Arbeidsbeskrivelse for clutchbytte?

Startet av Morten, fredag 29 jun 2007 @ 19:34:53

« forrige - neste »

Morten

Jepp :)

På det fjerde bildet kan du se de fire gjengede "pinnene" som holder motor og gearkasse sammen, de nederste er litt kronglete å komme til, men det går bra med litt tålmodighet.
Selve clutchlamellen sitter klemt fast i "clutchhuset", som er det som du ser sitter med seks skruer på svinghjulet. Bortimot umulig å gjøre feil :)

Dersom du ikke bytter selve huset (jeg kjøpte et komplett sett) anbefaler Haynes-boka at man merker av på svinghjulet hvordan clutchhuset sitter festet. Antar at dette er for ikke å få ujevn slitasje ved remontering av gamle deler.

I tillegg er det selvfølgelig viktig å sentrere clutchen, hvis ikke får man den ikke sammen med girkassa igjen. En gammel gear-aksling, sentreringsverktøy som det jeg fikk med fra ECAS, eller til og med øyemål bør gå greit, selv om man skal være temmelig nøyaktig med sistnevnte hvis det skal gå bra.

Når du likevel er i gang bør du bytte trøstelageret, som sitter på girkasse-akselen. Festet med en metallklips, bare å få løs denne og trekke det rett ut.

Bortsett fra at det er en del skruer og deler som må løsnes, og at man derfor bør ha en viss oversikt over hvordan ting er festet og hvilke skruer og mutre som hører til hvor så er dette en helt plain skru-jobb.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Thomas

Hei.
Tar sjansen på å "børste" støv av denne tråden.

Jeg må bytte clutchen, men hvilken type skal jeg bestille? det dukket plutselig opp flere typer og "sett". Kikket på Franzose sine sider..
Bytter man vaier samtidig?

Motivert hilsen
Thomas ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Morten

Det finnes forskjellige typer, hvilken man skal ha avhenger av hvilken kombinasjon av motor/girkasse man har. For 2CV6 etter '83 er det bare én type som er riktig (men den kommer i forskjellige fabrikater), hos Franzose skal f.eks denne: http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Kupplung/ANR10080/ passe din bil.

Da får du et komplett sett med de delene du behøver å bytte

Dersom det ikke følger med sentreringspinne kan du få låne av meg.

I tillegg kan det være greit å huske på å rengjøre anleggsflaten mot svinghjulet (der clutchplata skal ligge mot) slik at den er fettfri, samt ha på litt fett der lageret skal vandre på akslingen i girkassa.

Det er ikke vanlig å bytte wire samtidig, og det er vel egentlig ikke nødvendig heller. Selv om det vil være litt fikling er det ikke egentlig nødvendig å demontere noe som helst for å ta av clutchwiren. Dersom den er slitt kan du jo godt bytte den, men det er ikke noe vanlig fenomen. Vær obs på at den sannsynligvis må justeres litt når ny clutch er på plass.

Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Thomas

Tusen takk for svar, da er det bestilt, så nå gjennstår det bare å lese seg opp på Haynes....og vente på våren...
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

EirikJ

Det er alltid lurt å slipe lett over svinghjulet før montering av ny kobling. Grovt sandpapir blir bra, puss til anleggsflaten er blitt helt matt.
Citroënnlig hilsen Eirik

Thomas

Dette er jo helt supert, her kommer det tips på løpende bånd.
Jeg vil selvfølgelig si i fra når prosjekt clutch begynner...
Motivert hilsen
Thomas  ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Morten

Sånn skal det være, du får si fra hvis dere føler for besøk, i visitt-tiden såklart :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Thomas

Jeppsi, Peppsi, da er jeg i gang  ;D
Morten, jeg takker selvfølgelig ja til tilbudet om å låne sentreringspinnen.
Det blir litt mekking i ujevne mellomrom, så dette tar nok litt tid.
Kort om dagens arbeid:
Panser, skjermer og støtfanger er demontert, det gikk rimelig greit.
lyktestativ og motorfester er pusset for smuss og skitt, og det er påført rustløser på bolter og muttere, dette kan stå til i morgen.
Har merket elektriske kabler, så jeg vet hvor de hører hjemme når det skal settes sammen igjen.
Denne delen av jobben er vel den absolutt enkleste, og de som ønsker å være med på neste økt, som blir på torsdag kan sende meg en PM med mobilnummer, så kan vi avtale nærmere.

Denne delen av jobben tok meg ca 2 timer, og musikk til arbeidet ble levert av Sterk Naken Og biltyvene (SNOBB), og det Finske bandet Stella...god mekkemusikk.

mvh
Thomas ???   
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

brochmann

Hei Thomas.
Keep up the good work. Go on!
inge'n ting fasinerer mer enn arbeid, jeg kan betrakte fenomenet i timesvis uten å gå trett
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Thomas

Hei.
Fortsatt fremdrift og godt humør.
Det ble snaue 2 timer i garasjen i dag, det ble litt kaldt på slutten.
Har støtt på et lite problem.....stanga som regulerer lysene, er den 2-delt ytterst? det virker som om gjengene er skjeve, og jeg får den ikke løs, noen tips?
mvh
Thomas ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Otto

Husker ikke eksakt, men er vel bare å skru den ut. Mulig du må bruke litt rustløser.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Thomas

Sitat fra: Otto på torsdag 31 mar 2011 @ 21:35:54
Husker ikke eksakt, men er vel bare å skru den ut. Mulig du må bruke litt rustløser.
Rustløser var tingen...helt riktig det var bare å skru den ut, pussig, for den har jeg ikke klart å rikke siden jeg kjøpte bilen.

mvh
Thomas ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Thomas

Har jeg fått feil clutch?
Den avviker mye fra den gamle som satt i ???
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

EirikJ

Neida Thomas, det ser riktig ut. Den nye er bare av en nyere type, med fjærer i koblingsnavet. Fjærene skal ta opp små vibrasjoner under i gangsetting. Så lenge du bruker trykkplaten som hører til koblingsplaten, skulle det gå smertefritt!

Går jo så det suser dette :)
Citroënnlig hilsen Eirik

Thomas

PUH....det var da enda godt..
ja, det går relativt greit....så langt....bare morro
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)