Hovedmeny

Støyisolerering!

Startet av André, lørdag 07 jun 2008 @ 18:27:33

« forrige - neste »

André

Jeg har tanker om å isolere motor-rommet/torpedoveggen....

Noen erfaringer/tips??
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Otto

Geir Hovensjø skriver om dette i et gammelt Attractiron. Jeg kan skanne det og legge det ut på forumet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

SitatJeg kan skanne det og legge det ut på forumet.

Høres ut som en god plan  ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Helt klart morro å lese artikler om dette. Blir morro å lese artikkelen fra et gammelt attraction :)

Når det er sagt.....støy er vel noe man bare må leve med i en 2CV?? Det hele kommer vel ann på hvor mye arbeid man er villig til å legge i det med tanke på resultatet? Ok, man kan sikkert redusere både transmissjonsstøy og vindstøy litt, men det vil nesten bestandig bety økt vekt. Så må man veie opp for fordeler med støy eller vekt. Har man en tett bil, bra eksosanlegg og riktig justert motor tror jeg mye er gjort. Rett og slett en bil i god stand. Å etterisolere torpedoveggen tror jeg ikke nytter så veldig mye. kanskje litt, men motoren er jo fin å høre på ;)

På langtur er jeg personlig tilhenger av disse:


Når jeg putter disse i øra, øker gjennomsnittshastigheten på bilen med 10 km/t ;D
Kombinert med et bra musikkanlegg som trenger gjennom ørepluggene så er allt bare blomster 8)
Citroënnlig hilsen Eirik

André

SitatNår jeg putter disse i øra, øker gjennomsnittshastigheten på bilen med 10 km/t
Kombinert med et bra musikkanlegg som trenger gjennom ørepluggene så er allt bare blomster

;D ;D ;D

Kjørte jo til borlãnge +++ i fjor...gikk jo fint det...og motoren er jo som musikk!

men kansje mulig å dempe litt med isolasjon..
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Thomas

Hei.
Litt støy eller "musikk" må påregnes, men å dytte propper i øra, for så å skru opp lyden på stereo`n, er vel ikke å anbefale, vi er utsatte nok som det er ;)
Vi har ingen 2cv`er å miste ;)

For min del, er det mest irriterrende med støyisoleringen at den løsner, det ser litt"shabby" ut, filten under panser, på torpedovegg samt gulv....jeg har sett etter nye matter på biltema, men har ikke funnet det. 
Særlig gjelder dette mattene som er på torpedoveggen og i avdelingen for hansker, stoffet der, blir mykt i varmen, og steinhardt når det kjøligere, er det kurium umulium?
Gleder meg til Otto legger ut mere på forumet om dette.

Håpefull hilsen
Thomas



Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

jwh

Jeg har ikke gummimatter i bilen engang, og lyd er det masse av i 2CV'n, i mine ører er "larmen" bedre enn musikk.  For min bedre halvdel fortoner det seg ganske annerledes, hun synes det bråker jævlig i bilen. Noen (vet om 2) trer hodetelefoner på kjerringa på lengere turer, med godt resultat.

Fikk for meg ifjor at musikk var greia i bilen, monterte anlegg og dro avgårde. Hvilken nedtur!!  Plutselig var 2CV-opplevelsen revet bort.  Det ble raka vegen hjem, reiv ut "svineriet" og har siden opplevet stor glede bak rattet.  Skal plukke med meg noen ørepropper som Eirik anbefaler, da dette ved langtur kan være noe også for meg, men musikk blir det aldri igjen.  Selv om Pink Floyd på full guffe fortsatt virker lovende, men all lyden fyker jo ut av bilen, og slik oppmerksomhet ønsker jeg ikke.

jw 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

SitatSærlig gjelder dette mattene som er på torpedoveggen og i avdelingen for hansker, stoffet der, blir mykt i varmen, og steinhardt når det kjøligere, er det kurium umulium?
Dette kan kjøpes i ferdige sett, lik det originale. Hvis man ikke vil bestille originalt, så kan jeg anbefale noen matter som jeg kjøpte på en CD-Cardic butikk. Det er støyisolerende matter med en svart "folie" på ene siden og ferdig lim på andre siden. Bare å klistre på å skjære til. Ser helt ok ut. Jeg monterte selv slike i min bil for et år siden, og det sitter fast enda.

Ute i motorrommet tror jeg ikke det er noen vits i å begynne å klistre noe. Bare sørg for at alle tettinger osv. som er originalt rundt håndbrekkstag, kabler osv. er på plass. Og at varmeslangene er originale(med skumgummi) og hele!! Det har mye å si!

Musikk i bilen må det være 8) På langtur kjører man som oftest med taket igjen og plugger i øra, og det er rart hvor godt man hører musikken da ;) Hører på en måte musikken bedre med plugger  i øra enn uten......

SitatNoen (vet om 2) trer hodetelefoner på kjerringa på lengere turer, med godt resultat.
Man kan også la henne være hjemme, så blir turen dobbelt så morro og halvparten så kostbar... ;D ;D :P ;)


Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ



Det er nummer "B" jeg tenker på. Når det gjaldt de uoriginale støydemepemattene til torpedoveggen innvendig i bilen.
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hallo gutta,  ::)

Kan anbefale "cork-o-wall" (let annetsteds på Forum, Clue; "Gassen")  ;D

Har ellers erfaring med støyisolasjon fra der Franzose, på Spot'en. Jeg deler Thomas sin erfaring. Det originale var sprukkent og revnet, hang i laser ned over føttene til fører og passasjer.

"Stæsjet" fra der Fanzose (Franz Åse) passer bra (med unntak for stående gasspedal, du må lage ekstra hull selv), kontaktlim er som navnet antyder, kontaktskapende (i første rekke med avrusningen, Blå Kors, og deretter med attføringen, som kan legge til rette for jobb for folk med "blåst" hjerne) så det holder, sitter som LIMT gjør det. ;)

Koster "skjorta", i 2007 ? 92 + porto, men pent er det og passer gjør det, bare se selv selv;

Det å "mikke" noe til selv er svært morsomt når en lykkes. TTT blir da et mantra. Ting Tar Tid, OG dette koster også.

inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

citro1cx

Sitat fra: EirikJ på søndag 08 jun 2008 @ 00:29:13
Sitat
Ute i motorrommet tror jeg ikke det er noen vits i å begynne å klistre noe. Bare sørg for at alle tettinger osv. som er originalt rundt håndbrekkstag, kabler osv. er på plass. Og at varmeslangene er originale(med skumgummi) og hele!! Det har mye å si!

Enig med EirikJ i dette, men jeg har selv god erfaringer med å isolere innsiden av pansret med 10 mm støyisolerende (brannsikkrt) teppe. Det ga ganske stor effekt fordi mye av motorstøyen kommer den veien. Brukte samme materiale da jeg byttet ut (brannfarlige orginale) papprør med alurør av den tynne og fleksible typen. Teppet limte jeg på innsiden av alu rørene. I tillegg er det mye å hente på å støyisolere på innsiden av torpedoveggen (under hanskehylla).
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Thomas

Hallo ;D
EirikJ, damene skal ha diamanter i ørene, ikke hørselsvern ;D, takk for tipset on CD cardic.
En liten avsporing, skal det være montert varmeslanger fra hjulbuen og inn i "svart boks på motoren"  (jeg kan ikke navngi denne), men det synes som om denne leder varmluft til kupeen.

Og til, Vrang`Inge`n  :D , det med kontaktlimet, det hørtes ut som en passende risikosport 8), da har jeg 3 muligheter, en som innebærer litt knot og tillpassing, en som tilsier at man bør gjøre det i ferien, uten små barn tillstede med fare for å ende på Blåkors med knekk i knærne 8), og en som gjør at bilen kan brukes som dupp og oppslagstavle, vel vi får se hva vi ender med ::)

Løesemiddelfri hilsen
Thomas




Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

brochmann

Hei Thomas.
Ja, det skal/ kan være slanger fra "varmeutveksleren" og ut i hjulbuen. Om sommeren når varmen likevel har satt seg med 60+ i kupèen og som en skatteoppkrever på ryggen, da trenger du et sted å gjøre av varmelufta du ønsker skulle være tilsted i kalde dager. Slangene er ofte laget av et papirstoff som løser seg opp over tid, blir morkne og skitne. Å senke motorromstempraturen sommertid er et "must" om ikke motoren skal kollapse. Spør røynde folk.
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Max Wiggo

Jeg fikk tak i slanger i plast til dette formålet. De kommer fra innsiden av dashbordet på Ford Escort og sitter som et skudd på den ovale varmeutveksleren. Kostet meg en femmer hos Høgger'n i Vazelina  ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

EirikJ

SitatJeg fikk tak i slanger i plast til dette formålet.
Du har sikkert kontroll på det, men håper de tåler varmen ved hardkjør en varm sommerdag!
Citroënnlig hilsen Eirik