Hovedmeny

Vente på deler

Startet av Olav, fredag 08 aug 2008 @ 19:05:44

« forrige - neste »

Olav

Sitat fra: Il Dogi på søndag 10 aug 2008 @ 19:02:49
Olav, du må ringe eller sende mail til ECAS og si at du lurer på hvor delene blir av!
Jeg har ringt dit og fått beskjed at de sender delene samme dag.
Da kommer det hit etter ca tre dager...

Et pluss er at det blir levert på døren og foreløbig har ikke staten lagt seg bort i det... ;D

Som sagt - så gjort. Ringte ECAS nå og de har ikke sendt delene ennå >:( >:(

Men etter en hyggelig samtale, lovet de å sende delene i dag (de er akkurat på vei ut døra sa han) og blir levert direkte på døren hjemme hos meg i løpet av uken uten ytterligere betaling ;D ;D ;D

Takk for tipset Steffen!!
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Morten

Nei, er man "uttaskjærs" mer enn 24 timer er vel grensa for å bringe varer inn på grønn sone 6000 pr pers, ref http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#kvote
Men da må man vel betale mva i det landet man kjøper varen? Og man får vel ikke refundert denne? Noen som vet?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Men er det ikke slik at turister som kjøper varer i Norge får tilbake momsen når de forlater landet?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Alx

Sitat fra: Otto på mandag 11 aug 2008 @ 11:56:17
Men er det ikke slik at turister som kjøper varer i Norge får tilbake momsen når de forlater landet?
Jepp. Hvis man handler i en butikk som har tax-free-ordning med skjemaer, kan man få mva refundert ved utreise. Tar noe lengre tid ved grensen men man kan jo spare litt, og du må ha disse spesielle tax-free-skjemaene utfylt i butikken. Strengt talt skal man vel da stoppe ved innreise til Norge og betale norsk mva?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

EirikJ

Sitat fra: Morten P Ruud på mandag 11 aug 2008 @ 11:41:46
Nei, er man "uttaskjærs" mer enn 24 timer er vel grensa for å bringe varer inn på grønn sone 6000 pr pers, ref http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#kvote
Men da må man vel betale mva i det landet man kjøper varen? Og man får vel ikke refundert denne? Noen som vet?
Når man benytter seg av tollfri import til Norge, slipper man ikke utenlandsk mva. Man kan ikke handle varer og ikke betale mva i noen land. Betaler man ikke hjemme, må man betale borte. Slik er det bare ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Ja, da er det som jeg trodde.
Tollgrensene (både ved grensepassering og ved postforsendelse) er ikke for å stimulere til utenlandshandel eller for å være greie, mva må betales uansett, men for å spare papir- og merarbeid i byråkratiet ved "småimport"
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Taxfree handel på fly/båt, da? Og hva er da vitsen for turistbedriftene å reklamere for taxfree hvis turistene må betale moms i hjemlandet?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Men hvis man er ute og reiser og handler, kan må få igjen betalt mva i tollen når man reiser ut fra landet. Så får man velge om man går på rødt eller grønt og betale mva og eventuell toll i Norge.
Jeg tror kanskje jeg pleier å "glemme" det gitt ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Sitat fra: Otto på mandag 11 aug 2008 @ 13:03:55
Taxfree handel på fly/båt, da? Og hva er da vitsen for turistbedriftene å reklamere for taxfree hvis turistene må betale moms i hjemlandet?
TaxFree er ikke sammenlignbart i denne diskusjonen. Jeg skulle gjerne kjøpt noen 2CV-deler på TaxFree'en, i lag med en god Cognac ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Sitat fra: olavstrand på mandag 11 aug 2008 @ 13:05:25
Men hvis man er ute og reiser og handler, kan må få igjen betalt mva i tollen når man reiser ut fra landet. Så får man velge om man går på rødt eller grønt og betale mva og eventuell toll i Norge.
Jeg tror kanskje jeg pleier å "glemme" det gitt ;)
Ok. Det er mulig. Smutthull finnes. Hvis noen vet hvordan jeg skal kunne kjøpe bildeler eller annet i utlandet, uten å betale mva.i det landet der jeg handler, og heller ikke norsk mva, så send meg en epost øyeblikkelig!  :)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Men hvis en utenlandsk turist handler et reinskinn eller strikkejakke på Husfliden på såkalt Taxfree (se oblater på butikkdører)? Det er det regler for spesielle "turistvarer"? 2CV-deler kommer ikke inn her?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: Otto på mandag 11 aug 2008 @ 13:45:36
Men hvis en utenlandsk turist handler et reinskinn eller strikkejakke på Husfliden på såkalt Taxfree (se oblater på butikkdører)? Det er det regler for spesielle "turistvarer"? 2CV-deler kommer ikke inn her?
Det er riktig... i Norge. Jeg har alltid tatt vare på kvitteringer på ting når jeg handler i utlandet. De fleste land har kontorer på flyplassene/fergekaier hvor du går å får refundert eventuell mva på ting man har kjøpt. Men du må ha kvitteringen!
Dette har jeg gjort selv utallige ganger mange forskjellige land. Du skal da egentlig betale mva når du ankommer Norge, men det altså dette jeg kanskje glemmer litt.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Ok. Så lenge man bruker posten, så lar ikke dette seg gjøre. I utgangspunktet i allefall. Men det du sier er, at hvis jeg setter meg i bilen og kjører til f.eks. Franzose i Tyskalnd eller Dansk 2CV-senter, så kan jeg kjøpe deler der, kjøre på en flyplass eller et annet sted(?) og få tilbake mva? I kontanter? Uten å måtte vise til Norske tollpapirer? Og så kan jeg sette meg i bilen igjen og kjøre hjem? Jeg har da spart 25% i Danmark eller 19% i Tyskland. Jeg trodde virkelig ikke man kunne få igjen mva i utlandet uten å vise til Norske tollpapirer....

Da får noen ta opp en samleordre og ta seg en kjørertur til Danmark!

PS: Joda, jeg vet det er smutthull i posten ;) Jeg bestilte noe fra Nederland for noen år siden. Han ene i firmaet der var så elskverdig å sende delene som privatperson, uten noen form for faktura eller firmatilknytning. Han pakket de også i gavepapir ;D
De kom rett hjem til meg superfort uten fortolling! Jeg blir glad av slike mennesker :)
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Jeg har ikke prøvd dette selv med 2cv deler, men jeg kan ikke se at det skulle gjøre noe forskjell på hva man har kjøpt. Jeg har gjort dette når jeg har reist med fly, men jeg mener det er slike kontorer på fergeterminaler også - uten at jeg vet dette sikkert.
Jeg har som regel fått et papir som jeg da egentlig skal levere i tollen i Norge, for at de skal beregne mva og toll på varene. Men gjør du som jeg og glemmer dette, er det ingen som brydd seg med det.

Selv hadde jeg tenkt å ta bilen en tur ut av landet sammen med Inge og shoppe masse ting som galvanisert ramme og det jeg trenger av plater pluss pluss til vinteren en gang. Tenkte å pakke ramma i plast og legge den på takstativet og ta ut alle baksetene i C8'n og fylle bagasjerommet med stæsj. Så stoppe å få refundert mva i danmark/tyskland, og kjøre frekkt og freidig hjem igjen.

Jeg har kontakter som kan fortelle meg om det er kontroll på Svinesund (ikke spør hvordan de vet det ;)), så får jeg i alle fall testet det.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

#29
Men kan man ikke ta med varer for 6000 kr toll og avgiftsfritt? Se Mortens innlegg.

Tenker på noe av det samme. Ta turen til Danmark til sommeren, kjøpe galvanisert ramme, golvplater, ++. Det skulle gå an å frakte det på biltaket. Noen som vet vekta på ei ramme?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil