Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Speedometer - kan det kalibreres?  (Lest 125 ganger)

Utlogget Max Wiggo

  • Global Moderator
  • Anderumpe
  • ****
  • Innlegg: 646
Speedometer - kan det kalibreres?
« på: Torsdag 03 06 2021 @ 00:16:27 »
Hei
Speedometeret mitt viser altfor høy hastighet i forhold til reell fart (sjekket mot GPS). Er det mulig å kalibrere et 2CV-speedometer, og er det noen som vet om noen som gjør slikt?

(Har ikke byttet wire ennå...)
« Siste redigering: Torsdag 03 06 2021 @ 00:20:31 av Max Wiggo »
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.412
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #1 på: Torsdag 03 06 2021 @ 10:18:34 »
Ja det vil jeg tro det kan. Jeg kalibrerte selv speedometeret i min DS. Dette gjorde jeg i 2007, så husker ikke så mye, men som vanlig dokumenterte jeg det med bilder. Tror jeg bestemte meg for at det skulle være helt korrekt på 60. Når jeg kjørte i 60 viste det 70, så helt feil altså. Demonterte og holdt speedometernålens aksling fast med en liten tang når nålen viste 70. Mens jeg holdt fast akslingen, vred jeg nålen til 60. That's it. Etter det viste måleren 60 i 60. Og viser vel 95 i 90, mot 105 i 90 før justeringen. Et speedomter av den gamle gode sorten viser ofte mer feil i høyere hastigheter, og det er normalt. Hadde jeg justert det inn til å være korrekt i 90, ville det sannsynligvis vist for lite i lave hastigheter, og det er jo ikke bra.


Jeg byr på bilder fra 2007: https://photos.app.goo.gl/zRJZLod52GJwimt57

Huset(verandaen jobben ble gjort på) er solgt for lenge siden, men bilen har jeg enda  ;D

Pussig at jeg ble å snakke om DS akkurat i dag på forum. I går hadde jeg start på DS'en etter at den hadde stått 5 år HELT urørt. Og hva er årsaken til det? 2CV ::) Og for 5 år siden fikk den bare et oljebytte, har gått bare 10 km siste 7 år. Siste bensinfylling var for 7 år siden! Jeg vet fordi jeg fører logg på alle bilene mine. Satte i et batteri, og bilen startet etter litt startmotor-action. Filmet dette faktisk. Dro rett ut på veien og bilen oppførte seg som om den var parkert i går. Motor går jevn og fint, halvautomaten girer perfekt, bremser og fjæring alt som det skal.
Måtte bytte en bensinslange til pumpen, dog.(Elektrisk, bilen har injection) Jeg byttet alle slanger for 20 år siden, og slangene er fortsatt helt fine. (Har eid bilen i 22/23 år. Som tiden går!) Men jeg hadde montert en av dem med for stor bøy til pumpen, og det hadde oppstått en lekkasje pga.det etter bare 20 år. Ikke morken,men pga bøyen tettet den ikke på stussen til pumpen etter at gummien har blitt litt hardere. Ny, lengre slange montert. Tett ble det. Nå regner jeg med det ikke blir mer tull med bensinslanger på minst 20 år  ;)

20 grader og sol i dag i nord. Tror nok det blir litt mer DS kjøring i dag ja. Det er en smoooooth opplevelse  ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Max Wiggo

  • Global Moderator
  • Anderumpe
  • ****
  • Innlegg: 646
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #2 på: Torsdag 03 06 2021 @ 20:32:04 »
Takk for svar, Eirik! Det fungerte perfekt :)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Utlogget eilert

  • Global Moderator
  • Ami
  • ****
  • Innlegg: 845
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #3 på: Fredag 04 06 2021 @ 01:23:37 »

Så fint at det finnes sånne små enkle løsninger på slik, takk til Eirik, og godt Max Wiggo sitt speedometer endelig fungerer som det skal igjen!!

Deilig med en fin DS historie også, du får blande inn litt frisk bensin på tanken nå da Eirik, og gi Gudinnen litt flere mil i sommer!!

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.496
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #4 på: Lørdag 05 06 2021 @ 10:01:47 »
Luksus å ha en DS stående klar til bruk. :) Men du foretrekker å kjøre 2CV. Lett valg?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.412
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #5 på: Lørdag 05 06 2021 @ 22:02:16 »
Luksus å ha en DS stående klar til bruk. :) Men du foretrekker å kjøre 2CV. Lett valg?
Denne tråden har vel fått ett endelig svar på spørsmålet, så er vel ok om jeg kaprer den til litt mer DS-prat  ;)

Lett valg spør du. Både og, kommer an på når du spør. Hvis du spør når alt er fryd og lykke og bilen fungerer som den skal, slik som DS'en gjorde i går, så er det ikke et lett valg. Det er helt UTROLIG hvor fantastisk en D-modell's fjæring er. Det er bare helt rått. Jeg hadde faktisk glemt det, og kjøreturene i går og i dag har minnet meg på for en vanvittig bil dette er. Og ikke bare fjæring, men også seter, generelt hele kupeen, bremser og ikke minst design. En D-modell er helt unikt i bil-verden.
Jeg har i noen svake øyeblikk tenkt at kanskje jeg skulle selge D-modellen og bare ha 2CV. Husk på, det er 7-8 år siden forrige bensinfylling, så bruken har vært minimal i det "siste". Men etter å ha cruiset rundt i går og i dag, er det helt klart, salg er UAKTUELT!

Men så har du dager som i dag. Kjørte på butikken og der ville den plutselig ikke starte. Startmotoren sa bare klikk. Klikk klikk klikk. En død D-modell er den dødeste bilen som finnes. Paddeflat, ingen fjæring, ingen bremser, supertung styring og med hydraulisk styrt girkasse som jeg har, er det ikke mulig å slepe eller trille bilen i gang heller. Startmotoren har jeg skiftet en gang for for lenge siden. Med en brukt fra bruktlageret. Jeg har hugd 2 D-modeller  i min tid, så litt deler har man jo. Og her er greia med DS og 2CV. Begge er helt unike biler. Begge byr på kjøreglede i bøtter og spann, dog helt forskjellig kjøreglede. Begge er teknisk interessante, med særegne tekniske løsninger. Jeg liker sånt. Begge er også unike å se på. DS er verdens mest komfortable  og vakreste bil. 2CV er morsom og har ustråling.
MEN, hvis startmotren streiker på en 2CV, så trenger du i tillegg til en startmotor bare tre fastnøkler eller èn skiftenøkkel og 5 minutter. Hvis starteren streiker på en D-modell, så trenger du et ukjent arsenal med verktøy, mye øl og en halv dag skruing. Og muligheten for komplikasjoner er absolutt tilstede, noe som medfører flerer deler og mye mer tid.

Så mens jeg stod der da og så ned i motor-rommet tidligere i dag, så kom jeg på hvorfor jeg forelsket meg i 2CV. I det herrens år 2006, fikk jeg tak i min første 2CV og etter et liv med CX og DS ble det en eureka opplevelse. Alle andre biler enn 2CV føltes plutselig som å gå over bekken etter vann. Når man tenker på kostnader og TID, forbundet med vedlikehold av en hvilken som helst bil annet enn 2CV, hvorfor i alle dager vil man ha noe annet enn en 2CV??

Svaret på det bli opp til hver enkelt. For meg betydde det at jeg etter noen år sluttet å bruke D-modellen, og har for det meste kjørt 2CV. Alt annet enn 2CV er å gå over bekken etter vann. Dette gjelder også nye biler, derfor har jeg ingen slike. Ta med verdifallet på en ny bil og det blir vanskelig å forstå hvorfor ikke bare holde seg til 2CV. Ta med TIDEN på vedlikehold og reparasjoner på DS, og de fleste andre biler, og det blir vanskelig å forstå hvorfor ikke bare kjøre 2CV.
(Nå skal det legges til at jeg gjør alt på bilene mine selv, derfor dette fokuset på TID)

Tilbake til butikken. Jeg fant frem startsveiven. Ja D-modeller har også det, og jeg har faktisk sveivet i gang min DS på 2,1 liter med injection, forrige gang starteren tok kveld. 2004 tror jeg det var. Men denne gangen sveivet jeg ikke. Jeg brukte den til å slå på starteren. Den har nemlig en forlenger på sikkert 50 cm slik at jeg rakk ned til starteren der nede i mørket. Slo til hardt og brutalt et par ganger, og yess, bilen startet. Kjørte hjem via en laaang omvei, og har nå parkert bilen innerst i garasjen. Må få tak i ny starter, og ork og TID til å bytte den.

TID er for meg et nøkkelord her. Hvis jeg kan velge mellom å bytte starter på 5 minutter i stedet for en halv dag, så er det en "no brainer" for meg. Der brillierer 2CV. Dessuten er det utrolig GØY med 2CV  ;D
Og i tillegg til TID, er GØY noe jeg liker  :laugh:
« Siste redigering: Lørdag 05 06 2021 @ 22:03:44 av EirikJ »
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget Max Wiggo

  • Global Moderator
  • Anderumpe
  • ****
  • Innlegg: 646
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #6 på: Lørdag 05 06 2021 @ 22:14:22 »
Speedometeret mitt fungerer helt fint, og jeg kan nå etter å ha skrudd litt 2CV siden i fjor sommer, si meg enig i at 2CVen er grei å skru på. Klarer meg fint uten å eie DS.  ;)
(Trikset med å banke på starter var standard prosedyre på en Nissan King Van jeg hadde, men da slapp jeg å forlate førersetet for å banke. Motoren er under passasjersetet på de.)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.496
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #7 på: Søndag 06 06 2021 @ 08:51:22 »
Jeg er veldig fornøyd med endelig å ha en 2CV. Nesten utrolig at jeg har plukket ned til småbiter/deler og bygget opp igjen til en bil som fungerer uten feil på 3. sesongen og gikk feilfritt gjennom rammekontroll hos Biltilsynet og EU-kontroll. DS er en superbil, men å gjøre det samme med en DS som jeg gjorde med 2CVen, tror jeg er umulig for meg.
« Siste redigering: Søndag 06 06 2021 @ 08:56:12 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Utlogget Max Wiggo

  • Global Moderator
  • Anderumpe
  • ****
  • Innlegg: 646
Sv: Speedometer - kan det kalibreres?
« Svar #8 på: Lørdag 12 06 2021 @ 21:00:12 »
Jeg kan melde om at 2CV-en min ble EU-godkjent med tre "smultringer" på onsdag, på første forsøk. Jeg vet ikke om speedometeravvik sjekkes, men lurer på hva de hadde sagt om et avvik på 12-15 %.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules