Verktøy for høydejustering

Startet av nils-fredrik, mandag 20 apr 2020 @ 22:48:29

« forrige - neste »

nils-fredrik

Noen som har og låner/leier ut verktøy for justering av høyden? Doffen er p.t. nesten vannrett og kanskje ørlite lavere bak enn foran på øyemål. Ser på videoene at det ikke er vanskelig men kan  være rimelig plundrete uten en form for spesialutstyr....

::)
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

Hvis du jekker opp skal det være relativt lett å justere på stengene til fjørpottene. (må jekke opp) Jeg brukte en fastnøkkel og litt en wisegrip-tang (fy). Litt opp og ned med jekken før det er riktig høyde.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

Prøvde å skru litt i går. Målte (3-4 cm for lav bak, ca 1 cm for høy foran).

Det gikk ikke så bra  :'( Bortsett fra mye søl med nylagt fluid film overalt og wd40 som medførte mørkere hudfarge og hårfarge der man lå  O0, som jo ikke hadde noe med selve operasjonen å gjøre, så oppdaget jeg at

1. Staget satt bom fast i gjengene  >:(, selv etter mye wd40 og endel venting. Jeg prøvde å holde igjen med en tang, men ble svært bekymret for at jeg skulle bøye det ...
2. Det var nesten umulig å komme til med fastnøkkelen og selv om den var kort var det minimalt med plass til å skru, ikke minst siden de flate sidene på staget var parallelle med gulvet  :o Det må bli skikkelig problematisk på noen av deler av snurringen av staget (hvis jeg får løsnet det noen gang)
3. Antagelig trenger jeg hjelp av noen i området som har gjort det før og vet hvor hardt man kan skru (og som tåler å bli klinete av Fluid Film  ;D Noen innenfor rimelig avstand av Gjøvik som føler et sterkt behov for å bruke litt tid en helgedag uti mai en gang?  :angel: ::)

Nå har jeg fylt tanken og lastet inn alt som skal være i bilen daglig igjen, dusjet og vasket verktøy og klær. Med tid og stunder får jeg prøve på nytt. Er vel ikke noen krise at Doffen er litt mer parallell med veien enn det som er perfekt, men målet er å forbedre dette!
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

Hei. Jekket du opp?
Jeg hadde masse nye deler og alt fra hverandre så det gikk greit å skrue. (man får jo ikke farget håret hos frisør, så dette er løsningen) ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

nils-fredrik

1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

eilert

Hei Nils-Fredrik

Jeg har et slikt verktøy du kan låne for å få skrudd/justert stagene. Men koster kanskje ikke så mye mer å få det sendt fra Europa som frakt oss i mellom... Men med mindre noen nærmere har tilsvarende verktøy får du si fra på sms/pm til meg så kan jeg sende.


Link: Tie rod for suspension adapter for open-end wrench 22


Ja, å jekket opp alle fire hjul er helt nødvendig, evt. en side om gangen. Det anbefales å merke staget før du begynner, og så telle omdreininger, 4 omdreininger tilsvarer 1 cm. Når du justerer opp bak vil det samtidig gå ned foran, juster derfor kun et av stagene om gangen mellom hver gang du jekker opp/ned (ja de med verkstedsbukk har stor en fordel). Når hjulene kommer ned må du også gynge bilen litt for å ta bort evt. "henng" i fjærene. I ditt tilfelle tror jeg jeg ville begynt med å justere opp 2 cm bak som første handling - men det er kanskje noen som har bedre peiling og kan si noe annet. Gå hvertfall på med litt rustløser nå i noen dager før du prøver igjen.

Se også denne videoen: Burton 2CV Parts - Adjusting ride height 2CV
Jeg har også verktøyet i denne videoen, men det er dessverre delvis ødelagt nettopp fordi det er laget i plast... Får du lånt et slikt verktøy av noen må det absolutt ikke brukes for å løsne fastrustede stag!


Mvh Erlend



1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

nils-fredrik

#6
Supert.  :laugh: Det der virker mye solidere enn Burtons, ja. Har sett på den videoen... Den du har her virker jo mer som noe som kan fungere når man bruker makt, pluss at du får feste mens du snurrer også..
Den var dyr å få sendt hit fra Utlandet, så jeg tror jeg foretrekker porto her lokalt. Sender deg epost med adresse og vippser porto. Rage har den andre som du har litt middels erfaring med, men jeg har nok mer bruk for soliditet.

Får gni bort  Fluid film så godt jeg kan ved gjengene og spraye på wd40 jevnlig til neste gang tanken begynner å bli tom. Kanskje jeg skal prøve i verkstedet på skolen neste gang, der har jeg løftebukk tilgjengelig. Tenker også at å ta det litt bit for bit kan være lurt ... et par cm først, så vurdere om det skal tas litt mer. Den 1 cm foran kan jeg jo ev. la være å røre på - men skal sjekke at den er lik på begge sider (blir vel kanskje lett litt skjev med en "liten" mann i førersetet som eneste passasjer de fleste turene  :P )

Har du noe tips til hvor jeg bør holde igjen på staget så det ikke flytter så mye på seg? Litt "slark" der det er skrudd fast i bilen. Eller skal jeg vente til rust og skittløser har sørget for at det går greit.
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

EirikJ

#7
Det er ganske vanlig at "trekkøyene" sitter fast på trekkstaget, særlig om dette ikke har vært rørt på flere tiår. Noen ganger er det ikke mulig å løsne de uten å kutte de opp på langs med vinkelsliper. Hvis det kommer til det, må man passe på å ikke kutte for langt inn til staget og ødelegge gjengene/svekke det.
Jeg har måttet gjort det på flere biler. Nye trekkøyer er jo selvsagt nødvendig da. Og monterer man nye trekkøyer, MÅ man også ha nye knivpinner. Tar man av fjærboksen kan man forsøke å banke med to hamre på hver side av trekkøyets gjengeparti, for å prøve og løsne det. Og bruke varme, uten å overdrive. Men skal man ta av fjærboksen kan det jo begynne å balle på seg med ting, og det hele blir en større jobb.
Og får man løsnet de, må de AV og gjengene smøres inn med kopperpasta, tjære, fett eller lignende. Sauses godt inn og monteres/justeres. Jeg drar alltid en gjengebakke over gjengene før de smøres. Da blir det lett å fint og justere i ettertid.

Sjekk tilstanden på gummidemperene som er i hver ende av fjærboksen. Reprodusert gummi kan være i dårlig kvalitet. Kjøp kun kvalitet/det beste man finner. Det lønner seg aldri i lengden å kjøpe det billigste man finner når det gjelder reproduserte deler, tro meg  ;)

PS: Bilen må jekkes opp på den siden du jobber på, altså BEGGE hjulene på samme side må opp fra bakken.
Citroënnlig hilsen Eirik

nils-fredrik

Takk for gode råd. Prøver litt til før jeg ser på større bytter  ;D
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Belgier'n

Sitat fra: EirikJ på torsdag 23 apr 2020 @ 21:28:44
Det er ganske vanlig at "trekkøyene" sitter fast på trekkstaget, særlig om dette ikke har vært rørt på flere tiår. Noen ganger er det ikke mulig å løsne de uten å kutte de opp på langs med vinkelsliper. Hvis det kommer til det, må man passe på å ikke kutte for langt inn til staget og ødelegge gjengene/svekke det.
Jeg har måttet gjort det på flere biler. Nye trekkøyer er jo selvsagt nødvendig da. Og monterer man nye trekkøyer, MÅ man også ha nye knivpinner. Tar man av fjærboksen kan man forsøke å banke med to hamre på hver side av trekkøyets gjengeparti, for å prøve og løsne det. Og bruke varme, uten å overdrive. Men skal man ta av fjærboksen kan det jo begynne å balle på seg med ting, og det hele blir en større jobb.
Og får man løsnet de, må de AV og gjengene smøres inn med kopperpasta, tjære, fett eller lignende. Sauses godt inn og monteres/justeres. Jeg drar alltid en gjengebakke over gjengene før de smøres. Da blir det lett å fint og justere i ettertid.

Sjekk tilstanden på gummidemperene som er i hver ende av fjærboksen. Reprodusert gummi kan være i dårlig kvalitet. Kjøp kun kvalitet/det beste man finner. Det lønner seg aldri i lengden å kjøpe det billigste man finner når det gjelder reproduserte deler, tro meg  ;)

PS: Bilen må jekkes opp på den siden du jobber på, altså BEGGE hjulene på samme side må opp fra bakken.
1959 Belgisk 2cv