Hovedmeny

2 cv pick up

Startet av The Stig, mandag 27 aug 2007 @ 22:52:40

« forrige - neste »

The Stig

Prøver å legge ut bilde av en  2cv pick up fra 50 tallet som står på yttersia av Vesterålen men får det ikke til :'( .
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi

citro1cx

Sitat fra: gordini på mandag 27 aug 2007 @ 22:52:40
Prøver å legge ut bilde av en  2cv pick up fra 50 tallet som står på yttersia av Vesterålen men får det ikke til :'( .

har du prøvd å klikke på "Additional Options... " når du skriver innlegget?
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Eller "Ekstra valg" for de som har valgt Norsk språk... :P ;) ;D
Til venstre for der du skriver teksten til innlegget.
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Ja, nå venter vi spent på bilde :) Noen som vet mer om bilen, om den har gått/stått der lenge, om det er et "selvbygg" og hvor gammel den er?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

The Stig

Vet ikke mye om bilen, tror den har blitt brukt som gårds bil i mange år. Etter dette har den havnet bak fjøsen, der den har stått i lang tid og rustet  :-[. Ser ut til å være en tidlig utgave med den gamle fronten, sannsynligvis en varebil som er bygd om. Ikke ofte en er slike "skogsvrak". Skal prøve å få ut bildet i kveld  :)
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi

The Stig

Her er bilen, bildet er tatt for en 3-4 år siden, scannet det så kvaliteten er ikke den beste . Det er en viss mulighet for at den fortsatt står der siden dette er temmelig avsides. Har fått navn og adresse på eieren så det skal sjekkes opp så snart som mulig.
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi

PerI

Sitat fra: gordini på tirsdag 28 aug 2007 @ 17:59:00
Her er bilen, bildet er tatt for en 3-4 år siden, scannet det så kvaliteten er ikke den beste . Det er en viss mulighet for at den fortsatt står der siden dette er temmelig avsides. Har fått navn og adresse på eieren så det skal sjekkes opp så snart som mulig.

Så vidt jeg ser er det en AZU som har blitt kappa taket på. Bakdørene er satt opp som bakvegg bak setene.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

LA_TH

Dette hørtes jo morsomt ut, men trolig er det nok ikke mye igjen av bilen hvis den har stått ute i perioden siden du tok bildet. Været i vesterålen er ikke det beste for utendørs lagring av slike kjøretøy. Hvor i vesterålen er det? Eller vil du ikke si det. Regner med at det ihvertfall ikke er på Andøya for da hadde jeg nok visst om den.

The Stig

Den står i Bø i Vesterålen. Dette er nok ikke noe restaurerings objekt men snarere et "kulturminne" som bare bør få ruste i fred. Klimaet derute gjør nok sitt til at den prosessen går fort :(
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi

citro1cx

hadde vært interessant om noen kunne dratt ditt bilen står og tatt en fotosession på den. Om ikke annet kunne det vært underholdene å se detaljene på denne spesielle bilen. Dessuten kan en bil som naturen holder på å ta tilbake være vakkert å se på :).  Om det er en AZU med såpass spesiell histrorie som ombygget til pickup i norge er det kanskje i seg selv en grunn til å prøve å redde den. Har sett værre biler bli reddet før. 
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Hei Gordini, dette blir et ok mål for en 2CV-utflukt 8) La oss ta en tur så snart det stopper å regne...hvis det stopper å regne før snøen kommer da... ::)
Citroënnlig hilsen Eirik

dg

Dere får holde oss orientert om den er mulig å redde! 

For den som ellers har lyst og råd, står det en original 57 pick-up hos dette firmaet i Tyskland http://home.mobile.de/Tomy-Service men den blir nok langt fra billig.

dg

EirikJ

Fantes det originale pick-up'er?? Den jeg fant på den linken (Jøss, for et sted!! 8)) så ganske så hjemmelaget ut syns jeg?!
Citroënnlig hilsen Eirik

dg

#13
Både ja og tja....

På den engelske Citroën-fabrikken i Slough ble det produsert pickup fra 1953 t.o.m. 1961. Hele produksjonen i 1960 og 1961 (tilsammen 65 biler) var bestilt av den engelske marine etter å testet ut 4 stk i henholdsvis Malta og Portsmouth. Dvs. 69 biler av totalt produserte 131 stk havnet hos marinen, som brukte de i aktiv tjeneste bl.a. på Borneo, Kenya og ved Suez-krisen. Både bilens seiglivethet og lave vekt (helikopterfrakt) var kriterier den engelske marinen fremhevet. Men ved slutten av 60 årene var det slutt, og alle ble utrangert til fordel for lettvektsutgaven av Land Rover. På grunn av en del modifikasjoner på bilene som de ikke ønsket å dele med omverdenen, besluttet marinen at bilene ikke skulle selges folk flest - og alle ble dumpet på sjøen!
Men av de øvrige 62 er det fremdeles noen fine eksemplarer.

Så vidt jeg vet har det aldri vært levert ferdig pick up fra Levallois i Paris, men Citroën leverte bil hvor alt blikk bak førerplassen manglet, som så ble ferdigstilt av andre karosseri-spesialister. På tidlig 50 tall er spesielt firmaet "la carrosserie Commerciale"i Paris nevnt, som ferdigstilte bilen med plan, spesiell varekasse eller annet som kunden skulle ha. Dette fortsatte langt opp i 60 årene. Det er vel en sånn det tyske firmaet har funnet i Bretagne.

Parallelt ble det produsert pick up på Citroëns fabrikk i Chile, sammen med en del andre spesielle løsninger og antakeligvis også på fabrikken i Kambodsja som også hadde en del spesielle løsninger - azu taxi"buss" f.eks.

Fabien Sabatès (han som utga planeté 2CV og fremdeles gir ut 2CV experte) har skrevet noen fine bøker bl.a. om 2CV og .. Fourgonnette. Selv sliter jeg med fransk, men klarer da å stave meg igjennom (mange bilder  :) ) Der fant jeg blant annet at NAF her hjemme hadde hatt AZU som veivaktsbiler (selv om Sabatès trodde det var i Belgia  :) )  Forlaget er ETAI , men hvis noen er interessert kan man sikkert søke amazon også.

dg

     

The Stig

Sitat fra: EirikJ på onsdag 29 aug 2007 @ 08:48:00
Hei Gordini, dette blir et ok mål for en 2CV-utflukt 8) La oss ta en tur så snart det stopper å regne...hvis det stopper å regne før snøen kommer da... ::)

Helt umulig å få kontakt med noen som kjenner til bilen. Da er det bare å utstyre seg med kikkert og fotoapparat å dra på vrak safari til yttersia. Det kan jo hende den har unngått diverse innsamlings aksjoner...
85 2cv Special, 72 Renault 4 , 74 Hanomag Henschel F20, 01 Berlingo, 05 Xsara Picasso hdi