Hovedmeny

1958 AZ på låven

Startet av EirikJ, lørdag 23 sep 2017 @ 22:16:01

« forrige - neste »

EirikJ

Vær hilset godtfolk! Ja, så har man plutselig, og uventet, blitt eier til en 50-taller! En sliten og bedrøvelig 2CV AZ(L?) -58 som har stått i en garasje siden 70-tallet. Bilen er stygg som juling etter at tidligere eier en gang i tiden har malt hele bilen med kost, såvel innvendig(!) som utvendig. Som nevnt andre steder, så må det kanskje "sånne duster som oss" til for å restaurere denne?

MEN, når det er sagt, så ER det en 50-taller, solgt ny i Norge og har tilbrakt sitt liv i Nord-Norge. (Historikken er ikke bekreftet enda) OG, den er noenlunde komplett ut i fra hva jeg kan bedømme med min noe manglende kunnskap om 2cv fra 50-tallet. Med på lasset fulgte det to ekstra motorer og to girkasser, pluss noe deler i en kasse som jeg enda ikke har åpnet. Til tross for at det ikke finnes en eneste del av bilen som ikke er bulket, skadet eller malt, er det relativt lite rust å finne. Tilsynelatende ser ramma forbausende bra ut for rust, kanaler ser hele ut, dørbunner er hele, til og med gulvet er uten hull. Eneste lett synlige rusthull jeg har funnet etter en kjapp titt, er på hver innerskjerm bak, nede ved bagasjeromsgulvet. Og den stod i alle fall i en garasje, og ikke under en, som AZU en til Jan Ove ;)  Dessuten forteller jeg meg selv at akkurat denne bilen kanskje SER værre ut enn den faktisk er, på grunn av den "grundige maler-jobben som er gjort. Så kanskje er man ikke så dust likevel.

Pga denne 60 år gamle sjuskete saken som nå plutselig kom inn i mitt liv, er jeg interessert i alt som har med 2CV fra 50-tallet å gjøre. Spesielt deler er interessant, men også historikk om 2cv på 50-tallet i Norge. Av deler trenger jeg spesielt to felger i dimensjon 400, og to gode forskjermer er nødvendig. Mulig også dører i god stand. Felgene står høyt på ønskelisten!

Lenge leve galskapen!
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Gratulerer med 50-taller! I boka How to restore Citroen 2CV står det en del om gamle 2CVer.
Har du bilder?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

#2
Høres ut som et drømmeobjekt. 50-talls AZ uten rust, det er gull i mine ører  ;D

Gratulerer!

De kjente deleleverandørene har som regel noe til de gamle også, bremsedeler f.eks er nokså kurant selv til de gamle. Du får lage deg ei liste og gå ut på jakt, er jo halve morroa det ;D

edit: trodde det var azu, men så nå det var az  - gull likevel!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

#3
Takk takk  :)  Men rustfri er den ikke. Regner med å finne litt av hvert når jeg begynner å plukke i den. Erfaring tilsier i allefall det. Skal se etter den boka, Otto.

Jeg er litt usikker på hvordan bilen skal være, for å bli original. Iflg chassis nummeret, er det en AZ fra -58. Og jeg har lest det meste på denne siden, med Google translate :http://2cvco.canalblog.com/archives/a__les_docs_du_doc/index.html

Karosseriet skal være grå AC132 og felgene skal være grå AC121. Dørtrekk skal være i grå skai. Hvis jeg har lest riktig.
Det jeg er usikker på er farge på tak og interiør. Jeg vet at den skal ha det lange taket som går ned til støtfangeren bak, altså ikke bakluke i metall. Usikker på farge. Setetrekk tror jeg skal være blå, med streker i gull og rødt. Men og usikker på dette. AZ skal ikke ha pyntelister, men det har denne. Ble kanskje dette montert av norske forhandlere? Jeg tror heller ikke bilen har trafficlutch, noe AZ burde ha? AZL (L for luksus)hadde pyntelister og ble levert både med og uten trafficlutc, men AZL stemmer ikke med chassis nummer. Så mulig listene ble ettermontert, og girkassen har vært byttet. Ingen av de to medfølgende kassene kan bruke trafficlutch.
Info om norske AZ og AZL er interessant, om noen vet noe.


Et lite bilde kan jeg by på. 2CV'en ble standsmessig dratt hjem av en en annen Citroën, min XM fra 1990.

Citroënnlig hilsen Eirik

Ole-Petter

Fantastisk morsomt å lese om din AZ.  Blir spennende å følge. Har du en 12hk,  425cc motor til overs er jeg veldig interessert till mitt 61/62 prosjekt da motoren som fulgte min ser ut til å være på 18hk.
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

Otto

I boka som jeg skriver om ovenfor er det en 59-modell som blir restaurert. Masse bilder og tegninger. (men du kan sikkert dette)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

hwibye

Jeg vil anbefale at du bholder vanlig clutch og ikke sentrifugaslclutch som du ikke har bruk for og altid må startes på selvstrter eller batteri. Ellers har jeg en god del deler til de gamle 12 HK. 
Men for å få ALT av deler bør du melde deg inn i EEEC  2CV klubben  40 EUR pr år de har ALT ! og butikken er oppe hver første Lørdag i mnd men man bestiller på mail.
Mail til klubben :  secretaris@eeec.nl


EirikJ

#7
Takk for info Harald. Skal vurdere EEEC når jeg en gang starter med prosjektet. Foreløpig er det satt innerst i garasjen. Tenker sentrifugal-kobling høres gøy ut. Men jeg klarer ikke finne ut om dette egentlig er en AZ eller AZL.
Iflg chassisnummer og lister på nett, må det være en AZ. Men det ble nevnt att det bare kom AZL til Norge. Og bilen har spor etter "L", som lister på kanaler og panser. "L" kom også uten sentrifugal-kobling, noe denne ikke har. Så alt bortsett fra chassisnummer tyder på AZL, men chassisnummer tyder på "AZ", utifra lister på nett, som jo kanskje ikke vet alt. Som spesielle spesifikasjoner til f.eks. Skandinavia.

Ole Petter, må nok beholde motorene selv, i tilfelle jeg trenger deler fra begge for å få en bra. Jeg har også to stk. 18 hk. Vil overhale en av de også.
Citroënnlig hilsen Eirik

Poirot

Er bilen original-levert med sentrifugal-clutch, vil JEG absolutt anbefale å fortsette med det!
Det er meget behagelig å kjøre med, og ENESTE ulempa JEG kan se (og jeg brukte den i min "Gamle Grå" fra 2002 til 2005, da jeg skifta både motor og gearkasse), er at du ikke kan starte den på gearet.  Men hvor ofte har du egentlig behov for det...? (Og uansett har du jo SVEIVA... ;-) )
Forøvrig lykke til med et spennende prosjekt!
Ingen 2CV'er er mer sjarmerende - og velkjørende - enn de gamle! ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

Jeg har fått litt mer opplysninger om denne bilen. Jeg har nå reg.nr og navn på tidligere eiere.
Og det stemmer det som det ble hevdet av de jeg overtok bilen fra.
Bilen er solgt ny i Narvik. Og reg.nr begynner på W med fem tall etter.
På "skjema nr. 221", står det følgene som overskrift : "Til herr Politimesteren i ........................" og over det prikkete feltet er det skrevet "Narvik" med skrivemaskin.
Skjemaet er en forespørsel fra Statens bilsakkyndige i Narvik til Politimesteren i Narvik, om å se over "vognen" og tildele den et kjennetegn. Vognen er en - 58 modell og fikk kjennetegn og ble første gangs registeret 27 april - 59. På feltet garanti står det med skrivemaskin "Nordvegia".
Det opplyses videre om at "vognen" er en 2CV AZ. Det står videre noen tekniske data, for eks at "hjulringer" skal være 125x400.

Morsomt.

Så i følge ch nr på div nettsteder og biltilsynet i Narvik, er dette en AZ.
Men den har blanke lister på kanaler og panser, og ikke trafficlutch. Som tyder på AZL.
Men lister og gearkasser monteres og byttes fort, så inntil noen viser til noe annet, går jeg ut i fra at dette er en AZ.
Interessant med gamle greier  :)

(Har derfor lyst på en girkasse til 12 hk med en trafficlutch for å få bilen korrekt.)
Citroënnlig hilsen Eirik

Sambalbij

jeg har en gammel girkasse med sentrifugalclutch liggende i Ålesund. ukjent tilstand og vet ikke om clutchen er 100% komplett. Den kan fu få
girkassen føgte med en 1960 2CV i kasser ,den har den girstang bak på girkassen men kan også vare fra 60 tallet. Je vet ikke om 50 og 60 tals-girkasser er forshellige.

event ring meg på 99549755,mvh Gert-Jan
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

EirikJ

Tusen takk! Den vil jeg gjerne overta å prøve og gi nytt liv  :)
Ringer deg senere i dag.
Citroënnlig hilsen Eirik

osbra

Hei Eirik

Girkassen til 2CV fikk et utseendemessig litt annerledes kløtsjhus i 1960, og kjenner man til det ser du forskjellen. I 1963 fikk bremseskjoldene seks festebolter i stedet for fire, altså litt mer solid. Ellers er det helt likt fram til ny girkasse kom med 1966-modellen. 2CV AZU har samme utvekslinger som AZ/AZL. Så hvis du ikke er kjempenøye med tanke på kløtsjhuset, går det fint med en girkasse fra 1960.

Og morsomt at du har funnet ut såpass om 2CV'ens historie! Kan ikke tenke meg at det ble solgt menge flere i Nord-Norge. I det gamle Citroën-arkivet er lite spor av biler solgt nordpå.

Hilsen Oscar



Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

EirikJ

#13
Det har nesten gått 2 år siden jeg fikk min -58 og startet denne tråden. På Facebook ville denne tråden vært borte for nesten, vel, to år siden. Men det geniale med et forum er jo at det vokser og blir innholdsrikt. En liten avsporing, og litt argumentation for å redde et døende forum, ved å bruke forum i stedet for facebook.

Tilbake til gamle 2CV'er og andre gamle ting. Etter to år uten å røre en mutter på bilen, har jeg nå brukt noen dager på å se over bilen. Konklusjonen er at bilen ikke har noe rust som må repareres. Rammen har ingen synlig rust utvendig, heller ikke i falser. Banket litt rundt om kring og den virker solid. Gulv er hele, kanaler er hele og generelt alt er helt. Men usj så bulket. Særlig innerskjermer bak ser ut som lasteplanet på en grushenger. Skjermer bak er originale, og bulkede, men skjermer foran er fra en 60-taller, med firkantige blinklykter med kant i rustfritt, type AZAM. Støtfanger foran er den originale, men den bak er fra en 60-taller, med AZAM bøyler. Det har vært skiftet nedre del av topedovegg en gang i tiden, og ikke så fint sveiset. Denne blir skiftet ved en opp-pussing. Foruten forskjermer, bakre støtfanger, motor, gir og setetrekk, virker alt å være originalt. Selv dørtrekk og trekk på instrumenthyllen virker å være det originale. Og kledningen på innsiden av C-stolpene. Denne ser veldig spesiell ut og jeg tviler på at denne finnes å få kjøpt ny?
Dette kompliserer jo også en fremtidig lakkjobb, da jeg ikke tror jeg klarer å få av denne kledningen uten å ødelegge den. Den sitter MEGET bra.

Har også prøvd å få start på kjerra, uten hell. Jeg koblet fra dynamoen for ikke å ødelegge den med et 12V batteri. 6V startmotorer tåler fint 12V en god stund så det gikk bare fint, og jeg brukte en 12v coil under forsøkene på å få start. Etter bytte av stifter, kondensator, tennpluggledninger og tennplugger fikk jeg et par poff og smell opp forgasseren med bruk av startgass, men ikke mer. Det er gnist, men sylindrene virker å være fuktige og pluggene blir våte av en luktfri væske(ikke bensin), så de slutter å gniste med en gang jeg setter de i motoren. Det er ikke noe poeng å bruke så mye tid på det, da bilen uansett ikke har noen form for bremser og bilen må plukkes helt ned ved en istand setting.
Men litt spennende var det da ;) Alle lys virket!  ;D (Prøvd bare noen sekunder, pga.12V batteri)

Gikk også gjennom ting som fulgte med, bla en instruksjonsbok på Svensk. Den er trykket i 1955, og er i ganske god stand, om enn med en viss odør ::)
Fordi den er fra 55, mens min bil er fra 58, vises ikke frontrutens defroster stykke på tegningen av instrumentpanelet. Men man ser av tegningen at 2CV AZ har en separat blinklysbryter og en liten bryter for parklys, slik som min bil har. Mens AZL har blinklysbryter på(?) lysbryteren og den har ikke(?) parklysbryter.
Dette styrker min antagelse at det er en AZ jeg har, og ikke AZL.
32 sider med høy underholdningsverdi.





Fulgte også med en delemanual/litt teknisk som er trykket i 1958, samme året som bilen er fra!
Og en blå delemanual som dekker 2CV fra -49 til -68.
Og jammen fant jeg et Attraction fra -74 også.





Jeg har SÅ lyst til å gå i gang med denne bilen!! Det klør i fingrene....
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Sitat fra: EirikJ på mandag 27 jan 2020 @ 22:48:24

Jeg har SÅ lyst til å gå i gang med denne bilen!! Det klør i fingrene....


Kjør på! Både i virkeligheten og legg ut oppdateringer på forum!  :D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III