Hovedmeny

Trykk i motor

Startet av SverreP, fredag 17 apr 2020 @ 20:47:27

« forrige - neste »

SverreP

Et par år har vi hatt følgende problem med 87-modell 2CV6:
Noe tung å starte når motoren er varm. Ofte popper luftfilterlokket av ved startforsøk, men kun ved varm motor.
Ved oljeskift idag glemte jeg å sette på påfyllingslokket da jeg skulle starte for å bygge opp oljetrykk og fylle filteret. Opplevde da at det sto luft under trykk opp gjennom røret. Kjenner ikke 2CV-motoren godt, men høyt trykk her er vel neppe et godt tegn?

Belgau

Det er nok på tide å skifte oljepåfylliingstussen. Den inneholder en membranventil for å bygge undertrykk i motorblokka. Gummien i membranen blir sprø og stiv med årene. Kjøp en orginal eller av god kvaliyet så holder den sikkert i minst 10 år. Hos meg har de fungert i 15år. De billige holder/virker gjerne ikke fra de er nye. Classic Parts står sikkert til tjeneste.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

SverreP

Takk for raskt og godt svar! Ser dette er en relativt dyr del, ser du for deg at dette også kan løse problemet med start av varm motor?

EirikJ

Det du beskriver er to forskjellige ting. Trykket i veivhuset er en naturlig ting, det kommer av at at volumet i veivhuset endres når stemplene går inn og ut av sylindrene. Når stemplene beveger seg utover, øker volumet og luft må slippe inn i veivhuset. Når stemplene beveger seg inn igjen, minsker volumet i veivhuset og luften må ut igjen. Enkel fysikk. Så funksjonen til veivhusventilen er å slippe denne luften ut når volumet minsker. Men så å prøve å hindre luft i å komme inn igjen når volumet øker. På denne måten skapes det et undertrykk i veivhuset. Noe som minsker risiko for oljelekkasjer og gjør at motoren jobber lettere. Men om du åpner påfyllingen vil luft gå uhindret både inn og ut uansett tilstand på ventilen i påfyllings-stussen. Ved åpent lokk er ikke ventilen i funksjon, og det er derfor teknisk umulig å bedømme ventilen med åpent påfyllingslokk.
Alt for mange deler skiftes fordi man bare tror noe. Jeg har en original påfyllings-stuss som er gammel, men virker. Så har jeg en ikke så veldig gammel reprodusert stuss fra Franzose(Ikke handle hos de) på en annen bil. Den stussen virker dårligere nå enn den gamle, originale.
Alt for mange deler skiftes unødig, og siden påfyllings-stussen er så lett å kontrollere, hvorfor ikke sjekke før man bytter.

Så til det andre problemet. Det har jeg hatt selv i hele fjor. Det oppstod for første gang samme dag som jeg satte kursen mot Ukraina fra NordNorge. Og jeg hadde skrudd meg ferdig før turen, så jeg nektet å skru når jeg VAR på tur, og lot det bare være slik. Som resulterte i litt tvunget mekking på luftfilteret som ble skadet av problemet ::)
Bilen gikk ellers fint 11.000km med den feilen. Bare å prøve og unngå start på varm motor, men irriterende var det.

Vanligvis hvis biler tenner og skyter opp forgasseren ved varmstart, er det pga.problemer med bensin/luft blandingen. Selv finner jeg ikke noe falskluft ved manifold eller forgasser. Jeg har elektronisk tenning og har lurt på om noe kan ha skjedd med den. At den gir feil tennings-tidspunkt ved start når modulen er varm. Men ingen har hørt om det før, så jeg lar tenningen være inntil videre.
Ventiler kan være en annen kilde, og bør sjekkes og evnt.justeres. 0.2 på innsug 0.25 på eksos. Mine er korrekt så det er ikke problemet.
Så for min bil tror jeg det er forgasseren. På en kjøretur i går justerte jeg litt på den. Ved varmstart et par ganger etterpå oppstod ikke problemet. Men det skjedde heller ikke hver gang når problemet var der, så for tidlig å friskmelde. Blir vel mer kjøring i dagene som kommer, er ikke så mye annet å gjøre akkurat nå. Så blir interessant å se om jeg fikk bort problemet. Hvis ikke blir det en full forgassersjekk.

Nå vet ikke jeg om du følger servicer på bilen din. Men hvis ikke bør, ventiler sjekkes i alle fall. Etter oljeskift på motor, er nok ventiler og tenning det viktigste å ha kontroll på for å unngå skader på motor. Følger man serviceintervaller har man i alle fall gjort en grunnleggende innsats for å unngå at problemer oppstår.
Når ventiler og tenning er bekreftet ok bør nok forgasser/innsug sjekkes med tanke på problemet ditt.
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Sitat fra: SverreP på fredag 17 apr 2020 @ 23:57:34
Takk for raskt og godt svar! Ser dette er en relativt dyr del, ser du for deg at dette også kan løse problemet med start av varm motor?

Neppe. Du kan forholde deg til EirikJ innlegg i så henseende. Mulig med tillegg om at tennpluggene ikke hokder evig.  Testing av påfyllingsstuss se tellef2.com følg bane for 2cv.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

SverreP

Takk for svært grundig svar! Det er min svigermors bil, og den ble godt fulgt opp av lokal 2CV-kjenner da hun bodde i Vestfold. De siste tre årene, etter at hun flyttet til Hønefoss, har det kun vært oljeskift og smøring, siden vi ikke har funnet noen lokalt som kan ta hånd om det andre. Jeg er av typen som gjerne vil ha en praktisk gjennomgang med en som KAN før jeg begynner med slike ting, så da spørs det om ikke en tur til Vestfold for å lære er på sin plass.

Otto

Vanskelig å starte varm kan også være dårlig coil. Men har ikke noe med trykk i motor.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Ja, det er ikke så lett å finne gode verksteder når man flytter, så kjenner til det problemet. I nord har jeg et fast verksted jeg bruker for EU-kontoll og andre ting jeg ikke kan gjøre selv, som balansering av dekk osv. Service på topp-nivå. I Bergen/Åsane fant jeg et hyggelig verksted jeg varmt anbefaler om noen spør. Her i Oslo har jeg for første gang i mitt liv møtt på et verksted som ikke ville ta i mot en dunk med spill-olje etter at jeg byttet motorolje selv hjemme. Jeg viste dunken og spurte høflig om de kunne ta hånd om denne. Fikk til svar at "det gidder jeg ikke". Jeg var rimelig overrasket.  :laugh:

Et annet verksted prøvde å lure meg på EU-kontroll. Det de ikke visste var at jeg er tidligere bilmekaniker. Førte opp ting som ikke burde vært ført opp, og ville gi meg pristilbud på rep. Men skaden var skjedd og jeg gadd ikke krangle. Solgte bilen som rep.objekt  i stedet, da jeg ikke hadde bruk for den. Et verksted i Bærum. Lokker med billig PKK, men styr unna! Den billige PKK'en viste seg bli dyr.


Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Sitat fra: EirikJ på lørdag 18 apr 2020 @ 11:33:00
Ved åpent lokk er ikke ventilen i funksjon, og det er derfor teknisk umulig å bedømme ventilen med åpent påfyllingslokk.

Bøyer meg i støvet. Jeg leste åpent lokk men tenkte peilepinnerøret.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive