Start varm motor

Startet av Pål Thorsrud, torsdag 06 jun 2019 @ 19:10:10

« forrige - neste »

Pål Thorsrud

Hei
Fikk min 1966 modell for en uke siden og gledet meg til å ta turer med bilen.
Bilen er helt umulig å starte når motor er varm. Coil, stifter og plugger ble skiftet høsten 2018, justert åpning og tenningstidspunkt også i fjor høst.
Bilen er meget lett å starte når motor er kald. Noen sier at man skal holde gasspedalen helt inne ved varmstart, men dette hjelper ikke.
Tørr ikke stoppe bilen heller ved fylling av bensin. Leit, hadde virkelig gledet meg til å bruke bilen.

Håper på gode svar, Er ikke noen "handy mann" - burde kanskje ikke kjøp bilen!!

Mvh
Pål

Morten

Startproblemer på varm motor skyldes ofte coilen. Hvis denne har blitt for varm, f.eks fordi tenningen har stått på i et minutt eller mer uten at motoren har gått kan det være nok til å gi symptomer som du beskriver. 1966-modell har vel originalt 18 hk motor og 6V elektrisk anlegg? Det er flere som kjører med en ekstra coil festet med strips, og kobler om de fire ledningene når de ikke får start på varm motor.

Enkelt sagt er det jo bare to ting som skal til for at motoren skal starte - riktig blanding av luft og bensin, samt gnist fra tenningen. Dersom det var problemer med bensintilførsel/pumpe ville jeg trodde det var vanskeligere å starte på kald motor. Det kan selvfølgelig være at den trekker inn falsk luft et sted, det kan arte seg på mange måter. Kan også være klassiske symptomer som rusk i forgasser eller liknende, men det ville normalt vist symptomer ved kaldstart og under belastning også.

Dersom kondensator/tenning er dårlig vil motoren gå dårligere eller ikke i det hele tatt, så det tror jeg man kan avskrive.

Jeg har hørt om problemer med varmstart når ventilåpningen har vært helt feil justert, så det er kanskje verdt å dobbeltsjekke at ventilene fortsatt har den klaringen de skal ha.

Man trenger ikke være så veldig mye av en handyman for å kjøre 2CV, men det er på den andre siden mange som har lært seg litt gjennom å gjøre ting selv på en bil med såpass enkel mekanikk. Lykke til, og fortsett å spørre om det er noe! :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

eilert


Dette er nok trolig Coilen som må byttes. Begynn hvertfall med det. Det er fort gjort å glemme tenningen på for lenge som Morten sier, og dermed kan man få den disse symptomene for alltid. En annen viktig faktor er dessverre også at nye deler ikke nødvendig vis fungerer som de skal rett ut av pakken, så er man uheldig kan den være defekt fra fabrikk.

Enkleste og billigste er å prøve med en ny. Evt. test litt ved å avkjøle coilen på en eller annen måte mens motoren fortsatt er god og varm. Midt i rush trafikken i Hamburg en gang kom en kald flaske vann fra kjølebagen til nytte...

Og som du er inne på, veldig viktig: Alltid klampen i bunn helt til den starter ved varmstart, og choke helt av, ikke tenk på å prøve uten når det er noe som fusker litt, det er gjerne for sent ved andre forsøk.

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Belgau

Sitat fra: Pål Thorsrud på torsdag 06 jun 2019 @ 19:10:10
.... umulig å starte når motor er varm. Coil, stifter og plugger ble skiftet høsten 2018, justert åpning og tenningstidspunkt også i fjor høst.
Tørr ikke stoppe bilen heller ved fylling av bensin. Leit, hadde virkelig gledet meg til å bruke bilen.

Håper på gode svar, Er ikke noen "handy mann" - burde kanskje ikke kjøp bilen!!

Selvsagt kjøper man en 66modell 2cv...fornotull. Sjekk først av alt at det ikke er irr på kontakt klemstiftene på lavspenningsledningene som knytter stifter og batteri til coil. Dette er ofte et glemt kapittel og enhver volt som går tapt må gjenfinnes. Først.

Men bare så ikke du fortviler helt og går i kjelleren om coilen eller spenningsfall er et blindspor:

Min erfaring fra symptom som ligner veldig på din beskrivelse er at lekkasje på innsugningsmanifold (under forgasser evt mot sylindre) kan medføre besværlig varmstart. Såvel som dårlig tetning mellom ventiler og ventilseter. Da kan det hjelpe med ventiljustering eller man må bare gå i seg selv og innse at en god gammeldags ventiljobb er det som trengs. Om det er riktig ille må nye sylindre og stempel / ringer til men det får da være måte på til pessimisme. Manifoldlekkasje finner du ved å la godbiten putre på tomgang og så friste henne med litt forsiktig spray av startgass ved flenser mot sylindre og forgasser. Hvis turtall øker noen sekunder har du funnet en lekkasje. Ventiljustering bør du kanskje la en med 2cv erfaring hjelpe til med. Om det etter ventiljustering fortsatt er problem er det en kompresjonstest som gjelder. Dårlig kompresjon har som oftest årsak i ventilseter som er tæret. Fikses med sliping. Også en jobb for skrukyndige.

Korreksjon av manifoldlekkasje medfører også litt skruing, ingen veg utenom det... Det er kanskje det jeg skriverder over spm bidrar til at mange skylder på coilen, som sitter så behendig til.😎
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Pål Thorsrud

HEI, Bilen starter fortsatt ikke på varm motor. Jeg har prøvd å få hjelp på verksted, men de som kan 2cv har lang ventetid.
Bilen starter fint ved kald motor. Bor på Kolbotn, er det noen i nærheten som er litt kyndig og kan se på dette?
Kommer en å ser på bilen på fredag da jeg er nødt til å selge den pga hyttekjøp.

HÅPER NOEN KAN HJELPE

Mvh
Pål Thorsrud

Pål Thorsrud

Hei igjen. Mange mener at coilen er problemet. Har noen en coil til 6volt liggende som jeg kan få kjøpt i morgen eller torsdag?

Mvh
Pål Thorsrud