Hovedmeny

"Englandsbilene"

Startet av Pål B, lørdag 30 aug 2008 @ 23:33:01

« forrige - neste »

Pål B

?Englandsbiler? har vel neppe blitt et begrep, men det er 17 biler (inkl. min egen)  som er blitt restauret i England i regi av meg.  Fremstillingen (på forumet) av dette, prosessen og historikken i ettertid er noe negativt ensidig. Min førstehånds kjennskap til dette deler jeg herved med forumets leser, og ingenting er verken hemmelig eller mystisk.

Det var 3 forskjellige utgangspunkt for disse bilene;

- Biler som er restauret uten at de er solgt
- Biler som er restauret for eier,
- Biler som er restauret og forhåndssolgt (slik at kjøper kunne velge farge, utstyr osv)

Det er kun 3 biler som er restaurert uten at de på forhånd var solgt. Fordelingen mellom de som ble restaurert for eier, og de som ble restaurert og forhåndssolgt (- 3 stk) ser dere nedenfor. Bilene som ble restaurert var jevnt over i 1500,- klassen og det var enten ?høgger`n? eller restaurering som stod på dagsorden.

Alle biler hadde skriftlig kontrakt hvor eier/kjøper selv valgte hva de ønsket gjort, (menyvalg) fargekombinasjon, leveringstid osv. I de tilfeller der restaurering ble gjort på bestilling var kjøper kjent med ?dondorbil?, km.stand, historikk, hva som ble gjort her og hva som ble gjort i England. Donor bilen var tilgjengelig før de ble sendt over, så gar var ny eier med på og skru her hjemme før restaurering, og det var full åpenhet i hele prosessen.

De biler som ble solgt etter restaurering, og de som ble restaurert og forhåndssolgt ble levert med en garanti knyttet til drift/tekniske problemer, og ved et par tilfeller benyttet kjøper seg av denne ? med rette.

Pris, oppgjørsform, selgers forpliktelser, kjøpers forpliktelser, angrefrist, forsinket levering, mangelfull levering EU-kontroll, registrering, årsavgift, osv var i regulert i kontrakten, og godkjent av begge parter.
?Standard? for alle var ikke-galvaniserte rammer, og voksbehandling innvendig og utvending på ramme og karosseri.

Historikken på bilene fra kontraktinngåelse, til levering og frem til i dag kjenner jeg fullt ut på den del av bilene, og den ser slik ut;

Hvit Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye innerskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 ? eies av samme eier i dag. Clutch (fjær i disken knakk) skiftet på garanti  2 mnd. etter lev.
Daglig ½-årsdrift ? fortsatt pen.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, rep innerskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 ? Ingen historikk etter levering høsten 2000

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, Rep.innerskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 ?. Skifte generator + regulator + batteri og br.væskebeholder på garanti etter 6 mnd. Solgt i 2008 etter 8 år med daglig helårsbruk. Så den tilfeldigvis i går ? fortsatt meget pen. Har dialog med ny eier.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest  for eier 2001  - solgt etter ca 1 år uten å vært i bruk. Ukjent historie etter dette.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? eies av samme eier. Skiftet stempelringer etter ca 3 år/15 000km. Eier kjøpte deler ? jeg bistod  med arbeide. Fortsatt meget pen.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest for eier 2001 ? Kollisjonsskadet bak etter ca 3 år. Rettet og er i ½-årsbruk. Fortsatt meget pen

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest for eier i 2002 ? Solgt av eier i 05 grunnet flytting. Ikke brukt siden 02 ? strøken ved salg i 05. Tilstand nå uviss.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 for eier ? Brukes daglig i Oslo hele året. Til rep  nå, grunnet bulk/fukt og rust i bakpartiet.

Rød Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? kraftig koll.skadet i 2001 ? deretter rep/bygget opp. Ukjent etter dette

Hvit Special; Ny galvanisert ramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere,
Utført for eier i 2002 ? Dette var en unikt pen bil med rusten ramme. Ukjent historie etter dette

Dolly; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s. fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest for eier 2001 ? Stått ute en vinter (ikke i bruk) stått inne våt/fuktig garasje i 3 vintre (ikke i bruk) Solgt i 2005, solgt videre i 2007. Rust i underkant av bakvindu + nederst på kar.bak. Pen, men trenger rep i bakpariet.

Dolly; 4 nye skjermer, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? Ramme skiftet tidligere som flg. av bakskade . Skiftet senere ?boks? under baksete da dette ikke ble gjort ved rep. etter skade. ?Huset? var ikke av rammen da bilen var i England. Utført på garanti.
Godt tatt vare på frem til siste kontakt med eier i 2005 ? ukjent historikk etter dette.

Sort Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s. fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? Tatt godt vare på frem til salg i 2005. Rust i underkant av bakvindu + nederst på kar.bak. Meget pen ved salg.  Ukjent historie etter dette.

Sort Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2002 ? Stått ute i 3 år, lite brukt ikke tatt vare på . Solgt i 2006. Rust nederst på kar.bak. Fortsatt pen.

Gul Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s. fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? Skiftet sylinder/stempel/topp på garanti etter 1 år. Stått ute i 2 år, under våt fuktig presenning i vinter ½-året. Bulket 2 skjermer samt h.bak på karosseri, ødelagt tak, full av vann.  Lite brukt ikke vedlikeholdt. Solgt i rep. stand i 2006.
Ingen form for vedlikehold etter dette ? brukt som hundehus i 2 år. Solgt i 2008 som ?sliten?
Ukjent historie videre

Hvit Special; Nye skjermer, tak og dekk, hellakkering.
Utført for eier i 2003 ? Bil med OK ramme hvor eier kun ønsket et kosmetisk løft. Ukjent historie etter dette


Rust ? ja det er et gjentagende problem ? dessverre. Min påstand er ikke at ?Englandsbilene? er rustfrie for evig tid, men de biler som i dag har rustproblemer er på steder/deler av bilen som det den gang ikke ble gjort noe med. Dette skyldes at bilen på dette tidspunket ikke hadde rustskader på disse områdene. Vurderingen som den gang ble gjort, og/eller det forebyggende arbeid kan det, med fasiten i hånd, stilles spørsmålstegn ved.
På de stedene det ble utført rust.rep/skifte av deler er bilene fortsatt fine ? så frem det har vært et snev av vedlikehold og forbebyggende arbeid.

Hvordan eieren i etterkant har behandlet/tatt vare på sine biler føler jeg faktiske ikke noe ansvar for. En del av kontrakten inneholdt eiers ansvar for videre antirustoppfølging, type produkt som var benyttet, og anbefalt prosess videre.

Sett i et annet perspektiv; Jeg har hugget biler som har vært igjennomrustet som bare har vært 5 ? 8 år gamle - fra de var nye. Merk at den ?yngste? av ?Englandsbilene? er 7 år. De aller fleste er 8, nesten 9 år gamle.

Pris ? det har det vært fantasert mye om på disse bilene i dette forum. I god tabloid stil er den høyeste summen ?noen? har hørt om lagt som ?lista?. Fakta er som følger;  Den ?dyreste? av der restaurerte bilene er solgt for 65 000,-, den ?billigste for 45 000,-.  Det ?dyreste? av arbeid som er gjort for kundens egen bil er 43 000,- og det ?billigste? er 23 000,-.  Da vet dere det!

Historikken dere nå har lest står i skarp kontrast til; ?Englandsbiler har jo blitt et begrep i forhold til å stå hjelpeløse tilbake ved reklamasjoner? og ? Flere av forumets brukere har vært involvert i uheldige historier rundt biler restaurert i UK, der kjøper står maktesløs tilbake.?

Jeg har ikke vært, og jeg er ikke, i konflikt med en enste av disse kundene ? faktisk tvert i mot. Et antall av bilene server jeg jevnlig, og 1 av disse har jeg alt vedlikehold med. Det eneste eier selv gjør er og tanke. Flere av 2re- og 3dje- generasjonseiere er jeg i kontakt med, så er du, eller lurer du på om du er, eller lurer du på og bli, eier av en ?Englandsbil? - kontakt meg gjerne.

Pål B

Uno

Sitat fra: Pål B på lørdag 30 aug 2008 @ 23:33:01
?Englandsbiler? har vel neppe blitt et begrep, men det er 17 biler (inkl. min egen)  som er blitt restauret i England i regi av meg.  Fremstillingen (på forumet) av dette, prosessen og historikken i ettertid er noe negativt ensidig. Min førstehånds kjennskap til dette deler jeg herved med forumets leser, og ingenting er verken hemmelig eller mystisk.

Det var 3 forskjellige utgangspunkt for disse bilene;

- Biler som er restauret uten at de er solgt
- Biler som er restauret for eier,
- Biler som er restauret og forhåndssolgt (slik at kjøper kunne velge farge, utstyr osv)

Det er kun 3 biler som er restaurert uten at de på forhånd var solgt. Fordelingen mellom de som ble restaurert for eier, og de som ble restaurert og forhåndssolgt (- 3 stk) ser dere nedenfor. Bilene som ble restaurert var jevnt over i 1500,- klassen og det var enten ?høgger`n? eller restaurering som stod på dagsorden.

Alle biler hadde skriftlig kontrakt hvor eier/kjøper selv valgte hva de ønsket gjort, (menyvalg) fargekombinasjon, leveringstid osv. I de tilfeller der restaurering ble gjort på bestilling var kjøper kjent med ?dondorbil?, km.stand, historikk, hva som ble gjort her og hva som ble gjort i England. Donor bilen var tilgjengelig før de ble sendt over, så gar var ny eier med på og skru her hjemme før restaurering, og det var full åpenhet i hele prosessen.

De biler som ble solgt etter restaurering, og de som ble restaurert og forhåndssolgt ble levert med en garanti knyttet til drift/tekniske problemer, og ved et par tilfeller benyttet kjøper seg av denne ? med rette.

Pris, oppgjørsform, selgers forpliktelser, kjøpers forpliktelser, angrefrist, forsinket levering, mangelfull levering EU-kontroll, registrering, årsavgift, osv var i regulert i kontrakten, og godkjent av begge parter.
?Standard? for alle var ikke-galvaniserte rammer, og voksbehandling innvendig og utvending på ramme og karosseri.

Historikken på bilene fra kontraktinngåelse, til levering og frem til i dag kjenner jeg fullt ut på den del av bilene, og den ser slik ut;

Hvit Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye innerskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 ? eies av samme eier i dag. Clutch (fjær i disken knakk) skiftet på garanti  2 mnd. etter lev.
Daglig ½-årsdrift ? fortsatt pen.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, rep innerskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 ? Ingen historikk etter levering høsten 2000

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, Rep.innerskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 ?. Skifte generator + regulator + batteri og br.væskebeholder på garanti etter 6 mnd. Solgt i 2008 etter 8 år med daglig helårsbruk. Så den tilfeldigvis i går ? fortsatt meget pen. Har dialog med ny eier.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest  for eier 2001  - solgt etter ca 1 år uten å vært i bruk. Ukjent historie etter dette.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? eies av samme eier. Skiftet stempelringer etter ca 3 år/15 000km. Eier kjøpte deler ? jeg bistod  med arbeide. Fortsatt meget pen.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest for eier 2001 ? Kollisjonsskadet bak etter ca 3 år. Rettet og er i ½-årsbruk. Fortsatt meget pen

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest for eier i 2002 ? Solgt av eier i 05 grunnet flytting. Ikke brukt siden 02 ? strøken ved salg i 05. Tilstand nå uviss.

Charleston; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, nye inneskjermer bak, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2000 for eier ? Brukes daglig i Oslo hele året. Til rep  nå, grunnet bulk/fukt og rust i bakpartiet.

Rød Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? kraftig koll.skadet i 2001 ? deretter rep/bygget opp. Ukjent etter dette

Hvit Special; Ny galvanisert ramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere,
Utført for eier i 2002 ? Dette var en unikt pen bil med rusten ramme. Ukjent historie etter dette

Dolly; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s. fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest for eier 2001 ? Stått ute en vinter (ikke i bruk) stått inne våt/fuktig garasje i 3 vintre (ikke i bruk) Solgt i 2005, solgt videre i 2007. Rust i underkant av bakvindu + nederst på kar.bak. Pen, men trenger rep i bakpariet.

Dolly; 4 nye skjermer, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? Ramme skiftet tidligere som flg. av bakskade . Skiftet senere ?boks? under baksete da dette ikke ble gjort ved rep. etter skade. ?Huset? var ikke av rammen da bilen var i England. Utført på garanti.
Godt tatt vare på frem til siste kontakt med eier i 2005 ? ukjent historikk etter dette.

Sort Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s. fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? Tatt godt vare på frem til salg i 2005. Rust i underkant av bakvindu + nederst på kar.bak. Meget pen ved salg.  Ukjent historie etter dette.

Sort Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s.fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2002 ? Stått ute i 3 år, lite brukt ikke tatt vare på . Solgt i 2006. Rust nederst på kar.bak. Fortsatt pen.

Gul Special; Ny ramme, 4 nye skjermer, nytt gulv, ny vindusramme, galv.bremserør, nytt tak, nye s. fangere, nye setetrekk, nye dekk, hellakkert.
Rest 2001 ? Skiftet sylinder/stempel/topp på garanti etter 1 år. Stått ute i 2 år, under våt fuktig presenning i vinter ½-året. Bulket 2 skjermer samt h.bak på karosseri, ødelagt tak, full av vann.  Lite brukt ikke vedlikeholdt. Solgt i rep. stand i 2006.
Ingen form for vedlikehold etter dette ? brukt som hundehus i 2 år. Solgt i 2008 som ?sliten?
Ukjent historie videre

Hvit Special; Nye skjermer, tak og dekk, hellakkering.
Utført for eier i 2003 ? Bil med OK ramme hvor eier kun ønsket et kosmetisk løft. Ukjent historie etter dette


Rust ? ja det er et gjentagende problem ? dessverre. Min påstand er ikke at ?Englandsbilene? er rustfrie for evig tid, men de biler som i dag har rustproblemer er på steder/deler av bilen som det den gang ikke ble gjort noe med. Dette skyldes at bilen på dette tidspunket ikke hadde rustskader på disse områdene. Vurderingen som den gang ble gjort, og/eller det forebyggende arbeid kan det, med fasiten i hånd, stilles spørsmålstegn ved.
På de stedene det ble utført rust.rep/skifte av deler er bilene fortsatt fine ? så frem det har vært et snev av vedlikehold og forbebyggende arbeid.

Hvordan eieren i etterkant har behandlet/tatt vare på sine biler føler jeg faktiske ikke noe ansvar for. En del av kontrakten inneholdt eiers ansvar for videre antirustoppfølging, type produkt som var benyttet, og anbefalt prosess videre.

Sett i et annet perspektiv; Jeg har hugget biler som har vært igjennomrustet som bare har vært 5 ? 8 år gamle - fra de var nye. Merk at den ?yngste? av ?Englandsbilene? er 7 år. De aller fleste er 8, nesten 9 år gamle.

Pris ? det har det vært fantasert mye om på disse bilene i dette forum. I god tabloid stil er den høyeste summen ?noen? har hørt om lagt som ?lista?. Fakta er som følger;  Den ?dyreste? av der restaurerte bilene er solgt for 65 000,-, den ?billigste for 45 000,-.  Det ?dyreste? av arbeid som er gjort for kundens egen bil er 43 000,- og det ?billigste? er 23 000,-.  Da vet dere det!

