Hovedmeny

Citrophile nr 12

Startet av Robert, tirsdag 12 aug 2008 @ 11:11:27

« forrige - neste »

Max Wiggo

Sitat fra: jwh på torsdag 28 aug 2008 @ 17:50:57
Ser også at det fra enkelte hold "lekes med tanken" om å få Citrophile i Narvesen hyllene. Etter min mening er dette urealistisk.  Det italienske bladet for italiofile er akkurat gått konkurs,  og bladsammerbeidet som Veteran & Sportsbil hadde med Norsk Veteranvognklubb er også avviklet (omstendighetene mener jeg var at det ble solgt alt for lite til å holde liv i redaksjonen).  Så en oppfordring:  La oss holde Citrophile for det det skal være - et medlemsblad for tilknyttede klubber, og ønsker noen bladet så får det det gjennom medlemskap.  De få medlemmene som kan hentes foran hylla til Narvesen tror jeg det er mulig å nå på annen måte, eller vi greier oss uten de.

Enig!  ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Max Wiggo

Sitat fra: jwh på torsdag 28 aug 2008 @ 17:50:57
Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på torsdag 28 aug 2008 @ 17:10:11
Jeg tror nok at både vi i redaksjonen og bladstyret har noen utfordringer foran oss.
Hvis dette representerer synet til alle innvolvert i blad/klubbledelse, synes fremtiden lovende. 
Jeg håper da det, hvis vårt felles medlemsblad hadde vært ferdig utviklet etter 12 nr, hadde jeg blitt bekymret.

Sitat fra: jwh på torsdag 28 aug 2008 @ 17:50:57
Sitat fra: jwh på onsdag 27 aug 2008 @ 17:18:57
I arbeidet med å gjøre Citrophile bedre savner jeg perspektivet som tilgjengelige forum/hjemmesider for medlemmene i de respektive klubbene - representerer.
Jeg skrev dette og ser av svarene hittil at oppmerksomheten er orientert rundt bladet, mens aktiv bruk av FORUM og hjemmeside hittil IKKE omtales.  Dette undrer jeg meg over, for jeg mener virkelig at det IKKE skal lages et produkt basert på behovene til etternølerne blant oss.  At noen fortsatt håndskriver på papir er greit, men at det skal være noen grunn til å ikke satse på bruk av internet, der de fleste tross alt orienterer seg - er gammeldags tenking.

Citrophile er et bladsamarbeid, og jeg oppfatter det fortsatt som det. Norsk 2CV Klubb jobber for å gjøre en del artikler fra bladet tilgjengelig for sine medlemmer på nett, ETTER publisering i papirform. Som så mye annet tar dette dessverre litt tid.

Sitat fra: jwh på torsdag 28 aug 2008 @ 17:50:57
Disse "etternølerne" representerer en LITEN del av medlemsmassen, og å legge de begrensede ressursene klubbene har på et massivt arbeid for å nå disse er feil ressursbruk.  Bladet skal selvsagt bestå, men dere MÅ også sette av tid til å oppdatere de fora som nesten alle bruker i 2008. La det ikke være noen tvil, jeg mener også at bladet er viktig, kan bl.a ikke ta med PC på dass.  Kommer en dag da monitor sikkert er installert der også, men enn så lenge trengs lektyre i papirformat.  :D

Ja, vi må bli flinkere til å oppdatere kalender/program på forum og på www.2cv.no. Men "etternølerne" betaler også kontingent. Norsk 2CV Klubb har ca 230 medlemmer. Forumet her har i øyeblikket 195 registrerte brukere, hvorav noen få er systembrukere (og kan derfor ikke telles med), andre igjen er ikke medlem av Norsk 2CV Klubb. Da kan man jo fort tenke seg at 50-60 av medlemmene ikke er aktive på forum. Noen er kanskje innom "en gang i skuddåret" for å se om det er noe interessant uten å registrere seg, det samme er vel tilfelle for www.2cv.no. Men i beste fall er 20-25% av N2CVKs medlemmer ikke like aktive på nett som mange av oss andre. Min konklusjon her: Citrophile er for 100% av medlemmene i alle klubbene, uansett alder og internett-tilkobling. Forum og nettsider er tilgjengelig for majoriteten, men ikke alle.

Sitat fra: jwh på torsdag 28 aug 2008 @ 17:50:57
Har noe bakgrunn fra å lage levekårs-og markedsundersøkelser.  Hvis den ensidige oppmerksomheten rundt bladet også reflekterer fremtidsbruken av knappe ressurser så vil jeg foreslå en enkel undersøkelse sendt medlemmer.  Det kan spørres om hva som helst, men "hva ønsker du mer av som medlem av klubb X i fremtiden, hva er bra, hva er dårlig, gjøre det mlig å motta forslag til endringer etc.  Svar vil komme, og hvis disse peker i tydelig (tolkbar) retning så SKAL dette forplikte, og styrer/redaksjoner får et utgangspunkt for videre arbeid. Ryggdekning har dere også.  ;)

Ja, klubben er til for ALLE medlemmene, ikke bare styret (det hadde blitt kjedelig :'( ). Forslaget er bra, og skal selvsagt diskuteres i styret. En endring som hadde hjulpet mye på ressursene i styret, hadde vært om styret hadde vært fulltallig (det er ledige plasser). Når ca 10-20 av 230 medlemmer møter på generalforsamling (og ingen av de rekker opp hånda for å ta del i arbeidet) blir det trangt med tid for oss som ikke bare bruker tid på 2CV-klubben.

Sitat fra: jwh på torsdag 28 aug 2008 @ 17:50:57
Jeg har et inntrykk av at produksjonen av Citrophile tar mye ressurser, mye mer enn i Attractions dager. Møtt flere ganger innvendinger på innspill der bladet får skylden (ikke mer tid til andre ting). Om det er slike utfordringer Max Wiggo har i tankene vites ikke, men det kan ialllfall forklare at andre også viktige oppgaver blir lidende.

Tilhører også den kategori mennesker som er mer opptatt av innhold enn fancy innpakning. Sier som de fleste dog ja takk til begge deler.  Men får jeg bare det siste blir jeg faktisk irritert - føler meg lurt. Undret meg (som nevnt over) over behovet for å lese referat fra Frank Bildag 3-4 steder i bladet, og når i tillegg Pål B gamle bremseartikkel sto gjenngitt - så tolket jeg det som "stofftørke", ialllefall i 2CV-delen.  Og det er delen av Citrophile som interesser meg.  Men siden det skal være nok stoff, så er det lite å bekymre seg over. Nå ser det bare litt ustrukturert/uryddig ut (fransk bildag referatene), men det er jo en enkel sak å gjøre noe med.....

Jeg trives med redaktør-jobben (jeg tror dessverre ikke alle redaktørene ser like lystig på jobben). Den tekniske jobben jeg gjør med stoffet føler jeg ikke at tar mye ressurser. Det som er mye jobb, er å få MEDLEMMENE til å bidra. Skulle hele bladet kun bestå av nye artikler og reportasjer, måtte vi enten ansatt et par journalister på heltid eller gått ned til f.eks 12 eller 20 siders blad (for alle klubbene samlet). Det er ikke alle som har arkivet fullt av gamle Attraction, og enkelte artikler tåler å blåses støv av (teknologien i bilen har jo ikke utviklet seg de siste årene). Om utvalget av artikler ikke alltid svarer til forventningene, kom med forslag eller skriv selv.

Før første nr av Citrophile ble laget, ble det diskutert å lage et klubbnøytralt blad. Alle klubbene skulle kunne presenteres på en side (f.eks s 3), og deretter skulle alt stoffet mikses og spres over sidene. Da ville det ikke lenger vært et klubb-blad, men et Citroën-entusiast-blad og forsvinne i bunken med andre generelle veteranbil-blader. Et av argumentene mot dette var at medlemmene leser først det som angår deres egen klubb og modell, for så å lese resten. (Går vi over til denne modellen trenger vi ikke klubbredaktør lenger, bare en hovedredaktør ev. m/ en assistent...)


