Hovedmeny

Vente på deler

Startet av Olav, fredag 08 aug 2008 @ 19:05:44

« forrige - neste »

EirikJ

Sitat fra: Otto på mandag 11 aug 2008 @ 17:11:08
Men kan man ikke ta med varer for 6000 kr toll og avgiftsfritt? Se Mortens innlegg.
Selvsagt. Det er sagt i mange andre tråder også ;)
Det som det hevdes nå her, er at man i tillegg til å kunne ta med inntill 6000,- lovlig, tollfritt inn til Norge, kan kjøpe deler i utlandet uten å betale mva der. Det er det jeg syns høres for godt ut til å være sant.....

Tror jeg skal høre med tollvesenet i morgen ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Først er det viktig å poengtere at vi snakker om to forskjellige ting, nemelig moms og toll.

Toll:
Varer en kjøper i utlandet er tollfritt inntil 6000. En person kan ta med seg varer til en samlet verdi på 6.000 kroner toll- og avgiftsfritt, ved opphold i utlandet i over 24 timer. Denne grensen gjelder uansett hvor mye hver enkelt vare du tar med deg koster.

Moms:
Kjøper du bare en vare til f.eks 2000 kroner i ferien, kan du kjøpe den momsfritt i utlandet, og innføre den avgiftsfritt til Norge. I noen tilfeller kan det hende at du må betale momsen først, for å få den refundert senere, dette gjøres på et eget skjema.

Kjøper du samme varen i en utenlandsk nettbutikk eller via postordre, har du rett til å slippe å betale den utenlandske momsen, men da må du betale den norske momsen på 24 prosent ved innførsel.

Altså er det mulig å slippe unna momsen så lenge man kjøper varer inntil 6000 kr i utlandet på turer som varer minst 24 timer. På toppen av dette er de altså tollfrie.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

Yess! ;D ;D ;D Det slik jeg trode det var!
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Jepp Roger... Det er slik jeg har oppfattet det også. Men det er altså du selv som må ta initiativet for å betale norsk moms etter ankomst ved ankomst til Norge hvis moms er påkrevet. Hvis du "glemmer" det og blir stoppet i tollen, kan det vel hende du får litt trøbbel. Men dette har aldri hent meg.

Det størst problemet jeg har hatt med tollen var at jeg hadde med en trådløs telefon fra USA på slutten av 80-tallet. Da ble det bråk da!!!
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Takk Roger, for en nydelig oppsummering/klargjøring ;) ;D
Vil bare legge til, at hvis du ikke "overnatter" og er i utlandet mindre enn 24 timer, så er grensen 3000,-.

I praksis vil jeg tro du må betale mva.i første omgang, for så å søke om å få den tilbake. Kan du si noe mere om akkurat det? Hvordan er fremgangsmåten?
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

SitatKjøper du bare en vare til f.eks 2000 kroner i ferien, kan du kjøpe den momsfritt i utlandet, og innføre den avgiftsfritt til Norge.
Det var dette jeg ikke var klar over. At man har rett på å få tilbake mva. i det landet man handler i. Gjelder dette alle land eller er det forskjeller fra land til land? Norske regler har jo ingenting med det å gjøre. Hadde jeg visst dette for halvannet år siden kunne jeg spart meg enda noen kroner den gang jeg kjøpte ramma :(
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

For å få igjen utenlandsk mva er det vel noen krav om at varene kjøpes for eksport? Selv ikke turister får vel handle forbruksvarer og kreve mva-refusjon på dette i etterkant?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Olav

Jeg har fått igjen amerikansk tax på teknisk utstyr og til og med en sykkel kjøpt i usa... ikke rare tax'en (tror det var 7%) men fikk igjen penger på flyplassen i San Fransisco - i cash.
Litt upraktisk å få valuta når du er på vei ut av landet, men fikk brukt med i tax-free butikken på Heathrow.

Det er sikkert forskjellige regeler i forskjellige land på dette.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

Sitat fra: Morten P Ruud på tirsdag 12 aug 2008 @ 00:14:56
For å få igjen utenlandsk mva er det vel noen krav om at varene kjøpes for eksport? Selv ikke turister får vel handle forbruksvarer og kreve mva-refusjon på dette i etterkant?

Har aldri handlet på denne måten selv, men en kompis av meg handlet et par rollerblades i Amsterdam da vi var på 2cv treff i Nederland. Han handlet på en butikk med tax free merke på døra, som betyr at du betaler momsen der og da og får igjen momsen ved å fylle ut skjema på butikken. Altså; momsfritt og tollfritt ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

plastboks

Update: bestillte varer fra både ECAS og Franzose sist mandag:

Fikk varene fra ECAS på tirsdag og Franzose i dag Fredag, dvs 8 og 11 dager. Ellers så var de belagt med MVA som forventet. Uansett raskere levert en hva en får her til lands selv etter tollbehandling som tar tid...

B.
1975 Mehari

EirikJ

SitatEllers så var de belagt med MVA som forventet.
Går utifra at det er norsk mva og ikke engelsk/tysk du sikter til?
Citroënnlig hilsen Eirik

André

SitatUansett raskere levert en hva en får her til lands selv etter tollbehandling som tar tid...

Jeg bestilte fra Classic Parts forrige Tirsdag og fikk delene i går (Torsdag) synes det er helt til å leve med  ;)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

plastboks

Sitat fra: EirikJ på fredag 15 aug 2008 @ 23:32:32
Går utifra at det er norsk mva og ikke engelsk/tysk du sikter til?

Riktig, trekt fra tysk/engelsk MVA og norsk MVA ble lagt til av postens tulltjenester.  Vil bare bekrefte at det normalt ikke tar ikke så mye lenger tid å bestille fra utland enn innland. Har bestillt mange ganger fra Classic Parts, men leverings tid er veldig varierende (10-30 dager) så kan være litt frustrerende når en trenger noe innen rimelig tid. Men for all del, har ikke noe i mot Classic Parts så komer til å handle der hvis det ikke haster og en ikke skal ha altfor mange deler.

1975 Mehari

Olav

Jeg blir snart gal av å vente på ECAS... Ringer og maser titt og ofte, men får jeg noen deler. Neida bare tomme løfter om at "de er på vei ut døra nå" eller "de er vel sendt de... tror jeg", eller (som de siste dagene) telefonsvarer som forteller at de holder stengt med rereranse til en mobiltelefon der ingen svarer. Delene ble bestilt 29. juli!!!

Absolutt siste gang jeg gidder å bruke dem. GRRRR >:( >:( >:(

Ellers er jeg like glad og omgjengelig som vanlig ;D ;D ;D Og Tutten har fått sveiset inn nytt setebeltefeste på passasjersiden bak. Takk Inge ;D ;D
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

Har klokketro på Franzose.  Har brukt de opp gjennom årene og aldri hatt noe tull.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV