Norsk 2CV-forum

2CV => 2CV-prat => Emne startet av: Atle Odd Hovden på Torsdag 23 01 2020 @ 12:55:55

Tittel: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTorsdag 23 01 2020 @ 12:55:55
Jeg holder på med en 1984 2cv6 som skal være på veien til våren.

Jeg har delene til å bygge en 2cv Barbot special. Starter på dette når 2cv6n er ferdig, og regner med å ha denne ferdig våren 2021.

Og; jeg har bestemt meg for å forsøke å samle originaldeler for å bygge en 2cv Sahara eller 4x4. Er det noen som kjenner til disse bilene og/eller har kjennskap til hvor det er best å lete?

Det jeg har allerede er en norskregistrert identitet, men det meste av delene kommer til å gå med til Barboten. Jeg har dessuten en komplett motor/girkasse, hjuloppheng, dører, skjermer, frontpanser(ny type). Jeg trenger altså en hytte.

Jeg starter med å forsøke å skrape sammen er delene som er spesielle for disse bilene; altså drivlinja bakover.

Er det forresten noen som vil selge meg et pre -62 panser og gamle seter og ratt. Uansett tilstand.

Atle





Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: PerIFredag 24 01 2020 @ 18:01:26

Og; jeg har bestemt meg for å forsøke å samle originaldeler for å bygge en 2cv Sahara eller 4x4. Er det noen som kjenner til disse bilene og/eller har kjennskap til hvor det er best å lete?


Originale Sahara-deler finnes stort sett ikke. Men det er en butikk i UK som kan hjelpe for å få lagd en 2cv 4x4.

http://www.barbour4x4.com/

Å få det godkjent på norske skilter er vel heller tvilsomt?
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenFredag 24 01 2020 @ 20:30:25
Hei Per, takk for innspill

Jeg er egentlig ikke så interessert i firehjulsdrift. Jeg er interessert i å forsøke å lage en SAHARA! Bilgilsynet tror jeg nok det kan bli en råd med.

Jeg vet at det ikke er deler å få tak i, men jeg vil tro at noe kan skaffes med flaks og det meste kan lages, men jeg håper jo på å klare å få fatt i mekanismen for å koordinere giringen.

Jeg antar at ramma må forsterkes på grunn av ekstra vekt bak,  forterkede fjærer er hyllevare hos ECAS, og motor/gir, som står bak fram, festes (som foran) mellom  på girkassefestet som sveises bak på radiusarmtraversen og motorfestetraversen som må sveises bak på rammevangene.  Å få  snudd retningen på giringen skal være relativt enkelt. Får jeg lånt og scannet bensintankene fra en original Sahara vil det være lett å få produsert/3D scannet disse. Konverteringen av dører, skjermer etc fordrer kanskje kjøp av sikkemaskin og engelsk hjul, men bør være enkelt nok for den som har tid og tålmodighet, men hjulbrønnen i panseret vil nok måtte overlates til spesialister om det skal bli pent

Hovedproblemet vil være å få tak en original girsjalter, men får  man scannet en original, kan man saktens få en "dummy" produsert som kan romme en egenmekket sjaltepatent!

Eller kanskje er det mye vanskeligere?  Sannsynligvis, men intet er som kjent umulig for en ukuelig optimist.

Men, som pensjonist har man jo tid, og fundering over problemer som ligger utenfor egen flytsone skal vistnok hemme utviklingen av demens;  selv om noen nok vil mene at dette prosjektet tyder på at demensen allerede er sterkt fremskreden.

Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenSøndag 26 01 2020 @ 12:03:27
Unnskyld at jeg maser, men jeg er veldig interessert i å vite om noen av dere kjenner til noen som eier en 2cv Sahara eller 4x4.
Det kan være hvor som helst i Europa og jeg trenger navn slik at jeg kan kontakte eieren og spørre om jeg kan komme på besøk.

Jeg tror at jeg nå har kontroll på hvordan bygge alt sammen ,  også sjaltemekanismen. Jeg har funnet en workshop manual som dekker de spesielle duppedittene  til Saharaen. Denne inneholder en tegning av sjaltemekanismen. Jeg har vært i kontakt med en gammel (93 år) bekjent som er et teknisk  og praktisk geni, som skal hjelpe meg med å konstruere og lage sjaltemekanismen.

Så altså; nok en utfordring til menigheten; er det noen andre som vil lage sin egen Sahara. Det eneste dere i utgangspunktet trenger er en komplett ekstra motor og girkasse og fremre svingarmer og travers, samt en vinkelsliper, sveiseapparat og godt humør og pågangsmot.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoSøndag 26 01 2020 @ 13:07:56
Her finnes en 2CV Sahara: http://www.citromuseum.com/
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenSøndag 26 01 2020 @ 16:43:40
Hei Otto- takk for tips. Fint med en snartur til Provence. Jeg vil ringe museet og spørre om de vil la meg undersøke, måle og fotografere alle de spesielle delene og "patentene" så det kan bli enklere å få alt riktig.

Om noen imidlertid har tips om noen nærmere bil? Dessuten er det 55 år siden jeg avsluttet franskundervisningen min på gymnaset, og etter det har jeg aldri praktisert............... Selv en 2cv blir ikke så rusten som min fransk.

Men, får jeg ikke tips om noe noen nærmere bil, drar jeg. Ingen tvil om det.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoSøndag 26 01 2020 @ 17:00:06
Tror det skal være en Sahara i Norge. Sikkert noen på forumet som vet mer om det!
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: jonafSøndag 26 01 2020 @ 18:51:30
Hei Otto- takk for tips. Fint med en snartur til Provence. Jeg vil ringe museet og spørre om de vil la meg undersøke, måle og fotografere alle de spesielle delene og "patentene" så det kan bli enklere å få alt riktig.

Om noen imidlertid har tips om noen nærmere bil? Dessuten er det 55 år siden jeg avsluttet franskundervisningen min på gymnaset, og etter det har jeg aldri praktisert............... Selv en 2cv blir ikke så rusten som min fransk.

Men, får jeg ikke tips om noe noen nærmere bil, drar jeg. Ingen tvil om det.

2CV-experten i Skanderborg i Jylland har en Sahara i sitt museum på gården der verkstedet og butikken er. Stedet er verdt et besøk  :) :)

https://www.facebook.com/2cvgarasjen/photos/a.229916357173857/1291610274337788/?type=3&theater



Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenSøndag 26 01 2020 @ 21:15:48
Hei Jonaf, fantastisk opplysning. Da kan jeg kombilere et besøk der med en tur til 2cvsenteret!

Med begeistret hilsen fra Atle
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenMandag 27 01 2020 @ 13:22:57
Hei Jonaf, synes jeg må melde siste utvikling

Jeg har ringt 2cv xperten og spurt om jeg kan komme ned og studere Saharaen deres. Han sa jeg er hjertlig velkommen!
Ikke nok med det; de har en strøken førstegenerasjon "motorhjelm" som jeg får kjøpt, så da har jeg egentlig alt jeg trenger til både Barbot og Sahara,(bortsett fra girsjalter, men den tror jeg at jeg har kontroll på. Drar antakelig nedover søndag kveld og tilbake mandag kveld. Gleder meg vilt.

Jeg har bestemt meg for å prøve å få til brønnen på motorpanseret selv. Må øve på et par nyere pansere jeg har til overs. Dersom de bli bra, blir det et par motorpansere med hjulbrønn til salgs. Tenkte å lage noen bakskjermer også.


Så nok en gang; tusen takk for tipset!

Mvh Atle 
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: EirikJMandag 27 01 2020 @ 18:38:32
Hei Atle

Jeg er imponert over pågangsmotet og optimismen du utviser! Måtte den vare prosjektet ut. Tenker du bygge med 425/435 motorer, eller 602?
Litt undrende over at du syns panseret er en utfordring, mens resten som å kopiere bensintanker, fabrikkere gearmekanismene osv er lett  :D  Panseret krever bare at man kan TIG sveise.
Og flott med noen som skriver på et forum, og ikke bare holder til på FB. Tommel opp  ;)

Mvh.Eirik
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoMandag 27 01 2020 @ 20:15:34
Hei Erik.
Er det bedre å bruke TIG enn MIG-sveis på et panser?
Jeg sveiset inn ny hjulbrønn bak med MIG. :-\
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 28 01 2020 @ 12:46:46
Hei takk for entusiasme og interesse

Det er jo mye arbeide dette jeg har satt igang, men noe skal man jo ta seg til. I 1969 kjørte jeg 2cv og studerte jus. Da kjøpt jeg et Marganvrak fra 1954 og brukte 7 mnd på å bygge opp hele bilen, karosseriet, mekanisk lakk etc. Absolutt alt.

Men det er altså 51 år siden. Men selv om jeg ikke har den samme energien skal jeg nok få det til, jeg har god tid! Hva angår Saharaen anser jeg egentlig dette som et relativt lett prosjekt. Jeg skal bygge den opp som en vanlig 2cv først og kjøre denne i sommer, og så skal jeg konvertere til 2 motorer til vinteren sammen med arbeidet med Barboten. Reiser til Danmark med danskebåten på Tirsdag til uka og skal besøke 2cv experten for å inspisere og avlure deres Sahara alle hemmeligheter. Jeg får antakelig kjøpt en ekstra førstegenerasjon "motorhjælm" og et førstegenerasjonsratt.

Jeg skal kjøre begge bilene med 602 motor. Kanskje jeg satser på litt høyere kompresjon på Barboten; det er jo en racerbil må vite.  Dersom noen av dere kjenner til en ledig GSmotor og girkasse, så gi meg beskjed. Det hadde vært festlig å hatt mulighet for å kunne utstyre Barboten med ren bakhjulsdrift og GS motor!

Hva angår brønnen i "motorhjælmen", skal jeg ta alle relevante mål og fotografier i Danmark. Så har jeg tenkt å  prøve å få en blikkenslager til å produsere selve hjulbrønnen i er par tre eksemplarer. Så vil jeg prøve å finne ut hvordan jeg skal få til å sveiset denne sammen med motorpanseret uten at dette slår seg. Jeg har kjøpt meg nytt migsveiseapparet og punktsveiser. Tenker at jeg vil forsøke med en blanding av punktsveis og Mig lodding.

Grunnen til at jeg har havnet tilbake på 2cv i en alder av 73 år, er at jeg har en havarert drøm om å få meg en klassisk Porsche før jeg dør. Jeg fikk kontakt med en notorisk svindler på Sola, (fornavn Jan), som totalt har svindlet meg for bortimot kr 400.000 uten at jeg fikk noen Porsche, så da måtte jeg flytte kommaet i veteranbilprosjektbudsjettet mot venstre. Etter å ha byttet til 2cv føler jeg at jeg har kommet hjem. Kona kan ikke strikke, så en venninde av oss har lovet å strikke hver vår Citroengenser etter oppskriften i siste medlemsblad.  Det hadde aldri fallt meg inn å gå med Porschegenser!


Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoTirsdag 28 01 2020 @ 13:25:07
Nei Porsche-genser er ikke pent.
Ang. sveising av hjulbrønn; så må du må vel få laget en fals i kanten som sveises mot panseret fra innersiden med Mig.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 28 01 2020 @ 16:02:01
Hei Otto

Det er flere forskjeller på det vanlige førstegenerasjonspanseret og Saharaens enn reservehjulbrønnen. De vanlige har "bølgeblikk" på toppen. Saharaen har ikke. Skal man lage et Saharapanser må man derfor bytte ut hele toppen an panseret  over den buede falsen.

Dette skaper naturligvis mer arbeid, men har også fordeler; Det er veldig lett å lage en nøyaktig mal for denne metallplata, og helt nøyaktig plassering av hullet. Det er også veldig lett å måle den nøyaktige bøyen plata skal ha når den monteres.

For å unngå spenningsforandringer i stålet, antar jeg  at det vil lønne seg å montere den nye topplata med  karosserilim.

Jeg tror  at det vil være lurt å lage en jigg til å spenne opp plata før montering av brønnen. Lager man lbrønnen nøyaktig, kan man enkelt merke av hvordan den skal kuttes for å flykte med topplata; legger man til 1,5 cm, kan man bruke metallstrekke til å lage fals hele veien rundt, og så kan man sveise den fast mer punktsveiser.

Når det gjelder bensintank, tenker jeg at det tryggeste kanskje er å bruke originaltanken. Den får plass under setet, er stabil og sikker og koster ingen ting. Blir bilen veldig fin så kan man jo koste på seg en nøyaktig kopi etterhvert.

Hva angår oppmåling av  skjermer, skal jeg lage noen duppeditter som jeg skal ta med for å få helt nøyaktige mål. Det samme mht bakluka og andre spesialiteter som det er viktig å  få riktig.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoTirsdag 28 01 2020 @ 16:14:39
Ser ut som du har kontroll på dette. :)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 28 01 2020 @ 17:21:56
OOOps.........
Jeg tror jeg var litt for påståelig i siste innlegg. Det ser ut som om forskjellige Saharaer har forskjellig struktur på fronten, mange bilder på nettet viser bilder med bølgeblikk. Så da får jeg forsøke å finne ut om de ble levert med forskjellig utseende, eller om dette skyldes at noen laget noe uoriginalt etterpå.

Så altså; noen som vet hva som var originalt; begge deler eller hvilket av de to?

(Nerdete spørsmål, vil nok noen mene.)

Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 28 01 2020 @ 17:36:12
OOOps.............
Jeg var visst litt rask i avtrekket i forrige innlegg; Jeg har sett nøye på bilder av saharaer på nettet, at de finnes både med og uten bølgeblikk på toppen. Vet noen om det er slik at de ble levert med begge alternativene, eller er det slik å forstå at den flate varianten er  en enklere replika?

Litt nerdete spørsmål kanskje, men vet noen dette?
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoTirsdag 28 01 2020 @ 17:41:22
Ring Henri Fradet. Han snakker norsk. Saharaen på museet kom fra Norge.
Dette er jo en fransk bil fra 50-tallet og det er mulig at «man tar det man har» ::)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: EirikJTirsdag 28 01 2020 @ 20:50:48
Hei Erik.
Er det bedre å bruke TIG enn MIG-sveis på et panser?
Jeg sveiset inn ny hjulbrønn bak med MIG. :-\

For de som kan sveise med TIG, er det uten tvil veien å gå når det gjelder veldig tynne plater. Det går med MIG/MAG apparat også, men TIG gir mye bedre kontroll på sveisen og det er lettere å få det pent. Jeg har sveiset inn nytt stål på to bakdører, under vinduspakningen. Det gjorde jeg relativt enkelt med TIG men det var kjempevanskelig med MIG.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: MortenOnsdag 29 01 2020 @ 16:24:51
OOOps.........
Jeg tror jeg var litt for påståelig i siste innlegg. Det ser ut som om forskjellige Saharaer har forskjellig struktur på fronten, mange bilder på nettet viser bilder med bølgeblikk. Så da får jeg forsøke å finne ut om de ble levert med forskjellig utseende, eller om dette skyldes at noen laget noe uoriginalt etterpå.

Så altså; noen som vet hva som var originalt; begge deler eller hvilket av de to?

(Nerdete spørsmål, vil nok noen mene.)

Grunnen til at det finnes en god del bilder av Saharaer uten korrugert panser er sannsynligvis at dette er bilene fra visning av førseriemodellene i 1958. Disse bilene hadde heller ikke hull i fordørene til bensinpåfylling. Da Sahara kom i salg i 1960 mener jeg den hadde korrugert panser og beholdt det gjennom hele produksjonen.

Ellers: Spennende og ambisiøst prosjekt, gleder meg til å følge det!
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenOnsdag 29 01 2020 @ 17:09:00
Hei Morten

Nei, mange av bilene som er avbildet på Google  har flat topp. For noens vedkommende står det eksplisitt at bilene er originale. Det er ikke godt å vite om fabrikken laget egne pressformer til Saharapanseret, men det faktum at det åpenbart er  levert biler med begge typer topp på panseret, kan tyde på at reservehjulsbrønnen ble montert på et vanlig panser. Hadde de laget egne pressformer for dette panseret, antar jeg at alle hadde vært levert med samme panser.

Antar jeg
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: MortenOnsdag 29 01 2020 @ 17:23:49
Ser ut som du har helt rett. Faktisk ser det ut som de aller fleste har kun én profil på midten av panserfeltet der reservehjulsbrønnen sitter, det er bare jeg som har vært mer opptatt av andre deler av Saharaene jeg har sett enn akkurat panser-rillene :) Jeg finner så få bilder av korrugerte panser at jeg nesten må forsøke meg på en ny teori: Saharapanser med riller kan være kun de aller siste modellene hvor man "brukte opp restene", og/eller biler som har fått skader på panseret og har måttet lage panser ut fra vanlige korrugerte utgaver.

Som en kuriositet: Hvis du vil spare deg for litt jobb med dørene kan du ta utgangspunkt i biler produsert mot slutten av epoken - en gang i 1965 gikk også Sahara over til å bruke fronthengslede dører, men på grunn av lave produksjonstall disse årene gjelder det i praksis bare godt under 10 % av bilene.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenOnsdag 29 01 2020 @ 17:24:27
Hei morten, jeg glemte å nevne at de bilene jeg  referer til er fra flere årsmodeller, så sent som 1965 og alle har bensinpåfylling i dørene. En pussighet gjelder forresten eb blå fra 1965 som det sies er original; den har selvmordsdører og de vanlige 2cvene ble vel ikke levert med det i 1965? Men; Saharamodellen var neppe hyllevare, antakelig kunne man få den utstyrt som man ville??
En annen raritet; 2cv experten i Skanderborg har jo en Sahara i samlingen sin. Jeg har ikke sjekket hvilken årsmodell det er, men bildene viser at den har bakoverfordører og ordinære bakskjermer. Den har bensinpåfyling i dørene og luftespaltene  over bakskjernene, men jeg lurer på om dette kan være en replika
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: MortenOnsdag 29 01 2020 @ 17:31:07
Ja, hull i dørene til bensinfylling har så vidt jeg vet alle etter 1960. Selvmordsdørene forsvant fra vanlig 2CV rundt 1964 mener jeg å huske, på grunn av nye lovkrav i Frankrike. Jeg vil tro at 1965-modellen kan være en overligger som er registrert tidlig på året, eller muligens en av de som ble produsert i Spania. Usikker på om de var underlagt samme regelverk.

Angående bakskjermene i Skanderborg: Jeg må gang på gang minne meg selv på at mange 2CV-er har vært godt brukt i sine tidlige år selv om de framstår som aldri så blanke og originale i dag. Det kan ikke utelukkes at denne bilen har måttet bytte bakskjermer på et tidspunkt uten at noen husker det i ettertid.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenOnsdag 29 01 2020 @ 20:09:42
Hei Morten.

Ad bilen i Skanderborg; enig.

Ny tanke vedrørende årsaken til forskjellen på toppene. Såvidt jeg vet ble noen av bilene laget Frankrike og noen i Belgia. Jeg føler meg rimelig sikker på at det ikke ble laget egne pressformer til Saharapanseret. Dette var svært dyrt på denne tiden. Jeg legger mao til grunn at monteringen av brønnene ble gjort manuelt på ordinære pansere. Man skal huske at dette er tilbake på tidlig 60 tall, da var alt arbeide med bilproduksjon manuelt. Kanskje biler laget i Belgia ble produsert annerledes  enn i Frankrike hva angår montering av brønnen.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoSøndag 02 02 2020 @ 11:23:19
.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: SambalbijTirsdag 04 02 2020 @ 09:32:01
Det blir spennende å følge. Jeg har bygd en Sahara selv for 20 år siden når jeg bodde i Nederland og reiste med den bla annen til Hellas.

Jeg brukte en AK 400 som basis og 2 x 602 cc med skivebremser. Fikk den godkjent også.

(https://myalbum.com/photo/29FPBCUN3Cbs/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/UHVw9pw2HZmS/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/mGfkgg9TH29M/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/buVYAKQr7VWG/1k0.jpg)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: EirikJTirsdag 04 02 2020 @ 11:05:39
Veldig veldig kult! Vet du hvordan det står til med bilen i dag?
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: SambalbijTirsdag 04 02 2020 @ 11:14:34
solgt ham i 2005 , han dukket opp flere år senere da han stod utenfor en 2CV garage i Goes Nederland. dessverre flere år ute og i ufint stand.
deretter skal han vare eksportert . Mest sannsynnlig ti Tyskland men finner ham ikke tilbake dessverre.

Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 04 02 2020 @ 12:30:07
Hei SAMBALBIJ

Nå ble jeg virkelig glad. Har du virkelig laget en slik selv. Har du bilder fra "produksjonen". Vae det du som laget den, eller fikk du den produsert. Har du bilder av girsjalteren. Fikk du den laget selv etc etc etc.

Hvor i landet bor du? Jeg må virkeig få snakke med deg!!!   Kan du ringe meg på tlf 98408384.

Reiser til Danmark i ettermiddag, skal til 2cv experten, men er naturligvis på telefon hele tiden.

Med vennlig og håpefull hilsen

Atle
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: SambalbijTirsdag 04 02 2020 @ 15:08:28
ja bygd den helt selv og har mange gode tips til deg. Kan skrive en bok om den bilen.
kan godt ha en prat, jeg bor i Ålesund, er i Trondheim i helgen.

men vi kan også gjør det på telefon 99549755

I NL finnes det forresten 1 som har bygd en Sahara replica selv og jeg vet også om 1 i England. En Østerriker har en internetside med en oversikt om mange Saharaen og replicas.
skal ser om jeg finner siden , Han heter Peter Wibmer

her er den : https://peterwibmer.oecc.at/sahara/gallery/gallerie1.htm

når du trykker på engelske flagget finner du en link til ''copies''

M v h
Gert-Jan Brink (NL)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 04 02 2020 @ 15:21:14
Hei Gert-Jan

Flott, da ringer jeg deg!

Hilsen Atle


Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenLørdag 08 02 2020 @ 11:31:48
Tilbake fra 2cv xperten i Skanderborg. Tok alle mål og tegnet av alle spesielle Saharadeler(karosserideler). Om noen ønsker å forsøke seg på en Saharareplika, kan jeg lage mal-sett så får man det rett.

Alle mine teorier mht panseret til Saharaen er nok dessverre feil. Panseret har de samme krumningene som førstegenerasjonspanseret til vanlig 2cv, men mangler rillene (bølgeblikket). Det gjør det mye værre å lage et tilnærmet likt panser. Jeg tror at verdien av en replika vil være avhengig av hvor korrekt den er bygget, og dessuten er det under enhver omstendighet morsommere å bygge og eie.
Det synes åpenbart at citroen hadde egen presse til Saharapanseret. Jeg kjøpte  et meget fint førstegenerasjonspanser (6500 DK), men spørsmålet er om det lønner seg å konvertere dette til noe som allikevel ikke blir likt det originale, eller om jeg heller bør bite i det sure eplet og få en flink karosseribygger til å lage et nøysktig Saharakopipanser og selge det jeg kjøpte. Den eneste karosseribyggeren jeg kente til, Bjørn Unneberg som hadde Unneberg bil i Tønsberg, er dessverre død, så hvor finner jeg en slik person?

Er det noen av dere som kjenner til en flink karosseribygger/plateslager som dere tror at kan lage noe slikt for meg? Trenger ikke være i Norge.

Et annet spørsmål; er det noen av dere som har et dårlig førstegenerasjonspanser dere er villig til å kvitte dere med for penger.

Atle

Og; er det noen av dere som har noen karosserideler (rester) fra  en 2cv med bare 2 sidevinduer som dere er villig til å kvitte dere med;  jeg trenger partiet over bakskjermene.



Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: jonafSøndag 09 02 2020 @ 21:50:52
Karosserimakeren i Moss gjør nok jobben for deg. Der arbeides det kun med klassikerbiler på høyt kvalitetsnivå. Verd et besøk!
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenMandag 10 02 2020 @ 11:29:30
Hei Jonaf, takk for tipset. Jegthar med meg panseret en av dagene og besøker dem. Blir sikkert også morsomt å se det andre de holder på med.

Men jeg grøsser litt med tanke på hva det kan komme til å koste  å lage panseret ordentlig! Jeg hadde liksom tenkt å gjøre alt selv, men innser at verdien på det ferdige produktet antakelig kan bli betraktelig mye høyere om jeg får det tilnærmet lik originalen, og selv om jeg har gått på kurs i platebanking og engelsk hjul, mengler jeg kompetansen til å få til dobbeltkrumningen på den øvre delen av panserert; jeg trodde det har flatt. Og ikke kan jeg legge reservehjulbrønnen i det originale 2cv panseret, for da blir det bølgeblikk, og det er uoriginalt  (selv om nesten ingen vet det).

Atle
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: MortenMandag 10 02 2020 @ 11:44:58
Nye karosserideler støpes jo ofte i glassfiber. Kanskje en idé å ta en avstøpning av panseret du har kjøpt og tilpass deretter malen for å støpe ett med reservehjulsbrønn
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: SambalbijMandag 10 02 2020 @ 13:18:26
å lagre hul i Sahara pantser er jo ikke så alvorlig vanskelig _:

(https://myalbum.com/photo/xhaaQfsGK2sB/1k0.jpg]http://)

(https://myalbum.com/photo/nBsKpAQYb5Qp/1k0.jpg]http://)

(https://myalbum.com/photo/AoyHspLAqCQM/1k0.jpg)

(https://myalbum.com/photo/yuErMGexEGwr/1k0.jpg)

husk at regnvann må ut, jeg hadde sveist en metal pipe nederst og koblet en hageslange på til underside av bilen.


I 2006 fant jeg en original Sahara pantser på en vannliog 2CV vrak hos AB auto naer Marseille. Han ville ikke selge. vet ikke om han har den fortsatt.
(https://myalbum.com/photo/EK5rg7e6ztoj/1k0.jpg)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenMandag 10 02 2020 @ 21:24:54
Enig, det er ikke så veldig vanskelig å lage hjulbrønn hvis man ikke ønsker ål lage panseret identisk med originalen. Saharapanseret ble nemlig laget nesten likt med det vanlige førstegenerasjonspanseret, men med en viktig forskjell; det hadde ikke "bølgeblikk" på toppen. Det vil si at dersom man ønsker å lage en eksakt kopi, så må man bytte ut hele det øvre partiet og det er dobbeltkrommet; det er kromt både sideveis og på langs. Det er vanskelig å få til pent. Jeg har gjort avtale med Karosserimakeren på Moss ( takk til JONAF) for å levere panseret i morgen. Skal spørre om han kan lage luftespaltene over bakskjermen også. Karosserimakeren stenger sjappa i Mai, så jeg kom i grevens tid!

Hva gjelder produksjon av kopier i GRP, er jeg egentlig ikke så sikker på hva jeg synes om plastikkdeler. Men dersom det er interesse for et slikt prosjekt, kan jeg evt leie ut det ferdige panseret til avstøpning; panseret har allerede kostet kr 8500 NOK pluss reise tur retur Danmark for og hente, og jeg regner med at prisen hos Karosserimakeren blir høy, så  jeg vil habetalt for å stille det til rådighet for avstøping. Men jeg har ikke tid og anledning for å gjøre dette selv.

Atle
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: jonafMandag 10 02 2020 @ 23:05:57
Skulle Karosserimakeren bli for dyr, finnes det flere dyktige plåtsmeder i Østfold. Weberg karosseri er et firma som har et godt rykte for å levere det kundene ønsker. De driver primært med oppretting, men også karosseribygging.

Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 11 02 2020 @ 15:16:13
Var både hos Weberg og Karosserimakeren i formiddag. Hyggelige og flinke folk. Weberg var imidlertid litt i tvil, så jeg endte med å legge igjen panseret hos Karosserimakeren. Han hadde hatt en 2cv Charleston selv og syntes nok både Sahara og Barbotprosjektet mitt var spennende; ha sa egentlig at han syntes at alle prosjekter er spennende. Snakker om diplomatisk tilnærming! Han skal lage både bakskjermene, samt skaff louvres til bakskjermene, så da har jeg satt bort ganske mye.

Holder på med å strippe understellet og fjæringssylinderene for olje, møkk og rust, og sprayer med Brunox, og så blir det maling i flere lag. Mye jobb, men som pensjonist har jeg et hav av tid, og garasje/verksted på gårdsplassen. I morgen skal jeg starte å sveise på karosseriet, og så går det slag i slag

Alle deler blir demontert og renset, kontrollert,-evt fornyet og grunnet og malt etter behov. Det er snodig; jeg hater å rydde inne i huset og hater å vaske og holde ordnen, men straks jeg kommer ut i garasjen er jeg ganske opptatt av detaljer. Men; verktøyet flyter, og jeg bruker 1/2parten av tida på å lete. Men skitt la gå
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: eilertTirsdag 11 02 2020 @ 19:11:42

Ingen tvil om at du har pågangsmot! Spennende prosjekter og artig å følge. Håper du tar mye bilder og dokumenterer underveis slik at vi får ta del i de visuelle forandringene også, gjerne til Citrophile! ;-)

Nå har jo du tatt grundige mål i DK, men pass på at brønnen ikke blir for dyp (spesielt i front) slik som de fleste hjemme lagde variantene ofte blir. Godt synlig bl.a. på bildene fra Sambalbij, på originalbildet av Saharaen ser vi at det nokså grunt i front, og sitter også nokså mye lengre frem enn det som er vanlig å lage.
Om jeg ikke tar helt feil må du ha skjermer som passer med et 50-talls panser også, da det er en litt annen profil på dem tror jeg. Men det er mulig jeg tar feil.

Forstå jeg skal passe godt på 50-talls panseret mitt når jeg ser hva det koster å kjøpe et  ;D

-Erlend;
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTirsdag 11 02 2020 @ 19:21:00
Hei,  bilen i Skanderborg er nok en original Sahara, men resrvehjulbrønnen er reparert nikså slurvete så jeg skal ta kontakt med Lane Motor Museum i Nashville og be dem ta mål på sin bil så jeg får det helt nøyaktig.

Jeg har begynt på tegnekurs og har begynt å tegne blant annet 2cver i alle avskygninger og fasonger. Det kommer nok etterhvert både bilder og tegninger, så gru dere!

Men; er det noen av dere som har en GS motor til Barboten jeg skal bygge. Eller noen som kan forbarme seg over meg med et førstegenerasjonsratt, så mottas dette med tak,(og betaling)

Atle
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: PerITirsdag 11 02 2020 @ 22:54:13
Hvis du har mulighet til å hente GS-motor i Bergen har denne karen noe:
http://cx.zapto.org/forum/viewtopic.php?f=19&t=6989
Sender tlf.nr på en privatmelding her på forum i tilfelle han ikke er interessert i å spre det utover.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenOnsdag 12 02 2020 @ 08:30:46
Hei PerI, takk for opplysning

Jeg vet ikke hvordan man mottar privatmelding, så om du kanskje kunne sende meg en SMS på 98408384?

Mvh Atle
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenOnsdag 12 02 2020 @ 09:25:10
Har snakket med GS-motoreieren i Bergen. Det var en østlending til som var interessert, så jeg foreslo at vi fikk en hver og det var han enig i!!

Men, nå trenger jeg girkasse til motoren!

Spørsmålet hva slags girkasse som passer for å sette GS motor i en 2cv. Et enkelt svar er naturligvis girkassa fra en AMI Super, for den hadde jo samme motor. Jeg velger å åpne for dette spørsmålet under egen titel.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: EirikJOnsdag 12 02 2020 @ 16:00:17
Om jeg ikke tar helt feil må du ha skjermer som passer med et 50-talls panser også, da det er en litt annen profil på dem tror jeg. Men det er mulig jeg tar feil.

Etter som jeg har lest meg til, tar du feil når det gjelder profilen, hvis det er selve krumningen på skjerme du mener. Altså det som er synlig når panseret er lukket.
I grove trekk er forskjellen på forskjermer til den første generasjon panser, en annen type innerskjerm. Innerskjermen mangler "bulen" for topplokket f.eks. Festebrakettene er også litt annerledes. Og har selvsagt ingen hull for dumping av varmluft fra varmeapparatet. Ytterskjermen har selvsagt ingen hull til blinklys, men som sagt, profilen/krumningen skal være den samme gjennom alle år.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: PerIOnsdag 12 02 2020 @ 19:20:46
Om jeg ikke tar helt feil må du ha skjermer som passer med et 50-talls panser også, da det er en litt annen profil på dem tror jeg. Men det er mulig jeg tar feil.

Etter som jeg har lest meg til, tar du feil når det gjelder profilen, hvis det er selve krumningen på skjerme du mener. Altså det som er synlig når panseret er lukket.

Hvis man ser på en 2cv med gammel type panser med nye type skjermer, så mener jeg den vil subbe inntil på den delen som tilsvarer trekantplata mot skjermen ved åpning av panser enn om det hadde vært gamle type skjermer. Så det må jo være en ørliten produksjonsforskjell ute og går uten at jeg klarer å spesifisere mer enn det jeg har skrevet.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: EirikJOnsdag 12 02 2020 @ 19:37:53
I følge det jeg har lest, nei. Men det er riktig at panseret subbet borti av og til på noen biler. Slik var det originalt også.
Handler om justering og passninger, vil jeg tro.

Men det hevdes at formen på den ytre delen av skjermen ikke var endret under hele produksjonen av 2CV. Det er en myte at den er endret.

Min -58 har nyere skjermer foran. Skjermene er trolig fra sent 60-tall. Panseret subber på ene siden, men ikke på andre siden. Dette fordi panserhengselen ser ut til å være litt bøyd mot ene siden, og ligger derfor lavere på den siden. Jeg tror jeg skal kunne få det til å fungere ved oppretting av panserhengselen og skjermenes innfestninger.

Men jeg KAN ta feil. Men i såfall gjør også den Franske klubben for 50-tallere det også  ;)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: PerITorsdag 13 02 2020 @ 23:14:39

Men i såfall gjør også den Franske klubben for 50-tallere det også  ;)

Spør en franskmann om en 2cv har totrinns vindusviskere så vil de nok se undrende på deg. Men jo, de har nok rett om skjermene :)


Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoMandag 09 03 2020 @ 13:02:35
Spent på nytt om prosjektene? :)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenLørdag 28 03 2020 @ 12:12:46
Hei
Er gått inn i en litt depressiv periode. Litt brakkesjuk. Noen som kjenner igjen beskrivelsen.

Men, jeg holder jo på. Det går mest i å pusse opp alle delene som skal inn i bilene(e). Alt bli tatt, så det tar jo tid. Regner med å begynne å montere i slutten av neste uke, men jeg har et spørsmål jeg trenger svar på. Da jeg demonterte fjæringen under bilen, så glemte jeg å merke hva som er foran. Fjærings"rørene" er merket med utstansede bokstaver. På den ene står det en stor A med en linje ut fra nedre del av høyre del av den store A`en, slik at det ser ut som om den danner høyre del av en stor V. På det andre røret står det i tillegg et 1 tall.

Jeg tolker disse tegnene som at det står AV- som jeg tolker som forkortning av avant-som iht mine beskjedne franskkunnskaper betyr foran eller front.

Er det noen som kjenner til dette?

Atle
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoLørdag 28 03 2020 @ 14:14:12
Hei Atle.
Det stemmer det. Enden merket AV skal være mot front. Kanskje har fronten også rustet mest pga sprut? Slik var det på min. Jeg måtte kappe av fronten og sveise på ny.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenMandag 30 03 2020 @ 11:21:56
Hei Otto, takk for svar.

Jeg er glad jeg har noe å ta meg til i min avgrensede pensjonisttilværelse. Glad det også er er miljø der ute som jeg kan henvende meg til når jeg står fast. Så jeg kommer nok tilbake snart!

Ellers; vi får stå på og håpe på bedre tider. I 2021 er det planlagt verdenstreff i Sveits. Dersom det er mulig, skal jeg dit. Godt å ha noe å se fram til!

Atle

Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: EirikJMandag 30 03 2020 @ 19:35:19
Fint du pusler videre. Å sette i gang med TO slike prosjekter som du har satt deg fore er ganske ekstremt. Selv hver for seg er de ambisiøse prosjekt. Håpe du ikkje breinn lyset i begge einann, som en kar fra heimbyen min syng.
Lykke til videre!

Og skulle inspirasjonen minke, så kom deg på Verdenstreffet til neste år, det vil hjelpe!  ;)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoMandag 30 03 2020 @ 23:07:34
Tror dessverre det vil være reiserestriksjoner helt til vaksinen er klar.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: EirikJTirsdag 31 03 2020 @ 18:53:19
Ombestemte meg  ;)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTorsdag 25 06 2020 @ 10:11:02
Hei, statusrapport fra galehuset.

Saharaprosjektet er stort sett ferdig mht sveising og rammebytte, men jeg får ikke tillatelse til å bygge om til Sahara før den har gått noen måneder som vanlig 2cv. Men jeg driver jo med å konvertere deler etc. Jeg satser på at Saharaen skal være patinert eller vel så det. Den skal fremstå slik en Sahara bruksbil antakelig fremsto på 60 tallet; småshabby i det ytre

Når dette prosjektet er ferdig rundt 1 september, rykker Barbotprosjektet inn i garasjen.

Jeg har imidlertid skaffet et prosjekt til, en 1982 2cv6 med ny ramme, som jeg kjøpte i Halden i går. Den har jeg bestemt meg for å bygge om til Azelle med førstegenerasjonspanser. Denne skal være strøken og lyseblå! Ikke en flekk!
Det vil med andre ord rykke 2 prosjekter inn i garasjen samtidig; Barbot og Azelle.

Siden jeg skal bygge en Azelle, vil jeg bygge Barboten som 1 seter, ettersom Azelle jo er en 2 seters cabriolet og jeg ikke trenger 2 cabrioleter for å kjøre tur med kona. Jeg tenker at jeg kommer til å bygge Barboten så original som mulig, altså temmelig røff. Egentlig hadde jeg tenkt å bygge den  strøken  slik de andre eksisterende replikaene er bygget. Jeg kommer til å satse på maksimal vektreduksjon, herunder å bytte fjæringsboksene med gummi(strikker) og ellers redusere vekt der dette vil være mulig og kanskje en moderat trimming.

Jeg gleder meg som en unge; jeg tror jeg vil få norges særeste 2cv samling; Rød velpatinert Sahara replika, grå og shabby chic  Barbot replika og lyseblå strøken Azelle replika. Kan det bli bedre.

Men først og fremst gleder jeg meg til den videre prosessen med å finne løsninger på alt mellom himmel og jord av problemer som må løses!


Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoTorsdag 25 06 2020 @ 13:09:30
Dette er spennende! Har du bilder?
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenTorsdag 25 06 2020 @ 18:17:39
Hei Otto. Nei jeg har ikke noen bilder. Men kanskje til høsten? Hvor bor du forresten, du kunne jo komme innom og kikke og prate; du høres ut som en  hyggelig kar. Har kjøpt koronabobil, så kona og jeg drar på ferie om et par dager; utforske grensen mellom Vestlandet og Nordsjøen, men etter det er jeg tilgjengelig for det meste i relasjon til 2 cv.
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: OttoTorsdag 25 06 2020 @ 18:40:04
Bor på Lillehammer. Skulle også vært en tur til Asker og besøkt en Visa-entusiast. Jeg hadde en Visa en gang (men det var Visa II og ikke de kule førstegenerasjon) Skulle også vært og Lanolin-behandlet bilen, men det er ved Mysen og litt annen kant. (hvor på Vestlandet skal dere, jeg er selv vestlending, men ikke fra Vestland) ;)
Tittel: Sv: Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika
Skrevet av: Atle Odd HovdenFredag 10 07 2020 @ 13:36:38
Hei, litt pause på grunn av tur uten nett. Gjorde vestlandets ytre deler fra Skudeneshavn til Stad. Fantastisk, men dessverre mye dårlig vær! En uke ferie til og så er det tilbake i garasjen.