Hovedmeny

Kraftigere fjæringer

Startet av 2EL (Klara), søndag 11 apr 2010 @ 14:30:29

« forrige - neste »

pilster


Vel, jeg får gå ut å dusje på litt rustløser jeg da... hmm   ::)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Otto

#31
Ja det er greit å begynne i tide... ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

2EL (Klara)

Jeg bestilte nye stivere fjærer på nettsiden til ECAS i går og i dag har de sendt varen fra lageret :)
Virker som de har skjerpet seg, noen skrev her at de var veldig trege.
Men mailen som jeg sendte dem har de ikke svart på :(


1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

pilster

Sjekka du hva frakten ble på ?
Om de kanskje endret den endelige summen du ble trekt ?  ::)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

2EL (Klara)

Sitat fra: pilster på torsdag 15 apr 2010 @ 22:36:16
Sjekka du hva frakten ble på ?
Om de kanskje endret den endelige summen du ble trekt ?  ::)
Jeg fikk en mail rett etter at jeg hadde bestilt at frakt prisen var feil. I dag fikk jeg en ny mail med riktig frakt pris på 26 Pund :) Litt bedre enn 100 pund. De har endret slutt summen og trekt meg med riktig sum.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

2EL (Klara)

Hva har dere på forumet kommet fram til er det beste smøremidele å ha i fjærboksen?
På 2CV interforum mener de solsikke olje er en bra olje å bruke.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Olav

Jeg bruker gammel og brukt motorolje. Tror kanskje det viktigste er at det er noe olje i dem og at typen er av mindre betydning.
Solsikkeolje??? Tja.. miljøvennlig i alle fall.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Sagkjedeolje har jeg hørt er brukt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Sitat fra: Olav på fredag 16 apr 2010 @ 07:59:15
Jeg bruker gammel og brukt motorolje. Tror kanskje det viktigste er at det er noe olje i dem og at typen er av mindre betydning.
Solsikkeolje??? Tja.. miljøvennlig i alle fall.

vær klar over at brukt motorolje ofte innholder støv, skitt, vann og partikler fra motoren. Dette betyr at fjærboksene etterhvert blir oppsamlingboks for slaggstoffene i motoren.

Har mer tro på "ren" sagkjedeolje. Den har den riktige konsistensen og smøreegenskapene.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

#39
Sitat fra: Roger H på fredag 16 apr 2010 @ 12:15:32
vær klar over at brukt motorolje ofte innholder støv, skitt, vann og partikler fra motoren. Dette betyr at fjærboksene etterhvert blir oppsamlingboks for slaggstoffene i motoren.

Mener å huske at vi har diskuter hvor mye slaggstoffer det blir i olja på en 2CV som kjører noen tusen kilometer om sommeren før, så jeg lar den ligge nå.  ;)

Men når jeg tenker etter, så tømte jeg vel ut den gamle oljen og fylte på sagkjedeolje i fjærboksene på Tutten med når jeg skiftet ramma. Svigerfar har ikke bare diger garasje, men et batteri av motorsager og derved også menger av sagkjedeolje.

Hadde han ikke hatt det, hadde jeg nok fortsatt med den gamle brukte motorolja og tror bestemt at det hadde vært godt nok. Mine bokser har forøvrig ikke hull i seg så all olja holder seg på plass der inne og det er nok gunstig.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

2EL (Klara)

#40
Sagkjedeolje høres ut som det beste forslaget, jeg går for det. Det er jo viktig at ikke all oljen bare blir ligende i bånd av fjærboksen, sagkjedeoljen er jo seig og fin å fordeler seg rundt på alle delene.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

For fjærboksen sin del kan man nok ha hva man måtte ønske inni der, bare det hindrer rust, smører og ikke stivner i kulde.

Det som anbefales fra Citroën, og på det forumet det refereres til, er vegetabilsk olje. Grunnen til det, er at oljen man smører med kan komme i kontakt med gummiblokkene i hver ende av fjærboksene. De som demper boksen's bevegelser.

Bruker man en olje som er skadelig for gummi, vil disse svelle opp og bli ødelagt.
Bruker man en vegetabilsk olje, som er lite aggresiv mot gummi" så ødelegger man ikke gummibuffer'ne.

Og sant nok, jeg har tidligere brukt LHM, men det året jeg bodde i Bergen sentrum brukte jeg parkere i en bratt bakke. Da kom litt av oljen ut og gummien ble gelè. Har flyttet, byttet gummi( ::)) og nå bruker jeg Castrol vegetabilsk motor-olje. Sjelden sort, og dyrt, men det var EN liter fordelt på begge pottene. Trenger ikke fylle på noe der på mange år.

Slik ser en gummibuffer ut hvis den kommer i kontakt med motorolje, sagkjedeolje, LHM og alle andre mineralske oljer: (Den til høyre)



Men bevares, har man lite nok på, og bilen holder seg noenlunde vannrett i hverdagen, så går alt bra. Men brukt motorolje er og blir GIFT. Og skal behandles som det det er, spesialavfall.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Men stivner ikke matolje i kulde?!
Citroënnlig hilsen Eirik

André

mvh André....kjører 2CV i Bergen