;) ::) ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

#17
Sitat fra: Citrophile på torsdag 28 aug 2008 @ 11:05:50
Det er ikke stoffmangel som er problemet, Poirot.

SitatSkulle hele bladet kun bestå av nye artikler og reportasjer, måtte vi enten ansatt et par journalister på heltid eller gått ned til f.eks 12 eller 20 siders blad (for alle klubbene samlet).

I disse 2 utsagnene motsier dere hverandre. Jeg konkluderte faktisk med det Max Wiggo sier - at det er for lite ferskt stoff. Kritiserte ikke bruk av gamle artikler, men tolket det som mangel på stoff.  Noe du (MW) selv sier er riktig.  CX-klubben ser imidlertid ut til å ha mye stoff liggende, det hjelper bladet, men ikke en 2CV freak. Og hva er vitsen med å trykke reprisene, disse kunne vært tilgjengelige på internettsiden, som del av et lukket teknisk/historisk arkiv. Hvor flott hadde ikke det vært! Hvis de MÅ stå i bladet er det jo greit, men koster det ikke masse peng å trykke flere sider enn nødvendig ?

Det er enkle grep som skal til for å få mer 2CV stoff, nemlig å vende blikket ut av landet.  Det enkleste er å få tak i klubb-blader til de respektive klubber og så fortelle hva som skjer i andre 2CV land.  Garantert flere flotte artikler som kan oversettes. Vet at dere i alle år i styret har mottatt Autogenial fra Sverige, og hvorfor ikke deler av innholdet her blir formidlet videre til medlemmene finner jeg veldig synd og dumt.  Ville selv satt stor pris på slikt stoff, og svenskene taper sikkert ingen norske medlemmer. Nå lager jeg riktignok en liten serie på forumet "hva skjer i" - England og Danmark. Det er mange andre land å ta av. Vet Vidar brenner for akkurat dette, og hadde jeg bare snakket tysk/fransk hadde denne serien vært mye større på forumet.  Denne info. kan som sagt også trykkes. 

Hvis det er slik at redaktørene mistrives med fritidsjobben bør jo noen snarest ta grep.  At dere brenner dere ut pga. blant annet for få menneskelige ressurser (2CV-styret) synes lite lurt. Dere bør jo avgrense aktiviteten til de ressuresene dere har,
OG en ting til - bruk kløkt til å dra med dere folk og skriv da helst ikke slikt som i sitatet under: 
SitatOm utvalget av artikler ikke alltid svarer til forventningene, kom med forslag eller skriv selv.
Dette er bare ris til egen bak.  Entusiasme kveles - det motsatte av hva som trenges.  Færre får iallefall lyst til å bidra, og det var vel ikke meningen.  Det følger faktisk redaktørjobben å skaffe stoff, og da å innrette seg med et hoff av glade bidragsytere synes klokt. For å få til dette må planter vannes, vannes og vannes. Enkelt i teorien, men ikke en liten jobb....

SitatEn endring som hadde hjulpet mye på ressursene i styret, hadde vært om styret hadde vært fulltallig (det er ledige plasser). Når ca 10-20 av 230 medlemmer møter på generalforsamling (og ingen av de rekker opp hånda for å ta del i arbeidet) blir det trangt med tid for oss som ikke bare bruker tid på 2CV-klubben.
Ser utfordringen med å finne nok styremedlemmer. Er selv ikke kandidat, men det burde forsøkes med en valgkomite, slik at noen kan "motivere" folk i god tid før årsmøtet.  Er ikke dette klart til årsmøtet, blir løsningen i beste fall dårlig, ved at noen "presses" inn.  Om valgkomite hjelper vites ikke, det er få mennesker å velge fra, i praksis mest blant ferske medlemmer og valgkomiteene har ganske dårlige arbeidsforutsetninger hva jeg vet fra andre klubber.  Det uungåelige er vel på sikt - fusjon til større enheter, eller i retning av små lettstyrte klubber med små ambisjoner. Tiden vil vise, og mulig fremtidig organisering har lite med denne lenken å gjøre ..
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Noen innspill fra en helt annen klubb her... Østfold 2cv Klubb.
Hos oss står nok et stort flertall utenfor dette forumet. Vårt eget forum var ikke stort og hadde ikke mange medlemmer. Da det ble for mye jobb å moderere i tillegg til at det ble overstrømmet av spammere valgte vi å avslutte forumet og oppfordre de få medlemmene som var der til å bruke Norsk 2cv Klubb sitt forum. Det er ingen liten del av vår medlemsmasse som ikke bruker forumet eller nettsidene våre. Det er nok flertallet.
Østfold 2cv Klubb er en liten klubb og vi har et begrenset potensiale for nye medlemmer. Det samme vil jeg tro Norsk 2cv Klubb har i motsetning til hva som det noen ganger gis inntrykk av her på forumet.

I Citrophile har Ø2cvK to sider til rådighet. Det har så lenge jeg har sittet på redaktørstolen ikke vært noe problem å fylle disse to sidene. Det har faktisk vært et såpass lite problem at jeg har blitt nødt til å tøyle min egen skrivekløe, og jeg har nå spurt om å få låne noen sider av de andre klubbene. Men dette blir opp til redaktørmøtet.

Jeg tror vel også leken med tanken om å havne i Narvesen-hylla er nettopp det. En lek (med tanker), og ikke så altfor realistisk. Jeg har osgå lekt den leken, og det hadde vært morsomt om det var mulig med et Citroën-magasin i Norge. Men, når slike magasiner sliter med økonomien selv i Frankrike, hvordan skulle det da gått her på berget?

Idéen om noen ikke-klubbrelaterte sider er en veldig interessant tanke. Også den om å utvide bladet med 4/8 sider en gang i blandt. Har også såvidt snakka med vår mann i bladstyret, Poirot, om sider med utenlandsstoff. Siden flere av klubbene i tillegg er LMK-medlemmer, så kanskje en samordnet info fra LMK også kunne vært en idé. Men, det må være en person som har ansvaret for de sidene. Hvis alle har ansvar, tar ingen ansvar, det er vel riktig at bladstyret utroper den personen i så tilfelle.

Kommunikasjonen oss redaktører i mellom kunne vel helt sikker blitt bedre med tanke på samordning av fellesarrangementsartikler f.eks.

Vil ikke trekke så mange konklusjoner her. Heller ta med meg innspill til styret mitt, til bladstyret og til redaktørmøtet. I Østfold 2cv Klubb har vi valgt at Citrophile skal være vår hovedkontakt med medlemmene. Derfor ønsker vi å beholde dagens utgivelsesfrekvens. Om om vi kan få en side eller to ekstra en gang i blandt er vi glade for det. Vi er som sagt en liten klubb og det var såvidt vi fikk et styre ved forrige årsmøte. Vi har begrenset med ressurser og aktivitetsnivået blir deretter. Kunne selvsagt ønsket en ildsjel eller tre til i styret, men det har ikke vært så lett å finne (en ny valgkommite er vel snart på den jobben igjen...). Vi klarer likevel å arrangere et og annet møte/treff og håper medlemmene setter pris på det.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Max Wiggo

#19
Ja, det er nok stoff å ta tak i fra utlandet. Jeg fikk en tid Autogënial fra Sverige, men dette forsvant plutselig og jeg har etterlyst, men det kommer visst ikke noe mer til meg. Når de som mottar blader fra det store utland ikke sender interessante reportasjer videre til meg, eller tipser meg om det, får jeg dessverre ikke satt det på trykk... Ei heller har jeg kapasitet til å oversette lange artikler fra fransk/tysk/engelsk/nederlandsk eller andre språk.

Ja, jeg har "noen faste" som leverer ferskt stoff til N2CVKs seksjon av bladet. Problemet er når disse går tom for stoff, og de 227 andre (ut fra ca 230 klubbmedlemmer) bare er lesere av bladet...

Jeg er fast i troen på at Citrophile blir mye mer interessant å lese når leserne selv bidrar, jeg setter på trykk det jeg får tilsendt (selvsagt innenfor "god presseskikk" ;) ). Det er garantert mye spennende som foregår rundt om i Norge også.

Først når medlemmene bidrar, blir det et medlemsblad! ;D ;D ;D

Sitat fra: Alx på torsdag 28 aug 2008 @ 23:20:12
Kommunikasjonen oss redaktører i mellom kunne vel helt sikker blitt bedre med tanke på samordning av fellesarrangementsartikler f.eks.

Helt enig, Alx! Vi snakkes på møtet.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

#20
Du trenger da et "Hoff" som teller flere enn 3 personer, det er jobben for å oppnå enda bedre dager i redaktørstolen.  Sier heller ikke at DU sitter med masse utenlandske blader i skuffen, men styret mottar blader, som en del av et bladutvekslingssamarbeid.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

#21
Sitat fra: jwh på torsdag 28 aug 2008 @ 23:49:26
Du trenger da et "Hoff" som teller flere enn 3 personer, det er jobben for å oppnå enda bedre dager i redaktørstolen.  Sier heller ikke at DU sitter med masse utenlandske blader i skuffen, men styret mottar blader, som en del av et bladutvekslingssamarbeid.

Kan jeg da, aller nådigst, spørre om du kunne tenke deg å være med i "mitt" "hoff"?

Jeg tror dessverre ikke Inge orker å fortsette historien om SPOT (det er vel heller ikke så mye mer å fortelle om i den sammenheng)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

SitatCitrophile er et bladsamarbeid, og jeg oppfatter det fortsatt som det. Norsk 2CV Klubb jobber for å gjøre en del artikler fra bladet tilgjengelig for sine medlemmer på nett, ETTER publisering i papirform. Som så mye annet tar dette dessverre litt tid.

Det er vel enkelt å legge ut en pdf-fil på f.eks. 2CV.no, eller citrophile.no, evt. tilgjengelig ved passord. Bladet blir produsert i Indesign ellet Quark som kan generere pdf-filer automatisk. Regner med at trykkeriet også bruker en pdf-fil. Men det er vel mer nyhetsstoff, innbydelser, o.l. som bør ligge på nettet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Alx

Sitat fra: Otto på fredag 29 aug 2008 @ 08:22:38
Det er vel enkelt å legge ut en pdf-fil på f.eks. 2CV.no, eller citrophile.no, evt. tilgjengelig ved passord. Bladet blir produsert i Indesign ellet Quark som kan generere pdf-filer automatisk. Regner med at trykkeriet også bruker en pdf-fil. Men det er vel mer nyhetsstoff, innbydelser, o.l. som bør ligge på nettet.
Pdf er ikke noe problem, men Norsk 2cv tenkte kanskje på en litt mer nettilpasset publisering?
Etter hva jeg har forstått skal bruken av citrophile.no opp i bladstyret etterhvert. Personlig synes jeg citrophile.no har blitt en kjempeflott side og all ære til Robert for den. Synes godt den siden kunne blitt brukt til mer, men er også klar over at vi som jobber med bladet på forskjellige måte kanskje må bidra mer til det.
Ellers er det nok som Otto sier, nyhetsstoff, innbydelse etc som er det viktigste å få ut på nett. Her er det vel alltid mulig å bedre seg.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Max Wiggo

Selvsagt skal innbydelser og program/kalender ut på nettet, og her skal vi bli flinkere.

Det Norsk 2CV Klubb har diskutert er å legge ut gode tekniske artikler fra Attraction og Citrophile, hvor og hvordan disse skal legges ut, hvem skal få tilgang (mange av artiklene er skrevet av svensker og dansker som dermed har opphavsretten til artiklene, de vil sikkert også gjerne ha tilgang). Jeg tror kanskje det største "problemet/hinderet" er at klubben drives på hobby-basis og ikke alt proriteres like høyt. De eldre artikler må scannes inn, da mange av de kun foreligger i ferdig trykt form.

Det er alltid rom for forbedring, og forhåpentligvis siger vi i riktig retning  ;D ;D ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

Citrophile er veldig bra! (som jeg skrev tidligere i denne tråden) Godt gjort at små klubber får til et så bra medlemsblad på hobbybasis.  ;D ;D ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#26
SitatKan jeg da, aller nådigst, spørre om du kunne tenke deg å være med i "mitt" "hoff"?

He he, jeg ventet jo på den ....., og jeg formelig bad vel om det også (ikke tilsiktet).
DU vet at jeg (hvordan skal jeg formulere dette) pt. har en annen klubbpreferanse.  Så idag ville det være naturlig å bidra i retning Alx. Du skjønner sikkert tegninga. Ting kan endre seg over tid, men trives idag bra som det er. Kan jeg gi noen ringe bidrag som "idebank" så ønsker jeg heller det.  En sak som jeg allerede har tatt tak i, er å se ut av landet og fore (forumsdeltagerne i første omgang) med NEWS from overseas (slik verden oppleves fra vannkanten på Fevik).

Ang. bidrag til bladet så har jeg materiell i skuffen, men hard selvsensur har hittil gjort at ting fortsatt ligger der. Er heller ikke verdens beste forteller, har et alt for formelt/tørt språk til det.   

Når det gjelder Inge er det lettere å få mer ut fra en med skrivekløe - enn å få en ny (hittil taus) til å bidra....  Jeg TROR en som lever av å formidle - lett tar til pennen, og TYSK snakker'n også!  (han burde absolutt fått et tysk medlemsblad mellom hendene).  Han kan formidle så mye annet en SPOTstuff.  Han vil sikkert si det samme om meg....., så kanskje er vi like langt.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

Inge fortsetter selvsagt å bidra med innlegg og bilder til bladet.  ;D ;D ;D

Jeg tror at jeg nå bare skal gjenta de oppfordringer som jeg har kommet med tidligere (leeeenge før denne tråden ble påbegynt):

Har du/dere en historie å fortelle (2 linjer eller 2 sider), tips om treff (norske og utenlandske), bilder/eller tegninger fra en svunnen tid eller moderne tid, noe du vil selge/kjøpe, eller har du noe annet du ønsker å bidra med i Citrophile? Send det til 2cv@citrophile.no. Papirbilder og lysbilder kan scannes og returneres, adressen min finner dere på www.2cv.no og i bladet.


(Ja, jwh, denne oppfordringen går ut til alle som leser innlegget ;D ;D ;D )
(De som tilhører andre klubber kan selvsagt sende til egen klubbs redaktør  ;))

Da tar jeg helga; hagearbeid, båtoppussing og gravøl for gamlejobben kan komme til å ta på...  ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

brochmann

Hei Forum  :)

Først; Takk til MAx Wiggo som trår til og er resultatorientert: "Citrophile"på bordet rundt om det ganske land. Takk!!!!  ;D ;D ;D

Dernest, tilårskomne lektorer med skriverykninger i pekefingrene og innebygget munndiarè er noe i nærheten av umulig å stoppe. Ikke engang ved nådd pensjonsalder holder de kjeft. Ja, jeg skriver gjerne noe mer. Kanskje noe om "Gassen" heretter?

Avslutningsvis: kan det være noe for Citrophile å "referere" fra "mekkemøter" som Olav og jeg har hatt i vårt nærmiljø? Jeg har sett at bilder fra Stein Gård hvor vi mekket på Gassen er blitt sett. Hva mener Forum om dette?

Som et "Post Scriptum" kan jeg nevne at en far til en av mine elever abonnerer på Motor Veteran, og har lest om Spot der. Han er minst like mye "dust" som meg, så dette kan det komme noe fint ut av.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.