www.citrophile.no

Startet av Robert, mandag 09 jun 2008 @ 09:41:10

« forrige - neste »

Robert

"Norsklektoren" skal heilt klårt kneppe att brødboksa og heller tilby sine tenester!  ;D
Eg vert ikkje sur om du sender meg ein epost med rettingar, tvert om. editor@citrophile.no

Val av publiseringsløysing (Joomla) gjer det meste mogleg, Roger H. Ditt ynskje om å kunne lese bladet i si heile form på nett (vi leverer jo PDF til trykk...) er slett ikkje utenkjeleg. Heller ikkje å kunne bestille ein feiande flott Citrophile samleperm for å sette inn dei kjære papirutgåvene i. Men dette ligg vel litt meir opp og fram i tid.

Poirot, kan du lufte for bladstyret at eg ynskjer ein gjennomgang av alt dette før ferien - gjerne hjå meg på Rabarbra, St. Halvards Plass - kanskje i høve bladstyremøtet du har teke initiativ til (eg kan snike meg ut når de behandlar andre saker).
Cordialement

dg

Om Citrophile;

Citrophile er som alle vet navnet på klubbenes felles bladutgivelse, og alle navnerettigheter tilhører dette samarbeidet.

Mandatet for samarbeidet gjelder kun bladutgivelsen, og nettstedet er ment å reklamere for denne - og dermed de deltakende klubbene.

dg
(formann i bladstyret)




Otto

#17
Citrophile er blitt VELDIG BRA på typografi og design. Det eneste jeg vil tillate meg å pirke på er skriftypen (fonten) i selve overskriften Citrophile som jeg ikke synes er god. Jeg kunne tenkt meg en mer klassisk type f.eks. Helvetica (litt mye brukt kanskje) http://en.wikipedia.org/wiki/Helvetica. Men nå er Citrophile innarbeidet så den bør ikke skiftes ut! Hva mener designeren om dette?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Robert

Helvetica er - som du sier - veldig mye brukt. Finnes i 1000 varianter - Helvetica Neue er vel typografens trøst slik Arne Jacobsen's Syver har vært (interiør)arkitektens alibi så altfor lenge. Citrophile logo - slik den framstår på bladomslaget og på nettstedet er forøvrig ikke mindre klassisk. Det er en Gill Sans variant.

Sjekk forøvrig www.delpire.fr for andre typografiske (og absolutt relevante) lekkerheter. :)
Cordialement

Max Wiggo

Design kommer alltid til å bli et omdiskutert tema. Alle har ulike synspunkter på farger, skrifttyper, skriftstørrelse, plassering av elementer på sidene. Smaken er som baken, den er delt  ;D Neste hovedredaktør kommer sikkert også til å ha sin mening om hvordan bladet skal se ut, og gjøre endringer når den tid kommer.

'Citrophile' skrevet i Gill Sans på forsiden har blitt et lett gjenkjennelig varemerke for bladet, og pent er det også (synes jeg).

Citrophile har fått et helhetlig og flott design, selv om det (etter MIN mening) fortsatt gjenstår noen småting å rette opp i. (men den diskusjonen tar vi i redaksjonen ;) )

PS. Jeg har begynt å sende over litt stoff til citrophile.no så n2cvk i det minste har en liten presentasjon der ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

Ja Citrophile er blitt veldig, veldig bra! :) Ryddig og helhetlig typografi og design. Og logoen er innarbeidet så den må det ikke gjøres noe med. Det var bare min personlige mening om skriftsnittet i logoen som jeg ønsket et syn på. Gill er selvsagt en god skrift. (kanskje ikke det snittet som brukes her, igjen personlig mening ;))
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Robert

Siden er oppdatert med 2CV tekst fra Max Wiggo :)

Selvsagt er smaken som baken - delt - men sist jeg sjekka hang det sammen der inne mellom skinkene gitt!  :o :D
Veldig bra diskusjon dette her, mange meninger å ta med på veien videre. Fortsett slik!


Cordialement

Max Wiggo

Ja, alt henger sammen, du har rett i det  ;D

Flott med diskusjon, vi trenger lesernes synspunkter for å lage det beste bladet.  ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

#23
Har lyst å vise til Bruno Oldani (opprinlig fra Sveits), og norges mest prisbelønte grafisk designer og en av få (om ikke den eneste) som er representert i bladet Graphis (sveitsisk). Sober bruker av Helvetica. (nå fostår dere sikkert at jeg også er Helvetica-entusiast) ;) (for Bill Gates venner og sliter med varianter av Dos, så er Arial en Helvetica-look a like uten at jeg vet mer om sammenhengen her :D)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Robert

Joda,
jeg husker godt Oldani fra dagene på SHKS. Selv hadde jeg Gauguin i presentasjon/layout (institutt for industridesign), det første vi ble satt til å gjøre var å lære å håndskrive (konstruere) helvetica med COPIC (Gud forby andre merker) textmarker for bruk på plansjer etc.  Btw: Kjører Oldani 2CV? Husker det sto en oransje AK under en sliten presenning i bakgården til nabobygget på skolen... '94 - '99   noen som kjenner den?
Cordialement

Otto

Skulle ikke forundre meg om Oldani kjører 2CV. (med det håret, rett ut og til værs så må det ha vært en åpen bil ;D). Rektor ved BKHS (Bergen) kjørte en hvit 2CV.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

dg

Hva Oldani kjører vet jeg ikke noe om, men jeg vet noe om den oransje AK'n - den er min nå.  :)

dg

Robert

Ah!
Lenge siden du redda ut den oransje? 
Cordialement

Jacob

SitatHva Oldani kjører vet jeg ikke noe om, men jeg vet noe om den oransje AK'n - den er min nå. 

Du storeste! 8)  Fortell, fortell, bilder, bilder!! ::) ;D
'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar"

brochmann

Hei Citrophile  :)
Meg mektig impregnert :)!

Dette var/er (siten/ siden eksisterer selv etter at jeg har lest den, så formen presens må kunne sies å være korrekt valg av modus) en sann fryd å dykke i. Deler Poirots oppfatning her. Behold siden, den er FLOTT, sørg for å ha det formelle i "boks".

Hr. Redacteur:
Ja, jeg skal gjerne delta, etter fatting evne.
Inge'n "rødpenn" i ferien
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.