Norsk 2CV-forum

Nyeste innlegg

Sider: 1 ... 8 9 [10]
91
Mekkekroken / Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Nyeste innlegg av Max Wiggo Lørdag 12 06 2021 @ 21:00:12 »
Jeg kan melde om at 2CV-en min ble EU-godkjent med tre "smultringer" på onsdag, på første forsøk. Jeg vet ikke om speedometeravvik sjekkes, men lurer på hva de hadde sagt om et avvik på 12-15 %.
92
Mekkekroken / Sv: sentrifugalclutch
« Nyeste innlegg av Jan K-H Fredag 11 06 2021 @ 08:46:12 »
Takker, all informasjon er interessant.
Jeg får gå inn i delekataloger å se om jeg kan finne noe info om nødvendige deler for ombygging.
Men må vel samle deler, litt her og litt der over tid, hvis jeg skal forsøke å bygge om.
Mvh Jan
93
Mekkekroken / Sv: sentrifugalclutch
« Nyeste innlegg av PerI Torsdag 10 06 2021 @ 15:21:11 »
Ser ut til at noen Ami på 70-tallet hadde kombinasjonen 602ccm, skivebrems og trafficlutch. Så det kan gå, men vanskelig å få deler kanskje..

https://citroencarclub.org.uk/semi-automatic-transmission/
94
Mekkekroken / sentrifugalclutch
« Nyeste innlegg av Jan K-H Torsdag 10 06 2021 @ 12:04:51 »
Hei
Noen som vet om det er mulig å montere en sentrifugalclutch på en 602.
Vet jeg må ha nytt svinghjul, sentrifugalclutch delene, men må det eventuelt byttes aksel i girkassen, en annen normal clutch og uttrampingslager etc.
Er det eventuelt forskjell på girkasse med skiver eller trommelbremser?

Hadde sentrifugalclutch i min 12hk for mange mange år siden, og leker med tanken om å installere det på min "nye" 2cv6.
Med hilsen Jan
95
Mekkekroken / Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Nyeste innlegg av Otto Søndag 06 06 2021 @ 08:51:22 »
Jeg er veldig fornøyd med endelig å ha en 2CV. Nesten utrolig at jeg har plukket ned til småbiter/deler og bygget opp igjen til en bil som fungerer uten feil på 3. sesongen og gikk feilfritt gjennom rammekontroll hos Biltilsynet og EU-kontroll. DS er en superbil, men å gjøre det samme med en DS som jeg gjorde med 2CVen, tror jeg er umulig for meg.
96
Mekkekroken / Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Nyeste innlegg av Max Wiggo Lørdag 05 06 2021 @ 22:14:22 »
Speedometeret mitt fungerer helt fint, og jeg kan nå etter å ha skrudd litt 2CV siden i fjor sommer, si meg enig i at 2CVen er grei å skru på. Klarer meg fint uten å eie DS.  ;)
(Trikset med å banke på starter var standard prosedyre på en Nissan King Van jeg hadde, men da slapp jeg å forlate førersetet for å banke. Motoren er under passasjersetet på de.)
97
Mekkekroken / Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Nyeste innlegg av EirikJ Lørdag 05 06 2021 @ 22:02:16 »
Luksus å ha en DS stående klar til bruk. :) Men du foretrekker å kjøre 2CV. Lett valg?
Denne tråden har vel fått ett endelig svar på spørsmålet, så er vel ok om jeg kaprer den til litt mer DS-prat  ;)

Lett valg spør du. Både og, kommer an på når du spør. Hvis du spør når alt er fryd og lykke og bilen fungerer som den skal, slik som DS'en gjorde i går, så er det ikke et lett valg. Det er helt UTROLIG hvor fantastisk en D-modell's fjæring er. Det er bare helt rått. Jeg hadde faktisk glemt det, og kjøreturene i går og i dag har minnet meg på for en vanvittig bil dette er. Og ikke bare fjæring, men også seter, generelt hele kupeen, bremser og ikke minst design. En D-modell er helt unikt i bil-verden.
Jeg har i noen svake øyeblikk tenkt at kanskje jeg skulle selge D-modellen og bare ha 2CV. Husk på, det er 7-8 år siden forrige bensinfylling, så bruken har vært minimal i det "siste". Men etter å ha cruiset rundt i går og i dag, er det helt klart, salg er UAKTUELT!

Men så har du dager som i dag. Kjørte på butikken og der ville den plutselig ikke starte. Startmotoren sa bare klikk. Klikk klikk klikk. En død D-modell er den dødeste bilen som finnes. Paddeflat, ingen fjæring, ingen bremser, supertung styring og med hydraulisk styrt girkasse som jeg har, er det ikke mulig å slepe eller trille bilen i gang heller. Startmotoren har jeg skiftet en gang for for lenge siden. Med en brukt fra bruktlageret. Jeg har hugd 2 D-modeller  i min tid, så litt deler har man jo. Og her er greia med DS og 2CV. Begge er helt unike biler. Begge byr på kjøreglede i bøtter og spann, dog helt forskjellig kjøreglede. Begge er teknisk interessante, med særegne tekniske løsninger. Jeg liker sånt. Begge er også unike å se på. DS er verdens mest komfortable  og vakreste bil. 2CV er morsom og har ustråling.
MEN, hvis startmotren streiker på en 2CV, så trenger du i tillegg til en startmotor bare tre fastnøkler eller èn skiftenøkkel og 5 minutter. Hvis starteren streiker på en D-modell, så trenger du et ukjent arsenal med verktøy, mye øl og en halv dag skruing. Og muligheten for komplikasjoner er absolutt tilstede, noe som medfører flerer deler og mye mer tid.

Så mens jeg stod der da og så ned i motor-rommet tidligere i dag, så kom jeg på hvorfor jeg forelsket meg i 2CV. I det herrens år 2006, fikk jeg tak i min første 2CV og etter et liv med CX og DS ble det en eureka opplevelse. Alle andre biler enn 2CV føltes plutselig som å gå over bekken etter vann. Når man tenker på kostnader og TID, forbundet med vedlikehold av en hvilken som helst bil annet enn 2CV, hvorfor i alle dager vil man ha noe annet enn en 2CV??

Svaret på det bli opp til hver enkelt. For meg betydde det at jeg etter noen år sluttet å bruke D-modellen, og har for det meste kjørt 2CV. Alt annet enn 2CV er å gå over bekken etter vann. Dette gjelder også nye biler, derfor har jeg ingen slike. Ta med verdifallet på en ny bil og det blir vanskelig å forstå hvorfor ikke bare holde seg til 2CV. Ta med TIDEN på vedlikehold og reparasjoner på DS, og de fleste andre biler, og det blir vanskelig å forstå hvorfor ikke bare kjøre 2CV.
(Nå skal det legges til at jeg gjør alt på bilene mine selv, derfor dette fokuset på TID)

Tilbake til butikken. Jeg fant frem startsveiven. Ja D-modeller har også det, og jeg har faktisk sveivet i gang min DS på 2,1 liter med injection, forrige gang starteren tok kveld. 2004 tror jeg det var. Men denne gangen sveivet jeg ikke. Jeg brukte den til å slå på starteren. Den har nemlig en forlenger på sikkert 50 cm slik at jeg rakk ned til starteren der nede i mørket. Slo til hardt og brutalt et par ganger, og yess, bilen startet. Kjørte hjem via en laaang omvei, og har nå parkert bilen innerst i garasjen. Må få tak i ny starter, og ork og TID til å bytte den.

TID er for meg et nøkkelord her. Hvis jeg kan velge mellom å bytte starter på 5 minutter i stedet for en halv dag, så er det en "no brainer" for meg. Der brillierer 2CV. Dessuten er det utrolig GØY med 2CV  ;D
Og i tillegg til TID, er GØY noe jeg liker  :laugh:
98
Mekkekroken / Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Nyeste innlegg av Otto Lørdag 05 06 2021 @ 10:01:47 »
Luksus å ha en DS stående klar til bruk. :) Men du foretrekker å kjøre 2CV. Lett valg?
99
Deler selges / Sv: Tips: Deler fra hugget rød 1985 modell på Lillestrøm
« Nyeste innlegg av KjetilMN Fredag 04 06 2021 @ 09:49:11 »
Takk for tipset. Har sett den annonsen noen ganger og  har jeg tenkt mange ganger jeg skulle ringe ham, trenger vist en rød forskjerm nå... Får slå på tråden da.  :D

-Erlend

Gjør det. Han sa de var litt falmet, men det burde gå an å polere opp. + at det var 2 på hver side, så man kan velge den beste.
100
Deler selges / Sv: Tips: Deler fra hugget rød 1985 modell på Lillestrøm
« Nyeste innlegg av eilert Fredag 04 06 2021 @ 09:44:50 »
Takk for tipset. Har sett den annonsen noen ganger og  har jeg tenkt mange ganger jeg skulle ringe ham, trenger vist en rød forskjerm nå... Får slå på tråden da.  :D

-Erlend
Sider: 1 ... 8 9 [10]