er en kjedelig vei.
Og glemte nesten å si at bilen går fortsatt som en drøm-

Grete & Terje