Hovedmeny

Elektrisk spylerpumpe

Startet av Morten, onsdag 24 feb 2021 @ 18:34:04

« forrige - neste »

Morten

Nå når jeg først har demontert alt tenker jeg at det kan være greit å fjerne den originale pumpa - det virker uhensiktsmessig å transportere væsker gjennom instrumentpanelet og tilbake til motorrommet. Vet at det finnes billige sett med elektrisk pumpe og tank, men så kom jeg over denne: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/spylerpumpe/vindusspylerpumpe-universal-2000036921 som er en separat pumpe. Frister litt å kunne beholde originaltanken. Noen som har prøvd denne pumpa?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Olav

#1
Tipper den vil funke helt fint, men du må nok justere spylerdysene så langt ned det går for å unngå at den spyler på ruta til bilen bak :) Sjekk at du har justerbare spylerdyser og at disse ikke sitter fast.

Jeg har hatt denne i mange år og den funker kjempefint:

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-12v-15l-2000036975

Festet med originale fester og koblet med bremsetestbryter fra Special for at det ikke skal se for uoriginalt ut inne i bilen.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Morten

Smart! Det skal jeg sjekke. Har en sånn som deg på Acadiane, og den treffer ganske høyt ja, men der er det jo ikke noe åpent tak rett over frontruta...

Lurt triks med original bryter også!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#3
Dumt jeg ikke kom på dette før jeg kjøpte ny manuell pumpe. Men det er litt fint å beholde det originale.
Har dere en ekstra sikringsboks med splittet grov kanel fra batteriet til slikt ekstrautstyr?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#4
Hentet strøm etter tenningslås på Tutten til ekstrautstyr som vindusspylerpumpa og stereoanlegg med egen sikring slik at dette enkelt kan settes tilbake til originalt om det noen gang skulle bli aktuelt - noe det neppe blir i mitt eie.

På Bolla er alt dette originalt og det funker egentlig helt greit.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

eilert

Sitat fra: Otto på torsdag 25 feb 2021 @ 07:58:42
Har dere en ekstra sikringsboks med splittet grov kanel fra batteriet til slikt ekstrautstyr?

Jeg har satt inn en slik Biltema sikringsboks på torpedoveggen, boksen er vel egentlig tiltenkt båt tror jeg.



Syntes det ble ryddig med en ledning fra batteriet og så splittes det der uten for mange overganger og løse sikringsholdere. Har påkoblet ekstra målere, radio, 12V til kjøleboks i bagasjerom, og div. 12V/usb uttak i dashbordet. Har også liggende et nytt tak med varmeråder som evt. kan kobles på her tenkte jeg, men mulig den er unntaket som får egent ledning via rele montert bak. Man får vel forresten relle som kutter etter f.eks. 15 minutter, noen som vet hvor jeg evt. skal se etter det?

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

PerI

Sikringsboksen ser fin ut, og den kan bygges ut  :)

Mulig dette releet er noe man kan bruke og jeg tror 10A er nok til et bakvindu.

https://www.ebay.com/itm/DELAY-START-TIMER-SWITCH-TIME-RELAY-25-SEC-TO-31-HOURS-KIT-12V-10A-Delay-ON/271338543000


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III