Citrophile nr 12

Startet av Robert, tirsdag 12 aug 2008 @ 11:11:27

« forrige - neste »

Robert

Vel overstått ferie!
Trykkeriet melder at bladet leveres posten i morgen, den 13. august.
Erfaringsmessig kan det ta 1 - 2 uker før bladet er i deres respektive postkasser
- så ingen abstinenser. :)

Cordialement

Otto

Citrophile i postkassa i dag. Virkelig bra forside! ;D ;D ;D Og innmat! ;D ;D ;D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Jepp... Fikk mitt første Citrophile i postkassen i dag, og takk for det.

Siden jeg altså har 20 års erfaring med utgivelser av publikasjoner, påberoper jeg meg en viss faglig tyngde når jeg sier DETTE VAR JAGGU BRA!!!.
Må si jeg er imponert over den tekniske kvaliteten på bladet... og innholdet er jo bare himmelsk. Alle dere som har jobbet med bladet får en klaps på skulderen fra meg... Bra jobba folkens.

Har sittet og kost meg med hvert ord og bilde i bladet i kveld. Sånn er det å være uforbederlig citrofil.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

henrysyrdahl sør

 hei, utkant norge (grimstad) fikk sin blad også igår. 26-8.
jeg tror at isteden for å si august utgaver av citroen bladet bør det kalle det for august/september utgave, da virker det ikke så galt å for den så sent i august.
  jeg ønsker fremdeles en "felles" kalender for alle citroen treff ( mest om våre kjære 2cv både fra svenske og danske venner ), både innelands og utenlandsk. 2cv avd. har en flott klubbkalander, men....nesten halvparten av datoen er forbi nå bladet ligger i postkasse mi.  dette gjøre det også litt dumt å skrive "oppdateres senere", eller " detaljer følger senere"
   hvis neste bladet er oktober ( "november" ) så er det ikke mye man får med seg av info .


Alx

Som Robert (Citrophile) skrev øverst, så skyldes den sene leveringen av Citrophile denne gangen fellesferien. Vi burde sikkert ha tenkt over det på forhånd og gjort noen grep for å ha en enda bedre kalender, men forhåpentligvis har vi lært til neste sommer...

En stor fin felleskalender hadde vært fint, ja. Og selvsagt bra om man får med seg noen utenlandske treff også. Kanskje det er noen i bladstyret som kan si noe mer om det... (Poirot?)

Vi skal ha felles redaktørmøte om en drøy uke. Max og undertegnede tar gjerne med oss synspunkter fra medlemmene til dette. Hva synes dere for eksempel om hyppigheten Citrophile kommer ut med?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Morten

Jeg synes frekvensen er fin. 6 ggr pr år, dvs hver 2. mnd er passe i forhold til å produsere stoff, og hyppig nok til at det er rimelig oppdatert når det kommer ut. 8 eller 12 nr pr år klarer vi ikke produsere stoff til, 5 eller 4 nr vil stille for store krav til planlegging av kalendre etc.
Det som ikke er like greit imnsho er at bladet blir såpass forsinket. Når man lager stoff til et blad som i utgangspunktet skal være i postkassa 1. august, og det viser seg å bli nesten en mnd forsinket, får man dessverre sånne uheldige konsekvenser at påmeldingsfrister etc forlengst er utløpt før man har mulighet til å melde seg på. Ferie er mulig å planlegge og forutse, men bladet er ungt og rutinene er vel på ingen måte skrevet i stein ennå, så jeg skriver det gjerne på kontoen for innkjøringsproblemer, så lenge det forblir unntaket og ikke regelen. :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Robert

Mye konstruktivt i denne tråden! Fortsett slik!

Bladet er vel ikke lovet i postkassene den 1. i utg.måned, men i løpet av 1. halvdel av utgivelsesmåned.

Fellesferien er så visst mulig å planlegge, men å forutse at et trykkeri av en viss størrelse stopper produksjonen fullstendig i en hel måned... er det mulig?
Det er opp til bladstyret å evt. reklamere på trykketjenestene.

Når det gjelder felleskalender i bladet, ble denne forsøksvis innført i nummer 9 - tiltenkt fast plass på side 3. Imidlertid falt det kommentarer - bl.a. fra 2CV-hold - om at dette var overflødig så lenge hver og en klubb hadde sin kalender på sine sider. Side 3 har derfor fra og med nummer 11 fått en annen form, med en leder - og diverse småannonser etc. Behovet for en leder er ikke konstant, men i og med utrulling av nettstedet fant jeg det greit å skrive noen ord om dette i nummer 11, samt forklare i nr. 12 hvorfor framdriften på nett har stoppet litt opp.

Felleskalenderen finnes på citrophile.no, men fortsatt merkes det en viss motstand mot å se aktivitèt for andre modeller sammensauset med ens egen eneste ene.


Cordialement

Max Wiggo

Sitat fra: Citrophile på onsdag 27 aug 2008 @ 14:17:16
Når det gjelder felleskalender i bladet, ble denne forsøksvis innført i nummer 9 - tiltenkt fast plass på side 3. Imidlertid falt det kommentarer - bl.a. fra 2CV-hold - om at dette var overflødig så lenge hver og en klubb hadde sin kalender på sine sider. Side 3 har derfor fra og med nummer 11 fått en annen form, med en leder - og diverse småannonser etc. Behovet for en leder er ikke konstant, men i og med utrulling av nettstedet fant jeg det greit å skrive noen ord om dette i nummer 11, samt forklare i nr. 12 hvorfor framdriften på nett har stoppet litt opp.

Felleskalenderen finnes på citrophile.no, men fortsatt merkes det en viss motstand mot å se aktivitèt for andre modeller sammensauset med ens egen eneste ene.

Mitt ankepunkt på kalenderen var ikke at det ble blandet aktiviteter fra de ulike klubbene, men at designet av kalenderen ble mer design enn kalender. Felleskalender har vært et av målene med Citrophile-samarbeidet.
(Robert: jeg tar med litt eksempler på det kommende møtet vårt ;) )
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

#8
I arbeidet med å gjøre Citrophile bedre savner jeg perspektivet som tilgjengelige forum/hjemmesider for medlemmene i de respektive klubbene - representerer.

At det f.eks 4 uker før et 2CV 60-års jubileum står "info. følger senere" i bladet er mer enn uheldig.  Når neste blad ikke sier noe om 60årsfesten (pga. deadline) og desembernr. trolig kommer med referat fra "begivenheten" så blir det noe som mangler.  Bladet bør benyttes til formidling av lesestoff, gjerne med aktivitetskalender/salgstorg etc. mens OPPDATERINGEN av disse "ferskvarene" bør skje på hjemmeside/forum. Det bør i Citrophile henvises til internet for FERSK info. (da må det naturligvis ligge oppdatert informasjon ute).  Da gjør det heller ikke så mye at bladet er forsinket (grunnet ferie eller andre ting som kan oppstå), og vi unngår at aktivitetene er over før bladet kommer i postkassen, som Henry S. sier i sitt innlegg.

60 års jubileet er i mine øyne ett litt trist eksempel. Det står noen korte linjer (10, tror jeg) bak på siste nummer av Citrophile, det står fortsatt ikke et ord om begivenheten på dette forum, og det står fortsatt at "detaljer følger" på www.2cv.no. Årets Geilotreff er viet 1 helside, det samme er 50 års feiring i Sverige i siste Citrophile. Tror endel føler at den norske 60 årsfeiringen burde vært slått langt større opp (på forhånd) i Citrophile, på www. og forum - enn de to nevnte arrangementene.  

Så min oppfordringen blir at dere benytter ALLE de tilgjengelige formidlingskanalene enda bedre i fremtiden. 

Hvis forum og hjemmesider benyttes flittig av redaksjoner/styrer kan det hende at utgivelse av Citrophile 4 ganger pr. år, (med mye interessant lesestoff og fine bilder) - er nok. Dette reduserer helt sikkert arbeidsbelastningen/utgiftene med bladproduksjon MYE og medlemmene er trolig like fornøyde, da bladet i 2008 bare er en av flere mulige "kanaler" for medlemskommunikasjon. Om jeg får bladet hver 2nde eller 3dje måned betyr lite - tiden flyr så fort allikevell.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: Alx på onsdag 27 aug 2008 @ 12:09:33
Som Robert (Citrophile) skrev øverst, så skyldes den sene leveringen av Citrophile denne gangen fellesferien. Vi burde sikkert ha tenkt over det på forhånd og gjort noen grep for å ha en enda bedre kalender, men forhåpentligvis har vi lært til neste sommer...

En stor fin felleskalender hadde vært fint, ja. Og selvsagt bra om man får med seg noen utenlandske treff også. Kanskje det er noen i bladstyret som kan si noe mer om det... (Poirot?)

Vi skal ha felles redaktørmøte om en drøy uke. Max og undertegnede tar gjerne med oss synspunkter fra medlemmene til dette. Hva synes dere for eksempel om hyppigheten Citrophile kommer ut med?

Et par kommentarer;
Den altfor store forsinkelsen (og det er jo ikke akkurat FØRSTE gangen det skjer...) er TOTALT UAKSEPTABEL, og kommer til å bli tatt opp på neste bladstyremøte.
Kalenderen er nok avhengig av "input"...
Vedr. hyppighet av utgivelser, blei den saken avklart allerede FØR "Citrophile" var en realitet.  Det var et klart krav fra bl.a. 2CV-klubba at verken utgivelsesantall, kvalitet eller tid fra stoff-deadline til bladet var i postkassene, skulle være noe dårligere enn ved "Attraction"!
Vi har visst fortsatt en liten jobb å gjøre der...  Men å diskutere FÆRRE blader pr år, er bare tull!
Men hvis noen av klubba føler de har vanskeligheter med å finne stoff, er det bare å gi beskjed om at de ønsker å bidra med færre sider pr utgivelse. Den nåværende "fordelingsnøkkelen" mellom de deltagende klubba, kan selvsagt endres.
Bedre med 2CV enn bare èn!

Robert

Det er ikke stoffmangel som er problemet, Poirot.
I skrivende stund er det snarere slik at det er kommet inn en del stoff som går på tvers av klubbene - altså ikke stoff som omhandler en enkelt modell eller klubb. Bilder og tekst av høy kvalitèt som fortjener å bli spandert noen sider på. Det ville være bra for dynamikken i blekka om det var noen sider tilgjengelig i slike tilfeller. Slike sider kunne også vært brukt til en stor og fyldig dekning av eksempelvis Fransk Bildag - så slapp man å lese 3-4 små anekdoter om samme arrangement i samme nummer. Det ville gjøre det lettere å skape et mer fengende, variert og interessant blad, som på sikt kanskje til og med kunne bli gjort tilgjengelig for løs-salg gjennom f.eks Narvesen slik at potensielle nye medlemmer kunne nåes.

Rammeverket som foreligger @ citrophile.no er laget nettopp med tanke på det som jwh etterlyser. Å tilrettelegge for bedre og mer oppdatert kommunikasjon - men jeg har ingen problemer med å se at dette er mulig med de nettløsninger som foreligger hos hver enkelt klubb i dag.

Nå er det Røros som gjelder. God helg!







Cordialement

Jacob

Jeg kan bare slutte meg til det Robert sier - det er ikke stoffmangel som ligger bak ønsket om 4 (eller 5) utgivelser istedet for 6, som idag.  Vi i CX-klubben disponerer bare 6 sider pr nummer - og det er for lite, resultatet er at stoff, bilder og artikler blir krympet ned i den grad at resultatet er langt fra så tilfredstillende som ønskelig.  En reduksjon av antall utgivelser til 4 mot at bladet utvides med flere sider pr nummer, ville vært ønskelig fra vårt synspunkt.  Og, som sagt, det er mye fellesstoff som kunne vært samlet i en fellesseksjon - evt også med generelt Citroënnytt.
Nå er det Gol  ;D som gjelder - god 'elg!
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

PerI

Sitat fra: Citrophile på torsdag 28 aug 2008 @ 11:05:50
Det er ikke stoffmangel som er problemet, Poirot.
I skrivende stund er det snarere slik at det er kommet inn en del stoff som går på tvers av klubbene - altså ikke stoff som omhandler en enkelt modell eller klubb. Bilder og tekst av høy kvalitèt som fortjener å bli spandert noen sider på. Det ville være bra for dynamikken i blekka om det var noen sider tilgjengelig i slike tilfeller. Slike sider kunne også vært brukt til en stor og fyldig dekning av eksempelvis Fransk Bildag - så slapp man å lese 3-4 små anekdoter om samme arrangement i samme nummer. Det ville gjøre det lettere å skape et mer fengende, variert og interessant blad, som på sikt kanskje til og med kunne bli gjort tilgjengelig for løs-salg gjennom f.eks Narvesen slik at potensielle nye medlemmer kunne nåes.

Flott at det etter hvert ser ut til å bli nok stoff :)
Jeg ser problematikken i at det lages reportasjer fra samme arrangement i 4 forskjellige varianter i bladet. På den andre side så ville en fellesartikkel antakelig blitt mye mer overflatisk med tanke på fokuseringene som hver enkel reporter har skrevet om nå, i tillegg til bildebruken. En fellesreportasje kan vi jo også lese om i andre bilblader - hvis noen utsendte reportere var tilstede da :)

Sitat
Rammeverket som foreligger @ citrophile.no er laget nettopp med tanke på det som jwh etterlyser. Å tilrettelegge for bedre og mer oppdatert kommunikasjon - men jeg har ingen problemer med å se at dette er mulig med de nettløsninger som foreligger hos hver enkelt klubb i dag.

Å synke kalendere er nok en stor utfordring, og det spørs om noen av klubbene har enten penger eller er i besittelse av kunnskap til å lage noe slikt.. Hvilken vei det skal importeres/eksporteres data er jo også en diskusjon. Dette er i så fall noe som må bestemmes i fellesskap og ikke bare ordnes til på en måte og så forlanges det at andre skal følge opp. Jeg synes det høres f.eks like logisk ut at citrophilekalenderen kunne hentet data ut fra klubbenes kalender slik at det er på klubbnivå kalenderene redigeres.

Sitat fra: Jacob på torsdag 28 aug 2008 @ 12:40:09
Jeg kan bare slutte meg til det Robert sier - det er ikke stoffmangel som ligger bak ønsket om 4 (eller 5) utgivelser istedet for 6, som idag. 

Da skjønner jeg ikke helt argumentet med færre nummer annet enn at noen synes det er for dyrt slik det er nå? Jeg synes det høres veldig lite ut med færre enn hver 2.mnd med blad, jeg skulle ønske det var mer. Men da måtte man vel drive det mer på kommersielt grunnlag, og det tviler jeg noen av hverken medlemmer eller klubber vil ha noe av :)

SitatVi i CX-klubben disponerer bare 6 sider pr nummer - og det er for lite, resultatet er at stoff, bilder og artikler blir krympet ned i den grad at resultatet er langt fra så tilfredstillende som ønskelig.  En reduksjon av antall utgivelser til 4 mot at bladet utvides med flere sider pr nummer, ville vært ønskelig fra vårt synspunkt.  Og, som sagt, det er mye fellesstoff som kunne vært samlet i en fellesseksjon - evt også med generelt Citroënnytt.

Bladstyret bør diskutere dette og finne ut om antall sider kan / bør endres og evt trekke inn de forskjellige klubbstyrene. Dette er jo en fordelingsnøtt både redaksjonsmessig og kostnadsmessig m.t.p hva klubbene betaler og bidrar med for Citrophile nå.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Max Wiggo

Jeg tror nok at både vi i redaksjonen og bladstyret har noen utfordringer foran oss. Jeg tror ikke det vil være særlig kostnadsøkning i å legge på 8 sider til totalt 56 s pr nr. Det kan jo også hende at trykkeriet kan gå med på 4 siders utvidelse. Dette vil gi plass til både en oversiktlig felleskalender for de neste par månedene og generelt Citroën- og veteran-stoff. Sidefordelingsnøkkelen er jo ikke skrevet i stein, den kan justeres.

For å få plass til like mye stoff i 4 nr som vi nå får i 6 nr, må bladet opp i 72 s/nr. Skal CX eller andre klubber ha mer plass vil bladet bli omtrent dobbelt så tykt som det er nå. Da er vi snart over på pocket-bøker, istedet for magasin. ;)

Argumentet om at mange medlemmer ikke er på nett, er fortsatt gyldig. Det hender fortsatt at jeg får håndskrevne innlegg til N2CVK-seksjonen (senest til kommende oktober-nr). Derfor er det viktig å ha så mye som 6 nr/år, og ikke bare lage et nettsted hvor info legges ut. "Mer info på nett" er et utsagn. Derfor er det også viktig at vi i redaksjonen overholder ALLE deadlines, slik at treff-invitasjoner og påmeldingsfrister ikke har gått ut på dato før bladet kommer.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

#14
Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på torsdag 28 aug 2008 @ 17:10:11
Jeg tror nok at både vi i redaksjonen og bladstyret har noen utfordringer foran oss.
Hvis dette representerer synet til alle innvolvert i blad/klubbledelse, synes fremtiden lovende. 

Sitat fra: jwh på onsdag 27 aug 2008 @ 17:18:57
I arbeidet med å gjøre Citrophile bedre savner jeg perspektivet som tilgjengelige forum/hjemmesider for medlemmene i de respektive klubbene - representerer.
Jeg skrev dette og ser av svarene hittil at oppmerksomheten er orientert rundt bladet, mens aktiv bruk av FORUM og hjemmeside hittil IKKE omtales.  Dette undrer jeg meg over, for jeg mener virkelig at det IKKE skal lages et produkt basert på behovene til etternølerne blant oss.  At noen fortsatt håndskriver på papir er greit, men at det skal være noen grunn til å ikke satse på bruk av internet, der de fleste tross alt orienterer seg - er gammeldags tenking.

Disse "etternølerne" representerer en LITEN del av medlemsmassen, og å legge de begrensede ressursene klubbene har på et massivt arbeid for å nå disse er feil ressursbruk.  Bladet skal selvsagt bestå, men dere MÅ også sette av tid til å oppdatere de fora som nesten alle bruker i 2008. La det ikke være noen tvil, jeg mener også at bladet er viktig, kan bl.a ikke ta med PC på dass.  Kommer en dag da monitor sikkert er installert der også, men enn så lenge trengs lektyre i papirformat.  :D

Har noe bakgrunn fra å lage levekårs-og markedsundersøkelser.  Hvis den ensidige oppmerksomheten rundt bladet også reflekterer fremtidsbruken av knappe ressurser så vil jeg foreslå en enkel undersøkelse sendt medlemmer.  Det kan spørres om hva som helst, men "hva ønsker du mer av som medlem av klubb X i fremtiden, hva er bra, hva er dårlig, gjøre det mlig å motta forslag til endringer etc.  Svar vil komme, og hvis disse peker i tydelig (tolkbar) retning så SKAL dette forplikte, og styrer/redaksjoner får et utgangspunkt for videre arbeid. Ryggdekning har dere også.  ;)

Jeg har et inntrykk av at produksjonen av Citrophile tar mye ressurser, mye mer enn i Attractions dager. Møtt flere ganger innvendinger på innspill der bladet får skylden (ikke mer tid til andre ting). Om det er slike utfordringer Max Wiggo har i tankene vites ikke, men det kan ialllfall forklare at andre også viktige oppgaver blir lidende.

Tilhører også den kategori mennesker som er mer opptatt av innhold enn fancy innpakning. Sier som de fleste dog ja takk til begge deler.  Men får jeg bare det siste blir jeg faktisk irritert - føler meg lurt. Undret meg (som nevnt over) over behovet for å lese referat fra Frank Bildag 3-4 steder i bladet, og når i tillegg Pål B gamle bremseartikkel sto gjenngitt - så tolket jeg det som "stofftørke", ialllefall i 2CV-delen.  Og det er delen av Citrophile som interesser meg.  Men siden det skal være nok stoff, så er det lite å bekymre seg over. Nå ser det bare litt ustrukturert/uryddig ut (fransk bildag referatene), men det er jo en enkel sak å gjøre noe med.....

Ser også at det fra enkelte hold "lekes med tanken" om å få Citrophile i Narvesen hyllene. Etter min mening er dette urealistisk.  Det italienske bladet for italiofile er akkurat gått konkurs, og bladsammarbeidet som Veteran & Sportsbil hadde med Norsk Veteranvognklubb er også avviklet (omstendighetene mener jeg var at det ble solgt alt for lite til å holde liv i redaksjonen).  Så en oppfordring:  La oss holde Citrophile for det det skal være - et medlemsblad for tilknyttede klubber, og ønsker noen bladet så fåes det gjennom medlemskap.  De få medlemmene som kan hentes foran hylla til Narvesen tror jeg det er mulig å nå på annen måte, eller vi greier oss uten de.

Jeg har ved flere samtaler møtt argumentene om at (2CV klubben) skal orientere seg utad for å finne nye medlemmer. Dette lyder feil i mine ører - min oppfordring er at klubben(e) skal orientere seg innover for å underholde/pleie de medlemmene de allerede har.

Mvh, Jan Willy
1953 2CV