Hovedmeny

2 CV AZELLE

Startet av Atle Odd Hovden, fredag 10 jul 2020 @ 14:15:29

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Noen har kanskje fått med seg at jeg holder på med 2 replika prosjekter; 2 CV Sahara og 2CV Barbot 1 seter sport.

Nå har jeg skaffet meg et nytt paralellprosjekt; 2 CV Azelle 2 seter cabriolet.

Av 2cv byggesettene, synes jeg Azellen er den lekreste. Haffmannen er jo fin den, men Azellen er mye mer linjelekker og sofistikert etter min smak. Jeg synes det er flott med bruken av originalskjerne bak og baklukearrangementet er veldig lekkert og diskret.
Problemet fra et estetisk synspunkt er imidlertid at partiet mellom døra og bakskjermer er for lang (etter min smak). Dette tenker jeg å løse på samme måte som på Barboten, nemlig ved å redusere avstanden mellom hjulopphengstraversene med 20 cm og ved å flytte bakskjermene fram 5 cm. Da blir partiet mellom skjermene og døra redusert med 25 cm. Dette vil forbedre proposjonene betraktelig, særlig om jeg i tillegg trekker cabrioleten en smule lenger bak enn originalen.

Men; jeg har aldri sett en Azelle i virkeligheten. Så mitt spørsmål er derfor; er det noen som kjenner til hvorvidt det befnner seg en Azelle i Norge eller noe naboland. Jeg vil gjerne kunns studere en original for å kunne kopiere de rette profilene etc.

Er det eventuelt noen som kjenner til hvorvidt det er noen som produserer disse kitene fortsatt, eller som for øvrig har innspill de mener at kan være nyttige?

eilert

Hei Atle!

Jeg vet med ganske stor sikkerhet at det ikke finnes noen registrert Azellen variant i Norge. Generelt finnes det jo nesten ingen kit-car/ombygde 2CVer som er godkjent i Norge. Med unntak av 4 stk Hoffmann som er importert direkte fra Wolfgang Hoffmann som har bygget dem om. Prosessen rundt godkjenning var svært tidkrevende den gang for ca 15 år siden. Men jeg vet det er gjort minst 1 forsøk på å lage 2 seters kabriolet enda tidligere enn det, men som aldri ble godkjent og ei heller sluttført.

Det er kommet nytt og bedre regelverk for ombygging av biler de siste årene, og det gjør det vel langt lettere å gjennomføre dine prosjekter. Men tidligere har vi her på forumet erfart at det kreves nybil avgifter og mange dyre krav for å få slik ombygginger godkjent. Ettersom dette er veldig interessant med kit-car bygg for flere kunne du derfor utdype mer om din kontakt med SVV og hvordan du ser for deg å få godkjent disse byggene? Hvordan har du gått frem og hvordan omgår du nybil avgiftene? Du nevnte tidligere at du måtte først registrere/kjøre dem som "normale" 2CVer før ombygging?

Det beste tipset jeg kan gi deg er å reise på treff i Frankrike og Tyskland så snart du har anledning til dette. Og selvsagt dra på verdens treffet i Sveits til neste år, der er du garantert å se alle disse bilene du ønsker å bygge. På treffene vil du nok finne mye kunnskap og ikke minst hente inspirasjon fra alle byggene som finnes der ute!

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën