Hovedmeny

Defekt hjulsylinder?

Startet av Otto, fredag 28 sep 2018 @ 19:17:06

« forrige - neste »

Otto

Ene hjulsylinderen går bare litt ut når pedalen er helt inne. Bremsene er ferdig luftet, men kan det være luft i sylinderen eller må den byttes. Sylinderene er nye.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Du får vanligvis ikke begge til å bevege seg like mye hvis du prøver systemet uten tromlenr på... Det er nå engang hydraulikkens forbannelse å stikke dit motstanden er minst..

Hvis du har luftet bak inntil det bare kom væske så er det neppe luft igjen i sylinderne.. Men lufting bak gjøres med tromlene montert så hvordan du ser sylinderbevegelse på det stadium vet jeg ikke. Har du bare luftet hovedpumpe så er ikke det nok.

Dersom alt er nytt, riktig montert og skoene roterer lett rundt lagrene nede  så juster heller nedre eksenter, sett på tromler og så juster til slutt på mutrene bak skjoldet så blir det nok bra.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

#2
Litt presisering:
Det er ene siden på en sylinder som ikke går like langt ut som de andre od skoen beveger seg mindre.
Jeg justerte skoene, monterte tromlene og luftet på begge bakhjulene og foran.
Men jeg måtte justere skruene på baksiden mye før jeg fikk bremseeffekt og demonterte tromlene for å sjekke og justere på nytt.
Jeg justerer på nytt og regner med at det er OK. Men er ikke sikker på om sylinderen er i orden.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Det blir nok bra bare du får justert skoene bak helt riktig. Det som kan skje er at gummimansjetten på ikke orginale bremsesylindre ( eller kanskje originale også) kan være så stramme at de trekker stemplene innforbi skoene slik at det blir klaring mellom stempelanslag og sko.
Det blir det ikke bra pedal av.

Det hydrostatiske trykke fra bremsebeholderen til hjulet - altså kanskje 50- 60cm - ca 1.5N kraft er tilgjengelig for å sikre anslag  så løs og ledig mansjett er en betingelse hvis sylinderen er ny med lite friksjon!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive