Hvor stor tilhenger kan du dra med din 2cv?

Startet av PerI, mandag 04 mar 2013 @ 11:19:06

« forrige - neste »

PerI

Det kom nye regler for tilhengervekt kontra førerkort (B, B96, BE) den 19.januar i år, og de nye reglene har fått noen litt rare utslag.
Prøv Statens vegvesen sin tilhengerkalkulator og se hvor stor tilhenger du kan dra med din 2cv (ikke fyll inn registreringsnummer for tilhenger, la det stå åpent). Du vil nok bli overrasket :D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

Fikk - aktuell totalvekt - 400kg eller 270 kg.

At tilhenger uten brems både har 60km/t og 80km/t maks tillatt hastighet - avhengig av hengers totalvekt, ante jeg ikke.
Sa noen at det er enkelt å være oppdatert på allslags regelverk ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Sitat fra: vegvesen.noTilhenger med bremser:
Maks tillatt totalvekt: 2570 kg
Denne finner du i tilhengerens vognkort.

Maks aktuell totalvekt: 400 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Begge begrensningene må overholdes.

TILHENGER UTEN BREMSER
Maks aktuell totalvekt: 270 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Altså har man nå lov å dra en stor henger uten særlig last. Selv med B-sertifikat.

Tidligere måtte henger ikke veie mer enn bilen med bare B-sertifikat, men det er borte fra reglene.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

citro1cx

Sitat fra: jwh på mandag 04 mar 2013 @ 12:23:40
Fikk - aktuell totalvekt - 400kg eller 270 kg.

At tilhenger uten brems både har 60km/t og 80km/t maks tillatt hastighet - avhengig av hengers totalvekt, ante jeg ikke.
Sa noen at det er enkelt å være oppdatert på allslags regelverk ?

på min står det 400/290kg. konklusjonen er at jeg kan kjøre i 80 km/t med henger uten brems, så lenge henger og last veier mer enn 300 kg
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

#4
Hmm - veier MINDRE enn 300kg = 80km/t

Ser iblant folk på motorveien med liten henger uten brems i 100km/t pluss.
Det skal ikke mye last til for at henger veier mer enn 300kg og at man risikerer en bot/reaksjon i forhold til at man maks. har lov til å kjøre i 60km/t med henger'n.
Da svir reaksjonen...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Sitat fra: jwh på onsdag 06 mar 2013 @ 01:32:30
Hmm - veier MINDRE enn 300kg = 80km/t

Ser iblant folk på motorveien med liten henger uten brems i 100km/t pluss.
Det skal ikke mye last til for at henger veier mer enn 300kg og at man risikerer en bot/reaksjon i forhold til at man maks. har lov til å kjøre i 60km/t med henger'n.
Da svir reaksjonen...

Uansett henger har man jo ikke lov å kjøre mer enn 80km/t. Hadde jeg vært UP ville jeg foreslått en dedikert hengerfartskontroll. Kunne luka ut ganske mange audi, bmw og store volvoer da...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

Poirot

#6
Uansett henger har man jo ikke lov å kjøre mer enn 80km/t. Hadde jeg vært UP ville jeg foreslått en dedikert hengerfartskontroll. Kunne luka ut ganske mange audi, bmw og store volvoer da...
[/quote]

Men hva er FAREN?
Jeg vil mene det å kjøre saktere enn trafikken, og dermed legge opp til både køer, irritasjon og (farlige) forbikjøringer, er langt farligere enn å kjøre i rundt 100 og FØLGE den øvrige trafikkrytmen!
Selvsagt forutsatt at hengern er god og riktig lasta, samt en god trekkvogn. Da er 100+ intet sikkerhetsmessig problem!
Da jeg henta DS'en i høst - ca 2 tonn på kroken, men med en lang VW Transporter forran og en meget god, lavbygd boggihenger under DS'en - var det sjelden jeg var over 100, men til tross for ganske fresk kjøring i svinger og nedoverbakker, var det ikke antydning til kast eller problemer.  Og bremsene på henger'n reagerte raskt, virka godt, men uten overbremsing.
"Spesialfartsgrense" for hengere er etter min mening en trafikkregel som burde fjernes!
Bedre med 2CV enn bare èn!

SverreP

Når jeg velger førekort klasse B får jeg følgende resultat:

Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 1183 kg
Denne finner du i tilhengerens vognkort.
Maks aktuell totalvekt: 1183 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Tilhenger uten bremser
Maks aktuell totalvekt: 750 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

På førerkortklasse BE får jeg følgende resultat:

Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 3500 kg
Maks aktuell totalvekt: 1500 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Tilhenger uten bremser
Maks aktuell totalvekt: 750 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Skulle likt å se disse ekvipasjene...

jwh

#8
Mer stoff omkring reglene for henger (kopiert fra annen lenk).

Har selv "bare" B-førerkort og drar ofte rundt på en varehenger (200kg egenvekt/750kg totalvekt) - uten brems. Jeg følger trafikken opptil 80km/t, når jeg trekker tom henger. Er hengeren lastet holder jeg meg mest til småveier, pga. 60km/t regelen.
Har vært rimelig sikker på at jeg har fulgt reglene, og dermed hatt mitt på det tørre.
DET er det meget mulig at jeg ikke har.....

Jeg har trodd at fysisk vekt på henger+last under 300kg muliggjør 80km/t, mens fysisk vekt på henger+last over 300kg gir max. 60km/t som lovlig hastighet, uansett førerkorttype. Ordet - totalvekt - brukes i flere sammenhenger i regelverket, og hvis det er hengerens totalvekt i vognkortet som avgjør - så er jeg idag stadig vekk en lovbryter.
Men en campingvogn på 1500kg - DET kan jeg henge på kula, og dra avgårde i 80km/t lovlig.
Ja, pga. dette med brems da..... 

Ikke umulig at det blir å finne en varehenger m/brems under julegrana i år....., da det å komme "luskende" bortover E6/E18 i 60km/t med last på hengeren blir vel - stort sett - like trafikkfarlig som å kjøre moped/traktor på 2/4-felts motorvei. Hvorfor bare det siste er ulovlig kan man saktens spørre seg om....

For 2CV blir max. lovlige hastighet 60km/t hvis slepet (u/brems) veier MER enn 300kg. Dermed en ide å veie f.eks feriepakket Camp-let før avreise.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV