123Ignition - ANBEFALES!

Startet av Olav, onsdag 30 jul 2008 @ 16:56:34

« forrige - neste »

citro1cx

Sitat fra: GeirW på søndag 14 jun 2009 @ 03:18:09
Svart 123 bestilt fra fransoze, i tillegg til ny coil (for sikkerhets skyld) samt innvendig speil o g gule pærer til hovedlyktene.
Satser friskt på at det føleger med tilstrekkelig info til montering, og at vifta lar seg løsne.

Håper Franzose sender kjapt, samt at eh...det kan jo være leh kan ha behov for noe instruksjon i prosesssen.  8)

her er en "smakebit" på jobben ;)

http://www.123ignition.nl/pdf/2cv_manual.pdf
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

GeirW

#16
Roger: Tusen takk for linken! : )

Herved printet ut og gir en god forberedelse inntil delene ankommer.
8 - 10 dager?

instruksjonen sier:

"Remove the engine fan use a long
14 mm socket or similar to unscrew the bolt holding it,
once the bolt is removed, the fan comes loose by putting
a rod or the socket in it and tapping sideways with a
hammer whilst the other hand pulls the fan from the
engine. Once the fan is removed unscrew the 5 lower
screws (8 mm spanner) and lift the rubber shield to gain
access to the points box."

Igjen er jeg heller safe than sorry, så for å ta dette detaljert fra begynnelsen:

a: Den bolten som skal løsnes med en 14mm, det er den jeg har tilgang til foran, den i midten av vifta?

b: Når den er ute dytter jeg pipa inn igjen og benytter litt makt og listighet for å få vifta til å løsne?

Foregriper også begivenhetenes gang her, men det er greit å lage et mentalt tankekart over hva jeg skal gjøre.  :)

Otto

a) Ja
b) Ja. Bank forsiktig opp og ned og sidevis og diagonalt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Tips: Hvis man bruker søkefunskjoen på forumet og skriver F.EKS. "123", så er det en god del treff. Det er  skrevet mye om dette i løpet av årene.
Citroënnlig hilsen Eirik

Pål B

EirikJ; ja, det er litt rart coilene ryker med elektroniske tenninger (ikke bare 123), men det er noe som blir "feil". Jeg hadde Visa (652) motor i Dyanen min, og den har originalt elektronsike tenning, me brun coil, og når jeg skifte den med en sort - startet ikke bilen.

Jeg lurer litt på om strømmen gjennom colilen blir for liten, slik at spolen blir for varm når den skal "produsere" gnisten.

Poenget med coilens "historie" er helt sikkert relevant. På vei til verdenstreffet i 2001 kjørte Jurgh og jeg med nymonterte 123-anlegg. jeg hadde ikke problemer - Jurgh hadde bare problemer. Så det er "noe" der..

Pål B.

Olav

Sitat fra: Pål B på søndag 14 jun 2009 @ 21:24:38
Jeg lurer litt på om strømmen gjennom colilen blir for liten, slik at spolen blir for varm når den skal "produsere" gnisten.

Tviler litt på det Pål. 123 erstatter stiftene, men gir fortsatt bare kontakt til jord ved tenningstidspunkt. Dette gjøres med en tyristor som egentlig bare er en analog elektronisk bryter. Analog i den forstand at den enten gir kontakt eller ikke, med svært lite eller null tap.

123 skriver selv "Best advise : buy a new black 2CV-coil, and new (silicone) ignition leads." Men de skriver ikke hvorfor.
Jeg gjorde som de sier og skiftet altså både coil (som for øvrig var defekt) og pluggledninger, og har absolutt ikke annet enn gode erfaringer med det.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Joda, 123 forklarer hvorfor man bør skifte coil. Jeg siterer rett fra manualen som fulgte med min 123-EVO:

SitatCoils that have been overheated once when the car still had points will never give a strong spark anymore, even if they still work they need to be replaced. Get a NEW coil, another second-hand can be just as bad.
Hvordan en coil kan ta skade med stifer skrev jeg i forrige innlegg. Typisk er å sette på tenningen for å høre radio eller noe, uten at motor går. For å sammenfatt det 123 sier, så er det at elektronisk tenning ikke ødelegger coiler, men coiler som allerede er svekket takler det dårlig.

Når det gjelder den brune Visa-coilen, må jeg korrigere det jeg skrev i tidligere innlegg. Noen kan finne på å lese det jeg skriver, og da bør det være så rett som mulig. Jeg leser nemlig nå i min 123-manual noe annet enn det som står i de fleste manualer på nettet. Det er fordi min manual er et år gammel, mens de som ligger på nettet er mange år gamle, fra da 123 "tok av". Ting har skjedd med produktet siden den gang, jeg siterer igjen:
SitatALL 123ignition modules are designed for the stock black 2CV-coil but are also compatible with high-current VISA coils(Brown).
Previous models of the 123 module would get damaged by the VISA coil, so DO NOT use a VISA coil with those!
Citroënnlig hilsen Eirik

GeirW

#22
For meg som gjør dette som et noe jomfruelig prosjekt, fant jeg en glimrende step by step guide fra 2cvtv.com, med bilder for hvert trinn.
Tenkte kanskje flere kan ha nytte av den, samtidig som det gjør det enklere for meg å kunne stille evt soørsmål når prosessen er i gang.  ;D

http://www.2cvtv.com/tech/123output/123pages/pages/DSC03156_jpg.htm

EirikJ

#23
Sitat fra: Pål B på søndag 14 jun 2009 @ 21:24:38
Jeg hadde Visa (652) motor i Dyanen min, og den har originalt elektronsike tenning, me brun coil, og når jeg skifte den med en sort - startet ikke bilen.

Jeg lurer litt på om strømmen gjennom colilen blir for liten, slik at spolen blir for varm når den skal "produsere" gnisten.

Skal prøve meg på litt coil-teori her.... Jeg hevder ikke å vite dette 100%, men jeg har da litt peiling og "synes å huske" osv.... ;)

Jeg tror det kan ha noe med motstanden i primærviklingene å gjøre. Kanskje har den sorte coilen større motstand. Et tenningsanlegg er optimalisert for en coil med en gitt spesifikajon. Visa's elektronsike tenning er laget for den brune coilen. Når man bytter den ut med den sorte 2CV coilen, kan det være at den økte motstanden gir for liten strøm i viklingen, som igjen medfører at den induserte spenningen i sekundærviklingen ikke blir kraftig nok til å lage gnist.

Motsatt, hvis man på de gamle 123 ignition (som ikke var laget for den brune VISA-coilen) monterte en visa-coil, ville den mindre motstanden i viklingen resultere i at den elektroniske tenningen(tenningsmodulen) ble overbelastet.

Noe av grunnen til at gamle varmeskadde coiler ikke klarer overgangen til elektronsik tenning, tror jeg er fordi elektronisk tenning gir en kraftigere induksjon i sekundærvilingen. (og dermed bedre gnist som i sin tur gir bedre forbrenning, økt effekt og mindre bensinforbruk) Og ett eller annet i coilene gjør at en skadd coil går helt i kne under den større belastningen.
Grunnen til den økte effekten er at en elektronisk tenning er mere nøyaktig i styringen av strømmen til primærviklingen i coilen. Jo raskere man klarer å kutte strømmen, jo kraftigere blir induksjonen i sekundærviklingen.(Det er den spenningen/strømmen som lager gnisten på pluggen)

det gamle systemet med stifter og condensator klarer aldri å kutte strømmen like hurtig som en elektronsik tenningsmodul. Når stiftene begynner å åpne, vil de logisk nok være veldig nære hverandre, mens avstanden øker etterhvert som kammen løfter stiften. I det stiftene begynner å åpne, vil ikke strømmen som går gjennom dem stoppe 100% med en gang, men noe strøm "hopper" over i det lille luftgapet som er i noen brøkdeler av et sekund. Og på grunn av den lille strømmen som hopper over "i det fergen går fra kaien" blir den induserte spennignen mindre. Som i sin tur gir en svakere gnist, enn med elektronisk tenning.

Strøm og tenning er mere morro enn å prøve å få en "anderumpe" vanntett ;)

En teori om hva som skjer med overopphetede coiler:

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/eng99/eng99514.htm
Citroënnlig hilsen Eirik

Pål B

ja - lært litt i dag også  :D

I forhold til min elektronikkkunskap kan EirikJ mye, men syntes jeg ser & hører en av mine gamle lærere langt bak på netthinnen når jeg leser innleget.  Høres både fornuftog og riktig ut. Min erfaring med colier (og stifter) er at tenningen skulle stå leeeeenge på før coilen ga seg helt.

F.eks. på treff er det jo greit med litt "musikk te ærbe" - men når "ærbe" påbegynnes før musikken settes på er det jo fort gjort å glemme og ta av ledningen på coilen........... ;D

Pål B.

jwh

#25
Sitattenningen skulle stå leeeeenge på før coilen ga seg helt.

...har jo så klart prøv dette også jeg.... >:( ;D   Etter en halvtime med tenninga PÅ var coilen meget varm ....  og DØD. Langt hjemmefra var jeg også....

Ellers takk til EirikJ for grundige tekniske utgreiinger. Greit for oss andre å få mer innsyn i hur ting henger sammen..  


Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jurgh

#26
Nødløsning i slikt tilfelle kan være å få tak i to ordinære coiler med hver sin pluggledning rett på pluggene.  Har sett flere rally-2cver med to standardcoiler.

Poirot

Sitat fra: Jurgh på mandag 15 jun 2009 @ 15:31:07
Nødløsning i slikt tilfelle kan være å få tak i to ordinære coiler med hver sin pluggledning rett på pluggene istedet for inn på fordeleren.  Har sett flere rally-2cver med to standardcoiler.

Slik gamle (rally-)SAAB'er har 3 coiler...?

Hvordan kobler man et slikt system på en 2CV?
Bedre med 2CV enn bare èn!

Poirot

Jeg monterte 123-ignition på Gamle Grå rett før jeg dro til Island i fjor, ene og alene med et håp om at dette systemet skulle forhindre hyppige motorstopp når bilen blei dykka litt dypere i iskaldt vann enn vanlig her på bjerget...
Og det virka!  Jeg hadde diverse "watercrossings" (en av de mindre kan ses på youtube,
http://www.youtube.com/watch?v=YL6pFoQA3qk ), og en gang kjørte jeg meg fast midt uti elva. Da blei kombinasjonen dypt vann, sterk strøm og store steiner på bunn for mye for en liten, lett og lav forhjulsdriver.  Men selv om det tok et par minutter før jeg blei taua på land, og vannet til tider skvalpa over hjula, motoren gikk like fint!
Selvsagt har 123-systemet fungert upåklagelig også etter at jeg kom hjem igjen, foreløpig har jeg vel kjørt 16-17ooo km med det.
(Men jeg har alltid med meg et komplett originalanlegg, "just in case"...)

Første bilde viser elva der det blei bare hjulspinn - men IKKE motorstopp!
Neste bilde viser forsøk på ikke å få alt for mye vann inn i motoren.  Det hjalp LITE når bilen blei stående på stedet hvil i flere midutter!
Siste bilde viser et anna triks; å fjerne vifta før "dypdykk".  Og "snorkelen" kan også ha hjulpet litt.  For mye vann i luftfilteret er definitivt ikke lurt  :o
Bedre med 2CV enn bare èn!

pilster

Knall tur Poirot !  ::)

Ang Coil så er denne her også mye brukt i racing da http://www.ecas2cvparts.co.uk/ignition-coil-ecas-super-coil-volt-stock-p-1159.html

Ellers kan jeg nevne at Uralen, med samme tenningsystem som 2cv , ofte ble levert med to coiler.
De fleste gikk over til Ducati coil etter hvert som de også monterte elektrisk tenning.....fra ducati det også da...

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )