Hjelp langs veien !? De forskjellige aktører

Startet av pilster, lørdag 02 feb 2008 @ 12:29:26

« forrige - neste »

pilster

Jeg har god erfaring og jobber i bransjen som hjelper folk langs veien , derfor skal jeg prøve og gi en nøytral og grei beskrivelse av de forskjellige , og hva de dekker. Jobber selv i NAF, så skal prøve å være nøytral og seriøs.

I Norge er det generelt tre store aktører , Falck ,NAF og Viking.
Falck og NAF har stort sett de samme slagord, stopper du eller har problemer med bilen, ja da får du hjelp.
Forskjellen er at Falck dekker bilen, medlemskapet er altså på bilen, i NAF er du personlig medlem, altså spiller ingen rolle hvilken bil du kjører eller sitter i . Det er selvfølgelig fordeler og ulemper med begge, stopper din bil og du ikke er med, ja da dekker egentlig ikke NAF dette, såfremt det ikke er din kone eller sønn, da pleier det å gå greit. Falck dekker altså bare bilen, har du flere biler må du ha flere medlemskap. Utlandet, skal du på tur utenfor Norge har NAF dekket hele Europa, samt Russland og nå USA. Falck dekker Europa, men NAF er bedre dekket generelt sett og har bedre samarbeidspartnere.
Viking har stort sett samarbeide med forsikrings selskaper, det krever en egenandel, som regel 500.- kr. Dessuten er det også reglene i din forsikringsavtale som gjelder da. Viking er de som også har mest kjøring for stat og kommune, samt er store på berging av tunge kjøretøy.

Både Falck og NAF har gode vilkår og muligheter, men NAF har i tilegg fordeler ved test av bilen samt en rekke andre gjør det selv muligheter . Uansett er vel valget mer basert på personlig medlemskap, eller på bilen. Jeg har jobbet i begge selskaper (samt viking) , det er fordeler og ulemper , men skal jeg utenlands er NAF greia, samt hvis du  har flere biler.

Falck kan du lese mer om her http://www.falckredning.no/privat/auto_standard.asp
NAF kan du lese om her   http://www.naf.no/eway/default.aspx?
Viking her http://www.vikingredning.no/

Har du spørsmål relevant til transport av din bil eller andre ting i tilknytning til dette tar jeg det gjerne på sparket :-) Også ting om testing etc av bilen bil m.m.

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

citro1cx

hei
jeg er NAF medlem, ganske enkelt fordi jeg har 3 biler + at jeg kjører andres biler og firmabil innimellom. Som NAF medlem kan jeg få hjelp og assistanse døgnet rundt, enten jeg er fører eller passasjer, eier bilen eller leier den. Det er akkurat dette punktet med "eier bilen" jeg er litt nysgjerrig på. Jeg har behov for å flytte en uregistrert bil som jeg eier, skulle ikke det da kunne dekkes av medlemskapet?

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Morten

Jeg har fått NAF-assistanse til en T*yota hvor jeg var passasjer. Føreren for øyeblikket hadde lånt den, og eieren var ikke tilstede. Ingen problemer med dette fra NAF sin side, men det er jo klart at hvis madammen samtidig hadde stått fast med Xantiaen et sted ville hun neppe fått hjelp. (Men hva er vel sannsynligheten for at Xantiaen stopper?? :-p )
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

pilster

Sitat fra: Roger H på søndag 03 feb 2008 @ 11:26:30
hei
jeg er NAF medlem, ganske enkelt fordi jeg har 3 biler + at jeg kjører andres biler og firmabil innimellom. Som NAF medlem kan jeg få hjelp og assistanse døgnet rundt, enten jeg er fører eller passasjer, eier bilen eller leier den. Det er akkurat dette punktet med "eier bilen" jeg er litt nysgjerrig på. Jeg har behov for å flytte en uregistrert bil som jeg eier, skulle ikke det da kunne dekkes av medlemskapet?


Ahahhh... der har vi det med liten skrift da :)
Det heter seg at man skal ha skilter på bilen, altså den skal være i utgangspunktet, før man stopper, i forskriftsmessig stand, eller registrert da .
Dessuten er det dette  med forsikring da, du må faktisk selv stå for skader etc, hvis det ikke går under transport skade da.  Derfor heter det seg at bilen skal ha skilter, slik at alt er i orden. Biler som f.eks skal til høgger, skal enten ha originale skilter , eller prøveskilter på , dette pga forsikring.
Så, leier du prøveskilter kan man altså hjelpe deg med å flytte bilen, du havner litt ute i køen den dagen da :)

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

pilster

Sitat fra: Morten P Ruud på søndag 03 feb 2008 @ 11:41:42
Jeg har fått NAF-assistanse til en T*yota hvor jeg var passasjer. Føreren for øyeblikket hadde lånt den, og eieren var ikke tilstede. Ingen problemer med dette fra NAF sin side, men det er jo klart at hvis madammen samtidig hadde stått fast med Xantiaen et sted ville hun neppe fått hjelp. (Men hva er vel sannsynligheten for at Xantiaen stopper?? :-p )

Hmm, hvis du/dere anskaffer flere biler, og de ikke er Xantiaer da :) , så kan du faktisk ha et famillie medlemskap, eller samboer medlemskap, da betaler du, tror jeg, halvpris for en ekstra på medlemskapet. Den personen eller de, blir fullverdige medlemmer de også. Det er som sagt hvis det blir hyppig bruk av en bil til da. :)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Alx

Det er jo ikke akkurat NAF eller Viking, men for oss 2cvister kan man jo ikke snakke om hjelp langs veien uten å ta med APUA-help. Særlig når man er i utlandet kan denne lille boken være til uvurderlig hjelp.
For de som ikke kjenner APUA, så er det en bok som gis ut annenhvert år av den finske 2cv-klubben, og som inneholder navn og adresse til 2cvenner i hele verden hvor man kan få hjelp av ymse slag. De som står i boken er listet etter et system ut fra hva slags hjelp man kan gi, alt fra behjelpelig til å skaffe deler og steder å mekke til overnattingstilbud og sightseeing i området.

En god sak kan vel ikke nevnes ofte nok.
Link til APUA-help er her: http://www.suomen2cvkilta.fi/apuahelp.shtml
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

pilster

Fantastisk bra konsept og bok !
Typisk 2cv (citroën) eiere  :D , tenker på andre langs veien, en bok  jeg skal ha i hanskerommet(hylla).
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

jwh

#7
.... og ikke nok med det, styret i N2CVK arbeider med å skaffe kontakter rundt i landet, slik at vi i Norge kan få etablert en nasjonal variant av APUA.  

Jeg har selvsagt informert styret at jeg stiller på en slik liste, og oppfordrer flere rundt omkring i landet til å gjøre det samme.  Send bare en mail til en i styret.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

pilster

Selvfølgelig , her bør de som føler seg truffet stille opp, mange har sikkert gode kontakter, eller hint å komme med :)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

citro1cx

Sitat fra: pilster på søndag 03 feb 2008 @ 12:22:05
Så, leier du prøveskilter kan man altså hjelpe deg med å flytte bilen, du havner litt ute i køen den dagen da :)

god ide, takk ;D bilen er en CX med automat, m.a.o. ikke bare og taue den med en annen bil liksom.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

pilster

Å den deilige CX...... ::) hvis du i tillegg har stilt den pent opp for henting, og den ikke ligger nede ( et sant hel......) så blir han som henter den veldig blid :) Hvis den ikke er kjørbar opp på planet for egen maskin da !
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

brochmann

Hei.
Jeg har gjort som jwh, meldt meg til styret. Noe kan jeg sikkert bidra med for 2cv-brukere i nød. Om ikke annet kan jeg fikse en loff og ei flaske vin til de uheldige.

Det er bare å se i øynene at det kan være henvendelser en ikke rår med, verken menneskelig eller mekanisk. Likevel er det vi som bor her som vet hvordan de lokale systemene fungerer. Det kan være hjelp nok, har jeg tenkt. Om jeg kan bidra med noen hjelp i tillegg, så er det ok. Jeg håper det er noen i midt-Norge som melder seg. Dolly'n "min" flytter til Trondheim i sommer som kommer, da blir SPOT stående uten noen å "prate" om natta, lurer på hvordan det går. Selv Dolly trenger mer ettersyn enn den nye eieren rår med,tenker jeg.
inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.