Hovedmeny

Høyden på 2cv?

Startet av 2EL (Klara), onsdag 25 nov 2009 @ 15:44:48

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Er det noen som vet hva høyden fra bakken og opp til gulvet skal være? foran og bak.
Jeg tror Klara er alt for høy bak og da virker det som støt demperene ikke har noe effekt.  ???
Demperene er nye men bilen spretter som en sprettball :o
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Olav

#1
Boka sier:

192 - 197 mm foran
280 mm bak

målt midt mellom traversboltene.

Selv har jeg 195mm foran men bare 250mm bak. Syntes det ble litt stivt med 280mm.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

#2
Høyden kan godt være noen cm lavere enn det boken sier, særlig hvis man stort sett kjører tom bil. Måles som sagt mellom traversboltene, forran og bak og på hver side. Pass på å justere slik at det blir noenlunde jevn belastning på hver side, for å unngå diagonal skjevhet.

Støtdemperene MÅ monteres korrekt, for å fungere. Hvordan de skal monteres avhenger av type/fabrikat på demperene. Noen skal monteres med "kroppen" i ramma, noen med stempelstanga i ramma. Andre igjen har forskjell på opp og ned. Se i verkstedmanualen for detaljer om hver type, eller i monteringsinstruksene som fulgte med demperene.

Har hørt at det finns noen som selger billige dempere som egentlig ikke er beregnet til 2CV. De vil ikke fungere tilfredsstillende, siden de ofte er beregnet for stående montering. Det er litt spesielt med den liggende monteringen på 2CV'en. Husket du å "lufte" demperene før du monterte de? Altså trekke de helt ut og trykke de helt sammen, helt til "surklelyden" forsvinner?

EDIT: Her er beskrivelsen av montering av dempere i verkstedmanualen. Er demperene av annet fabrikat enn disse tre, må du se i fabrikantens anvisninger.


CP leverer nok dempere for 2CV ja, så der burde det ikke være noe problem.
Husk på at når man justerer høyden, må støtdemperene være løsnet.
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Demperene er kjøpt hos Clasik park så de burde være tilpasset 2cv. Jeg tenkte ikke på å dra dem inn og ut før jeg monterte dem, har testet med en av dem med å dra den ut og inn utene at det hjalp noe særlig.  Jeg får se om jeg finner bruker manualen til demperen og se om jeg har montert den feil vei.
Jeg er vant til gasskuller som bare er å skru på og så virker det. ;D Har liten erfaring med dempere :o
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Tok en titt på bildene i 2EL-tråden din ;) Der ser jeg det står LIP på den ene støtdemperen. Kan det være LIPMESA?

I såfall, skal den i følge verkstedmanualen monteres med støtdemperkroppen mot opphengsarmen. Du har montert den mot fjærpotten, og det er feil. Så må du se om det er et merke på demperen som skal peke "opp". Kanskje det er det som skal til får å få de til å fungere?
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Sitat fra: EirikJ på onsdag 25 nov 2009 @ 20:28:04
Tok en titt på bildene i 2EL-tråden din ;) Der ser jeg det står LIP på den ene støtdemperen. Kan det være LIPMESA?

I såfall, skal den i følge verkstedmanualen monteres med støtdemperkroppen mot opphengsarmen. Du har montert den mot fjærpotten, og det er feil. Så må du se om det er et merke på demperen som skal peke "opp". Kanskje det er det som skal til får å få de til å fungere?

Utrolig bra oppservert å se det. Da får jeg prøve montere dem den andre veien. Var det galt foran og bak? Så du det på bildene.

1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Olav

#6
Sitat fra: EirikJ på onsdag 25 nov 2009 @ 20:28:04
I såfall, skal den i følge verkstedmanualen monteres med støtdemperkroppen mot opphengsarmen. Du har montert den mot fjærpotten, og det er feil. Så må du se om det er et merke på demperen som skal peke "opp". Kanskje det er det som skal til får å få de til å fungere?

Er du sikker på dette Eirik? I følge Haynes skal, så vidt jeg skjønner, Lipmesa demperene monteres motsatt av det du sier... Med koppene inn mot fjærboksen.

Sånn har i alle fall jeg montert dem, og det funker riktig fint.

EDIT: Så tok også jeg en titt på bildene til Klara og ser jo at demperne bak er montert feil ja. Sorry Eirik... Misforstod deg visst.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Olav, jeg skrev "støtdemperkroppen", ikke støtdemperkoppen" ;) :D

Med kroppen mener jeg den oljefylte delen, og med koppen mener vel du støvmasjetten over stempelstangen. Da skulle misforståelsen være oppklart.

Her er bildet jeg tok en titt på. Men om LIP som man ser på etiketten, står for LIPMESA, se det aner jeg ikke.



Men på et annet bilde ser man at de forran og bak er montert forskjellig, så de står enten feil forran eller bak. Og er det Lipmesa, står de feil bak.
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Lip og Lipmesa er det samme ja.

Ser veldig like ut som mine og jeg har definitivt Lipmesa - også forkortet til Lip.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

henrysyrdahl sør

#9
høyden fra bakken er veldig forskjelig,
jeg har sett biler som var instiltt slik at de kunne kjøre over jernbane skinne og holder seg omtrent vannrett.bilen så ut som om den sto stille, mens alle 4 hjulene hoppet opp og ned som gale ! det blir en MYK kjøre tur av .
har du det for stramt blir det hardt og stiv. ( høyden /klaring blir stort også)
men tilbake til en tall....lett å huske ,i england går det i tomme (inches) og jeg har hørt  at en verdens kjent butikk setter mål for oss........kan du tippe ?
jo, det blir 7-11. dvs. 7 " foran og 11 " bak.
det er de mål som jeg holder meg til. og husk hvis du kjøre ofte ensomt, still inn din side mens en sitte der og tilfører vekt omtrent som din. da blir bilen "trimmet " riktig.

ques. til eirikJ....hva slags bensin tank er det avbildet på din ramma? den ser firkantet ut, ikke standard.(godt tenkt å beskytte bensin slangen din i flexi rør.)

man from paradis

Hilsen Bjørn
2cv Special 1982
2cv Dolly 1983
Kia Ceed 2010
Fiat Elnagh campingbil 2007

Olav

Sitat fra: henrysyrdahl sør på torsdag 26 nov 2009 @ 20:05:54
ques. til eirikJ....hva slags bensin tank er det avbildet på din ramma? den ser firkantet ut, ikke standard.(godt tenkt å beskytte bensin slangen din i flexi rør.)

Tror kanskje det du ser på bildet er en hjemmelaget batterikasse til Klara... Du vet den elektriske 2CV'en.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Poirot

#12
Vedr. høyden på 2CV;
(Forresten, hvorfor er det umulig å laste ned "normale" bilder/størrelser her?  Og hvorfor må en skrive heile innlegget om igjen, når bildet en prøver å legge ved, viser seg å være for stort...?)

Høyden fabrikken oppgir, er vel høyst veiledende?  I likhet med anbefalt dekktrykk etc.  Kjører du med tung last, kan det være en fordel å heve bilen, kjører du kun aleine, kan en litt senka bil være enda mer komfortabel.  OG er du RIKTIG avansert, gjør du som Henry beskriver, hever den litt på førersida ;-)  Men til dere som vil heve den EKSTREMT for off-road-kjøring; ikke gjør det!  Så seinest på Island i fjor at det ikke er særlig smart.  Ved ekstrem heving, vil nemlig hjulas fjæringsvei UT bli så liten, at framhjula raskt mister veigrepet i bratte, humplete oppoverbakker. Derfor opplevde jeg at min "lowrider" kom opp bakker der mer off-road-heva 2CV'er blei stående å spinne!  At Gamle Grå fikk skikkelig rundhjuling UNDER, er en annen sak, men jeg kom da ihvertfall opp bakkene ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

2EL (Klara)

Hveldig bra med så menge svar. Jeg får snu de bakre demperene og Se om det hjelper. Da jeg monterte dem, satt jeg den veien som de gammle sto. Men de var av et annet fabrikat.  :D
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

getor

Toer neste ikke spoerre i et hi-techmiljoe som dette; men det skrives om aa justere hoeyden; hvordan gjoer jeg det? Novise saa det holder og har lite peiling men er laerevillig.
Synes at naar jeg er paa tur (alene) at jeg tipper litt ned mot venstre... og det er litt irriterende.
Er det noen som har en kokebok paa hvordan aa aa justere til '7 - 11' og ta hensyn til 90kg i foerersete?