Arbeidsbeskrivelse for clutchbytte?

Startet av Morten, fredag 29 jun 2007 @ 19:34:53

« forrige - neste »

Morten

Jeg må nok gi meg i kast med bytte av clutch før verdenstreffet, den slurer når den blir varm, og det har blitt vesentlig mye verre de siste milene.
Når så Ecas endelig har fått sendt meg clutch-sett, skulle det vel være bare å brette opp ermene.

Foreløpig har jeg følgende plan:
* Av med skjermer (selvfølgelig)
* Av med forgasser (skal uansett overhales)
* Av med luftfilter
* Løsne motorfestene foran og skille motoren fra kassa
Noe jeg har glemt?

Har et par spørsmål i den forbindelse:

Trenger jeg demontere noe mer?
Er det en fordel å tømme motoren for olje først?
Hva og hvor bør jeg løsne/skille/demontere av eksosanlegg, manifolder og varmebokser?
Må jeg løsne motorfestet bak på gearkassa, og/eller støtte opp gearkassa når jeg tar vekk motoren?

Håper noen med erfaring har noen lure tips:)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: Morten P Ruud på fredag 29 jun 2007 @ 19:34:53
Jeg må nok gi meg i kast med bytte av clutch før verdenstreffet, den slurer når den blir varm, og det har blitt vesentlig mye verre de siste milene.
Når så Ecas endelig har fått sendt meg clutch-sett, skulle det vel være bare å brette opp ermene.

Foreløpig har jeg følgende plan:
* Av med skjermer (selvfølgelig)
* Av med forgasser (skal uansett overhales)
* Av med luftfilter
* Løsne motorfestene foran og skille motoren fra kassa
Noe jeg har glemt?

Har et par spørsmål i den forbindelse:

Trenger jeg demontere noe mer?
Er det en fordel å tømme motoren for olje først?
Hva og hvor bør jeg løsne/skille/demontere av eksosanlegg, manifolder og varmebokser?
Må jeg løsne motorfestet bak på gearkassa, og/eller støtte opp gearkassa når jeg tar vekk motoren?

Håper noen med erfaring har noen lure tips:)

høres ut som en fornuftig plan dette, men du trenger ikke å demontere manifolier og varmebokser. Eksospotta på tvers må løsnes, den henger i 2 bolter på hver side av girboksen i underkant. Potta kan taes ut ved å løsne på boltene, ikke nødvendig å ta dem helt ut. Vær forsiktig med gummiopphenget på motorfestene forran, disse er vulket på stålfestet og kan løsne ved hardhendt behandling.

Motoroljen og giroljen trenger du ikke å tappe av.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

Er i samme situasjon som deg Morten.  Har også kjøpt clutch men siden bilen går greit ennå utsetter jeg saken inntil videre  Også første clutchbytte for meg.  Mener at du trenger et sentreringsverktøy for å få sentrert den nye clutchen, så sjekk med en av "mekkegutta" at du har alt verktøy tilgjengelig før du demonterer.   

Dette er jo ikke store jobben men sikkert noen som synes et par bilder hadde vært artig.

jan willy
   
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Jepp, jeg kjøpte Valeo-clutch fra Ecas, og her har Valeo-gutta virkelig satt en standard! Inkludert i pakka finnes nemlig en sentrerings-pinne! :)

Skal komme meg ut i regnet og komme i gang snart, skal prøve å få med meg kameraet også :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

Fint hvis du tar vare på sentreringspinnen, da den ikke fulgte med på clutchen jeg kjøpte fra Classis Parts.

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Morten

En liten oppdatering underveis:

Har foreløpig gjort følgende:
* Fjernet panser og skjermer, naturligvis
* Koblet fra og fjernet lyktestativ, støtfanger og panserlås. Sikkert ikke nødvendig med de to siste, men lite ekstrajobb som forenkler manøvreringen av motoren når man løfter med muskelkraft
* Fjernet luftfilterboksen og koblet fra gasswire og chokewire fra forgasseren.
* Koblet fra eksospotta bak varmeboksene, ikke løsnet selve potta
* Løsnet kjølekanalene for bremseskivene (festene er "som vanlig" brukket, så jeg kommer nok til å fjerne dem for å forhindre dem fra å ligge og skrape mot skivene). Noen som vet om det er mulig å få tak i nye?
* Tappet av motorolje (uansett på tide med et oljeskift, og oljefilteret var i veien for den ene mutteren som holder motor og gearkasse sammen)
* Løsnet 4 stk muttere bak svinghjulet, to av dem sitter der stativet for luftfilteret er festet. De andre to sitter litt nedenfor midten av bremseskivene, sånn at det er akkurat mulig å få inn en ringnøkkel. OBS! Dimensjonen er 16mm, og det er ikke akkurat standard i rimelige fastnøkkelsett, men relativt vanlig på 2cv
* Løsnet motorfestene foran.

Deretter er det bare å ta ut motoren. Vi endte opp med å jekke opp fronten på bilen og sette bukker under ramma, for å ha et stabilt underlag. Når man trekker fram motoren er det viktig at det ikke kommer noen belastning på inngående aksel til gearkassa. Vi satt en søylejekk under tappeskruen for girolje, og en garasjejekk under motorblokka, for å kunne løfte/vippe jevnt. Motoren må vippes litt opp i forkant for deretter å trekkes fram. Så er det bare det siste løftet igjen, og motoren er ute. Vær obs på at den er ganske dårlig balansert, så pass på at den ikke velter ned fra bordet, alternativt sett den på gulvet med litt støtte under ved svinghjulet.

Så langt har vi kommet, har tatt litt bilder, skal prøve å få lagt dem ut.. I morgen blir det clutchbytte og kanskje litt "motorvask" når ting likevel er så lett tilgjengelig.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Sitat fra: Morten P Ruud på onsdag 11 jul 2007 @ 20:54:49

* Løsnet kjølekanalene for bremseskivene (festene er "som vanlig" brukket, så jeg kommer nok til å fjerne dem for å forhindre dem fra å ligge og skrape mot skivene).

Vil ikke anbefale deg å fjerne disse. De gir bremseskivene den kjølinga de skal ha. Uten denne kjølinga kan skivene fort bli så varm at bremsevesken koker hvis du f.eks kjøer ned en lengre og bratt bakke. Dessuten tåler ikke skivene overoppheting over lengre tid, de kan slå seg, noe som resulterer til kast og ujevn bremsevirkning. Har selv gjort denne tabben da jeg for noen år siden skulle kjøre ned bakkene til Geirangerfjorden, ingen gunstig plass å miste bremseeffekten akkurat :(
Mitt råd: Kjøp deg nye eller prøv å reparer de gamle.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Morten

Ja, det ville jo selvfølgelig vært å foretrekke, men er det noen som klarer å skaffe disse da? Sist jeg sjekket fantes de verken hos Ecas, Franzose eller CP..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Du kan få de gamle reparert! Ingen problem for en med sveiseapparat. Eller prøv å montere de med noen store skiver som dekker bruddet. Regner med bruddet er på den tynne delen som er festet?
Citroënnlig hilsen Eirik

Max Wiggo

Jeg sjekket med CP om de kunne skaffe disse, 250 kr + mva og frakt er prisen hos de.
ECAS skriver på sine sider at delen er ikke tilgjengelig for øyeblikket.
Finner de ikke på Franzose jeg heller.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Morten

Det skal jeg jammen huske på til neste gang. I denne omgang ble problemet løst med en skrue og litt patentbånd. Glemte igjen kameraet i garasjen i dag og, men jeg skal få lagt ut bilder :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

André

mvh André....kjører 2CV i Bergen

Morten

Her kommer bilder, André :) (og alle andre interesserte)

Bilde 1: Her er det tydeligvis på tide å skifte clutch ja. (Baksiden er enda mer slitt).

Bilde 2: Reparasjon av opphenget til kjølekanalene. Sikkert lett å få til denne fiksen så lenge motoren er ute. Merk at den opprinnelige opphengsvinkelen er vridd 90 grader ned, ettersom det opprinnelige festet i "opphengsbananene" er rustet helt bort. En skrue tvers igjennom så langt fram ser imidlertid ikke ut til å komme i konflikt med noe annet.

Bilde 3: Det er nødvendig å vippe opp motoren (men man behøver ikke løsne det bakre festet) for å trekke motoren av kassa. En jekk under kassa støtter opp slik at ikke inngående aksel får belastningen ved montering og demontering.

Bilde 4: Clutchen er på plass på svinghjulet. Merk sentreringsverktøyet i midten.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#14
Er hele clutchbyttet kun å skru ut de seks skruene på svinghjulet, bytte clutchkit'et og skru fast ny clutch ??   
Da virker jo dette inngrepet også overkommelig for oss med litt skruvegring.   

Alternativet for meg er å få en kompis til å gjøre jobben, men ønsker jo å være mest mulig sjølberga når det gjelder 2CV'n.

Når det gjelder luftekanalene til bremsene har disse vært en evig kilde til skrangling, derfor har jeg konsekvent revet disse av på bilene jeg har kjørt.  Deilig at det er tyst der fremme.   Ikke hatt noen bremsesviktproblemer heller, men så kjører jeg riktignok heller ikke Trollstigen til daglig.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV