Feil bremsetrommel foran

Startet av Snurre sprett, lørdag 21 nov 2020 @ 09:33:47

« forrige - neste »

Snurre sprett


Vi er to karer som prøver å få liv i en 2cv    Az fra 1968. Nå er planen å bytte bremsetromler foran, men vi finner ikke rette typen. Trommelen har 4 hull og er 200mm i diameter. Det er ulik avstand mellom hullene 59 og 69 mm. Når vi bestilte eneste aktuelle trommel fra Der Franzose var det lik avstand mellom alle 4 boltehull. Når vi ringte dem fikk vi beskjed om at det ikke var noe alternativ.  Er det noen som har noe erfaring her? Klør oss litt i hode 😣

jonaf

Hvis to av hullene passer, går det vel å bore to nye slik at trommelen går på plass? Den blir uansett sentrert av navsenteret.

PerI

#2
Hva med å bytte drivaksler? Dere har nå kryssledd-akslinger som vil føre til ujevnheter og rykking i svinger. Både morsomt og ukomfortabelt på samme tid :)

Nå passer neppe moderne akslinger til gammel type gearkasse, men ville sjekket litt hva som kan passe.

Jeg vil tro dette er grunnen til at tromlene ikke passer i hullene, siden det var mange forskjellige drivakseltyper ute å gå på den tida.


Edit: fant samme forskjell i bolter på min 64-modell AZU. Den er belgisk, kan det være det som gjør det?

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

https://www.ami-2cv.com/tambour-de-frein-lisse-2cv-occasion-4-trous.html

Disse ser ut til å være riktig. Men det er ikke mange nettbutikker som har disse.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#4
Måtte ut i garasjen og gjøre litt undersøkelser...

Som dere ser er det nokså mange forskjellige varianter der ute..

Noen er jeg litt usikre på hvilken bil de kommer fra, eller om det er noe jeg har fått tak i som deler. På bildet av to kasser, kan det være de tilhører 435/602, har ikke fått sjekket detaljene enda.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

#5
Og litt flere bilder, delekatalog som gjelder frem til  og med 1968.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Snurre sprett

Oi ja ser det er mange varianter av tromler :o De som sitter azu fra 64 ser rett ut. Kan godt hende det er lurt å bytte hele drivakslen som du sier ,men det er noe med å holde det orginalt. Da prøver vi å kjøpe de du fant for oss. Tusen takk for hjelpen så langt. ;D