Hovedmeny

Nå er det min tur

Startet av Olav, tirsdag 08 apr 2008 @ 11:40:26

« forrige - neste »

Olav

...og i dag har jeg malt det hele med bengalakk i riktig rødfagre blandet av gutta på st. haugen fargehandel. Bengalakk må visst til når man har beyttet Owatrol... ellers blir det bare kok. Var nok litt i overkant raus med karosserikittet, men det måtte til for å dekke alle skjøter og sveiser skikkelig.

Jeg gikk over resten av innerskjermen som er riktig bra ellers. Jeg smurte godt på med et tykt lagt med et tykt tectyl lignende stoff som visstnok er "bare best" i følge gutta der..

Dyrt var det i alle fall.

Så nå er Tutten rustfri i hjulbuene bak ;D ;D ;D
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Olav

#61
Jeg har jo fortalt at Tutten skal gjennomgå en rullende restaurering. Det vil si at jeg ikke vil ha en bil i deler i flere år men jeg restaurerer, men fikser litt her, kjører litt og fikser litt der.
Har holdt på et dette siden jeg kjøpte Tutten og har egentlig kommet et godt stykke på vei.

Tutten er egenlig en ny bil opp til huset nå, dette er noe av det som er gjort så langt:


  • Motor og gearkasse er gjort kjørbar og driftsikker men ikke overhalt
  • Nye bremser rund baut - alt er skiftet
  • Nye hjullager
  • Overhalt hjuloppheng
  • Skiftet støtdempere
  • Ny galvanisert ramme
  • Nytt eksosanlegg
  • Nye dekk
  • Nytt tak med innvendig åpning
  • Overhalte og nytrukkede seter

Motoren er ikke overhalt, men går veldig godt og svetter ikke olje, så den regner jeg med holder lenge ennå. Har installert 123 Ignition, skiftet coil, pluggledninger, plugger, olje, filtere og justert ventlier.

Har vært litt i tvil om hvordan Tutten skal bli til slutt, men har nå bestemt meg for at den skal bli skinnende svart med godt med klarlakk og lastes med masse chrome deler. Den skal ha alt det vanlige chrome stæsjet og i tillegg ha chrome støtfangere, svarte felger med chrome kapsel og ring ytterst. Jeg liker veldig godt grillen jeg har nå, men den er bare aluminium, så jeg lurer på å chrome opp den også (eller bare pusse den skikkelig blank).

Hvor lang tid dette skal ta aner jeg ikke, men det tar nok tid. Neste år er planen bare å kjøre og nyte det som er gjort. Året etter skal vel gulvet skiftes og da blir det nok en hellakkering også. Så får chrome stæsjet komme etter hvert. Ønsket er at den i allefall skal være ferdig når den bli veteran i 2013, så jeg har god tid og skal nok kjøre mange gode kilometer først.

Her er noen bilder av Tutten slik den var ved kjøp, slik den er nå og sånn ca. slik den skal bli. Forskjell fra bildet blir hovedsaklig grillen og felgene som jeg har beskrevet før.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Pål B

Sort - du også!?

Pål B.  ;)

Olav

Ja.. lyst på det ja... Ikke mange av den sorten vel?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

GeirW

Det er jo ektremt lekkert!  ;D

Pål B

2CV`n kler sort - så absolutt, men det betinger mye og godt forarbeid
Creme felger, litt chrome og kansje et litt lekkert interiør..................

Pål B.

Olav

Jada.. Jeg ver at svart krever godt grunnarbeid og jeg har tenkt å overlate det til gode fagfolk for at det skal bli bra.

Interiøret er ikke bestemt, men drømmer litt om Saxo stoler foran og trekke alt i skinn i en lekker farge. Men det har jo et økonmisk aspekt også dette da ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Pål B

Høres lurt ut - det er en grunn til både biloppretting og lakkering er en 3 års utdannelse.....

Følger deg ikke helt på interiør siden når det gjelder stoler. Jeg har liten, eller ingen sans for andre seter. Blir litt som med BMW-motor, diesel osv. Skal du ha noen annet en 2CV så kjøp noe annet 2CV  ;) Også er jo 2CV setene såååå gode å sitte i  :)

Pål B.

Olav

Det er de nok for folk av normal størrelse. Tror mange av oss litt rørslige med kroniske prolapser innser at gleden med bilen øker like mye som smerten minker med seter vi finner oss til rette i.
Men jeg innser at dette nok er en indivduell greie der det finnes like mange meninger som rygger ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#69
Pål skrev:
Sitat2CV`n kler sort - så absolutt, men det betinger mye og godt forarbeid
SitatFølger deg ikke helt på interiør siden når det gjelder stoler. Jeg har liten, eller ingen sans for andre seter. Blir litt som med BMW-motor, diesel osv. Skal du ha noen annet en 2CV så kjøp noe annet 2CV   Også er jo 2CV setene såååå gode å sitte i  

Olav skrev:
SitatJada.. Jeg ver at svart krever godt grunnarbeid og jeg har tenkt å overlate det til gode fagfolk for at det skal bli bra.

Her er jeg uenig - uten å være noen lakkekspert. Det er ikke bare grunnarbeidet som er utfordrende med 2CVn - men hele bilen, pga. at platene ofte langtfra er rette etter mange års bruk. Å bruke sort lakk på en bil som ser ut som en bølgeblikkplate blir ikke pent.
Jeg mener at et stort bidrag til å få en 2CV til å se pen ut i fargen SORT er å starte med mest mulig rette dører, skjermer etc. Tror dette er billigere/enklere enn å bruke massivt med arbeidstid på grunnarbeide for å rette opp alle småbulkene - av fagfolk.

Her i sør lakkeres det i fargen sort - av eierene - i flere garasjer jeg frekventerer - og resultatet blir slettes ikke værst. Se bilde av en Daimler fra 50-tallet. Her ble det riktignok først appelsinhud - men dette lot seg pusse ned. Resultatet ville ikke skjemme ut en 2CV.

Seter ja, det blir nok litt som at du skjønner poenget med en PARACET hvis du har hodpine. Har du migrene så er medisinering noe nesten alle forstår. 2CV seter sidestilles med mild migrene her i gården. Originalsetene er slettes ikke et sted jeg trives - og jeg liker 2CVn for det. Det å hive ut originalt stolrørsystem - er bra for min kropp, da jeg kjører 2CVn nesten daglig sommerstid.
Skulle jeg hatt en utstillingsbil som sto 350 dager i garasjen så hadde jeg benyttet originale seter - KUN for utseendes skyld. Og så gjelder "less is more" - for "pimp my ride"-look er ikke greia mi - langt derifra.

Olav, skulle ikke du ha rødt skinninteriør i kjerra ?  Et "demo"-sett er på gang før jul.

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Jeg tenkte også svart, men beige colorado er også fint. ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#71
Sitat fra: jwh på fredag 28 aug 2009 @ 15:19:12
Jeg mener at et stort bidrag til å få en 2CV til å se pen ut i fargen SORT er å starte med mest mulig rette dører, skjermer etc. Tror dette er billigere/enklere enn å bruke massivt med arbeidstid på grunnarbeide for å rette opp alle småbulkene - av fagfolk.

Tror du har delvis rett her... Det spørs jo litt på pris dette da. Jeg vet ikke hva som er mest lønnsom, men jeg tenker å kjøpe nye skjermer og panser som er minst mulig ferdigbulket. Tenker også på å skifte platen på et par av dørene fordi Tutten er en orgie av småbulker over alt i dag.
Men jeg vet at en dyktig fagmann retter og sparkler småbulker svært raskt med fantastisk resultat. I så måte tenker jeg å få en fast pris på jobben med å få Tutten så lekker som mulig.

Sitat fra: jwh på fredag 28 aug 2009 @ 15:19:12
Olav, skulle ikke du ha rødt skinninteriør i kjerra ?  Et "demo"-sett er på gang før jul.

Joda, fortsatt interessert i skinninteriør. Men om det skal være rødt når bilen blir svart er jeg usikker på. Kanskje heller mørk brunt eller svart? Dessuten er jeg (av helsemessige grunner) nødt til å gå for andre stoler foran. Jeg tror de kommer til å komme fra en Saxo. Saxo'en har svært gode stoler som har en temmelig tynn rygg slik at det vil være mulikg for barn å sitte i baksetet.
Dessuten er jo ikke pris helt uten betydning her heller da ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

#72
Så en Mehari i Tsjekkia med seter fra en Smart. Seteryggen hadde et ganske kult design bakfra og den var tynn. Kanskje de fungerer i en 2CV......for de som vil bytte seter.
Men om de er gode å sitte i vet jeg ingenting om. Saxo-seter er ikke akkurat "stress-lesser" de heller.



Citroënnlig hilsen Eirik