Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av 2EL (Klara), onsdag 20 mai 2009 @ 17:48:23

« forrige - neste »

2EL (Klara)

#30
Ja nå er det lenge siden det har vært noe aktivitet på 2EL men nå er jeg igang igjen.
Har ventet på el motoren i to måneder og mast mye på den Polske levrandøren >:( Men nå er den her ;D
Motoren er ikke mye stor men den har en effekt på hele 13kw

Nå er det bare og få mekka en løsning så jeg får koblet motoren til gir kassa.
Har også trekt hoved kablene som skal gå fra bakre batterikasse til fremre batterikass, har pluss på den ene siden og minus på den andre siden.

Det 3. bilde er et bilde av alle delene som man trenger for å styre motoren. Det er to hovedbrytere, en for å sette på strømmen med tennings nøkkelen. Og den andre slår inn når man trykker på gasspedalen, ekstra sikkerhet for at motoren ikke skal slå seg på hvis motorstyringa feiler
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

pilster

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

2EL (Klara)

1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

pilster


Jøss, da er det vel ikke lenge til du får prøvekjørt  ;D

Kan bli morsomt å få noen data etterhvert (testkjøring etc.)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

2EL (Klara)

Sitat fra: pilster på fredag 14 aug 2009 @ 13:44:14

Jøss, da er det vel ikke lenge til du får prøvekjørt  ;D

Kan bli morsomt å få noen data etterhvert (testkjøring etc.)
Ja nå er det ikke så lenge til nei. Men jeg tror det ikke bir før uti september en gang før det blir noe testkjøring.
Batterien kommer ikke til Norge før slutten av august.

Når det blir teskjøring så skal dere få full data og en liten video ;D
Her er et bilde av en stk batteri celle. Jeg skal ha 24 stk av dem pluss BMS system som styrer at alle batteri cellene blir likt oppladet.



1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Spennende!!  Har du "parret" de forskjellige komponentene selv eller har du fått noe hjelp til å finne ut hva som fungerer godt sammen? Motor, motorstyring, lading,batterier osv?
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

#36
Sitat fra: EirikJ på fredag 14 aug 2009 @ 19:46:30
Spennende!!  Har du "parret" de forskjellige komponentene selv eller har du fått noe hjelp til å finne ut hva som fungerer godt sammen? Motor, motorstyring, lading,batterier osv?

Har brukt mye tid på nettet for å finne de komponentene som fungerer bra sammen. Det er mange som driver med dette i statene så derifra får man masse tips.
Hele batteri pakken med lader, BMS og LCD skjerm har jeg bestilt ferdig laget direkte fra fabriken. De har vært til mye hjelp, håper bare batteriene er like bra som de skryter av. Kinesere er flinke til og skryte av varene sine, og ofte er et bare noe drit de selger. Men jeg har lest tester av disse batterien og de var veldig bra.

Neden for er et bilde av hvordan jeg har tenkt til å sette de forskjellige komponentene i bilen.

1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

pilster


Så lurt med utskiftbare celler , du har skrevet mye om det, men hva antar du at kjøretid/lengde blir ? Kanskje varierer mye i henhold til hastighet etc. ?

Tyngden var vel også et "problem" men ser ut til at batteri løsningen din vel redusere en del av vekten ?

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Pål B

Et spørsmål; jeg har kjørt både. Buddy (forøvrig livsfarlig....), siste genersasjon Think samt prototypen av Mitshubishis E-Miev.
Alle disse er uten gear, hviket jo skyldes elektromotorens force; Moment fra null, og et langt turtallsregister.

Blir din løsning basert på at du skal geare, eller det nok moment i el-motoren til kun å bruke, f.eks 2CV`ns 3dje gear?.
Dropper du clutch?

Pål B.

2EL (Klara)

Sitat fra: pilster på lørdag 15 aug 2009 @ 21:50:44

Så lurt med utskiftbare celler , du har skrevet mye om det, men hva antar du at kjøretid/lengde blir ? Kanskje varierer mye i henhold til hastighet etc. ?

Tyngden var vel også et "problem" men ser ut til at batteri løsningen din vel redusere en del av vekten ?


Jeg håper og tror Kjøre lengden blir på 7 mil men det finner jeg ikke ut før jeg får bilen ferdig. Med den batteri løsningen som jeg har valgt så blir ikke bilen noe tyngre en den er orginalt. Kan hende den blir 10- 20 kg tyngre men det blir max.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

2EL (Klara)

Sitat fra: Pål B på søndag 16 aug 2009 @ 20:31:34
Et spørsmål; jeg har kjørt både. Buddy (forøvrig livsfarlig....), siste genersasjon Think samt prototypen av Mitshubishis E-Miev.
Alle disse er uten gear, hviket jo skyldes elektromotorens force; Moment fra null, og et langt turtallsregister.

Blir din løsning basert på at du skal geare, eller det nok moment i el-motoren til kun å bruke, f.eks 2CV`ns 3dje gear?.
Dropper du clutch?

Pål B.

Clutchen har jeg droppa ja, men jeg kommer nok til å bruke girene for å bruke minst mulig amp. Men dette er også ting som jeg må teste ut når den tid kommer.
Har sett på Youtube filmer at der bruker folk girene aktivt på konverterte biler.
Men jeg kan sikert starte den i 3dje og kjøre i vei, men da tror jeg kjørelengden blir redusert en del.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Dette kommer til å bli så kult! Kan jeg spørre hvor i landet du og bilen befinner dere? Kunne fryktelig gjerne tenkt meg å få tatt en titt en gang.... ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Sitat fra: EirikJ på mandag 17 aug 2009 @ 19:01:06
Dette kommer til å bli så kult! Kan jeg spørre hvor i landet du og bilen befinner dere? Kunne fryktelig gjerne tenkt meg å få tatt en titt en gang.... ;)

Jeg befinner meg i Oslo, Manglerud heter det der jeg bor. Bare å stikke innom hvis du er i nærheten, men bor ikke du oppi nord i landet?
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

Er nordfra, men har bodd i Bergen litt over et år nå. Så Oslo er ikke lange veien ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

2EL (Klara)

Sitat fra: EirikJ på mandag 17 aug 2009 @ 21:27:42
Er nordfra, men har bodd i Bergen litt over et år nå. Så Oslo er ikke lange veien ;)
Ta deg en tur over fjellet så kan vi ta en prat og en kaffe eller to ;D
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo