Hovedmeny

Nå er det min tur

Startet av Olav, tirsdag 08 apr 2008 @ 11:40:26

« forrige - neste »

Olav

Hei,

Jeg har eid en rekke edle Citroen'er siden 1986, men aldri en 2cv. Men jeg har alltid hatt lyst på en og nå ligger forholdene til rette for å gjøre et forsøk på å skaffe seg en til koseturer med familien i finvær om sommeren.
Jeg har skumlest litt rundt her og skjønner at det finnes mange meninger om hva som er riktig pris og hva som er en god bil. Derfor tenkte jeg å si hva jeg ønsker meg og hvilket prisområde jeg hadde tenkt å ligge i. Jeg ber om overbærenhet at ambisjonsnivået kanskje ikke helt stemmer overens med realitetene for dere erfarne entusiaster, og ber om å bli korrigert og rettledet til å finne et akseptabelt objekt.

Jeg har altså et ønske om en 2cv - gjerne fra 80 tallet - som har minst mulig rust på karosseri og helst rustfri ramme. Jeg er brukbar til å skru og har mer enn litt verktøy så jeg skal nok klare noen tekniske skavanker - men ser helst at bilen går og stopper som den skal. Regner med litt sjarmerende patina, men ikke et vrak.
For det rette objektet kan jeg betale mellom 20 - 25.000 kroner.

Er dette for ambisiøst?

Håpefull hilsen

Olav
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Hei og velkommen til forumet. Syns det høres ut som en realistisk målsetting så det burde gå fint å finne en slik bil. Avhengig av hvor bra "finish" du krever så kan du til og med finne en bra bil til mindre penger enn det. Det er nå en gang slik at det som glittrer må være gull ;) så biler som er blank i lakken har en tendens til å være dyrere enn andre. Selv om den "matte bilen med litt lakkrust" er i bedre stand. Unngå rust i ramma og i gulvet så er du langt på vei.

Lykke til. Og husk å bruke forumet!
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Velkommen i "familien":)

Synes det ser ut som du har et langt mer realistisk ambisjonsnivå enn svært mange, og slenger meg på alle anbefalinger Eirik kommer med. Vil i tillegg legge til at deletilgangen er meget bra - det er mulig å skaffe det aller meste enten originalt eller som bra etterproduksjon. Kombinert med en bil hvor det meste kan demonteres og løftes ut av én person har man et hobbyobjekt som er veldig kurant å holde i gang.
Sånn sett ville jeg prioritert rustfri ramme og gulv, og heller påregnet litt skrujobb. Men strengt talt skulle det ikke være nødvendig å kompromisse på så mye annet enn den omtalte poleringen til den prisen du har oppgitt.
Og i løpet av april vil jeg tippe antallet 2cv til salgs på finn.no er oppe i rundt 10 biler.

Lykke til!

...og forresten - hvor i landet holder du til?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#3
Hei Olav,

Først vil jeg som Eirik og Morten ønske deg velkommen på 2CV forumet.  Den harde kjerne i miljøet er ekstra entusiastiske til nye medlemmer som oppdager denne merkelige bilen - som gir slike store kjøre og eiergleder.  Som du sier har du allerede lest noen diskusjoner rundt priser - og at meningene er ulike (ikke overraskende).

Det enkleste i mine øyne er å legge listen på bil opptil 15000 eller fra 30000 og oppover.  Biler VESENTLIG over 30000 skal være perfekte og holde i mange år.  En strøken 50-taller har egne priser og en godbit som 2CV Sahara kan koste fra 300000 og oppover - hvis du finner en. Nå tilhører jeg den fløyen i miljøet som mener at å eie en 2CV er enda mer vellykket - hvis bilen også har lave eierkostnader. Det siste kler bilens image.

Ved kjøp av bil opptil 15000 så forventer de fleste ikke all verden, men en kjørbar og EU-godkjent bil er innen rekkevidde, mens biler over 30000 både skal se pene ut og være teknisk bra.   Biler mellom 15000 og 30000 er i mine øyne mer et minefelt, og krever nøyere undersøkelser at objektet - både av hva som er gjort av påkostninger de siste årene, og at en kyndig helst bør si noen ord om ramme/kingbolter etc.  Prisklassen 20-25tusen kan gi deg både en flott bil - og - en bil som etter noe tid trenger betydelige påkostninger.  Cluet er å unngå det siste....

Jeg formidlet i 2006 en gul 86-modell til en en dame her i sør som MÅTTE ha en slik.  Jeg gjorde "tabben" å sende henne avgårde til selger alene - fordi hun kom tilbake med en bil hun hadde gitt tett på 50000 for - som IKKE var verdt slike penger.  Det så alle. Denne dama haster videre og etter å ha påkostet bilen mer penger - er den igjen tilsalgs og prisant. er i ditt prisområde.  Slike historier synes jeg bare er sørgelige - men den som kjøper den bilen har iallefall et bedre utgangspunkt.

Den gule er ikke annonsert, og om ønskelig kan jeg ordne kontakt for deg hvis bilen høres interessant ut.  Mail adressen min er: jawihaug@online.no.  Og som Morten antyder - MAI måned er tidspunktet det vanligvis annonseres flest biler for salg.

jan willy

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

Hei igjen og takk for varm velkomst og gode råd.

Jeg holder til i Bærum uten for Oslo og sysler til daglig med IT i en av landets største medieselskaper. Godt å vite at jeg ikke er helt urealistisk i mine ønsker. Jeg har drevet en god del research på forhånd så helt blank er jeg ikke.
Grunnen til at jeg legger meg over 15.000 kroners bilene, er nettopp det at jeg vil ha en rustfri ramme og gulv. Egentlig minst mulig rust andre steder også. Jeg kan skru, men er så langt temmelig ubrukelig på sveising og tyngre rustreparasjoner.

Grunnen til at jeg ønsker meg en 2cv er av historisk art. Jeg har en kompis som kjøpte en før jeg selv fikk lappen og jeg fikk ta del i å holde bilen i drift. Siden da har jeg alltid vært fasinert av denne litt annerledes måten å lage bil på. I tillegg er den naturligvis utrolig sjarmerende å se på.
Jeg har hatt mine Citroener av ulik type, årsmodell og kvalitet. Har også hatt noen Simca'er som har krevd sitt for å holdes i drift. Jeg forventer med andre ord ikke et helt problemfritt bilhold på min fremtidige 2cv. Problem er det jo uansett ikke... bare en utfordring - og det liker jeg.

Vil gjerne vite mer om bilen som ikke er annonsert, så jeg sender en mail.

Igjen... takk for velkomsten.

Olav
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

brochmann

Hei Olav ;D ;D ;D

Velkommen fra meg også.

Jeg er klart syk. Hos meg står 2 2CV'er til bruk. Jeg bor på "bygden" sammen med deg, jeg på Bekkestua. Jeg har ved flere anledninger kjøpt "katta i sekken" (dog bevisst), og har noe kunnskap om dèt. Om Jan Willy anbefaler, så svar; ja takk!

Jeg deler langt på vei anbefalingene du allerede har fått. Om du har lyst på formell/ uformell 2CV-prat, kan vi møtes, sparke i dekkene, spytte karslig (om nødvendig) og snakke skitprat (les; 2CV).tlf: 4826 9800
IngeB
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Olav

#6
Da har vi nok samme postadresse Inge... Faktisk bare en liten spasertur unna!
Jeg ringer deg en dag jeg.. så kan vi juge litt!
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

brochmann

Hei Olav.
Gå ned bakken (Ekrekroken) til Hosleveien, følg denne litt, ta til høyre når Haukeveien møter, første hus (grønt av farge, ikke av elde) på høyre hånd. Dolly kan skimtes over brudespireaene ved dobbeltgarasjene. "Innertier".
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Olav

Hei Inge,

Jeg bor i Ekrekroken selv, så jeg vet hvor du bor  ;)

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#9
Hei Olav,
Ser av signaturen at du kjører Vespa.  Vi er en gang iblant innom Vespa på forumet.  Jeg kjører selv gammelscooter(e).  Vespa lagde på 60-tallet en 125 GT.  Er det en slik du eier - eller snakker vi om nyere redskap ?  Kjenner du til Vespa klubben i Bærum/Oslo ??

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

#10
Har noen greie på disse tre 2CV'ene som står på finn.no nå? En dyr, en billig og en midt i mellom.

http://finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL/MAKE=757&CAR_MODEL/MODEL=937

Ser at en av dem har klistremerke fra 2CV klubben.

Vespa ja... Ble lei av å sitte i kø sommeren for 2 år siden, så jeg kjøpte meg en flunkende ny Vespa GT125 av den nye moderne typen.
Har egentlig stor sans for de gode gamle Vespaene, men etter å ha prøvekjørt en ny var jeg solgt... Måtte bare ha den.
Med klimaendringene blir jo sesongen lengre og lengre... Parkerte den for vinteren 8. november i fjor (da det begynte å bli glatt om morgenen) og hentet den fram igjen 28. mars.
Bruker bare denne nå om dagen... herlig å suse forbi køen og ikke ha parkeringsproblemer i storbyen.
Men.. nå VIL jeg ha 2CV også!!  ;)

Kjenner ikke til noen Vespa klubb i Bærum i hvert fall, men så har jeg ikke lett etter en heller.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Morten

Den gule som er annonsert til 10.000 står nå som solgt. Sannsynligvis ingen upris, det bør være deler verdt mer enn det selv om bilen og ramma kanskje er rusten. Har en mistanke om at denne bilen har vært nevnt her på forumet tidligere..

Den litt dyrere '73-modellen har jo den fordelen at den er veteran. Samtidig ser det ut som det er gjort "litt av hvert" med den. Ikke nødvendigvis noe negativt i det, men "lang vei tilbake" hvis man skulle ønske å ha den i originalstand. Det er jo alltid litt uvisst hva som ligger i "noe mekanisk arbeid" - men det bør IMNSHO ikke være for mye slikt hvis prisen skal kunne forsvares. Det at det er en 2cv4 er heller ingen ubetinget fordel hvis man skal ha den som sin første 2cv. Utvalget av reservedeler er nok bedre til 6-eren, som jo også har kraftigere motor og bedre girkasse.

Den dyreste ser jo både hel, ren, pen og kjøreklar ut. Om prisen er riktig er jo til syvende og sist bare avhengig av at kjøper og selger blir enige - men jeg mener at den til denne prisen bør være rimelig feilfri.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#12
Jeg tror jeg hadde tilbud om å kjøpe 73-mod for 18.000 i fjor høst. (tror det er samme bil)

Jeg ville spandert 1 time på et Citroen/2CV-verksted hvis jeg skulle kjøpe en bil til 40.000.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#13
Olav

1.  Tror ikke mine egne øyne. Den gule er bilen som er diskutert tidligere i denne lenken. Var som nevnt ute å så på den her om dagen. Kalte henne vimsete - men trodde hun hadde litt mer vett i toppen, og jeg ventet på at hun skulle komme opp til meg for å få fikset eksos og forgasser.  Jeg sa bilen knapt var verdt 20000 slik den sto, men til 10000 (eller mindre ) KAN den være kandidat til ÅRETS 2CV KJØP.  Jeg hadde gitt henne en slik sum. Bilen kom tross alt fra Pål B for 2-3 år siden og kostet det femdobbelte - så noe substans MÅ det være i kjerra. Hun sa ingenting om at hun skulle "gi bort" bilen......, for Suzuki gutta skal sikkert ha halvparten i kommisjon.

2.  73 modellen.  Ikke sett denne bilen tidligere, men 435cc og 2cv4 gearkasse er masete å kjøre med.  Jeg vet - jeg har begge.

3.  Beige/rød Dolly.  Selv med ny ramme er dette spenstig pris i mine øyne. Er det fortsatt orignal ramme så er den sannsynligvis ikke mange årene unna spagaten.  Har en identisk originalbil på lager (gått flere år i Spania - men norsk), fin å kjøre, flott å se på, men begynnende rust i ene fremre rammavang (minst).  Den var nesten strøken for få år siden - men 2 år i Bergen hadde den ikke godt av - iflg en tidligere eier.  86-87 modellene har også de dårligste rammene - så her gjelder det å ikke handle i blinde.  For nærmere kjøpsråd må bilen sees.  Jeg ville tatt kontakt med dama og sett hvordan det utviklet seg.....

Generelt: 
Hvis en bil oppfyller kravet om å være perfekt og holde i MANGE år - kan 2CV bli en herlig hobby - nesten uansett pris, men DE bilene vokser ikke på trær.  Samtidig er det en viss konkurranse om objektene som legges ut for salg - og å vente på det perfekte kjøp kan ta laaaang tid.

Vespa klubb i Bærum/Oslo ? 
Det er "Vespa Club Old Boys" det - en gjeng hyggelige eldre herrer, som brenner for vintage Vespa - alt før PX, men også en og annen nyscooter er med der.

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

André

Sitat1.  Tror ikke mine egne øyne. Den gule er bilen som er diskutert tidligere i denne lenken. Var som nevnt ute å så på den her om dagen. Kalte henne vimsete - men trodde hun hadde litt mer vett i toppen, og jeg ventet på at hun skulle komme opp til meg for å få fikset eksos og forgasser.  Jeg sa bilen knapt var verdt 20000 slik den sto, men til 10000 (eller mindre ) KAN den være kandidat til ÅRETS 2CV KJØP.  Jeg hadde gitt henne en slik sum. Bilen kom tross alt fra Pål B for 2-3 år siden og kostet det femdobbelte - så noe substans MÅ det være i kjerra. Hun sa ingenting om at hun skulle "gi bort" bilen......, for Suzuki gutta skal sikkert ha halvparten i kommisjon.

Det var da voldsomt til forfall på denne bilen på 2 år....

Jeg husker den som en av de penere bilene fra Arendals treffet for snart 2 år siden, at hun kvitter seg med den så billig var jo litt trist.
mvh André....kjører 2CV i Bergen