Bil går mot høyre v bremsing...

Startet av nils-fredrik, onsdag 29 apr 2020 @ 18:40:10

« forrige - neste »

nils-fredrik

... og EU kontroll rett rundt hjørnet  :o :police: :quiz: Hva bør sjekkes??


Byttet klosser foran ifjor tror jeg det var
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Tror ikke bremsene bak i særlig stor grad klarer å påvirke retningen bilen tar ved bremsing. Feilen ligger nok i forbremser.

Jeg ville prøvd å luftet bremser. Siden det er lett og gratis. Om ikke det hjelper tror jeg det er treghet i venstre kaliper. Et paknings-sett koster småpenger. "Red rubber grease" er gull å ha ved bytte av pakninger. Det er litt jobb. Og man bør ta begge sider når man først er i gang, for å sikre jevne bremser, og slippe å ta andre siden om noen år.
Citroënnlig hilsen Eirik

nils-fredrik

Skal se litt grundig på forbremsene sammen m en m litt mer teknisk innsikt og se hvordan de beveger seg. Jeg tenkte ev å kjøpe repsett hos Thomas og få verkstedet her til å fikse hvis det virker som om det er problemet. Lufting får vi sikkert prøvd samtidig  :-) Tviler på at stempelet må byttes. Er en bilmekaniker her som har skrudd bittelitt på 2cv før. Veteranen hos Sulland as er dessverre pensjonist.

Takk for tips
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

Ja, hør på dem som KAN det! Det er er godt råd!
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

Hvis ikke det er helt tydelig calipper er det nok uansett bremsefeil foran eller bak  ; >:( Da får fagfolk se på problemet, ja. Hvis de tør på en veteran. Litt langt å stikke bortom Rages verksted selv etter flytting  :-D Som sagt, det er  håp hos den tidligere Citroënforhandleren på Gjøvik.

Har jo noen som har skrudd en del her i fylket som jeg kan prate mer med hvis verkstedet  ikke tør (du Otto m ditt prosjekt,  og Pål)  Men akkurat bremser håper jeg de tør skru  ;D Gruer meg til kingboltene ikke godkjennes på PK...
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

#6
Alternativ til repsett er fabrikkoverhalte kalippere og de gamle pant.
Bremsene er vel ikke så forskjellig fra nye biler. Lurt å smøre kingboltene før PKK.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

#7
Sjekket ut idag. Ser ut til at den ene bremsen tar ørlite grann senere enn den andre, men bremseeffekten virker bra på alle hjul.  :police: Så da blir det maks fett i kingboltene, sjekke alle lys og håpe det beste  :angel: på EU-kontroll. Så får vi se om det blir noe jobb og utgifter etterpå  ;D

Var litt slark i det ene hjulet, men flere veier, så  frykter noe pes. Forumet her tipser om hjullager som alternativt problem, og at det kan forklare litt slakk som i hvertfall ikke ser ut til å måtte være kingbolten
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)