Historikken dere nå har lest står i skarp kontrast til; ?Englandsbiler har jo blitt et begrep i forhold til å stå hjelpeløse tilbake ved reklamasjoner? og ? Flere av forumets brukere har vært involvert i uheldige historier rundt biler restaurert i UK, der kjøper står maktesløs tilbake.?

Jeg har ikke vært, og jeg er ikke, i konflikt med en enste av disse kundene ? faktisk tvert i mot. Et antall av bilene server jeg jevnlig, og 1 av disse har jeg alt vedlikehold med. Det eneste eier selv gjør er og tanke. Flere av 2re- og 3dje- generasjonseiere er jeg i kontakt med, så er du, eller lurer du på om du er, eller lurer du på og bli, eier av en ?Englandsbil? - kontakt meg gjerne.

Pål B


Hei, interessant lesning og en god beskrivelse av hva som er gjort og hva som har skjedd med "Englandsbilene".  Jeg merket meg naturlig nok  at prisene for ca 8 år siden var mellom 45.000 og 65.000.  Hva ville du tro at prisene ville vært for å gjøre samme jobben i England i dag? Dersom restaureringen ble gjort i Norge i dag, hva ville prisetstimatet ditt vært for de 17 bilene?

Pål B

For å begynne i den andre enden; Grunnet prisen ble det stopp. Dels steg pundet, men mest ble selve arbeidet dyrere. Frome 2CV Center var i nærmest eksplosiv vekst, hvilket ga dem en mulighet til å øke sine priser noe. Nå skal det også sies at de utvidet og hadde en del kostnader i den sammenheng. Frakt ble også en utfordring. Når jeg endelig hadde funnet en løsning med 3-biler i en 40ft. container, endret rederiet anløpshavn i England. Nye seiligstider førte til landleie av conteiener plass osv.
Jeg følte veldig at grensen for hva folk ville betale (den gang) lå på rundt 60 000,-

Tilsvarende arbeid gjort i dag i England, tipper jeg ligger et sted mellom 70 - 90 000,-. I tillegg kommer frakt t/r.
Gjort i Norge - ja hvis noen i det hele tatt gjør dette som en jobb, og ikke som hobby, tipper jeg 150 000,-.

Nå er nok jeg blant de som finner glede i en fin 2CV, og syntes det er morsomt. Prisen er jo et speil av hva det faktisk koster og sette i stand en bil, og hva noen er villig til å betale for en bil som er satt i stand. Inge B. sitt regnetsykke på SPOT restaureringen er god pekepin. Hvis Inge tør kan han jo sette en pris på egne timer og gange med antallet...........
Når det er sagt så tror jeg at (og det tror jeg Inge B er klar over) "investeringen" i SPOT`n gir lite, eller ingen avkastning. Sannsynligtene for negativ avkastning er ditto større. Men så skal vel bilen neppe selges og arbeidet ble gjort ut i fra vitebegjær og pur glede.

Men så har da Brochman blitt rammet av det som på sjøen heter "3-fot`s syken"................

Ser at det ligger biler ute (mobile.de) i restaurert stand fra EUR 10 - 21 000,- - da begynner det og bli heftig........
Det rare er, at i andre veteranbilsammenhenger har det internasjonal markedet ført til prisfall i det norske. Større utvalg, færre importhinder osv. For 2CV`n er det p.t omvendt - 2CV er billlig i norge.

Pål B.

jwh

#3
Har opp gjennom årene bidratt kritisk til hvor lurt det er både å repare for andre i utlandet, og MEST det å kjøpe dyre restaurerte 2CVer, med uviss gjenstående levetid.  Det siste er det sagt mye om tidligere, men denne lenken åpner også en annen viktig vinkling for restaurering utenfor Norge.

Vi har en lov som heter "lov om merverdiavgift" som alle kjenner.  Pål sier at prisen i UK var rep. hos Frome og frakt t/r.  Rep. i utlandet som overstiger 6000kr utløser krav om mva. betaling for hele reparasjonen.  Legger man til norsk mva på fakturaen der ute blir det lite økonomisk interessant å restaurere utenlands. Det er jo enkelt å unngå å betale avgiften, men hvor lurt det er å organisere slikt aktivitet stiller jeg spm.tegn ved.

Selv om jeg benytter 2CV daglig (sommerstid) er mitt ståsted i veterankjøretøy-miljøet, og det er nettopp mva. som gjør at NOE importvirksomhet IKKE lønner seg.  Enig at pene 2CVer foreløpig er billig i Norge, MEN det er trolig fordi strøkne veteranbiler også er relativt billig i Norge.  Andre sammenhenger kan det også være, uten at jeg skal forsøke på noen analyse nå.

Vil si at det ikke er vanskelig å finne "greie" priser på fine 2CVer også i Tyskland. 
Pål nevner intervallet 10-21tusen Euro for en "mint" bil.  Det er like riktig å si at du i Tyskland får et topp eksemplar også i intervallet 5-8tusen Euro. De fleste utenlandske 2CVer blir dog for dyre hos oss, pga. avgifter ved import, og således er prisene ute ikke aktuelle som sammenligningsgrunnlag. 

Jeg vil imidlertid IKKE være med på å snakke opp prisene i et så lite (og kanskje ikke så godt fungerende marked) som det norske. 
Iallefall ikke på 2CV.  Ikke har jeg "salgshatten" på meg heller, så har personlig ingen nytte av høye priser, noe jeg trolig deler med en og annen. Den dagen tilbudssiden av biler er en begrensing, og/eller alle 2CVer er veteranbiler, tror jeg imidlertid prisene på stasbiler vil peke oppover av seg selv, også hos oss. Hvis ikke alle "tilbederne" har konvertert til golf og frimerkesamling da.

jan willy


Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Pål B

... Pål sier at prisen i UK var rep. hos Frome og frakt t/r....
og forstå som eks.engelsk VAT og ink.norsk mva.

Shippingselskapet brukte en spedisjons agent som tok den jobben. "Fraktprisen" innholdt frakt, mva av frakt, samt mva av fakt.grunnalget og selfølgelig gebyrer for både det en og det andre.

"Legger man til norsk mva på fakturaen der ute blir det lite økonomisk interessant å restaurere utenlands"

Den oppfattningen deler jeg ikke. Kjøper du en restaurerinsgjobb i feks. tyskland er jo selve arbeidspenge prisen lavere en i norge, og ved eksport slipper du 19% Mwst, men må ut med 25% mva. Totalen blir ca 6% høyere, og det ville overraske meg stort  om noen i norge gjorde samme jobben for tilsv. totalpris. Dette er ikke nødvendigvis fordi alt er så dyrt i norge, men både i Tyskland og england er det flere aktører som driver med dette som leverbrød, og har satt det i system og tilbyr ut i fra det.

Det er da virkelig mye som lønner seg og importere tross mva - biler og veteranbiler f.eks ;-)

"De fleste utenlandske 2CVer blir dog for dyre hos oss, pga. avgifter ved import, og således er prisene ute ikke aktuelle som sammenligningsgrunnlag."

Det er rikitg - men som et sammenligninsgrunnlag er det faktiks helt relevant. Glem import - se hva bilene koster.

Fenomenet "Snakke opp/ned" priser er et gjentagende tema på ulike fora - enten det er bil båt eller camping.
Det har jeg ingen tro på, men snakk i vei for min del.....;-)

Pål B

jwh

#5
Sitat fra: Pål B på mandag 01 sep 2008 @ 13:32:22
Fenomenet "Snakke opp/ned" priser er et gjentagende tema på ulike fora
Det har jeg ingen tro på, men snakk i vei for min del.....;-)

Takket være Uno er det brukbar balanse i den saken om dagen, så vi får opprettholde våre posisjoner. Viktig med flere innfallsvinkler til en sak, og hvis det er tvil så kommer jeg fortsatt til å snakke pris NED ......  (men det var sikkert ingen nyhet her).  At jeg går glipp av en karrieremulighet som selger av strøkne 2CVer får jeg heller leve med, event. så får de selges billig.

Pål B.
Alle som sitter på kunnskap om mange biler er jeg på jakt etter. Å få opplysninger om de 17 bilene du har "fiklet" med hadde vært storveis. Enten kan du bruke registringsskjemaet jeg har laget, eller så kommer jeg langt med bilenes reg.nr.
Info. her: http://2cv.middledot.net/index.php?topic=943.0, event. http://2cv.middledot.net/index.php?topic=155.0

Jeg øker sikkert muligheten for respons hvis jeg takker.  Så på forhånd takk....  ;)

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

brochmann

Hei
Jeg våger  ;) å hive meg på diskusjonen her, dels fordi jeg har gjort det jeg har på Spot, som Pål B helt korrekt trekker fram, og dels fordi jeg skal i gang med arbeid på Gassen/ France3. Denne gangen skal jeg være nøyere med å føre timelister for arbeid.

Jeg deler Pål sitt syn. Jeg vil ALDRI kunne få tilbake pengene/ kostnadene ved restaureringen av Spot. Men Pål har også rett i min drivkraft bak. Jeg ville lære mer og jeg ønsket å ha en sjelden veteran.

Jo, jeg tror det er rett som det skrives her, at få utført arbeid f.eks. i Tyskland er lønnsomt, så eksporters kjøretøyet uten tysk merverdiavgift, betal derettter norsk mva. Dette synes mer fornuftig på mer kostbare biler tror jeg, enn på 2cv. Så lenge 2cv er såvidt grei å håndtere selv, er det MYE å hente økonomisk på å utføre arbeid selv, om ikke arbeidstiden skal innrapporteres i noe regnskap.

Ja, vi må på sett å vis aksepetere at priser på 2cv er i endring. For egen del vil jeg gjerne holde kostnader/ priser nede, derfor eget arbeid. Men om jeg skal være "kunde" på markedet, uten ønske om å skru bil, så er jeg henvist til alminnelig prisnivå. Arbeidstid er kostbart, det er rimelig at verkstedfolk får lønn. Nødvendigvis vil dette influere på prisen. Tiden framover vil vise oss at "billige", gode 2cv'er finnes kun som gaver fra "dustete"  8) fedre til håpefulle arvinger.

Regnskapet på Gassen/ France3 vil vise om jeg har rett. Jeg fikk Gassen billig, men må strippe den ned OG sveise inn deler. Jeg er nokså spent på hvor mye jeg må ut med totalt. :P

inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Hei Pål B,

ser at du leverte 2 svarte Specialer.

Jeg er i gang med et prosjekt å restaurere en 82 mod Special. Jeg lurer på å lakkere den svart.

Har du bilder, evt. beskrivelse av bilene? Setetrekk/dørtrekk, evt. annet spesielt?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Pål B

Hei Otto!

De sorte du referer til er helt vanlige Specialer som er lakket sort (AC 101), med gule felger (husker ikke farge.nr i farten) og kaplser - vips så har du en fin 2CV.

Setetrekken jeg brukte på alle bilen var standard grå med "vaffel" mønster. Samme som du finner 86- og oppover. Disse tror jeg det er mange leveandører av, og alle de som selger nye 2CV-deler har disse i sitt sortiment.

Støtfangerene ble lakket sølv metallik, også satte jeg vel på chromlist på kanalene og rundt "takrenna". Med nye speil, grill med chromeramme og nypolerte dørhåndtak tar det seg riktig så fint ut.

Den opplagte ulempem med sort er jo kravet til grunnarbeid før lakking. Absolutt "alt" syntes på en sort bil og det finnes ingen snarvei til et strøkent resultat.

Lykke til!

pål B