Bytte av endeledd

Startet av Arnfinn, onsdag 26 jun 2013 @ 23:23:29

« forrige - neste »

Arnfinn

Er i gang med bytte av endeledd til en 2cv.
Min antikvariske reparasjons håndbok Autobooks fra 1986 sier lite eller lite om bytte av disse delene.
Selve byttet bekymrer meg lite, men jeg lurer på hvilket moment / hvor hard skal jeg stramme ytre skrue (hette).

Any one ?

Arnfinn

Olav

En god regel er alltid å søke etter det man lurer på her på forum før man spør ;-)

Mitt søk gav følgende treff på en tråd jeg selv startet:

http://www.2cvforum.no/index.php?topic=1926.msg16055#msg16055

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Sambalbij

Styreledder blir alt for ofter byttet pga EU. Det finnes en god del folk som skjonner ikke at det finnes en fjaer inni som medbringer at det kan bevege seg...

Relativt beweger denne kule seg liten, bare nar man styrer bilen. så slitajse er veldig liten.

Stramming av muttern etter demontering er å skru muttern in til man bemerker at den liten arm begynner å bewege seg vanskelig og da skru man muttern tilbake til armen beweger seg lett uten vanskeligheter. Mer er det ikke.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

citro1cx

Sitat fra: Sambalbij på torsdag 27 jun 2013 @ 11:16:10
Styreledder blir alt for ofter byttet pga EU. Det finnes en god del folk som skjonner ikke at det finnes en fjaer inni som medbringer at det kan bevege seg...

Relativt beweger denne kule seg liten, bare nar man styrer bilen. så slitajse er veldig liten.

Stramming av muttern etter demontering er å skru muttern in til man bemerker at den liten arm begynner å bewege seg vanskelig og da skru man muttern tilbake til armen beweger seg lett uten vanskeligheter. Mer er det ikke.

Som regel er det da greit å rengjøre dette, smører opp, og koste på seg en ny pakning/mansjett rundt leddet. Tegninger av styringa finnes i dette PDF dokumentet, på side 22 står det akkurat som Sambalbij skriver, skru helt inn og løsne 1/6 runde. http://www.2cvstuff.com/Files/2CV/108161/8161CH06.PDF
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Sitat fra: Sambalbij på torsdag 27 jun 2013 @ 11:16:10
Styreledder blir alt for ofter byttet pga EU. Det finnes en god del folk som skjonner ikke at det finnes en fjaer inni som medbringer at det kan bevege seg...

Relativt beveger denne kulen seg lite, bare når man styrer bilen. så slitajse er veldig liten.

Stramming av muttern etter demontering er å skru muttern in til man bemerker at den liten arm begynner å bewege seg vanskelig og da skru man muttern tilbake til armen beweger seg lett uten vanskeligheter. Mer er det ikke.

Jeg mener slitasjen kan være ganske stor, særlig om mansjetten er ødelagt, og fettet gammelt og tørket ut. Som det jo alltid er på biler hvor "service" stort sett bare inneholder oljeskift på motor.
Den slites ikke bare ved sving, men også når hjulet fjærer opp og ned. Bevegelsen er liten, men alle monner drar, som man visstnok sier. Men "stor" eller "liten" slitasje er jo et relativt begrep, så hver og en kan jo ha sin mening om det.

Men en ting er VIKTIG: Når endeleddet er slitt, blir den runde kulen slitt oval. Størst slitasje er i stilling med hjulene rett frem. Om man av en eller annen grunn skal sette sammen et brukt endeledd hvor kulen ikke er HELT rund, må man IKKE justere det med hjulene rett frem.
Man må svinge hjulene/rattet helt over til en side, for å justere strammingen på endeleddet. Om man strammer til leddet der det er mest slitt, vil det knipe når man svinger. Styringen vil da bli unødig tung, og i verste fall kan kulen på styrestaget knekke. Om den knekker, har hjulet ingen kontakt med rattet. Det er ikke en gunstig situasjon.
Det vil da være en slakk i endeleddet når hjulene står i rett-frem-posisjon, men det er jo nettopp fordi leddet er slitt.

Bare et tips :)
Citroënnlig hilsen Eirik