Feil lykteinnstilling EU-kontr.

Startet av Alx, fredag 03 okt 2008 @ 13:14:43

« forrige - neste »

Alx

Har fått en noe irriterende 2er feil på EU-kontroll; Feil innstilling på nær- og fjernlys. (på C15)
Mannen fra PKK fortalte det var feil lysbilde. Hva betyr det egentlig? Og ikke minst hvor kan jeg finne ut hva som er rett innstilling?

Har EU-gokjent en bil hos Vegagerðin (vegvesenet) på Island en gang, og må si jeg har mye mer sans for deres kontroll. I stedet for å sjekke innstillingene på lysene, justerer de dem. Og EU-kontrollen tar ikke noe lengre tid der enn her for å si det sånn.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Morten

Som NAF-medlem har jeg fått justert lysene på EU-kontroll der - mulig det er en ekstraservice for medlemmer?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Alx

Sitat fra: Morten P Ruud på fredag 03 okt 2008 @ 13:20:23
Som NAF-medlem har jeg fått justert lysene på EU-kontroll der - mulig det er en ekstraservice for medlemmer?
Snap-Drive har tydeligvis ikke den form for ekstraservice... :(
NAF-medlemskap vurderes likevel uavhengig av det... Er enkelte ting som kan være fornuftig i forbindelse med at man eier gamle biler...

Men, til saken; hva er kravene til innstilling mon tro? Kravene står ikke i FOR 1997-12-15 nr 1488: Forskrift om gjennomføring av periodisk kontroll av kjøretøy (kontrollveiledning).
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Morten

Det står vel i kjøretøyforskriften, mulig du kan få noe ut av dette:

Sitat
2. Kontroll/innstilling mot tavle, vegg e.l.
2.1 Kontrollområde
Nærlyset kan også med fordel kontrolleres/innstilles ved hjelp av en tavle, vegg e.l.
som står i 90o vinkel i forhold til det plan kjøretøyet står på. Dette krever imid lertid
mer plass enn ved bruk av apparat.
Planheten i gulvet og de øvrige betingelsene for lykteinnstillingen er de samme som i
nr. 1.1.Avstanden fra lykta til tavle, vegg e.l. bør være minst 5 m for å få fram et
tilfredsstillende lys-fordelingsbilde
Den horisontale delen av lys-mørkegrensen skal ligge like mange cm under horisontallinjen
(som refererer seg til lyktas sentrum) som av standen er er fra lykta til tavle,
vegg e.l. i meter, dvs. helling l:l00. Det vil si at hvis avstanden fra lykta til tavle, vegg
e.l. er 5 m, skal lys-mørkegrensen ligge 5 cm under horisontallinjen. Er avstanden fra
lykta til tavle, vegg e.l. 10 m, skal lys-mørkegrensen ligge 10 cm under horisontallinjen.

http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldgoods/tbt/dtr/dtrlists/dtrlist2005/059032n/2005-9032-n-txt-norwegianii.pdf

Hvis du ved justering får dette tilnærmelsesvis riktig, og ikke minst kan kontrollere at begge lyktene gir riktig lysbilde, og er likt justert, bør du kunne komme igjennom etterkontrollen.

Lysbildet fra hver lykt skal være asymmetrisk, har prøvd å tegne ca-utseende sett inne fra bilen.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

Jeg har en lignende erfaring fra Snap-drive på Ryen for noen år siden. Hadde en VW Caravelle som fikk samme 2-er feil for gal innstilling av lys.  Jeg hadde ikke merket noe unormalt, men fyren forklarte at en 2-er feil var en 2-er feil. Det var bare å utbedre...

Kortversjonen var at jeg oppdaget at lysjusteringsskruen hadde rustet fast og fikk da beskjed av samme verksted at "dette ble dyrt for meg" (med et smil).  Kokte selvsagt litt i toppen, og jeg dro over til Møller Ryen og ba de se på saken.  Resultatet var at bilen ble godkjent uten andre kommentarer enn at lyset nå er OK. Om de greide å justere, eller lot saken passere har jeg klare tanker om. og jeg pustet lettet ut....

Dro bort til Snap Drive og forklarte at alt var i orden, for en bagatellmessig sum.  Forøvrig siste gangen jeg har vært hos Snap-Drive...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Har også fått denne type feil, og på min var det tydelige merker i reflektoren. Kjøpte derfor ny reflektor og ba som en del av etterkontrollen at de måtte justere opp lysene riktig. Betalte en drøy hundrelapp eller var det to for denne justeringa og vanlig takst for etterkontrollen.

Så sjekk om lyktene dine er rene og pene inni eller om de trengs nye.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Dette her er en typisk "feil" du får hvis det meste ellers er i orden...
Husker jeg fikk anmerkning (dog kun "ener-feil", jeg hadde jo lys... ;-)) på en Escort, og oppdaga da at lyspæra var satt inn opp-ned!
Dersom pæra er rett montert, og reflektor og glass står i riktig forhold til hverandre, skal ikke "feil lysbilde" være mulig!

Ta etterkontrollen et anna sted enn på SnapDrive ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Sitat fra: Poirot på mandag 06 okt 2008 @ 18:54:58
Ta etterkontrollen et anna sted enn på SnapDrive ;)

Det går an? Og da sjekker de kun 2'er feilene mine?

Hadde et par feil til. Eksosen begynte å bråke mens jeg kjørte til kontrollen, så den var jeg jo klar over.
Så fant de "mer enn 25% rust" på en av bremseskivene. Skiftet de i helga, og de bremseskivene som stod på hadde virkelig sett bedre dager. På det tykkeste var de på minstemålet 8mm, mens på det tynneste kun 5mm, pluss en sprekk som de tydeligvis ikke hadde oppdaget. Var enkle å skifte i hvertfall.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

Sitat fra: Alx på mandag 06 okt 2008 @ 20:36:40
Sitat fra: Poirot på mandag 06 okt 2008 @ 18:54:58
Ta etterkontrollen et anna sted enn på SnapDrive ;)

Det går an? Og da sjekker de kun 2'er feilene mine?


Du kan ta etterkontrollen hvor du vil, og både Snapdrive eller hvor du tar den skal bare sjekke 2-erfeila. 1-erfeila vil nok stå der fortsatt hvis du ikke har utbedra de, men bilen blir godkjent med 1-erfeil.


Sitat
Hadde et par feil til. Eksosen begynte å bråke mens jeg kjørte til kontrollen, så den var jeg jo klar over.
Så fant de "mer enn 25% rust" på en av bremseskivene. Skiftet de i helga, og de bremseskivene som stod på hadde virkelig sett bedre dager. På det tykkeste var de på minstemålet 8mm, mens på det tynneste kun 5mm, pluss en sprekk som de tydeligvis ikke hadde oppdaget. Var enkle å skifte i hvertfall.

Da nærmer det seg jo skilter :)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

citro1cx

Snapdrive = $$$$ >:(
bruk heller NAF. Fikk også justert mine lamper der uten at det ble tatt noen betaling for det. ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

Mitt verksted (Autoco i bærum) justerte både lys og forstilling uoppfordret på Tutten da den var inne til EU kontroll. Betalte heller ikke noe for det.

Har et godt forhold til dem da.... har kjøpt noen biler der og overtalt hele familien til å gjøre det samme. De er like greie med hele familien.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Alx

Sitat fra: pigland på mandag 06 okt 2008 @ 21:42:36
Da nærmer det seg jo skilter :)

-Per
Skilter til torsdag. (krysser fingre og tær) Etterkontroll er bestilt. Hos NAF.
Vi som holder til her i Oslo er i hvertfall litt heldige siden de lager skiltene på 10 min på trafikkstasjonen. Kjekt å slippe å kjøre helt til Krapfoss i Moss.

Må innrømme jeg har litt lyst til å la være å gjøre noe med lyktene for å se om de går gjennom. Men når alt kommer til alt så blir det nok til at jeg i hvertfall kontrollerer de. Lysbildet mitt er i hvertfall asymetrisk med mest lys mot grøfta. Får sjekke at de heller 1:100 også (C15 har en bryter inne i bilen for å heve/senke lysene ut fra lastemengde. Den var ikke rørt da jeg hentet bilen.)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Max Wiggo

Sitat fra: Alx på tirsdag 07 okt 2008 @ 14:09:25
Får sjekke at de heller 1:100 også (C15 har en bryter inne i bilen for å heve/senke lysene ut fra lastemengde. Den var ikke rørt da jeg hentet bilen.)

Ikke ulikt en annen bil vi kjenner godt altså  :D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

EirikJ

http://www.carinsurance.com/Articles/content169.aspx

PS: Husk at det ikke bare er krav om rett høyde på lysene, men også sideveis....
Citroënnlig hilsen Eirik

Alx

Bilen har fått skilter! ;D

Jeg kontrollerte lysene mine, men gjorde ikke noe med dem ettersom jeg ikke kunne se noe unormalt med lysbildet. Da jeg leverte bilen i dag tidlig informerte jeg om at høyden på lyktene kunne være feil, men at vi har den kjente knotten inne i kupeen som kan regulere høyden ut fra lasten. Resultat; ingen anmerkninger og godkjente lyskastere.
Nå ville jo ikke bilen blitt godkjent uansett pga at jeg måtte bytte bremseskivene og tette eksosen, så det kostet jo på en måte ikke noe ekstra. Men en erfating rikere har jeg blitt. Fra nå av er det NAF som gjelder når man skal ha EU-kontroll!
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline