27-årgammel-100.000 km forgasser

Startet av Otto, lørdag 01 aug 2009 @ 14:37:26

« forrige - neste »

Otto

Forgasseren er 27 år og har gått 100.000 km. Den er rengjort, men ikke overhalet. Det er ikke prioritert, men jeg lurer på om det er vanskelig å overhale selv med rep sett. Rep-sett koster 4-500 kr og overhaling på verksted 2-3000 kr.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Pål B

Hvis jeg i det hele tatt skulle ha gjort noe ville jeg gått for "gjør-det-sjøl" løsningen.

Er det èn- eller to-ports forgasser?

Pål B.

Otto

Det er en 2-ports, men jeg gjør ingenting før jeg ser at den ikke fungerer.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#3
Ja ja... her suser jeg avgårde igjen... ;D ;D ;D

Men jeg skjønner ikke helt denne "overhale forgasser" greia man driver med. Så vidt jeg skjønner, er bare flotørventilen som går i stykker på 2cv forgassere. Resten handler om en skikkelig rens - altså få fjernet avleiringer i dyser og så videre. Så da slår jeg igjen et slag for mikrobølgevaskeren til nabo'n jeg. Jeg (og mange flere) har opplevd "ny forgasser" for 350 kroner etter en grundig vask i denne. Den fjerner all dritt i forgasseren og dyser og slikt blir som nytt.

Bytter du i tillegg flotørventilen, har du så god som ny forgasser - i alle fall funksjonellt - og det er vel det viktigste.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

Sitat fra: Olav på søndag 02 aug 2009 @ 07:17:40
Bytter du i tillegg flotørventilen, har du så god som ny forgasser - i alle fall funksjonellt - og det er vel det viktigste.

Dette er ikke helt riktig. En forgasser har mange bevegelige deler som pr. definisjon slites, som f.eks spjeldakslinger. I beste fall kan disse smøres opp, men de slites også. Flottøren er også bevegelig, men kan enkelt justeres. Dysene er er også noe man må regene som slitedel. Disse kan gå tett og kan i de fleste tilfeller blåses opp med trykkluft.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

GeirW

#5
Personlig anser jeg forgasseren for å være en av bilens mest vitale deler, der er vi trolig eb´nif alle sammen. Den har i utgangspunktet en særdles enkel jobb - blande riktig mengde bensin og luft. Da jeg var 18 og opp ti 20årene hadde jeg i min besittelse en rekke "klassikere" av noen blier. Hvilket vil si vrak. Dette var selvsagt før EUkontrollenes tid, så vi var stort sett fornøyd om de startet og gikk, og hadde noenlunde bremser og lys. Og selvsagt stoppet de i hytt og pine. : )

Jeg har blitt eldre og klokere, og er litt "ferdig" med biler som stopper random. Jeg vet at forgasseren har en enkel funskjon, men ikke desto en viktig funksjon. Solex 26/36 er i tillegg en relativt avansert konstruksjon. For min egen del var valget om å levere den inn til full overhaling hos forgasserservice lett. Neste gang jeg tar den ut til service regner jeg med at repkit blir innkjøpt, ultravaskeren til naboen til Olav blir forhåpentligvis benyttet og jeg går over den selv.

Men når utgangspunktet er en 25 år gammel sak som neppe har fått noe stell, og som på et eller annet tidspunkt er tatt ut av bilen fordi den ikke virker - kjennes det godt å vite den er i hendene på en fagmann som lover meg en forgasser som etter service vil "være som ny i 20 år til." Da er det helt greit at det koster litt. Pris har jeg ikke bedt om noe anslag på, men jeg forsto på Drøbakskaren at det neppe er nødvendig å bytte alle delene i kitet (tilbød meg på forhånd å kjøpe og sende med dette, for delenes del) samt at det trolig ville være behov for fiksing utover hva repkitet kunne by på.

Otto, hvorfor tar du ikke en tlf til forgasser-service og hører med ham? Nå har han trolig tatt ferie noen uker, men han gjør den "som ny" igjen, med spjeld, regjøring, og alt annet av bevegelige deler. Så tar du vedlikeholdet av den derfra og videre i livet selv. Da vet man iallefall hva som sitter der. : )

Slik tenkte iallefall jeg, og jeg skal med glede oppdatere forum den dagen jeg får den tilbake, slik at det kommer en konkret pris på hva det koster å få den overhalt av såvidt jeg kan se Norges eneste fagmann med forgasser som spesialtitet. Blir en trist dag nå denne herren legger ned, og jeg tror ikke vi i 2CVmiljøet er de som vil lide mest. Vi får tross alt kjøpt både repsett og ny gasser. Verre for gutta med veteranfly eller veteranbiler hvor produsentene la opp på 20tallet etter å totalt ha produsert noen hundre biler. Hvor skal man for eksempel da henvende seg om man trenger en forgasser til Troll?  ;D

Ok, det er sikkert andre kompetente mennesker der ute, men om man googler service på forgasser ga ikke nettet umiddelbart inntrykk av å florerer med individer med pasjon og kunnskap om frogassere.  :)

citro1cx

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

GeirW


Olav

#8
Sitat fra: Roger H på søndag 02 aug 2009 @ 11:17:24
Dette er ikke helt riktig. En forgasser har mange bevegelige deler som pr. definisjon slites, som f.eks spjeldakslinger. I beste fall kan disse smøres opp, men de slites også. Flottøren er også bevegelig, men kan enkelt justeres. Dysene er er også noe man må regene som slitedel. Disse kan gå tett og kan i de fleste tilfeller blåses opp med trykkluft.

Vel... Du snakker sikkert av erfaring her, men at akslingene er slitt etter 100 000 km har jeg lite tro på. Tuttens forgasser hadde absolutt ingen antydning til det etter 142 000 km.

Det geniale med mikrobølgevaskeren er nettopp at alle dyser og kanaler i forgasseren blir som nye... den renser innenfra og ut og tilintetgjør smusset til bittesmå partikler som synker till bunns i vaskeren. Å blåse opp dyser med trykkluft, renser ikke på langt nær så godt. Selv om dysa blir blåst opp, vil eventuelle avleiringer fortsatt sitte igjen.

Men for all del... overhal gasserne deres så mye dere vil. Jeg mener bare at jeg har funnet et raskere, enklere og billigere alternativ som gir vel så godt resultat.


For øvrig sier ryktene at Drøbakmannen er godt over middagshøyden og har levert mye dårlig arbeid fra seg i senere tid.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#9
GeirW skrev:
SitatMen når utgangspunktet er en 25 år gammel sak som neppe har fått noe stell, og som på et eller annet tidspunkt er tatt ut av bilen fordi den ikke virker
Det du skriver trenger ikke være riktig når det gjelder 2CV.
Bilen rustet bort på 80/90/(00)-tallet mens det mekaniske knapt var innkjørt - og iallefall LANGT fra utslitt. (Har sett rustvrak med 20000km på telleren). Det er flere som opp gjennom årene sikret seg et deledepot ved å demontere fra slike vrak, og som dermed skaffet seg utmerkede deler som nesten var i nytilstand - og som vil vare mange år i ny bil. Jeg satser i 2009 fortsatt i det lengste på gjenbruk av deler - fremfor å kjøpe nytt. Det mekaniske i 2CVn er nærmest "skuddsikkert" i forhold til "plåten". Jeg skulle gjerne sett at alle de utrangerte dynamoer/startere (til 2CV) som trenger nye børster/rengjøring ble overhalt - slik at de ikke kastes men kan surre videre...
Anyone?

Nå nevner RogerH spjeldakslingene og jeg hadde aldri puttet mange "pesetas" i en forgasseroverhaling uten å forsikre meg at disse også ble byttet. Slitte akslinger suger falsk luft, og det hjelper da svært lite å bytte pakninger, bytte/justere flottør, bytte/rense dyser. En slik forgasser er egentlig ingenting å ha - for den blir aldri god. Du bør derfor starte med å få verifisert graden av slitasje på alle akslingene....., og helst 0-stille eller NY-stille de.

SitatVerre for gutta med veteranfly eller veteranbiler hvor produsentene la opp på 20tallet etter å totalt ha produsert noen hundre biler. Hvor skal man for eksempel da henvende seg om man trenger en forgasser til Troll?  
Klart ett poeng, og mye enklere er det blitt etter at internett kom.
Har endel venner som kjører skikkelig gammelt (førkrigs), og 1 - utrolig mye blir nyprodusert etterhvert, og 2 - fokus er i liten grad hva som finnes i Norge da det er det globale perspektivet som gjelder, og 3 - selv om bilen er laget i lite antall så er ofte mange av delene felles fra flere modeller/produsenter, og 4 - med tilpasset innsug så er det mye som kan løses ved hjelp av f.eks Weber....  Weber har også forgasser som kan brukes på 2CVn (husker ikke i farten hvor jeg så dette - tror det var STP). Det er mange muligheter der ute - er hva jeg ønsker å formidle.

Forgasser-service (tidligere med "Norsk" i navnet - tror jeg), ja - drev på 80-tallet også med bilinstrumenter og var lokalisert på Torshov. Skal jeg være ærlig så trodde jeg innhaveren hadde pensjonert seg for lenge siden, for dengang var det også en gammelmodig (positivt ment) gesjeft, og et tips kan være at han kjenner bedre til gammelt Engelsk enn 2CV - selv om Solex er og blir Solex - trolig plankekjøring, men skulle tro han ikke daglig hadde vår lilleputt-utgave på arbeidsbenken.

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

GeirW

Samme fyren som holdt til på Torshov, mener han sa han var 74 nå og har holdt på med forgasser i en mannsalder.
Var der en stund og snakket med ham, og fikk inntrykk av at her var det alle slags forgassere på benken, Solex kunne han inn/ut og jeg følte det trygt og godt å etterlate forgasseren til overhaling der.  ;D

Bemerker meg hva du sier om motordeler, verdifullt perspektiv i min videre karriere som 2CVist.  :)

Otto

#11
Jeg har hatt mange Citroener og noen med mange km på telleren, men aldri har det vært problemer med forgasseren. :)

Edit:
SitatOtto, hvorfor tar du ikke en tlf til forgasser-service og hører med ham?
Jeg fikk pris fra Drøbak i vinter.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Pål B

Jeg har en kamerat, og når vi var små, skrev hans eldre søster en plakat og hengte opp på rommet hans. På denne stod det;

"TING SOM ER I ORDEN SKAL IKKE REPARERES"

Her heller jeg litt til Olav`s filosofi. For å være litt mer nyansert; En-ports forgassere blir fort slitt i akslingen, særlig opplagringen på venstre side. Dette skyldes ganske enkelt stagoverfæringen fra gasspedalen. Resultatet er ujevn tomgang, og vanskelig og starte ved lave temperaturer.

To-portsforgasserene har ikke dette problemet, og  min opplevelse er at det skal være kjørt mange 100`km før det er snakk om noe reel sliatsje. En rengjøring/rens, ja så absolutt. En overhaling er vel først et tema når gangen blir ujevn, fusking, høyt bensinforbruk eller en kombinasjon av disse.

Pål B.