Akadiane (eller bare papirer) onskes!

Startet av Poirot, fredag 06 apr 2012 @ 12:05:42

« forrige - neste »

Poirot

Jeg er paa jakt etter en Akadiane!  Alt fra en komplett bil ned til bare NORSKE papirer, er av interesse!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Alx

Denne: http://www.leboncoin.fr/voitures/303714432.htm vil vel koste litt over 20000 kr ferdig med avgifter til staten... (Sikkert pluss litt ekstra utgifter inderveis...)
Men du er kanskje ute etter en ekte norsk Acadiane...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Poirot

Sitat fra: Alx på fredag 06 apr 2012 @ 12:44:01
Denne: http://www.leboncoin.fr/voitures/303714432.htm vil vel koste litt over 20000 kr ferdig med avgifter til staten... (Sikkert pluss litt ekstra utgifter inderveis...)
Men du er kanskje ute etter en ekte norsk Acadiane...

Ja hadde denne staatt til salgs i NORGE, hadde jeg kjopt den! Men ikke kan jeg fransk :-[, og dessuten HAR jeg tilgang paa en ganske OK bil, som mangler papirer... Saa vi kan si at jeg har en komplett "delebil", men mangler altsaa litt for aa ha noe aa kjoere med!

jwh

Det kan være flere her som kunne tenke seg en Acadiane...  ;D ;D
Slik som denne (http://www.leboncoin.fr/voitures/305896428.htm?ca=14_s) er innredet - så får også jeg lyst til å se nærmere på modellen.

Har noen spørsmål:
- hva er målene i varerommet (hvor lang madrass går inn) ?
- er det lav vegg mellom seter og varerom, eller er det mulig å ta ut forsetene og ha gulvplass fra torpedoveggen og til bakdørene ?
(med "varebilvegg" bak setet blir bilen trolig veldig trang for oss stor-vokste, og man mister verdifulle cm. av madrassplassen. Håper derfor at ikke alle er utstyrt med veggen. Ser jo at den stiver opp huset, men det kan ikke være så viktig når bilen har ramme).

To spørsmål til Poirot (og andre som måtte vite):
- Jeg har aldri fått sett skikkelig på Acadiane (knapt sett en tror jeg) - og lurer på hvordan f.eks din "delebil" er bygd opp innvendig (i forhold til mine spm. over) ?
- Er varerommet i Acadiane lengre enn på AK400 ?

edit:
tilføyelser
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Jeg hadde en brosjyre av Akadiane innredet som campingbil. (mulig det var med fortelt)(Stein fikk brosjyren)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

stein

Hei

Jeg sov i min Acadiane noen netter på vei til/fra verdenstreffet i sommer. Lengden fra bakvegg til førerhusvegg er ca 163 cm. Den lille skilleveggen som står der skråner sånn som forsetene. Lengden langs gulvet fra bakvegg til skillevegg er ca163cm. Fra bakvegg til topp av skillevegg ca 150cm. Skilleveggen er bare festet i 2 bolter nede ved gulvet. Løsne de så løftes skilleveggen ut. Jeg har beholdt veggen i bilen. På turen brukte jeg en vanlig luftmadrass. Denne la jeg oppå bagasjen som jeg tilpasset så den var i høyde med setene. Kjørte passasjersete frem og hadde dette under madrassen i hodehøyde. Hvis det velges å ta ut skillevegg blir det grei lengde langs gulvet med passasjersete skjøvet frem.

Stein
1983 Charleston,
1967 Volvo felt
2012 Suzuki Swift
2006 Suzuki XL7
2009 Toyota Hiace
2005 Toyota Yaris

Pål B

Er litt på gyngendegrunn kjenner jeg, men jeg mener å huske at Aca`n er lenger en AK, og at den har lengre akselavstand. Løst på Citroen sin enkle måte; Samme ramme som alle A-modeller, men det er montert en bjelkepå tvers lengre bak som bakstillingen sitter på. Også har fjærboksene lengre stag bakover. (noe du oppdager når du har montert Aca fjærbokser på en 2CV og skal justere høyden...)

Desverre var det aldri noen marked i Norge for AcDiane, så det ble med de 10 bilene Citroen Norge tok hjem, og de fleste er vel vekslet inn i vrakpant for leeeeenge siden  :(

Pål B.

Poirot

Akadianen er lenger enn AK'en, men lengden ligger IKKE i varerommet, men i hytta! ::)   Det gjoer imidlertid at plassen bak rattet, er merkbart bedre - og at det selvsagt BLIR litt bedre "soveplass" naar seter og anna trael flyttes!
Og det at bilen er saa sjelden "her paa bjerget" gjoer den jo bare EKSTRA interessant! ;D

Retro

Hei
Har kikket litt i mine gamle brochyrer.

AZU/AK250:  Lengde i varerom 1,42  Høyde 1,10

AK350:                                 L  1,48        H 1,10

AK400:                                 L  1,48        H  1,18   

Har dessverre ikke acadiane brochyre bare dyane, men ser ut som Pål har rett i att acadyane er lengere enn Ak400. Eller
er det bare det at acadiane har skråstilt skilllevegg som gjør at  Stein måler 1,63 ?

Edit: Ser Poirot fikk inn et innlegg mens jeg satt og skrev/leste

Pål B

Ref Poirot;

Det  virker fornuftig. Skal ikke være mye lenger i kroppen en undertegnede før AK`n blir "trang", så det var altså kupee lengden Citroen skulle gjøre noe med, se det...

Men, met helt annet spm.; Er ikke import av AcAdiane uproblematisk, også i forold til avgifter? De er jo nå eldre en 30 år  ???

Pål B.

Poirot

Sitat fra: Pål B på lørdag 07 apr 2012 @ 23:34:40
Ref Poirot;

Det  virker fornuftig. Skal ikke være mye lenger i kroppen en undertegnede før AK`n blir "trang", så det var altså kupee lengden Citroen skulle gjøre noe med, se det...

Men, met helt annet spm.; Er ikke import av AcAdiane uproblematisk, også i forold til avgifter? De er jo nå eldre en 30 år  ???

Pål B.

Joda, finner jeg en fin "utenlandsk" Akadiane til en minst like fin pris (alltid optimjist! :D), er det selvsagt et alternativ.  Og antakelig det mest realistiske ogsaa...  For siden Akadianen altsaa er litt lenger, passer jo ikke karosseriet paa en ("norsk") AK-ramme heller!