2cv "Gassen", hvit special 1986

Startet av brochmann, lørdag 07 jun 2008 @ 00:45:03

« forrige - neste »

brochmann

Hei Gutta  ;D ;D ;D
Tre fete glis i dag.

For noen uker siden fikk jeg hjelp av OlavS til å frakte "Gassen" fra Rødtvedt til "stall" i nærheten av Bekkestua. Forleden hadde jeg tid til å "måke dritt" i stallen :P. "Gassen" er navnet familien Gjessing satte på kjøretøyet.

Bilen hadde ikke gått bare 17000, men 117.000km. Min feil. Ved "utgraving" av bilen kom det mye papir for en dag, mange  fra Bøhm Auto som har servet bilen siden ny. Mye historikk er derved kjent.  :D

Det ble en hel søppelsekk full av skitt, gamle setetrekk og to decennier av sneiper og aske (et lokalt Pompei spør du meg). Godt jeg ikke trenger å gjøre dette nok en gang.

Jeg legger ut noen bilder og kommer tilbake med foreløpig vurdering av arbeid som MÅ gjøres.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Morten

Hehe, det er plass til mange bilder av familien på den oppslagstavla av en torpedovegg ;-)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

jeg har ofte lurt på hvor ofte folk egentlig har hansker på hanskehylla/hanskerommet ::) :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jacob

SitatDEt ble en hel søppelsekk full av skitt, gamle setetrekk og to decennier av sneiper og aske (et lokalt Pompei spør du meg).
Spécialene er jo ikke utrustet med askebeger, og hvis man ikke vil forsøple omgivelsene ved å hive ting ut av vinduet, må man jo beholde dem inne i bilen (host, host).. ;D
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

André

SitatSpécialene er jo ikke utrustet med askebeger

Det kan godet være...men min Spécial er utrustet med askebeger.....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

brochmann

Hei, ;)
-no smoke without fire (or lighter) -

Hei Andrè,
- "specially for you my friend, I have ashtrays for backseat for sale", tenk på dine passasjeres komfort!!! :P

;D ;D ;D
- ikke bare har specialen askebeger framme, originalt, under frontruta (se bilde) og innebygget lighter (se PÅ hanskehylla til høyre, nesten ved høyre fordør), den har også askebeger på hver bakdør. Fikst gjort (har ikke bilde av det, min feil), men feil produkt for meg/oss.

Legg gjerne merke til "cork-o-wall"-effekten på torpedoveggen. Dette må da være lyddempende, samtidig (som Morten påpeker) som den kan ha god funksjon som oppslagstavle. Korken er omlag en (slank) tomme tykk. Ikke noe billig "dritt" nei. Sitter gjør det også. Som limt. spør du meg. Med "Kontaktlim" for å være nøyaktig. (Invektiver, kom til meg, her skal ingen motstand finnes".

MIdt i alt det ulekre, dukker det opp "sjeldne" mynter fra forrige årtusen, preget til minne om en forlengst avdød konge; "Olavr Konungr". Omlag NOK48,- ble funnet i "bunnslammet". Se bilder.

Under midtsleiden var det "meget", se bilde. Min finger dekker et skruhull jeg tenkte ikke skulle bli besudlet med Pompei's ruiner.

Til slutt så det ikke så værst ut, til bare å være "feid over" ( er der nogen der faar konnotasjoner her?).
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Jacob

Sitatikke bare har specialen askebeger framme, originalt, under frontruta (se bilde)
Hehe, dette var vel tilvalgbart ekstrautstyr på Spécial, hvis jeg ikke husker helt feil.
Første eier valgte tydeligvis friskt fra den omfangsrike ekstrautstyrslista... ;D
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

Thomas

Hei.
Jeg har noen "sneiper" på samvittigheten, har ikke askebeger, men i disse miljøtider er det et møst. (for oss som har den lasten).
jeg leste innlegget tidligere i dag, og på vei til stranda, stoppet jeg i et lyskryss, og det fløyt med sneiper, og det var ikke pent >:(
Vi 2cv`ister som dessverre røyker, kan ikke være med på denne forsøplingen.
Er det noen som har et askebeger til salgs, hvor i granskaugen er det satt av plass til dette ???

Miljøhilsen
Thomas

Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

EirikJ

Sneiper i naturen bruker vel rundt 14 år på å forsvinne helt, syns jeg at det stod på en plakat ved en park jeg var i her om dagen.

Inge, har du 3 stk 2CV'er nå? Du kommer snart til å havne, i lag med mange andre, blandt dem som aldri slutter å lete etter et egnet sted å oppbevare en bil. Eller 10. ::)
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hei alle sammen :).

Thomas,
-askebegeret er plassert på høyre side av vindusviskermotoren, i åpningen hvor lufteklappen er i forkant.  :)

Jeg tror ikke jeg tok vare på askebegeret til "donor i Lommedalen". Jeg skal se på låven, neste gang jeg drar dit. Jeg vet jeg tok vare på det sorte plastdekselet. Kanskje ,- kanskje ikke. I så fall kan det bli ditt.

Tips trenger du vel ikke, liv leves etter egne regler og IKKE etter andres. Dog, - det var ikke dumt for meg å ha sluttet å røyke som 28-åring. I vinter da jeg fikk et alvorlig lungeproblem kunne ikke min tidligere røyking spores, og med det for meg gledelige resutat at jeg lever.

EirikJ
-strengt tatt har JEG èn 2cv (Spot). Dolly'n tilhører min datter (imidlertid bestrider jeg utgiftene og den er reg. på meg så lenge hun er student). "Gassen" skal min sønn få (om han vil ha den). Hvis han ikke vil ha den så får han en "fet" MP3-spiller eller ei klokke, og jeg selger Gassen til noen andre, ferdig "restaurert" og klar for skilt til sommeren -09 da han tar "lappen".


Jeg har ei ferdig sveiset ramme med -73 motor  i hagen. Denne ramma trenger jeg ikke mer. Den var ment som backup om ramma til Spot var hinsides reparasjon. Trenger du ei ramme for en grei penge? Ring meg 4826 9800, så avtaler vi.

Framdrift på "Gassen", ja.
Etter at jeg hadde skuffet ut en HEL søppelsekk med dr.... var turen kommet til inspeksjon av kjøretøyet. Hva venter av arbeid? Noe, alvorlig arbeid, oppdaget jeg ved inspeksjon allerede i februar da jeg så bilen første gang. Det er gjennomtrekk  OG gjennomsyn i venstre, indre bakskjerm, rett ved festet for bilbeltet. Her finnes en "reservedel" fra Frans Åse som kan sveises inn for å dekke dette svært hjemsøkte området. Uheldigvis synes det som om at rustbakteriene har hatt fritt spillerom også lenger bakover, nærmere bestemt der hvor skjerm går over i bunnen av kofferten, helt bakerst. Der er det tuklete å komme til, tro meg. "Something is rotten in the kingdom of Denmark" for å sitere fritt etter William Shakes Beer (se bilde).

Videre er det i ferd med å bli hull midt på høyre, indre bakskjerm, samt på toppen av samme, der hvor skruene sitter for feste av ytterskjem. Hmmm! :-\

Hele "kjærra" trenger en kur mot "Cellulitter" (hudsykdom). Bilen er så gammel at den burde være forbi stadiet med kviser o.l., men det ser ikke slik ut. Omfattende lakkrens må til, alle skjermer MÅ av for intim inspeksjon, motorrommet bør steames for å kunne skille hva som er hva. Fy rakker'n, her har ikke Bøhm Auto vaska mye på 22 år, nei.

Vel, ha en titt, bedøm selv.

Kjæresten(kona) og jeg var på konsert i Aula'n i kveld, søndag(studenterorkesteret). Hørte mor til MortenR spille cello (hun blandt flere, ikke solist); min beundring. De er GODE.

inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei igjen  ;)
Her er mer å "gasse" seg i ;D.

På gulvet foran er det overflaterust i det området hvor nytt gulv er sveiset inn, overkommelig. Lufteklappen, derimot er helt "kjeks" og må ut i sin helhet. Lufteklappen har vært helt tilskrudd og oppslagstavle har vært limt på innsiden, så her har lite lufting av fukt foregått. Se bilde av lufteklappen. Da jeg åpnet lufteklappen innenfra så hang gummilista på klappen fast i kanten rundt åpningen. Ser du nærmere etter ser du rustbiter fra klappen som ligger på panseret. Hvor mye mer rust som er i dèt området finner jeg ut av etter at jeg har skrudd ut klappen.

I underkant av frontruta er "malingen" krakkelert/ sprukket. Ja maling, ikke lakk. Det arbeidet som her er prestert er av ytterst slett kvalitet, se bilde. Rust i frontruteramma er ikke ukjent for oss.

Korkgrillen står for fall. Legges herved ut for salg til høystbydene ;D. Jeg har tro på at det blir en standardutgave av grill heretter. Mulig at jeg heller monterer en Weber kulegrill (hva med en dobbel Weber?), den kan i alle fall ha en misjon på augustmøtet på Breivoll, innerst i Bunnefjorden. ;)

Til slutt idag nevner jeg at "tårene" har trillet fra venstre blinklys. Hvorfor vet jet ikke, men se selv: bilde. Det kan synes som om dette bare er overflaterust, men jeg har ikke gått i dybden, ennå. Intens innsats på poleringsfronten gjør underverker, selv når det synes som elendigst.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Max Wiggo

Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

brochmann

#12
Hei, jeg "gasser" videre  :-\

Du ser at det er noe overflaterust på støtfangerhorn og rundt høyre blinklys. Ved blinklyset er det "bobler" i metallet, men ikke gjennomrustet. :D

Hvor høyre forskjerm kommer ned til a-stolpen er det også duket for full runde med stårbørste, sliperondell, anti-rust-primer, filler og lakk. :)

I overgangen mellom b-stolpe og kanal har det vært/ er det ulike grader av rust på bilene i familien. Det er gjerne slik på begge sider av bilen. Her synes jeg det er vanskelig å komme til med OK verktøy og tenker på å sandblåse. Å sandblåse i åpent rom er et dr...jobb synes jeg. Det blir sand absolutt alle steder. Men, - så kommer en inn til "beinet" da, om det da er noe bein tilbake.  :-[

Videre ser du at brunfargen ved c-stolpen ikke er resultat av overdreven soltilbeding. Hvor galt det er ser jeg vel når jeg skrur dette fra hverandre, om det lar seg skru, da. Alternativet jeg har nyttet før er vinkelsliper med derpåfølgende "hoderulling". Når en da hekter av baksjermen står det ofte så mye igjen av bolten at du får tak med wice-grip-tang og får vridd den løs. ::)

Det var så langt i kveld. ;)
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

André

Det var jo ikke så gale med rust det...Omtrendt som min for noen år siden.

Ellers ---inni? og baki? er det gjennomrustet eller bare overflaterust?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

brochmann

Hei  Andrè.
Det synes som om det er overflate, men jeg har dessverre erfaring om at et vakkert ytre kan skjule dype "daler".
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.