Motorhavarii!!

Startet av André, fredag 13 jun 2008 @ 20:23:01

« forrige - neste »

Max Wiggo

#30
Jeg bladde i Attraction-arkivet (skoesken sto lett tilgjengelig ;D ). I nr 206, juli 1996, er det en faksimile fra Romerikes Blad (31. mai '96). Søstrene Nina og Kristin Heger sender sin røde '75-mod 2CV over dammen til New York, og reiser etter 24. juni. "De skal loffe rundt i 2 måneder" til San Diego.

I nr 208, nov '96, starter Kristian Jervell en føljetong om sin tur i en '77-mod AK400. Han kjørte Oslo-Murmansk-Isfjorden-Oslo, en tur på 680 km på 4 uker.

Mye interessant å lese i disse gamle bladene, gitt.

Her er forresten noen andre som har gjort den turen i 2CV: http://french.cars.free.fr/route66/
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

.... og så var planen at de skulle finansiere turen ved å selge bilen før hjemreise. En 2CV skulle være verdt 60000kr der borte.  Mener bilen ble med hjem i en container - om det var pga. at de ombestemte seg i forhold til salg husker jeg ikke.
 
Var på et møte der turen ble referert. De hadde hatt en flott tur, med taket av hele veien.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

Ja, jeg mener bilen sto til salgs her på Jessheim etter de kom hjem. Den er visst avregistrert nå... Bilen var visst en mix av biler fra '75 og '85. Rustvrak når den ble kjøpt for 8000 kr (vrakpant (6000 kr) + 2000 kr), og måtte gjennom mye sveising og hellakkering før den var klar for turen.

(Apropos gamle Attraction; Jeg kom forresten over en salgsannonse for en 1976 2CV6 SPOT i Attr. nr 211 (mai '97). Den var da kjørt ca 150.000 km, selges til høystbydende over kr 6000,-...)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

PerI

Sitat fra: jwh på lørdag 21 jun 2008 @ 01:12:41
.... og så var planen at de skulle finansiere turen ved å selge bilen før hjemreise. En 2CV skulle være verdt 60000kr der borte.  Mener bilen ble med hjem i en container - om det var pga. at de ombestemte seg i forhold til salg husker jeg ikke.


Tror ikke det er så enkelt å selge en europeisk bil i USA med mindre man har skikkelig kontakter på forhånd. Amerikanerne er ikke spesielt glade i sære gamle biler som ikke tilfredsstiller det ene og det andre m.t.p sikkerhet, miljø m.m.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på lørdag 21 jun 2008 @ 01:43:43
Ja, jeg mener bilen sto til salgs her på Jessheim etter de kom hjem. Den er visst avregistrert nå... Bilen var visst en mix av biler fra '75 og '85. Rustvrak når den ble kjøpt for 8000 kr (vrakpant (6000 kr) + 2000 kr), og måtte gjennom mye sveising og hellakkering før den var klar for turen.

  +  Tar du en telefon til styret i Østfold 2CV-klubb er jeg redd du kan få enda mer greie på hvor dårlig akkurat DEN bilen var...
Selv enkelte 2CV`er gjør seg bedre på hogger`n enn på veien ;-(

Men det er fortsatt ingen som har noe svar på hvorfor "Islands-bilen" min leker maskingevær når jeg starter den opp, kald?
Bekymrer meg littegrann...
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Sitat fra: Poirot

Dette var interessant!  Når jeg STARTER min røde "islands-bil", knatrer det stygt.  Men det går over etter kort tid, og deretter både går og låter den helt OK.
Kan dette være begynnende, løse topper???  (Ikke at jeg har noe som helst imot toppløshet, altså... ;-))

Sitat fra: Poirot på søndag 22 jun 2008 @ 13:58:08

Men det er fortsatt ingen som har noe svar på hvorfor "Islands-bilen" min leker maskingevær når jeg starter den opp, kald?
Bekymrer meg littegrann...

Tja, hvor skal man begynne? Ville først skrudd av toppdekslene og sjekket at toppene ikke er løse, og sjekket ventilklaringene med følerblad.

Hvis alt ser greit ut der så ville jeg tatt litt lengre turer typisk et par mil for å være sikker på at det bare er i oppstarten dette skjer.

Er alt greit under kjøring så er det vel bare å håpe på det beste?

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Det VAR (eller rettere, fortsatt ER...) løs(e) topp(er)...
Fikk en veldig forståelig diagnose fra en gammel dansk Citroen-mekaniker; "Sett varmeapparatet på for fullt (finnes det en annen måte...?).  Kommer det masse eksos inn i bilen ved opsptart, er det løs(e) topp(er).  Grunnen til at det bedrer seg når motoren er varm, skyldes ustvidelse av metall i varmen.

Forøvrig blir det "gamle grå" til Island! Selv om den røde -84 var EU-godkjent nå i mai, vurderte jeg den til å ha for mye rust til å tåle 4 harde Islands-uker.
Men den vil bli sveisa opp og til salgs til høsten.  Med topplokk forsvarlig festa ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei  :)
Så bra at du fant ut av det og lar oss få delta.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Alx

Sitat fra: Poirot på fredag 27 jun 2008 @ 21:12:22
Forøvrig blir det "gamle grå" til Island! Selv om den røde -84 var EU-godkjent nå i mai, vurderte jeg den til å ha for mye rust til å tåle 4 harde Islands-uker.
Men den vil bli sveisa opp og til salgs til høsten.  Med topplokk forsvarlig festa ;-)
...og nå er det omtrent bare veien over Sprengisandur som ikke er åpet. Mellom Langa- og Hofsjöklarnir er det til og med åpnet for vanlige biler!
Når drar dere?

Nydelig vær i Rvk i dag, forresten: http://eyjan.is/webcam
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Pål B

Det første først; Skift aldri stifetr uten og også skifte kondenstaor. M.a.o kjøp ikke stiftesett som bare er stifter.
Og omvendt; skift heller ikke bare kondensator. Begge varianter er som og tisse i buksa for pg holde varmen, det funker en liten stund.

Så, Vidars toppløse dame.... diagnosen er riktig, men de skal være temmelig løse (toppene altså) når de lager lyd som beskrevet.
Det som er viktig ved løse topper er og etterstramme så snart som mulig. Kjører du for lenge med løse topper legger det seg sot mellom topp og sylinder og det blir ikke tett ved etterstarmming. Lyd blir borte, men ikke lukt når varemapp. settes "på".
Legg inn etterstramming av topper som en øvelse når ventilene skal justeres - så er det gjort.

Joda, der var søstrene Heger som kjørte US på tvers, kansje på tide å høre om Nina kunne gjenta lysbildeshowet på et møte?
Mener og huske at bilen fikk retur billett grunnet problemer med inn regsitrering, samt at Nina faktisk trengte en bil her hjemme.

Men det er jo et stykke igjen fra motorstopp til motorhavari............

Pål B

André

SitatMen det er jo et stykke igjen fra motorstopp til motorhavari............

Det er sant...men med bilen på planet på bergingsbilen så føltes det ikke sånn.... ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen