Ikke bytt ut de gamle caliperne

Startet av Atle Odd Hovden, lørdag 06 jun 2020 @ 11:02:40

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Overhaling av bremsecalipere.

Jeg ser av forskjellige annonser på 2cv'er at de har fått nye calipere. Jeg antar at det jeg nå vil skrive er gammelt nytt for de fleste, men jeg tar sjangsen allikevel.

Problemet med caliperne på biler som har stått en stund, er at man ikke får ut stemplene. Løsningen på 2cv er å bore et hull, f eks 6mm fra baksiden av caliperen. Så fyller man crc  eller liknende ned i hullet, lar det stå noen timer og så bruker man er pasende dor og slår ut stempeler.  Hullet må tettes igjen. Det blir sikkert godt nok å tette med flytende metall, men da bør man antakelig gjenge opp hullet først for å være helt sikker på at det holder. Det beste er å sveise.
Apropos sveising; caliperne er av aluminium, men jeg antar at de fleste sveisekyndige klarar denne jobben ettersom det er tjukt gods.

Pakningene pirker man ut med en kraftig synål , og så bruker man den flate sirkulærbørsten på Dremelen sin og  pusser sporene til pakningene helt rene. Etter dette bruker man trykkluft for å sikre at calipernes indre er fri for dritt, og så setter man på de nye pakningene (dypp dem i bremsevæske først). Husk å sette pakningen med V-spor ytterst.

Repsett koster ca 5 Euro pr caliper, mens nye calipere koster ca  80 Euro pr stk. + moms og frakt. Jeg antar at man vil spare ca 1000 kroner pr caliper, og resultatet er godt som nytt, kanskje bedre enn det man får kjøpt nytt idag.

Kjøper man repsettet fra 2cv experten, så putter de det i en diskret konvolutt og så får man det rett i postkassa etter noen dager.

Apropos Dremel: den koniske stålbørsten er fin til å få vekk dritt fra utvendige kroker og kriker på calipere.



citro1cx

 «dypp dem i bremsevæske først» LHM kanskje?
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Atle Odd Hovden

Hei Roger H; åpenbart riktig kommentar! Jeg tenkte ikke på at LHM er en hydraulikkolje og ikke bremsevæske.

PerI

Jeg ville ikke borret hull i kalipperen. Jeg brukte i sin tid fettnippel som jeg skrudde i der man kobler til bremserøret. Litt rengjøring i etterkant med å få bort fettet, men kalipperen er ikke ødelagt av et uoriginalt hull. Stemplene kan komme som et skudd, så vær litt nøye med omgivelsene..

På kalipperne jeg overhalte viste deg seg at stemplene var skadet, så jeg kjøpte nye stempler. Med den kostnaden også blir prisen pr kalipper omtrent som å kjøpe en ny. Men jeg vet ihvertfall at alt er nytt inni der  :)

Jeg pleier dessuten å bruke litt snillere redskaper enn dremel med stålbørste for å rengjøre innvendig i kalipper, for ikke å skape spor som igjen kan skape lekkasje. Tannpirkere i plast f.eks, ypperlige dingser  :)

Mvh Per

Sitat fra: Atle Odd Hovden på lørdag 06 jun 2020 @ 11:02:40
Overhaling av bremsecalipere.

Jeg ser av forskjellige annonser på 2cv'er at de har fått nye calipere. Jeg antar at det jeg nå vil skrive er gammelt nytt for de fleste, men jeg tar sjangsen allikevel.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

eilert


Å bore hull høres ut som siste utvei ja, flere som melder at det holder med trykkluft, men fungerer ikke det er evt. fettpresse som Per skriver en langt bedre løsning.

Nei, 2CV bruker ikke bremsevæske, og det er veldig viktig!
Feil bruk er ofte grunnen til at man på starte denne prosessen i utgangspunktet.
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Atle Odd Hovden

Hei. Boring av hull er uproblematisk.  Likeledes Dremei i de utfresede sporene. Disse små sirkulærbørstene lager ikke riper som betyr noe. Men forslaget om fettpresse er en virkelig god ide. Jeg har flere calipere som står i kø for behandling, og virker fettpresse, så slipper jeg å sveise. Antakelig er det en god ide å injisere CRC eller liknende et par dager først, også om man bruker fettpresse. Men hovedpoenget mitt var; det er ingen grunn til å skrote de gamle caliperne selv om stemplene sitter fast. Og heldigvis; det er tydeligvis mange veier som fører til Rom.


Olav

Bortsett fra første gang, har jeg alltid brukt trykkluft til å skyte ut stemplene overhalt kalippere. Det har fungert selv på kalippere der stempler/sylindre har vært sterkt korroderte, riktignok med en solid dose med penetreringsolje først. Forsøkte fettpresse første gang og det fungerte forsåvidt greit, men jeg synes det er noe skikkelig griseri.
Til rens bruker jeg Biltema bremserens, Q-tips og trykkluft.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

Går fint å få ut stempler med bilens egen hydraulikk (hovedsylinderen) jeg bruker et rør jeg har liggende (men det som står på kan også brukes), som jeg kobler på hovedsylinderen og kalipperen. Trinn 1: monterer av kalipper, og skrur sammen de 2 halvdelene. Holder igjen det ene stemplet (på den siden røret er på først) med en skrutvinne, og presser det andre ut. Trinn 2: skrur fra hverandre de 2 halvdelene. Presser ut stemplet på samme måte, men blender nå «hullet» til 2. halvdel med skrutvinne og en bit av en gummislange. Med andre ord, man trenger egentlig ikke å borre hulle, grise med fett, eller bruke trykkluft.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

Som HMS-ansvarlig for 2CV-prosjektet mitt ;). Hva gjør man for at stemplene skal gå som de skal. Er det korrosjon, grad eller annet som har gjort at de sitter fast?  Det er vel grunn til å være veldig nøye her. Kanskje bilens viktigste del.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Dersom man kan få ut stemplene med bilens eget system, så eksisterer det ikke noe problem. Problemet oppstår når dette ikke fungerer og man heller ikke har en annen fungerende bil man kan kople seg på og prøve. Problemet, slik jeg har møtt det, knytter seg til biler som har stått seg i hjel.

Jeg antar at jeg ved neste korsvei, bygging av Barboten min, vil prøve trykkluft først. Dersom det ikke nytter vil jeg borre.
Dette fordi  jeg antar at borring og sveising er det enkleste og minst tidkrevende, og gir naturligvis samme resultat som de andre metodene mht calipernes funksjon.

Hva angår spørsmålet hvorvidt årsaken til at stemplene har satt seg fast har noen negativ betydning i et "HMS perspektiv", har jeg vanskeig for å se dette; Renser man sylindrene, bytter stemplene om disse mot formidning er oksydert hinsides redning og bytter pakningene, ja da har man calipere som er gode som nye.


Otto

Ja, selvsagt når man er trygg på det man gjør.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: Roger H på mandag 08 jun 2020 @ 17:43:22
Går fint å få ut stempler med bilens egen hydraulikk (hovedsylinderen) jeg bruker et rør jeg har liggende (men det som står på kan også brukes), som jeg kobler på hovedsylinderen og kalipperen.

Dette var en smart metode Roger :-) Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før? :o

Sitat fra: Atle Odd Hovden på tirsdag 09 jun 2020 @ 12:24:32
Dersom man kan få ut stemplene med bilens eget system, så eksisterer det ikke noe problem.

Hvis du ikke får ut stemplene med Rogers metode eller den mer HMS fiendtlige metoden med trykkluft, vil jeg tro du vil oppdage at kalipperen er er så korrodert at den og stemplene vil bli vanskelig å få tett med nye o-ringer og derfor neppe kan reddes.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019