Citroen C6 - flaggskipet som blir glemt....

Startet av jwh, tirsdag 25 mar 2008 @ 14:42:52

« forrige - neste »

jwh

Har sakset denne fra Attraction-lenken, da C6 har litt interesse......, og for å unngå at den lenken blir fylt opp av innlegg.

Danskene skriver i Attraction:
Danskene beskriver ikke overraskende Citroen C6 som lekker, men nesten uoppnåelig på grunn av pris (ca 1mill).  Nå gjelder vel det samme også her i Norge, da bilen fort koster 800.000kr+.  Danskene nevner at i Belgia er det mulig å få tak i "billige" biler for import.

Jeg supplerer:
Med tanke på bruktimport til Norge er det greie priser og noe utvalg i Tyskland.  F.eks  06/07 modeller med 2,2 HDI (ikke imp. av Citroen) og 10000km på telleren - som kommer på drøye 400.000kr ferdig innfortollet til Norge.  En dyr brukt-Citroen - og iflg. Grimstad Bil er det importert noen biler fra Tyskland, og verdifallet er her mindre brutalt - enn for de ytterst få som kjøper ny C6 i Norge.  For det må være dårlig butikk...., entusiast eller ikke.

Nå kan sikkert en del skrives om hva som er galt med Citroen C6, for den forhandleren jeg snakket med svitsjet fort over på lovprisniing av den nye C5, når jeg forsøkte å få igang en dialog rundt toppmodellen - for han oppfattet det som en IKKE bil for Citroen.

Det snakkes ikke og satses ikke noenting rundt C6 i Norge. Det er iallefall bildet jeg har fått.  Så noe må være FEIL, og er det bare prisen, så er det underlig at ikke de har forsøkt med mindre motor - selv om det skal være et flaggskip. 

Jada, vet at bilen er utenfor rekkevidde for de fleste - men hva tenker dere andre der ute ?

jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

#1
C6 har tydelig Citroen-design (med design mener jeg hele konseptet).
Citroen fjærner seg på enkelte modeller fra det jeg mener er Citroen-design (Visa, Xantia, ZX, AX). Nye C5 likner mer på Ford Mondeo og VW Passat.

Jeg trenger ei stor stasjonsvogn til jobb/privat, så for meg hadde ikke C6 vært aktuell uansett pris.
Har C5 nå og er fornøyd med den, også design/citroenfølelsen.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Skjønner ikke dette med at C6 er så dyr. Dyr i forhold til hva?? Man kan jo ikke bare slenge rundt seg med uttrykket dyrt, hvis man ikke har gjort en grundig undersøkelse om hva tilsvarende biler fra andre merker koster.

Man hører jo ikke folk si at "den nye store BMW'en er så dyr at den ikke kan selges"? Da heter det bare at det er en så bra bil at man ikke har råd til den. Jeg fatter det ikke. Ja, 800.000,- for en bil er galskap. Men slike biler er for folk som har råd til det. Og da er en bil til 800.000,- kanskje ikke dyrere for han/henne enn en bil til 100.000,- vil være for en annen. "Allt er relativt"!


Jeg håper inderlig at Citroën ikke prøver å lage en billig-versjon av C6. Man kan ikke lage en bil i toppsjiktet, for så å ribbe den ned til en lav pris. Det ødelegger fullstendig hele konseptet. En slik billig-versjon vil ødelegge for salget av de dyrere bilene på to måter. Den ene er at en som kanskje hadde kjøpt en dyr kjøper en billig. Og Citroën tjener mindre på å selge en billig bil fremfor en dyr. Deretter kommer det største problemet. Nemlig at en billig-versjon vil trekke ned statusen for den dyre utgaven. Folk som driter penger vil ikke kjøpe en dyr C6 for det er jo en "billigbil" som hvem som helst har råd til. Da kjøper de heller en annen bil som gir mere prestisje. Og jo dyrere og mere tysk det er, jo mere prestisje.

Jeg tror ikke det er C6'en eller prisen dens som er problemet, men det faktum at Citroën ikke har hatt noen luksusbil på veeeeeldig lenge. Derfor har folk vanskelig for å endre tankengangen om at Citroën faktisk, endelig, har en bil som er "uoppnåelig" for de fleste av oss. Den er forresten ikke uoppnåelig, det er stort sett bare snakk om prioritering ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Citrtoen har helt sikkert gjort en slags markedsundersøkelse eller de VET at de som kjøper biler til 800.000 - 1000.000 ikke kjøper Citroen, eller bare svært få.

Ellers selges det massevis av BMW/Mercedes/Audi-SUV og andre til 1500.000 - 2000.000. Men dette er biler som gir status og det gjør ikke Citroen.

Derfor satses det på C5, en volum-bil uten gassfjøring. C5 er tilpasset asiatisk smak og skal også produseres i Kina.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Jeg er ikke ensidig skeptisk til at nye C5 nå kommer i en Peugeot-variant med konvensjonelle fjærer. Tester fra kontinentet har vist at journalister som har fått anledning til å prøvekjøre begge varianter virkelig har fått øynene opp for hydraulikkens gleder.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#5
Trekker tilbake litt av det om status og C6. Ronaldo kjører (blir kjørt i) C6:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/italien/article1842328.ab
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: Otto på tirsdag 25 mar 2008 @ 18:09:30
Citrtoen har helt sikkert gjort en slags markedsundersøkelse eller de VET at de som kjøper biler til 800.000 - 1000.000 ikke kjøper Citroen, eller bare svært få.

Ellers selges det massevis av BMW/Mercedes/Audi-SUV og andre til 1500.000 - 2000.000. Men dette er biler som gir status og det gjør ikke Citroen.

Derfor satses det på C5, en volum-bil uten gassfjøring. C5 er tilpasset asiatisk smak og skal også produseres i Kina.

Man må her huske på hvem vi er og hvor vi bor. Holdninger til Citroën, og frankse merker, er noe helt annet i søreuropa og andre land et stykke fra Berget i nord. Hva syns folk om franske biler her og i andre land? Hvor stor er Fiat i verden og hvor store er de i Norge?

Jeg vet ingenting om hvor bra C6 selger i andre land, men ser ingen grunn til at den ikke skulle selge bra, for jeg har kjørt bilen og det må jeg si.....JØSS 8)

At den ikke selger i Norge er vel ikke så rart, og ikke tror jeg Citroën i Frankrike bryr seg med det heller. Norske forhandlere vil jo ikke selge den engang, og Nordmenn er generelt skeptiske. Du vet reklamen..."Neeeii......skeptisk ja, skeptisk" ::)
Dessuten sier naboen at har man mye penger må man kjøpe tysk. Så da så. HAHA sier jeg bare, og gleder meg til å få på det nye taket på 2CV'en.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Ja, jeg mente at C6 trolig selger lite i Norge. I Frankrike er det helt sikkert noe annet.

At Citroen selger lite i Norge har vel ikke med kvaliteten på nyere biler, men med et gammelt rykte om rust og håpløse tekniske løsninger.

Noen tror at man må ha mye penger for å kunne reparere Citroenen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Var det ikke Henning Kvitnes som sang "Evig eies, kun et dårlig rykte"? Kan jo passe på Skandinaviske forhold til Fransk ingeniørkunst ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#9
La nå relativitetsgymnastikken ligge.  

Danskene sier bilen er uoppnåelig, i Norge sees den ikke på som et godt kjøp.   Hvis bilen ikke selger - betyr det ganske enkelt at de som vurderer bilen - kjøper noe annet, event. at for få vurderer kjøp.  Jeg lurer på hvorfor ?  Det hjelper lite å spørre andre enn de som seriøst vurderer bilen, og siden disse trolig ikke frekventerer 2CV-forumet - så får vi ikke noe svar.

En ting er sikkert -  på finn.no, søk på Citroen, og du finner at en Citroen til 800k er DYRT, i forhold til en gj.sn. Citroen.  Altså en C6 er dyr sammenlignet med andre citroen.  Alt franskt til 800k er dyrt - blir litt som Fiat - de kan ikke lage statusbiler, men er flinke på småbiler.

Til EirikJ:
Kunne vært artig å høre hva du synes om bilen, siden du ser ut til å være den eneste som har hatt hånden på bilen.  BESKRIV OPPLEVELSEN - gjerne med mer enn - et JØSS.

Jeg forsøkte i 2006 å få lånt en C6 til Arendalstreffet, men på det tidspunktet var det bare en bil i sirkulasjon og vi endte opp med å få låne en C1 - ikke helt det samme!

Det er nok annerledes tenkende mennesker i Norge (og Danmark) som etterspør en såkalt "statusnøytral" bil.  Hvorfor får ikke C6 sin del av denne kaken ??  Er det ikke prisrelatert (tenker her både på NYPRIS og VERDIFALL) så er det enten noe FEIL med produktet eller markedsføringen.  JEG tror svaret ligger i alle 3 kategorier......

Og til slutt - vi må glemme C6 i forhold til statusmerkene (Audi/Bmw/MB/Lexus), de folka etterspør ikke fransk eleganse.  Unntak finnes her også - ref. bl.a Touringen under - selv om det ikke er rare statusgreia lenger.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

SitatDanskene sier bilen er uoppnåelig, i Norge trolig likeså.   Hvis bilen ikke selger - betyr det ganske enkelt at de som vurderer bilen kjøper noe annet.  Jeg lurer på hvorfor ?    Det hjelper lite å spørre andre enn de som seriøst vurderer bilen, og siden disse trolig ikke frekventerer 2CV-forumet - så får vi ikke noe svar.
Enig

SitatOg til slutt - vi må glemme C6 i forhold til statusmerkene (Audi/Bmw/MB/Lexus), de folka etterspør ikke fransk eleganse.
Ikke enig.

Det er holdningen jeg tror finnes ute i Citroën sitt eget forhandlernett. Selgerene selv satser ikke på C6'en. Den er et slags nisjeprodukt i Norge. En slags utstillingsbil som man kan skryte litt av, men som jo er "allt for dyr for å få solgt". Når selgerene selv har denne innstillingen, ja da.... Gå inn til en stor Mercedes-forhandler og spørr på en modell til en mill. Tviler på at du før høre "Joda, det e jo en fin bil, men den er jo så dyyyyr at den er det ikke mange som kjøper." De sier nok heller noe sånn at "Joda, den koster litt mer enn de andre, men for en bil! Bla bla bla absolutt verdt de ekstra pengene bla bla bla må prøves bla bla bla. Takk for handelen.

Hvorfor skal ikke kundene til dyre Tyskere vurdere C6? C6 har allt de kunne ønske seg av en slik bil i den prisklassen.

En kamerat kjøpte en brukt Mercedes til 450.000,-. Klarer man å importere en C6 til rundt den prisen så er jeg sjokkert over hvor mye kuuulere bil, mere behagelig og finere bil C6'en er. Mercedesen fremstår som katta i sekken hvis man sammenligner de to bilene med en lik pris. Men likevel er det Merca folk kjøper i Norge. Pga.holdninger til folk og importørens egne holdninger til eget produkt.

Men klart, det er et lite marked for slike biler i Norge.

SitatTil EirikJ:
Kunne vært artig å høre hva du synes om bilen, siden du ser ut til å være den eneste som har hatt hånden på bilen.  BESKRIV OPPLEVELSEN - gjerne med mer en JØSS.

Tja, prøvde ikke bilen så mye. Fikk ha den en ettermiddag for, ja må vel faktisk være 1,5 år siden nå. Det første jeg tenkte var at bilen var sååå mye stiligere å se på i virkeligheten enn på bilder. Man ser virkelig at dette er noe spesielt. Lav, bred, diskre og en følelse av at bilen ikke trenger å "tøffe seg", for den vet med seg selv at den er kongen, uansett ;)
Det andre jeg tenkte var at interiøret var litt kjedelig. Selve instrumenthuset var nesten litt uelegant. Levde liksom ikke opp til tidligere storslåtte fantastiske interiør fra Citroen.

Etter å ha blitt imponert over bilens yttre utstråling, men litt skuffet over interiøret, så begynner kjøringa 8)
Og det er vel da jeg tenkte JØSS. Fjæringen var jo som i de gode gamle åra, minnet meg om DS'en! Ikke like bra som DS, men det nærmeste du kommer! Og at lysene svingte da jeg dro ut fra forhandleren i mørket, og bilen duvet mykt og behagelig over snøkanten....jøss. Ellers var bilen som alle andre nye dyre biler gjerne er. Lydløs, kraftig, velduftende og kompakt.

Kan vel prøve å beskrive utseendet på bilen. Da den stod å gikk på tomgang utenfor huset og jeg satt i bilen og lekte med knapper, gikk det noen unger forbi. Jenter i 12-14 års alderen. Personer man vanligvis ikke forbinder med bilinteresse! Men de kikket på bilen. Lenge. Og pratet seg imellom. Så pass mye at jeg la merke til det. Gikk ut av bilen etterpå og betraktet den. Og det slo meg hvor veldig veldig lite anonym bilen er, samtidig som den er anonym. Ikke så greit å forklare, men den så virkelig ut som noe helt utenom det vanlige der den lå badet i gatebelysningen og parklysene tent.
Det er den første nye bilen jeg har kjent et lite ha-begjær etter å ha kjørt.

Men det største komplimanget til bilen kanskje er at da jeg kjørte hjem fra forhandler senere på kvelden, var det ikke C6'en jeg savnet. Men DS'en min, var det ikke vår snart! ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Rykter vil ha det til at grunnen til at vi ikke har sett en eneste reklame hvor C6 er avbildet i Norge er fordi importøren har bestemt at den ikke skal markedsføres. Årsaken til dette er igjen at de ikke føler de har det nødvendige nettverk til å håndtere innbyttebilene en C6 nødvendigvis vil måtte gi. At de ikke kan klare å bytte vekk en Audi A8 mot f.eks 2 stk A3 eller Golf de kan ha stående i hallen til folk som ikke liker C4en så godt likevel er meg komplett uforståelig.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Stemmer nok det. Bare et fåtall Citroën-verksteder i Norge har nødvendig utstyr/kompetanse til å serve C6. Vet ikke hvor mange men det er få. Og alle helt sørpå det jeg vet.

Dvs. at hvis jeg hadde kjøpt (yeah right) en C6 og fikk problemer med den, hadde jeg risikert å måtte kjøre 150 mil, en vei, for å få problemet reparert. Garantien dekker jobben men selvsagt ikke transporten. Det er det samme med flere andre merker, f.eks. Lexus. Ingen Toyota-forhandlere i Nord som tar de.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Ja, det er vel sannsynlig at det er sånn, selv om det egentlig er rimelig idiotisk. De tok jo inn tre førseriebiler, hvor den ene var til skryt og intern demo, og de to andre så vidt jeg vet var ment til intern opplæring av verkstedene. Men det skjedde vel kanskje ingen erfaringsutveksling mellom nord og sør..

Ett er ihvertfall sikkert: C6 må være den absolutt mest feilfrie Citroën-modellen i Norge. (Målt i antall feil totalt, såklart)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#14
Innrømmer det - bor en skap-C6 i meg også (litt derfor jeg startet lenken).

Men, ikke aktuelt med kjøp IDAG, og har som EirikJ "allergi" mot nye og nyere biler - som stuper i verdi og har en kjøreopplevelse som et spett.  Liker ikke statusbiler, derfor jeg bruker ordet "statusnøytral" - det treffer mine verdier.  Er helt greit med pæng - men alt for mange wannabies med stjerne på panseret og lån til over pipa der ute.  Pinlig i mine øyne og ikke oppskriften på en storkar.
Det er en betydelig gruppe mennesker som tenker "statusnøytralt" - og har midler.  Det er disse franskmennene skal angripe, så ikke alle disse kjøper svenskt og japanskt.  Citroen skal mao. gi blaffen i å nå de som sverger til tysk ingeniørkunst - i første omgang.

Verkstedet her i Grimstad beklaget seg over at alle de "autoriserte" Citroenverkstedene i Norge var forpliktet til å anskaffe verktøy for C6 - dette kostet 150.000kr - og grunnen var at de autoriserte skulle ha kompetanse/verktøy til å ta seg av ferierende C6 eiere.
Verkstedet hadde det siste året hatt innom et 10-tals utenlandske C6 eiere som søkte bistand.

Denne "feriebil-beredskapen" kan da ikke bare gjelde i Sør-Norge.  Poenget blir jo litt borte da - da den til de grader vakre delen av Norge finnes nord for Trøndelag.

Til slutt en liten drøm:   Tenk om 2-4 år, å kunne ta inn en velholdt C6 fra Tyskland. 
Det hadde vært noe, og så for heller kona kjøre rundt i Peugeot 406 i mellomtiden, og så dropper vi innbytte i 607.  H** for en bra plan ..., men jeg ønsker ikke at kona skal være helt alene på veien med en C6.  For da ligger vi unna, vi også, for sikkerhets skyld - og jeg nyter min 2CV inni solnedgangen.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV