Hovedmeny

71 mod. 2CV6

Startet av Otto, fredag 03 aug 2007 @ 18:56:08

« forrige - neste »

Otto

Jeg har i dag sett på og prøvekjørt en 2CV6  71 mod som er tilsalgs, Prisen er 10000,-. Det er nytt tak og dekk. Bilen skal være EU-godkjent i år. Det er rustet hull i golvet ved førersetet  (i alle fall der) og synlig rust under frontruta og i bagasjerommet. Skjermer ser OK ut (også innerskjermer). Lite bulker. Lakken er ikke original, (prøvd å lage en burgunder/svart Dolly). Jeg skal få en Citroen-mekaniker til å sjekke ramma og andre viktige deler hvis jeg tenker å gå videre med dette. Hva mener dere? Pris, hvis ramma er OK? Det må en del rustsveising til, fikse litt på interiør, og ny lakk.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: Otto på fredag 03 aug 2007 @ 18:56:08
Jeg har i dag sett på og prøvekjørt en 2CV6  71 mod som er tilsalgs, Prisen er 10000,-. Det er nytt tak og dekk. Bilen skal være EU-godkjent i år. Det er rustet hull i golvet ved førersetet  (i alle fall der) og synlig rust under frontruta og i bagasjerommet. Skjermer ser OK ut (også innerskjermer). Lite bulker. Lakken er ikke original, (prøvd å lage en burgunder/svart Dolly). Jeg skal få en Citroen-mekaniker til å sjekke ramma og andre viktige deler hvis jeg tenker å gå videre med dette. Hva mener dere? Pris, hvis ramma er OK? Det må en del rustsveising til, fikse litt på interiør, og ny lakk.

Synes dette høres riktig greit ut. Ga 10.000 for noen år siden for en 71-modell som høres ut til å ha vært i dårligere stand en denne ved kjøpstidspunktet, men nå nærmer den seg registrering :)  Forutsetningen er som du skriver at ramma er OK.

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Hvis bilen er EU-godkjent i år så er vel ramma kontrollert og i orden? Kunne ikke merke noe treghet på styringa på min lille prøvetur. Bremsene virket tunge, men jeg har ikke erfaring med dette, Finns det sveisekurs for oss som vil sveise rustskader selv?

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

En eu-kontroll er INGEN garanti for at ramma er i orden :o Hvis bremsene virker "tunge" fungerer sikkert ikke bakbremsene. En grei måte å kontrollere om bakbremsene virker er å kjenne på bremsene; hvis pedalen har liten vandring og virker "hard" sitter sannsynligvis bakbremsene fast. Pedalen skal "synke" litt ved bruk, det er et tegn på at bakbbremsene virker. Bremse-effekten skal selvsagt være utmerket ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Otto: Hvis du finner sveisekurs så er jeg mer enn interessert i å hive meg på! Dette kan jeg virkelig ha bruk for å kunne etterhvert :/
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Hvis jeg tenker å gå videre med dette og bilen fortsatt er tilsalgs mandag, så får jeg Nor Bil på Lillehammer (tidligere Citroen-forhandler) til å ta en sjekk på ramme, bremser, forstilling. (blir ikke bremser og forstilling kontrolletr på EU-kontroll?)
Innvendig var bilen rød. Noen som vet om dette var originalt i 1971?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Sitat fra: Otto på lørdag 04 aug 2007 @ 19:43:00
Finns det sveisekurs for oss som vil sveise rustskader selv?
Les litt teori om sveising f.eks denne Haynes manualenhttp://citroen.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Welding_Manual.pdf
kjøp deg et rimelig greit MIG sveiseapparat, maske og noe rent blikk/stål og sett igang. Er dere 2 eller flere amatører blir det sikkert mye arti ut av det også ;) Å sveise er egentlig veldig enkelt, Å bli flink tar lang tid og kommer med erfaringer.

Er forresten veldig enig med Eirik J at EU kontroll IKKE er noe sikkerhet for at din 2 CV frisk i ramma. Er du usikker, hør ALLTID med noe som kjenner bilene. :)

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

Nå ble det ikke 2CV på meg denne gangen. Måtte bestemme meg før jeg hadde fått snakket med mekaniker som sjekket ramma. Det var lite rust i ramma viste det seg så jeg angrer litt. Men jeg leter etter en veteran som jeg skal plukke helt ned. Og ikke kjøre før den er restaurert. Altså er langsiktig prosjekt som jeg kan fikle med.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Hvis du leter etter en veteran du skal plukke helt ned behøver du kanskje ikke være så redd for rust i ramma. Det er ganske stor sannsynlighet for at en slik bil vil ha enten rust i gulvet, rust i framre eksospotte/tverrpotte, eller rustne bremserør. Alle disse tre tingene er mye lettere å fikse med bilen helt eller delvis av ramma. Skal du først gjøre restaureringen skikkelig kan du kanskje vurdere å ta rammeskiftet like godt først som sist, for å slippe å gjøre den jobben bare 4-5 år etterpå? Ny ramme koster ikke veldig mye, evt kan du kjøpe galvanisert til 10-11 tusen..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Håpet at det skulle gå i orden med kjøpet av en 73-mod i fjor. (1500 kr) Men det blir kanskje ikke noe av. Det er vel noe sånt jeg tenker meg.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

vil bare minne dere på at "2cvarve" i Trondheim har en 73 veteran stående. Den er etter min mening et godt utgangspunkt for et veteranprosjekt. Den har god ramme og helt greit karroseri. Det som er veldig positivt med den bilen er alt som eieren har kjøpt til den.

http://2cv.middledot.net/index.php?topic=328.0
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6