Arbeidsbeskrivelse for clutchbytte?

Startet av Morten, fredag 29 jun 2007 @ 19:34:53

« forrige - neste »

Thomas

#30
Hei.
noen som har en sentreringspinne å låne bort?
Mvh
Thomas
Pinne er  ordnet, takk, takk.
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Thomas

hei.
Et kjapt spørsmål.
Den nye clutchen stikker litt mer ut på den ene siden, spiller dette noen rolle for monteringen? noen som vet?
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Poirot

HVA er det som stikker ut?
Tror du maa vise et bilde av det...
Bedre med 2CV enn bare èn!

Thomas

den indre skiven stikker litt ut på den ene siden, mens  den på den andre flukter helt.
den gamle skiven er helt rett/flukter på begge sider.
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

EirikJ

#34
Om du sjekker ut den nye trykkplaten, så vil du nok se at den er litt "dypere" enn den gamle. Tror jeg kan se det på bildet. Det er for å gi plass til koblingsplaten. Den siden som "stikker mest ut" på koblingsplaten skal nok vende mot trykkplaten. Tror du ser hvordan det må være, om du holder delene opp mot svinghjulet og prøver å montere uten boltene.

(Forbehold om at jeg faktisk ikke selv ser noe av dette på ordentlig)

Om du ikke fikk lånt sentrerings-dor, så går det fint uten. Det gjelder bare å se inn der doren skal stikkes, og visuelt justere koblingsplaten slik at den er i sentrum. sikter hullet på koblingsplaten etter hullet i solfjæra og hullet i svinghjulet. Krever litt erfaring kanskje.
En annen måte er å legge trykkplaten på benken med "trykk-siden" opp(Den siden som er mot koblingsplaten). Legg på 4-5 dråper lynlim rundt anleggsflaten og legg koblingen oppå, og legg den i sentrum, ved å se langs ytre kanten. Likt hele veien rundt. Så kan du forsiktig sette det opp mot svinghjulet og skru til. Aldri prøvd sist-nevnte metode selv, men har hørt om det.

Selv bare sikter jeg med øya om jeg ikke har sentreringsdor. Har alltid fungert for meg, selv om jeg ble brille-slange/jesus allerede i barneskolen. Men har jo gjort det noen ganger for å si det sånn.....
Citroënnlig hilsen Eirik

Thomas

Hei, EirikJ, du hadde helt rett, det ga seg selv.
Fikk låne dor av Morten, så sentrering og montering, gikk som ei kule

Jeg kan herved bekrefte at Mortens "Clutchskifte for dummies" faktisk fungerer. O0
Bravo, Morten.

Mvh
Thomas ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

MortenR

Jeg har hengt meg på og brukt denne arbeidsbeskrivelsen, takk for mange gode tips.  Nå skal jeg bare?..montere alt sammen igjen.  God 2cv sommer til alle som har bidratt.
MortenR
-2cv6 spesial 1985
-Passat 20tdi 2010
-Cresent varemoped 1980

Arnfinn

To små tips, når motoren er løsnet i front har jeg klar en planke (litt kraftig) som er lang nok til å legge tvers over ramme denne legger jeg under girkassa, da hanger motoren på de fire boltene og kan "enkelt" lirkes av ved å holde i manifolen. Det som alltid er viktig ved clutch bytte er å bytte trøste lageret (trykklageret som sitter på girkassa og som presses mot clutchen), her finnes det to typer en til "sol clutch" og en annen til de gamle cluthene. Det er lageret som ryker på disse etter en stund og kan resultere i havarert clutch.

Arnfinn