Hovedmeny

Ingen start

Startet av knutaar@me.com, torsdag 30 mai 2024 @ 15:13:12

« forrige - neste »

knutaar@me.com

Hei. Byttet dynamo og spenningsregulator, bestilt fra Der Franzose i Tyskland. Ved oppstart tente den så vidt, men etter det helt død. Prøvde startgass, men fortsatt helt død, så tydeligvis ingen gnist. Noen som har vært borti tilsvarende eller som har forslag til hva som kan være årsaken? Ha en fortsatt fin dag! :-)

Otto

#1
Hei
Ikke gnist har vel ikke med dynamo og regulator. Hvis den lader batteriet og starteren går rundt kan det være coil eller plugger. En lampe som settes på pluggledningen og pluggen sjekker om det kommer gnist fra coil.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Har du stiftetenning eller er det byttet til elektronisk? Defekt kondensator eller helt feil justerte stifter kan gi start-trøbbel. Så lenge det er strøm på batteriet til å drive startmotoren er det plenty til tenningen, så dynamo og regulator har nok ingen direkte sammenheng her.
Som Otto skriver er det greit å sjekke pluggene også.
Den skulle jo tent på startgass hvis det var gnist, men det skader ikke å sjekke bensintilførselen. Pumpa kan gi opp ganske plutselig.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

knutaar@me.com

Hei og takk for raske svar. Jeg har gammeldags stift-tenning. Bilen startet og gikk før jeg byttet dynamoen. Riktig nok måtte den ha starthjelp siden den ikke ladet pga dynamoen. Med startkabler startet den imidlertid med en gang. Etter dynamo-skift brukte jeg også startkabler fra hovedbilen. Det hørtes ut som den fyrte i ca ett sekund, og så var det dødt. Starteren går som bare det, men altså null liv i motor. Plugger og pluggkabler er nylig byttet. Kan coilen bare plutselig gi seg, og hvorfor skulle den gjøre det mens jeg skiftet dynamo..? Jeg hadde frakoblet batteri gjennom hele prosessen.
Tusen takk igjen for svar! :-)
-Knut-

Otto

Kan ledningene til coilen ha løsnet?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

knutaar@me.com

Hei igjen. Har sjekket pluggledningene. De sitter godt både på coil og plugger.

Otto

#6
Det er 2 ledninger til på coilen. Sitter begge fast?

Denne kan brukes til å teste om det er gnist.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Jeg kan ikke komme på at jeg har hørt om coil som plutselig blir helt kaputt, men jeg har opplevd at stifter eller kondensator brått gir seg.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jonaf

Kople en prøvelampe på ledningen som kommer fra stiftene og kjør på starteren. Lampen skal blinke. Hvis bilen har stått med tenningen på uten motoren i gang, kan coilen ha blitt skadet. Prøv med en annen coil, denne er et svakt punkt på 2CV. En coil i reserve er det uansett lurt å ha med.