Mer spørsmål/ problemer rundt bremser bak

Startet av insanefish, lørdag 11 apr 2020 @ 14:49:12

« forrige - neste »

insanefish

Hei igjen. Etter mange uker med små fiksing så sliter jeg fremdeles med bremsene bak. Når jeg har justert inn så mye som det går både oppe og nede på bremse skoene, så vil er fremdeles justeringsverktøyet for lite til å gå på.
Når jeg tråkker inn bremsen føles den veldig hard, men det tror jeg den alltid har gjort, men bremse sylinderen bak beveger seg ikke. Kan den ha rustet fast slik at jeg ikke får justert inn skoene nok?

Har sikkert mange flere spørsmål, men dette var det jeg kom på i farten etter noen timer i garasjen :)

Bilder: https://imgur.com/gallery/zP2eFcI

Otto

#1
Hei. Jeg byttet alle delene i trommelbremsene bak, i fjor. Jeg er ikke ekspert, men fikk det til tilslutt.
Mulig du må ha nye sylindere.
Når skoene er lagt helt inn, sett på trommelen og juster oppe til ene skoen subber i trommelen. Ta av trommelen og bruk justeringsberktøy (jeg brukte skyvelære) og legg/mål fra senter og ut til der skoen subbet. Bruk denne avstanden og juster skoene helt rundt. Trekk til muttrene nede og bank låseblikket. Sett på trommelen og sjekk at den ikke subber, evt juster. Litt klokere?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

insanefish

Sitat fra: Otto på lørdag 11 apr 2020 @ 17:24:29
Når skoene er lagt helt inn, sett på trommelen.

Er her problemet er. Får ikke lagt inn skoene nok til å sette på trommelen

Otto

#3
Da må det være noe som er rustet fast. Justeringen opp med bolt fra baksiden og eksenter nede skal beveges greit.
Men på bildet ser det ut som skoen går helt inn til sylinderen.

Men det ser jo ut som at du skal satt på trommelen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

insanefish

Fikk ikke bilde 100 % fremfor, så det mangler nok en 2mm øverst på hver side. Justeringene går bra, de var rustne, men litt varme og rustløser fikset det.
Trommelen er jo noe brukt og har litt "leppe", burde nok vært slipt ned. Den er heller ikke 100% rundt når jeg er ser i forhold til verktøyet. Tror det bare kommer av hvor brukt den er.

Otto

Forstår ikke at du ikke får på trommelen når skoene er helt inne.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Sitat fra: insanefish på lørdag 11 apr 2020 @ 14:49:12

... tråkker inn bremsen føles den veldig hard, men det tror jeg den alltid har gjort, men bremse sylinderen bak beveger seg ikke. Kan den ha rustet fast slik at jeg ikke får justert inn skoene nok?

Har sikkert mange flere spørsmål, men dette var det jeg kom på i farten etter noen timer i garasjen :)

Bilder: https://imgur.com/gallery/zP2eFcI

Sylinderen(e) er åpenbart rustet fast. Anbefaler at du kjøper nye. Selv om de nye kan ha en svakhet ved at gummibelgen er så stiv at den trekker stemplene inn sylinderen inn i ubelastet tilstand.  Noen eldre sylindre har fjær mellom stemplene. Den kan kanskje gjenbrukes på de nye. Hvis du klarer å bryte dem fra hverandre da. Men det betyr ikke all verden, effekten av dette fenomenet er du må bare stille bremsene inntil litt oftere.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Classic Parts tror jeg har sylindre med mykere hetter. Jeg hadde nye sylindre kjøpt i DK og byttet hettene med mykere fra CP.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

insanefish

Tusen takk Belgau. Ikke kjempe dreven på bil og mitt første litt større prosjekt dette. Skal se om jeg klarer å få ut fjærene. Og nye sylindere er allerede bestilt.

EirikJ

Hjulsylindre med grønne hetter har dette problemet.
Citroënnlig hilsen Eirik

insanefish

De nye har sorte hetter som de gamle. Klemte dem for hånd og føles fjæret. Satt den inn i går, så skal jeg lufte og teste i kveld.

Otto

#11
SitatHjulsylindre med grønne hetter har dette problemet.
Det er dette som er det grønne skiftet på hjulsylindre, fra grønne til svarte hetter. ::)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Man begynner å bli senil, det er bare at man ikke husker det.
Men forumet er for folk med slike tendenser.
Les denne linken: https://www.2cvforum.no/index.php?topic=3617.msg27036#msg27036
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive