Norsk 2CV-forum

Skrevet av Emne: Artikkel om 2CV  (Lest 315 ganger)

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.418
Artikkel om 2CV
« på: Onsdag 10 02 2021 @ 23:17:25 »
Noen faktafeil er det. Men hva gjør vel det, trivelig lesning likevel.

https://www.hemmings.com/stories/article/making-the-most-of-minimalism-1948-1990-citron-2cv
Citroënnlig hilsen Eirik

Utlogget PerI

  • Global Moderator
  • Mehari
  • ****
  • Innlegg: 1.926
Sv: Artikkel om 2CV
« Svar #1 på: Torsdag 11 02 2021 @ 21:08:28 »
Artiklen begynner "på bånn" men tar seg opp etter hvert heldigvis. "Doomed to failure" er det vel ingen som noensinne har kalt 2cv, den fikk mange bestillinger i løpet av utstillingen i 1948. Det var flere års venteliste i starten på å få kjøpt. Så det var vel akkurat det motsatte: "Doomed to success" fra første stund ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Utlogget Belgau

  • Vintertak
  • ****
  • Innlegg: 250
    • Ellefsrød Hjemmeside m/2CV
Sv: Artikkel om 2CV
« Svar #2 på: Torsdag 11 02 2021 @ 23:01:30 »
"Two-barrel carburetors gave better performance" Nja gjorde den egentlig det?
Men jøss, bra artikkel sånn totalt sett.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV hvit "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV burgunder-svart Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive
Hillman Minx 1957

Utlogget Otto

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.504
Sv: Artikkel om 2CV
« Svar #3 på: Fredag 12 02 2021 @ 07:42:36 »
Uansett kult at det skrives om 2CV i USA. Blant slagskip av amerikanske veteraner.

Annet om 2CV: Wheeler Dealers på Discovery sender denne uka om igjen programmet om restaurering av1958 mod. 2CV.
« Siste redigering: Fredag 12 02 2021 @ 07:48:08 av Otto »
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Utlogget EirikJ

  • Mehari
  • **
  • Innlegg: 2.418
Sv: Artikkel om 2CV
« Svar #4 på: Fredag 12 02 2021 @ 20:43:48 »
Artiklen begynner "på bånn" men tar seg opp etter hvert heldigvis. "Doomed to failure" er det vel ingen som noensinne har kalt 2cv, den fikk mange bestillinger i løpet av utstillingen i 1948. Det var flere års venteliste i starten på å få kjøpt. Så det var vel akkurat det motsatte: "Doomed to success" fra første stund ;D

Du har rett i det med salg og ventelistene. Men mener jeg har lest andre steder også, at motorpressen var veldig kritisk til bilen, og spådde den nord og ned. Det samme gjorde mange i forhandlernettet. Så dette tror jeg stemmer. Men pressen var tydeligvis ikke samstemt med folket  :)

En faktafeil er bla at 2CV fikk radialdekk tidlig på 60-tallet. Det er feil, fordi 2CV alltid har blitt levert med radialdekk. 2CV ble levert fra dag én med verdens første radialdekk, Michelin X. Og akkurat det dekket ble utviklet i samspill med 2cvens design. Kult. Datoen som nevnes i artikkelen er vel den datoen Michelin endret dimensjonen fra 400 til 380, som en tilpasning til et marked som tviholdt på tommer og ikke ville bruke mm. Uforståelig nok.
Citroënnlig hilsen Eirik