Hvor kan jeg finne friksjonsdempere ?

Startet av Belgier'n, lørdag 13 mar 2021 @ 22:34:51

« forrige - neste »

Belgier'n

Hei. Har lett etter friksjonsdempere på nett, men finner bare for framaksel. Hvor kan jeg finne demper til bakakselen? Mine er sannsynlig originale da de ikke er justerbare, kun presset sammen( ingen platemutter som muliggjør stramming ) Tips mottas med STOOR takk
Bjarne
1959 Belgisk 2cv

PerI

#1
De skal passe om hverandre foran og bak, men er spent opp med forskjellig moment. Så da skal det ikke være noe problem :)

En litt tvilsom oversettelse, men det står da ihvertfall noe:
https://translate.google.com/translate?sl=fr&tl=en&u=https://www.ami-2cv.com/frotteur-2-cv.html

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgier'n

Supert. Da er det bare å bestille. I boka om hos to restere 2cv står det nemlig at det er ulik tykkelse på fjærene i dempere framme og bak, men når vi kan justere spennet blir det jo helt topp. Takker og bukker.
Bjarne
1959 Belgisk 2cv

EirikJ

#3
Vet noen om det er mulig å få overhalt de originale?

Noen som har flere linker til info om friksjondempere? Mekketråder på andre forum eller hjemmsider?
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Edd China i Wheeler Dealers restaurerer en 58-modell 2CV. Han skifter deler og olje på friksjonsdemperene.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Batteur: oljefylt fjæringsdemper ute ved hjulet, en på hvert hjul. Det er denne Edd skiftet olje på.
Frotteur: fjærbelastet demper inne i traversen, en på hver side. Justerbar med mutter.  Det er denne som kalles friksjonsdemper.

På nyere 2cv finnes ingen av disse, da normale støtdempere gjør jobben til begge disse to.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Så kan vi jo kjøre en lang og hard/myk debatt om hvilket system som er best  ;D

Når alt er i tipp topp stand, vil jeg foretrekke frotteur/batteur, men skal man tenke vedlikehold og hvor lett det er å holde istand vinner støtdempere suverent..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

I boka "How to restore.." av Lindsay Porter står det på side 115-116 om friksjonsdempere. Der står det at det er forskjell på foran og bak. Forskjellen er fjærene. Tykkelse og diameter.
Foran:4.2 mm diameter på fjærstålet og 32.5 mm på fjæra.
Bak:5.4 mm på fjærstål, og 35mm på fjæra.

Men godt mulig de likevel passer om hverandre. Kan det være at dagens friksjonsdempere har en fjær midt imellom som kan justeres riktig både foran og bak?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

#8
Sitat fra: Belgier'n på søndag 14 mar 2021 @ 17:21:04
Supert. Da er det bare å bestille. I boka om hos to restere 2cv står det nemlig at det er ulik tykkelse på fjærene i dempere framme og bak, men når vi kan justere spennet blir det jo helt topp. Takker og bukker.
Bjarne

Når man holder på med gamle biler og reproduserte deler, er det ikke alltid "bare bare" har jeg erfart.
Leste nettopp om restaurering av en gammel 2CV på Cats sine sider. Der ble det bestilt "nye" friksjonsdempere, og de viste seg ikke passe. Så de originale ble overhalt med deler fra de nye. Jeg regner med det må ha vært slitebelegget som ble byttet over.
Det ser ut til at dette belegget kan kjøpes nytt, så kanskje det er en mulighet for å bevare bilens originale funksjon best mulig?

https://www.ami-2cv.com/friction-pour-frotteur-2cv.html


Her er litt mer info om årsmodeller og varianter:

https://www.la2cvmania.be/07_technique_f15_frotteurs_2cv.htm
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgier'n

Hei og takk for konstruktive innspill på forumet. Det som er litt synd er at jeg har sannsynligvis originale dempere ettersom de ikke er delbar med mutter og skrue som de nyere. Mine er nemlig presset sammen fra fabrikk slik at det ikke er noe å justere på.  håper at nye dempere kan justeres og på den måten få riktig press både framme og bak.

Beste hilsen fra en litt spent, men optimistisk
Bjarne
1959 Belgisk 2cv

EirikJ

Håper de nye passer og virker som de skal :) Et tips, ikke kast de gamle. Man vet aldri hva fremtiden bringer. Jeg er sikker på at det går å renovere de om man må, ved bruk av bla vinkelsliper og sveis. Bare man får deler som belegg osv.

Har du bilder av prosjektet? Forum(les meg) savner Garasjetråder  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgier'n

Her er et bilde av ramma med akslinger. Det ser ut som de nye friksjonsdempere skal passe, må bare jobbe litt for få riktig press på fjærene. Satser likevel på at det bør kunne gå rimelig greit.
1959 Belgisk 2cv

EirikJ

Veldig bra! Ser du har verktøyet for montering av demperne. Det som ligger ved siden av den blå kofferten?
Har du mål på det slik at jeg kan lage meg et selv?
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgier'n

Hei. Når det gjelder verktøyet har jeg brukt et flatjern på 6x22 mm som jeg har sveist å en «plugg» på 20 mm i diameter og som stikker 20 mm ut fra flatjernet. Jeg dreide et rundtjern på 26 mm lengde og trappet ned 6mm til et hull jeg boret i flatjernet. Dette for å sveise rundtjernet på motsatt side. Så borret jeg et 7 mm hull 27 mm fra senter av det større hullet hvor «pluggen» sitter. Dette verktøyet er til for å montere/demontere friksjonsdemperen. Husk å ha litt lengde på flatjernet da det kreves litt kraft ved monteringen av nye.
Når det gjelder verktøy for å måle presset på demperne brukte jeg samme diameter på «pluggen», men gjorde avtrappingen lenger slik at den gikk godt ut på baksiden(oppsiden) av flatjernet. Dette fordi jeg sveiste på en mutter der for å ha noe å sette momentnøkkelen på når jeg skulle justere presset på demperne. Der må du borre hull 60 mm fra senter «plugg» da den tynne tappen skal inn i et av de tre festeøyene på demperne.
Dette blir kanskje noe rotete, skal prøve å lage en skisse som kanskje forklare litt bedre

Bjarne
1959 Belgisk 2cv

EirikJ

Tusen takk! Jeg skal gå allerede i kveld å lete opp emner for å lage disse verktøyene.

Skisse er bra, men om du tar bilde av verktøyene så blir det nok helt forståelig, kombinert med målene du nettopp oppga.

Montering og justering. Må det være to verktøy eller kan man kombinere de to til et multiverktøy?
Citroënnlig hilsen Eirik